Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Software delivery pipeline: Cross-platform testing

Mathias Grauwels
Het doel van de stage is het helpen en ondersteunen van een mobile start-up die van A tot Z mobile cross-platform apps gaat ontwikkelen. We zoeken naar de best mogelijke ondersteuning voor het projectteam om de kwaliteit steeds te verbeteren. Met mijn onderzoek wordt een antwoord gegeven op de vraag “Welke cross-platform testing tool biedt het meeste voordelen voor een projectteam?”. Het resultaat is een vergelijkingsmatrix waarmee het projectteam de meest geschikte testing tool kan selecteren.

Patient-Centered Care: flexibele bezoekuren op intensieve zorgen

Yoran Hardy
Een praktisch gericht onderzoek naar het flexibiliseren van de bezoekuren op een intensieve zorgenafdeling.

Genderneutraal opvoeden in opmars: waarom wekt genderneutraal opvoeden weerstand op?

Giulia Latinne
In deze scriptie wordt onderzocht waarom de genderneutrale opvoeding weerstand opwekt in onze samenleving. De voornaamste reden is omdat velen de term gender, dat slaat op de ideeën over meisjes en jongens, vaak verwarren met de sekse of het biologisch geslacht.

Artificiële Intelligentie in de bankensector

Faruk Uzun
In deze scriptie wordt er onderzocht wat er precies gaat veranderen in de bankensector door Artificiële Intelligentie. Het brengt heel veel voordelen met zich mee, dus de voordelen worden besproken. Maar het brengt ook gevaren met zich mee, dus er wordt ook gekeken naar de gevaren die ontstaan door Artificiële Intelligentie. Er wordt ook onderzocht wat de impact op de jobgelegenheid gaat zijn.

Teeltoptimalisatie Afrikaanse Impatiens aan de hand van een stekexperiment

Michelle Nocon
Via een experiment op verschillende substraten wordt er gekeken of de teelt van Impatiens geoptimaliseerd kan worden. Er wordt ook verder gekeken naar innovaties zoals een steklijst en quasi in-situ preservatie.

Verkennend onderzoek op reekadavers in bos en heide

Raven Onzea
Verkennend onderzoek de afbraak van reekadavers in bos en heide en de aanwezige aaskeverpopulaties.

TOPspel voor kleuters

Jasmine Gijbels
Leerkrachten zitten vaak met de handen in het haar en weten niet hoe gepast te reageren op het moeilijk gedrag van kleuters. Met mijn onderzoek wil ik de principes van TOPspel een methode bestemd voor de lagere school, dat beginnend probleemgedrag preventief verminderd, aanpassen naar een kleutervriendelijke methode ‘Gedraag je Rijk’. Dit heb ik uitgewerkt in een handleiding met activiteiten a.d.h.v. een leerlijn.

Aanpassen van een schoolspeelplaats naar een groene en leuke speelplaats voor kleuters!

Tessa Bammens
Spelen op een grijze en saai speelplaats, daar is niets leuk aan! Daarom heb ik ervoor gekozen om deze speelplaats aan te passen naar een groene en leuke plaats voor kinderen.

Transitie tussen onderwijs en arbeidsmarkt versterken: ComOP. Een praktijkonderzoek in samenwerking met IBSO Woudlucht OV2 en Blankedale vzw.

Kristin Havaux Hanne Vanreppelen
Te veel schoolverlaters van Buitengewoon Secundair Onderwijs (BuSO) opleidingsvorm 2 (OV2) zijn een jaar na het afstuderen nog niet aan de slag op de arbeidsmarkt. Hanne Vanreppelen en Kristin Havaux, alumnae Bachelor Ergotherapie aan PXL Hasselt, ontdekten een mismatch tussen school en maatwerkbedrijf wat betreft vraag en aanbod van competenties. Om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen ontwikkelden Hanne en Kristin in samenspraak met IBSO Woudlucht en Blankedale vzw het Competentie Ontwikkeling Profiel of kortweg ComOP. Goede communicatie en een vlotte uitwisseling van informatie zijn immers de sleutel tot een vlotte transitie naar de arbeidsmarkt, vond het duo en zag dit ook bevestigd in de literatuur.

Persuasieve technologie in de muziekindustrie: een denkkader voor de toekomst

Jean-Louis Sterckx
Aan de hand van de bestaande literatuur in persuasieve technologie wordt er onderzocht hoe platformen als Facebook, YouTube en Spotify gedrag van gebruikers beïnvloeden.

READING MARY THROUGH SPACE AND TIME

Janneke Johanna Janssen
Hoe kunnen we navigatiesystemen - gebruikt in de Bijbel, Talmoed (Joods wetboek), andere niet-lineaire boeken en nieuwe media - gebruiken en vernieuwen voor het gedrukte boek om de inhoud ervan functioneler, onderling meer verbonden en interactiever te maken?

'Als het kriebelt ...' Outdoor education in de kleuterklas

Eline Luyck
Outdoor education is niet zo bekend in Vlaanderen. Vandaar mijn onderzoek naar hoe ik de omgeving van de school hier optimaal voor kan benutten en hoe ik het meer op de kaart kan zetten. Na een literatuurstudie en het bezoeken van good practices leerde ik wat het precies inhield, wat de positieve effecten ervan waren zoals een hogere betrokkenheid, meer beweging, … en hoe ermee aan de slag te gaan. Ik ben hier dan ook mee aan de slag gegaan tijdens mijn stage door minstens één keer per week naar buiten te trekken en gebruik te maken van buitenhoeken. Al snel merkte ik buiten een erg hoge betrokkenheid en er ontstond veel meer rust in de klas!

Shakespeare in the EFL classroom: insight in relevance and use

Patrizio Prata
Een vraaggestuurd onderzoek om didactische materiaal rond Shakespeare te ontwikkelen zodat studenten uit het KSO makkelijker toegelaten worden tot kunststudies in het hoger onderwjis

Visievorming van natuurgebaseerd onderwijs in Southern Cross Schools

Olivier Oben
Natuurgebaseerd onderwijs vraagt een aangepaste schoolmissie en -visie. In deze bachelorproef is een proces van missie- en visievorming terug te vinden en kan u ook nagaan aan welke eigenschappen uw schoolteam moet werken om natuurgebaseerd aan de slag te gaan.

Autonomieondersteunend lesgeven met de tablet in PAV: Actualiteit? Beeld je in! - BSO’ers met goesting om te leren!

Axelle Bollen
Motiveert autonomie onze leerlingen? Kan je leerlingen hierin ondersteunen met de tablet? Samen met een teacher design team ben ik op zoek gegaan naar een antwoord op deze vragen. Alle leerlingen bezitten talenten en kwaliteiten die wij als leerkracht kunnen stimuleren en ondersteunen. Helaas merken we dat sommige van hen hun motivatie verliezen. Via dit project stimuleren we leerlingen om het verhaal achter een zelfgekozen actueel beeld te reconstrueren en om hun eigen leerproces te sturen.

Door de ogen van risico-zwangeren. Wat is de perceptie van zwangeren met risico op hypertensieve problemen omtrent telemonitoring?

Paulien Pijpops Loubna Lamkharrat
Telemonitoring is een middel waarbij zorgverleners vitale parameters van patiënten op afstand volgen. Door een literatuurstudie en gesprekken met vijftien gebruikers hebben we de perceptie van zwangeren, die telemonitoring toepassen omwille van bloeddrukproblemen, in kaart gebracht. Aanbevelingen om de telemonitoring aangenamer te maken worden besproken.

Talent Development for Millennials - Case study: Melexis

Zino Delsaux
Deze studie zal de Millennials onder de microscoop plaatsen door hun echte waarden en ambities - waar zij naar streven - te verduidelijken. Bovendien verkrijgen werkgevers best practices die, toepasbaar op hun lopende leer- en ontwikkelingsprogramma's op de meest efficiënte en effectieve manier. Deze scriptie zal het materiaal samenvatten in een blauwdruk, die het belang blootlegt van interne bedrijfsprogramma's die de aantrekkelijkheid, betrokkenheid en retentie van Millennials bepalen.

Waarom economie studeren?

Derya Ay
De centrale onderzoeksvraag in mijn bachelorproef is: Hoe kan ik leerlingen uit de tweede graad motiveren om economie te kiezen als studierichting? Ik heb een project uitgewerkt voor leerlingen uit de tweede graad waarbij zowel de leerlingen die een economische achtergrond hebben als leerlingen die geen economische achtergrond hebben, kunnen aan deelnemen. Het is belangrijk dat iedereen het nodige basispakket beheerst.

Het hoofddoel van mijn bachelorproef is leerlingen uit de tweede graad bewust maken van de economische studierichtingen. Economie is een brede richting waar grotendeels het dagelijks leven aan bod komt. Dit heb ik ook aangetoond tijdens mijn praktijkuitvoering. De leerlingen hebben toen kunnen beseffen dat ze economie al kennen uit hun ervaringen in het dagelijkse leven. Mijn bedoeling is die kennis te laten gebruiken om de interesse van de leerlingen aan te wakkeren en hun eventueel overtuigen om een economische studierichting te kiezen.

Mijn bachelorproef gaat dus over wat economie is en vooral hoe ik leerlingen kan overtuigen om te kiezen voor een economische studierichting.

Kan een geocache functioneel geïntegreerd worden in een PAV-les?

Siham Bakkouy
In PAV proberen we een krachtige leeromgeving te realiseren. Zo’n leeromgeving moet uitdagend en authentiek zijn en 21ste eeuw vaardigheden aanleren. Geocaching is een uitdagende tool die de leerlingen helpt navigeren naar een authentieke leeromgeving. Door het navigeren werken ze aan vaardigheden zoals werken in team, problemen oplossen en zelfsturing. In dit eindwerk onderzoeken we of geocaching invulling kan geven aan het model van krachtige leeromgeving in PAV.

Oriënteringsproeven voor het vak wiskunde

Hasan Demir
De eerste keuze in verband met wiskunde gebeurt bij de overgang van de eerste graad naar de tweede graad secundair onderwijs. Om de wiskundige competenties van de leerlingen zo adequaat mogelijk te evalueren, heb ik enkele oriënteringsproeven opgesteld van getallenleer en meetkunde. De manier van evalueren is minstens zo belangrijk. Differentiatie, samenwerken en zelfevaluatie zijn hierbij de belangrijkste pijlers.

Autodelen: van boomknuffelaars tot projectontwikkelaars

Ellen Theuwen Aline Vercauteren
Autodelen wordt niet meer alleen gedaan door milieuactivisten. En dat merkte ook Tapazz, en veranderde zo van doelgroep. Tapazz biedt een online platform aan waar je gemakkelijk je auto kan delen met andere mensen. Zij zorgen nu voor buurtauto’s in woonprojecten. Eén probleempje: de meeste projectontwikkelaars kennen dit nog niet.

Het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen

Inez Asaert
Er is bijzonder weinig informatie te vinden over het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. De aanzet van het onderzoek was dan ook om het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen van de periode van december 2017 tot en met mei 2018 in kaart te brengen.
De inzichten omtrent het social-mediagebruik van hogescholen en andere onderwijsinstellingen heb ik verkregen door een literatuurstudie en het analyseren van de communicatie via verschillende sociale media van Vlaamse hogescholen. Via een literatuurstudie en analyses van de communicatie via verschillende sociale media van Vlaamse hogescholen is inzicht verkregen in het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. Verder is er meer inzicht verkregen in het social-mediagebruik van studenten en jongeren via onderzoek van het social-mediagebruik van deze doelgroepen. Het hoofddoel van deze bachelorproef is enerzijds het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart brengen en anderzijds de resultaten omzetten in aanbevelingen en handvaten voor hogescholen.
De belangrijkste onderzoeksvraag van deze bachelorproef is: “Hoe zetten Vlaamse hogescholen sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, Pinterest) in om toekomstige studenten aan te trekken, een community op te bouwen met huidige studenten en te communiceren met oud-studenten?” Om zicht te krijgen op deze onderzoeksvraag is er naast een literatuurstudie ook een eigen analyse uitgevoerd.
In het eerste deel van deze bachelorproef wordt ingegaan op het social-mediagebruik van Vlaamse studenten. Vlaamse studenten tussen vijftien en achttien jaar oud gebruiken vooral Facebook, Instagram en YouTube. Studenten die ouder zijn dan twintig jaar gebruiken daarbovenop LinkedIn. Dit onderdeel van de bachelorproef biedt dus een antwoord op de vraag: “Welke sociale media gebruiken de doelgroepen?”
Het tweede deel van deze bachelorproef dient als kadering van het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen en zal een antwoord bieden op de onderzoeksvraag: “Hoe gebruiken Vlaamse hogescholen sociale media om de doelgroepen aan te spreken?” Vlaamse hogescholen communiceren via Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Pinterest. Hier communiceren ze vooral met de huidige en toekomstige studenten. Via LinkedIn communiceren de hogescholen in Vlaanderen met de huidige en oud-studenten.
In het derde en laatste deel van deze bachelorproef worden conclusies getrokken en aanbevelingen gegeven. De aanbevelingen worden per sociaal medium en per doelgroep gegeven. Dit onderdeel biedt antwoord op volgende vraag: “Via welke sociale media en met welke inhoud communiceert een hogeschool best met de toekomstige, huidige en oud-studenten?”. Daarnaast bestaat dit onderdeel uit handvaten om te communiceren met deze doelgroepen.
Deze bachelorproef is de aanzet voor een groter en frequent onderzoek betreffende het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen en universiteiten.

Chemo in de sacoche

Jolien Cloes Sofie Kinders Yvonne Offermans
Chemo thuis. Gebeurt dit correct en veilig? Onderzoek toonde dat tips en trics om veilig te kunnen werken voor zowel patiënt, familie als thuisverpleegkundige welkom waren. Dit gebeurde via bevraging, e-learning en terugkoppeling. Weet wat je doet, en doe wat je weet.

Early born, early warning. Het gebruik van EWS op de afdeling Neonatologie.

Katrien Achten Lucky Jaenen
Veranderingen in de vitale functies (bloeddruk, temperatuur, ademhaling, …) worden vaak niet of te laat opgemerkt, de ernst wordt onderschat of de kennis en ervaring ontbreken om doelgericht te reageren. Het snel herkennen van de vitaal bedreigde patiënt op de verpleegafdeling is dan ook van levens- en prognostisch belang. Als die veranderingen in vitale functies op tijd worden gesignaleerd en behandeld, kan een complicatie immers voorkomen of beter behandeld worden.

Het gebruik van de Early Warning System helpt vroege tekenen van achteruitgang te onderkennen, wereldwijd zijn hier verschillende systemen voor ontwikkeld die het basis Early Warning System ombuigen naar een scoresysteem toepasselijk voor op specifieke verpleegafdelingen.

De wereldwijd bestaande Early Warning Systems zijn niet van toepassing in de neonatale leeftijdsgroep. Deze bachelorproef is er dan ook op gericht om dergelijk systeem te ontwikkelen en te integreren op de neonatale zorgeenheid.

Opstarten en toepassen van een tuinwerking als therapeutisch medium bij gedetineerden: theorie en praktijk

Soetkin Driesen Amber Kiesekoms Stef Venken Istvan Daniëls
De ontwikkeling van een tuin, als therapeutisch medium, bij lang veroordeelde mannelijke gedetineerden. Dit om te voldoen aan de achterliggende doelstellingen: verbeteren van op voorhand opgestelde gedragscompetenties.

Dit onderzoek heeft al reeds de pers gehaald. Er is een publicatie verschenen in Het Laatste Nieuws.