Het succes van copycats

Paulien Heylen
Persbericht

Aankoopgedrag consument misleidt door het aanbod in supermarkten

Uit een onderzoek van de KU Leuven blijkt dat het aankoopgedrag van consumenten wordt misleid door de hoeveelheid A-merken in een supermarkt.

Antwerpen – Een masterstudente Marketing Management voerde een onderzoek naar het aankoopgedrag van consumenten waarbij 200 respondenten werden bevraagd. Het onderzoek toont aan dat het aankoopgedrag van consumenten in een supermarkt kan worden gemanipuleerd door de hoeveelheid aan beschikbare A-merken.

Het onderzoek wenste de voorkeur voor huismerken te achterhalen wanneer deze sterk visueel gelijken op de verpakking van A-merken. Deze huismerken worden aanzien als copycats. In lijn met de vooropgestelde verwachtingen blijkt dat de hoeveelheid aan beschikbare A-merken in een supermarkt een invloed heeft op de aankoopintentie van copycats. Consumenten vertonen een grote voorkeur voor huismerken, die sterk visueel gelijken op A-merken, wanneer er weinig A-merken verkrijgbaar zijn in de supermarkt. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat consumenten zich onzeker voelen tijdens het winkelen en opzoek gaan naar een alternatief wanneer het geprefereerde A-merk afwezig blijkt te zijn. Nochtans kon de invloed van de ervaren onzekerheid niet worden verklaard door het onderzoek.

De prijs/kwaliteitsverhouding van de copycat blijkt evenals een invloed uit te oefenen op de aankoopintentie ervan. Huismerken die niet alleen de verpakking van A-merken imiteren maar zich alsook toespitsen op het leveren van een goede kwaliteit blijken succesvol te zijn.

Over KU Leuven

De Katholieke Universiteit Leuven is gekend als een onderzoeksinstelling die tot de Europese top behoord. Buiten het wetenschappelijk onderzoek dat door hen wordt verricht, biedt de KU Leuven een ruim aanbod aan universitaire studies aan. Een van de 15 faculteiten is gespecialiseerd in Economie en Bedrijfswetenschappen en is gevestigd in Antwerpen.

Bibliografie

Paulien Heylen

Universiteit of Hogeschool
Master Marketing Management
Publicatiejaar
2020
Promotor(en)
Kathleen Cleeren en Henri Defoor
Kernwoorden
Share this on: