Synchronisatie tussen transport en distributiecentra

Brent Potters
Persbericht

Formule 1 en vrachtwagens, meer verwant dan ooit tevoren

Er is niets vervelender dan een bestelling plaatsen op het internet, om dan geen idee te hebben wanneer je pakje gaat aankomen. We kennen het allemaal: “Je pakje komt aan tussen 10u en 17u.” Zeer nuttig, maar wat als dat nu veel duidelijker zou kunnen? Zo specifiek dat je weet exact wanneer je bestelling zal aankomen.

 

Transport is nog nooit zo belangrijk geweest als in het heden. Met elke dag meer online bestellingen en meer wagens op de baan, wordt het hectischer voor winkels om bestellingen tijdig aan huis te leveren. Iedereen heeft al eens een bestelling gehad die niet op tijd kwam of waarbij de bestelwagen nooit is komen opdagen. Nadien moet je dan weer een moment vrijmaken om het pakket op te halen in een postkantoor. Kortom: iedereen verliest tijd en daarbovenop verliezen transporteurs ook nog eens geld.

 

De manier waarop zulke ritten worden gepland, is over de jaren heen weinig tot amper veranderd. Sommige firma’s zullen beschikken over geavanceerde technologie maar men kan er zeker van uit gaan dat er firma’s zijn die applicaties zoals Google Maps gebruiken om hun ritten te plannen. Als gevolg krijg je dus een heel ruwe schatting van je rit en de aankomst van je bestelling. Er wordt geen rekening gehouden met problemen die de vrachtwagen dagelijks tegenkomt op de baan, zoals weersomstandigheden of de kans dat er op bepaalde wegen niet gereden mag worden.

 

Voor elk probleem bestaat er een oplossing en pakjes die onverwachts aankomen zijn geen uitzondering. Met behulp van perimeters, een digitale grens die informatie doorgeeft eens iets door de grens beweegt, kan men al veel bereiken. Diezelfde perimeters worden vervolgens in een bepaalde formatie opgebouwd zodat je een raster bekomt. Elke keer wanneer een wagen door een grens rijdt binnen het raster, krijgt de bestemming een update waar de chauffeur zit en hoe lang hij nog moet rijden. Een overkoepelend datacenter, noem het de “cloud”, analyseert de data en geeft feedback terug aan iedereen betrokken in het proces. Vergelijkbaar met hoe F1 wagens data heen en weer sturen naar de pit teams en naar de piloot. In éénzelfde beweging houdt de cloud rekening met weersomstandigheden, files enzovoort.

 

De voordelen die men hieruit kan halen, zijn zeker aanzienlijk. Minder stilstaan in files betekent meer transporten voor dezelfde prijs. Als klant wacht je minder lang op je pakjes en krijg je een specifieker tijdstip van aankomst want zowel vrachtwagens als F1 piloten ogen om zo snel en efficiënt aan te komen zijnde een eindlijn of een loslocatie. Ook biedt het raster een ecologisch voordeel want minder brandstof is nodig door niet onnodig stil te moeten staan.

 

De algemene consensus is simpel af te leiden: snellere leveringen door beter databeheer en efficiëntere middelen leiden tot gelukkigere klanten en goedkopere diensten voor de sector.

Weg met onduidelijke levertijden, welkom in de toekomst van leveringen.

Bibliografie

Alders Transport. (2019). Opgehaald van Alders Transport: http://www.alders-transport.be/index.asp

Alders Transport. (2019, 7 10). voorbeeld van Google reviews. Opgehaald van Alders Transport: https://www.google.com/search?q=alders+transport&oq=alders+&aqs=chrome…,,,

Blauwens, G., Baere, P. D., & Voorde, E. V. (2016). logistical costs. In G. Blauwens, P. D. Baere, & E. V. Voorde, Transport Economics (p. 535). Berchem: De Boeck.

Dooren, P. V. (2018, 10 19). Internet of Things opent mogelijkheden voor autonome micromagazijnen. Opgehaald van Flows: https://www.flows.be/nl/logistics/internet-things-opent-mogelijkheden-v…

FOD. (2019). rijtijden. Opgehaald van FOD mobiliteit en vervoer: https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/vervoer_van_goederen_en_reizig…

Janssen, K. (2017, 11 2). Ontketen Innovatie! Hoe je een silo lek maakt. Opgehaald van LinkedIn: https://www.linkedin.com/pulse/ontketen-innovatie-hoe-je-een-silo-lek-m…

Namiot, D. (2013, 3 24). GeoFence services. Opgehaald van International Journal of Open Information Technologies: http://www.injoit.ru/index.php/j1/article/view/51/48

Nxtport. (2019). Nxtport about. Opgehaald van Nxtport: https://www.nxtport.com/about

Pype, R. (2017, 02 27). Fire will save our economy | Roy Pype | TEDxDenHelder. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=9Ic_jYSYmXA

Rodrigue, J.-P. (sd). Total logistics costs tradeoff. The geography of transport systems. Routledge, New York.

SVA. (2019). CMR-verdrag. Opgehaald van Stichting VervoerAdres: https://www.sva.nl/themas/cmr-en-ecmr/cmr-verdrag

VanDale. (2019). logistiek. Opgehaald van VanDale: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/logistie…

Universiteit of Hogeschool
Bedrijfsmanagement, logistiek management
Publicatiejaar
2020
Promotor(en)
Edward Willems
Kernwoorden
Share this on: