De Vlaamse ScriptieBank

Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Fake news, een stevige boterham Hapklaar voor de les Nederlands?

Sam Packet Martijn Clarysse
Maar hoe komt het dat fake news zo’n hoge toppen scheert? Schiet de kritische geest van de gemiddelde burger te kort? Maatschappelijke problemen worden logischerwijs vroeg of laat teruggekaatst naar het onderwijs. Want nog effectiever dan menselijk gedrag aanpassen, is de generatie van morgen simpelweg de juiste, kritische ingesteldheid al meegeven. Wij onderzochten in hoeverre het onderwijs al mee op de kar zit in de strijd tegen fake news.

Educatie van medicinale cannabis bij kanker: de ontwikkeling van een infobrochure voor patiënten en verpleegkundigen

Tim Vandorpe Iris Blondeel
De onduidelijkheid en het toevallig contact met medicinale cannabis zorgde voor de nieuwsgierigheid naar dit onderwerp. Er is een steeds grotere vraag en interesse naar medicinale cannabis. In deze bachelorproef willen de schrijvers duidelijkheid scheppen over wat medicinale cannabis is, de wet van België hieromtrent, de link met kanker, de rol van de verpleegkundige en uiteindelijk een infobrochure ontwikkelen voor zowel verpleegkundigen als patiënten.

Ethische en juridische aspecten van euthanasie bij ondraaglijk en langdurig psychisch lijden.

Stefanie Thienpont
Euthanasie in de geestelijke gezondheidszorg is geen eenvoudige problematiek. Zowel juridisch als ethisch is er veel ruimte voor twijfel. De wet zegt over vele zaken niets, ook niet voor de arts. Anderzijds is er wel één puntje in de wet met betrekking tot overleg van de verpleegkundige.
Deze literatuur- en kwalitatieve onderzoeksstudie reikt enkele handvaten aan aan verpleegkundigen in de geestelijke gezondheidszorg die in aanraking komen met de vraag naar euthanasie. Handvaten met betrekking tot de begeleiding van de patiënt, maar ook naar jezelf als verpleegkundige.

Developmental Transformations en stotteren

Bo Tuts
In deze bachelorproef wordt onderzocht of de dramatherapeutische methode Developmental Transformations kan bijdragen tot het tolereren van controleverlies bij stotteren. Dit gebeurt aan de hand van een literatuurstudie en een praktijkonderzoek bij kinderen die stotteren met lagere schoolleeftijd.

Voorbereidende lees- en spellingvaardigheden speels stimuleren bij kansarme en anders- en meertalige kleuters uit de derde kleuterklas via outdooractiviteiten

Celien en Evelyn Bracke en Busschots Evelyn Busschots
Vanuit de noodzaak aan extra stimulatie van de voorbereidende lees- en spellingvaardigheden bij kansarme, anders- en meertalige kleuters werden aantrekkelijke "outdooractiviteiten" ontwikkeld. Kleuters leren door middel van spelen.

Soft-a-ware

Siem Buseyne Siem Buseyne Stijn Hofman Lucas Vanmeerhaeghe
Het gebruik van muzieksoftware in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Wat vertellen de eindtermen? Wat is er in de handboeken terug te vinden? Wat zijn de voordelen van dit gebruik?

De invloed van voice, als nieuwe interface voor de consument, op digitale marketing

Pauline Swinnen
Met mijn bachelorproef wil ik Belgische marketeers een introductie geven in de wereld van voice assistants. Ik wil hen ook advies geven over wat ze kunnen doen om zich voor te bereiden op de opkomst van voice assistants.
voor te bereiden op deze opkomst. De voice assistants bieden hen immers een interessant nieuw kanaal om de consument te bereiken. Ik bespreek ook welke opportuniteiten dit nieuwe kanaal hen kan bieden en ik geef hen advies over de verschillende manieren waarop ze dit nieuwe kanaal kunnen benutten.
Tot slot wordt de theorie met de praktijk vergeleken in een steekproef met 15 marketeers/developers.Hierbij heb ik onderzocht hoe marketeers in België bezig met of zich voorbereiden op de opkomst van voice interfaces? Welke mogelijkheden of belemmeringen zien zij in voice interfaces?

Het Dagboek van Sir Vival

Pieter Flamand Sascha Trinquet Brecht Reubens
Het Dagboek van Sir Vival is een ontwikkelingsscriptie die het vormingsproces van een workshop weergeeft die focust op de motivatie van leerlingen in de eerste graad van het secundair onderwijs.

Vind je weg in superdiversiteit. BegeLEID je team naar divers-sensitiviteit.

Elfie Van Haudenhuyse
Een leidraad voor scholen om het veranderingsproces naar aanleiding van superdiversiteit te (bege-)leiden, aan de hand van divers-sensitiviteit en het Prosci®-ADKAR® model.

Een aanzet tot een beschut wonen 2.0 - Bouwstenen

Lotte Verhelst
De context waarbinnen de initiatieven voor beschut wonen gedijen is sterk gewijzigd door evoluerende visies op zorg en wonen. De solide fundamenten van beschut wonen wens ik evenwel niet te ondermijnen maar ik ga na hoe je beschut wonen kan actualiseren inspelend op de huidige veranderingen. Dit eindwerk beoogt bouwstenen aan te reiken voor een beschut wonen 2.0.

Dramatische expressie bij laagtaalvaardige leerlingen

Céline; Chiara; Febe Van Acker; De Schuymer; Piron Febe Piron Chiara De Schuymer Céline Van Acker
Zowel de combinatie van onze eigen passie voor drama en expressie enerzijds, als de specifieke doelgroep van leerlingen die minder taalvaardig zijn anderzijds, maakt onze bachelorproef zo buitengewoon. De bedoeling van deze bachelorproef is dat we dramatische expressie introduceren in het buitengewoon secundair onderwijs, met het oog op taalstimulering.
Rita Watté, leerkracht in de buso-school Instituut Bert Carlier uit Gent, vroeg naar aangepast materiaal om met dramatische expressie aan de slag te kunnen gaan met haar leerlingen.

e-VOTO: ontwikkelen van een gevalideerd digitaal meetinstrument in kader van valpreventie

Ruben Haelewyn
Omwille van de vergrijzing van de bevolking komt de evolutie van de eerstelijnsgezondheidszorg in een stroomversnelling. De nood dringt zich op om efficiënter te werken. Digitalisering biedt hiervoor een oplossing. Een gestandaardiseerde digitale versie van de Valrisico’s Opsporen in de Thuissituatie van de Oudere persoon (VOTO-score) is noodzakelijk.

Historische kapsels integreren in de praktijk binnen het vakgebied haartooi.

Gill Fieu Marie Serraes
Historische kapsels integreren in de praktijk binnen het vakgebied haartooi.
Een onderzoek naar de noden binnen het onderwijs voor leerlingen en leerkrachten HT.

Mag ik nu wat rust aub?

Chloé De Borger
Kraamvrouwen hebben de eerste dagen na de bevalling nood aan rust. In deze bachelorproef wordt onderzocht wat het belang is van rust op materniteit, hoe ouders dit ervaren en welke aanpassingen er kunnen gedaan worden om de rust te doen terugkeren.

Creativiteit in de klas? Een checklist voor elke les!

joeri Jacobs Roy De Coninck
Wij hebben een checklist gecreëerd en uitgetest die de het niveau van creativiteit van een klas/les/leerling kan nagaan om zo verdere lessen of bijsturen op te baseren.

Samen spel - wil ik wel!

Evelyne De Bruyne
De leerlingen van de school botsen op een pest- en vervelingsprobleem tijdens speeltijdmomenten. Observaties uitgevoerd door leerkrachten tonen aan dat het pesten vooral een gevolg is van de verveling. Hierdoor wordt de inrichting/functie van de speelplaats in vraag gesteld: is deze wel uitdagend genoeg?
De literatuur sluit zich hierbij aan en toont aan dat beide elementen met elkaar in contact staan. Hieruit komt de vraag: ‘Hoe kunnen leerkrachten samen met lagereschoolkinderen een uitdagende speelplaats creëren met als doel om samenspel tussen kinderen te bevorderen?’.

Artificiële Intelligentie in advertising

Stefanie Rondelez
In deze scriptie worden de verschillende mogelijkheden van advertising besproken met behulp van Artificiële Intelligentie.

Eerst wordt er uitgebreid uitgelegd wat AI is en hoe het werkt, door dieper in te gaan op begrippen zoals Deep Learning, algoritmen en machine learning.

Vervolgens wordt de geschiedenis van AI besproken aan de hand van mijlpalen en kan u lezen wat deskundigen en wetenschappers voorspellen voor de komende decennia.

Dan worden verschillende toepassingen van AI in advertising besproken aan de hand van voorbeelden. De niches waarover ik schrijf zijn content creation, content curation, Programmatic, Google, Facebook, DOOHapps en chatbots.

Tenslotte kan u enkele interviews lezen met professionals uit de bedrijfswereld die al reeds AI in hun bedrijf gebruiken.

Medicinale Cannabis: de grens over

Celine De Roust Phebe Coppens Charlotte Van Bogaert
Medicinale cannabis verkrijgen is in Belgie onder strikte voorwaarden enkel toegestaan voor MS-patienten. Voor enkele andere ziektes waaronder kanker, ALS ... kan medicinale cannabis voorgeschreven worden door een arts, maar om de pijnstillers te verkrijgen moeten Belgische patienten de grens over naar Nederland. Vanaf het moment dat zij de grens opnieuw oversteken, begeven ze zich volgens de Belgische wet in de illegaliteit. Heeft België dringend nood aan een goed beleid omtrent het verkrijgen van medicinale cannabis? Kortom: moet het verkrijgen van medicinale cannabis toegankelijker worden in België? De dilemma's, verschillende standpunten, getuigenissen ... worden in beeld gebracht.

Een ANder plan? Hoe anderstalige nieuwkomers uit het 4de leerjaar actief betrekken bij de lessen begrijpend lezen geïntegreerd in wereldoriëntatie?

Katrijn Clincke
Anderstalige nieuwkomers uit het 4de leerjaar actief betrekken bij de lessen begrijpend lezen. Dit aan de hand van hulpmiddelen en gereedschappen, zoals een stappenplan en een woordspin. Dat verder leidt naar integratie van begrijpend lezen (informatieve teksten) in wereldoriëntatie.

Breng meer kleur in jouw klas, ook al is deze niet gekleurd - kies voor interculturele prentenboeken

Joke Velghe Daisy Van der Sypt
Als (toekomstige) kleuterleid(st)er(s) staan we midden in deze multiculturele samenleving. Door het promoten van geschikte interculturele prentenboeken, willen we deze diversiteit ook zichtbaar maken in de klas. Zo kunnen kinderen zichzelf gaan identificeren en andere culturen beter leren kennen.

"Wat water is voor vissen..."

Jarno Casier Anke Decancq Karoulin Abed
Deze bachelorproef gaat over spiritualiteit en zingeving bij leerlingen in het secundair onderwijs. In een tweede luik hebben we het over spiritualiteit bij (toekomstige) leraren r.k.-godsdienst. Waarna we voor beiden werkvormen ontwikkelden om de spiritualiteit te verrijken.

Handykit/Handykid: Hulpmiddelen voor lagereschoolkinderen met DCD

Dorothée Bogaert Bryan Beck Charlotte Demasure Michiel Windels
De Handykit/Handykid is een toolbox voor kinderen met Devolopmental Coordination Disorder (DCD). De materialen uit deze toolbox ondersteunen kinderen met DCD tijdens de activiteiten op school.

Duurzame kledingketens in de schaduw van multinationals

Noa Cornaer
Hoe komt het dat de multinationals of fast fashion ketens nog steeds zo populair zijn tegenover de duurzame ketens, ondanks de bewuster wordende consument en hoe valt dit te verklaren? Die vraag staat centraal in dit onderzoek waarvoor bestaande bronnen en onderzoeken werden bestudeerd, in combinatie met een consumentenbevraging over aankoopgedrag en attitude tegenover fast fashion en duurzame kledingmerken/ketens.

GBS positief, negatief?

Malou Blom
De problematiek van groep B streptokokken (GBS) tijdens de zwangeschap. Wat zijn de gevolgen van GBS zijn voor zwangere vrouwen zelf en hun pasgeborenen? Hoe gaat men hier mee om in België en andere landen?

Spirituele verpleegkundige zorg bij psychoseproblematiek vanuit een integratief model van psychose

Ruben De Temmerman
Probleemstelling: Spirituele verpleegkundige zorg voor zorgvragers met psychoseproblematiek wordt in de praktijk vaak genegeerd. Dit is te wijten aan het biomedische model van mentale verstoring dat doorgaans in de GGZ op de voorgrond staat. Kan er een holistisch model gevonden worden voor psychoseproblematiek, waaruit spirituele
verpleegkundige attitudes en interventies kunnen worden afgeleid?
Methode: Er werd een literatuuronderzoek uitgevoerd en informatie van een opleiding aangaande spirituele crisis werd geïmplementeerd.
Resultaten: Een psychotische episode is een crisis waarvan biologische, psychosociale en spirituele factoren aan de oorzaak kunnen liggen. Vaak is er in de crisis sprake van onverwerkt emotioneel trauma dat naar boven komt. Verpleegkundigen dienen zich een onvoorwaardelijke en niet-oordelende houding aan te meten, zodat de acute fase van een crisis kan gaan liggen en zorgvragers hun crisis kunnen evalueren en integreren.
Discussie: Er is een grote nood aan meer bewustzijn en onderzoek aangaande atypische ervaringen, aangezien deze niet noodzakelijkerwijs wijzen op pathologie.