Boekoscoop: de autonome leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur

Justine De Hooghe Astrid Bauwens Thomas Denolf
Persbericht

Boekenwurm of Netflixer? Boekoscoop is er voor iedereen!

Netflix is een van de populairste streamingdiensten van het moment. Bijna iedere avond valt er wel een goede film te bekijken op de televisie. Samen naar de cinema gaan? Geef toe: dat is toch wel een van de standaarddates van deze tijd.

Hoe komt het dat films voortdurend ons pad kruisen, maar dat boeken veel minder in the picture komen te staan? Zowel een film als een boek hebben uiteindelijk hetzelfde doel: een verhaal vertellen. Onze bachelorproef ‘Boekoscoop’ biedt de mogelijkheid om je te verdiepen in een verhaal en dit aan de hand van zowel het boek als de film. We ontwikkelden een website voor leerkrachten, leerlingen en andere literatuurliefhebbers. Je kan deze raadplegen via onderstaande URL.

https://boekoscoop.wixsite.com/secundaironderwijs

(Universiteit Gent vakgroep Onderwijskunde, 2018)

Een dreigende daling in het Vlaamse leeslandschap

Wist je dat één derde van de Vlaamse vijftienjarigen niet meer voor zijn plezier leest? Dat vermeldt het laatste PISA-rapport na een vergelijkend onderzoek over leesvaardigheid bij jongeren wereldwijd. In de grafiek hiernaast is deze daling in de tijd visueel op te merken. (Universiteit Gent vakgroep Onderwijskunde, 2018) Lezen is dus niet een van de favoriete bezigheden van adolescenten.

Vanaf twaalf jaar lezen jongeren minder vaak en minder graag fictie. Op de leeftijd van veertien jaar zien we een absoluut dieptepunt. Toch is het belangrijk dat jongeren gemotiveerd blijven om te lezen. Dit biedt immers psychologische, maatschappelijke en intellectuele voordelen. Zo kan een boek het stressniveau verlagen terwijl het tegelijkertijd de woordenschatkennis en het concentratievermogen doet verhogen. Daarnaast verwerven jongeren meer empathie doordat ze zich leren inleven in de andere situaties van een boek.

Hoe komt het dat literatuur niet meer aantrekkelijk is? In dit digitale tijdperk kampen we met een beperkte voorraad aan tijd, zin en energie. Hierdoor zullen nieuwe media, zoals sociale media en films, de aandacht opeisen ten koste van de oude media, de boeken. Dit wordt beschreven in de ‘substitutietheorie’. Verder valt het op dat mensen trouw blijven aan de media waarmee ze zijn opgegroeid. Dit fenomeen heet ‘mediasocialisatie’. De adolescenten van 2020 kunnen kiezen uit een ruim aanbod aan media. Daardoor moeten boeken plaatsmaken voor nieuwere media.

Vanuit deze bevindingen kozen we ervoor om de leesmotivatie te verhogen door in te zetten op de link tussen het boek en zijn verfilming. Momenteel gaan te weinig leerkrachten en uitgeverijen hiermee aan de slag. Het is de hoogste tijd om beide media te combineren.

‘Boekoscoop’ als eerste hulp bij leesmotivatie

Om die reden creëerden we de website ‘Boekoscoop’. Boekoscoop is bestemd voor leerlingen van de eerste graad a-stroom en hun leerkrachten. Dankzij haar veelzijdigheid is de website ook bruikbaar voor andere doelgroepen zoals de derde graad van de lagere school en de eerste graad b-stroom. De website bevat een gevarieerde literatuurlijst van jeugdboeken en hun verfilmingen. De literatuurlijst is geschikt voor zowel sterke als zwakke lezers, bevat een groot aanbod aan genres en thema’s en biedt populaire en minder gekende verhalen aan die aansluiten bij de leefwereld van jongeren. Een groot literatuuraanbod dus, waarbij enkele filters op de website hen kunnen helpen bij het maken van de juiste boek- en filmkeuze. Je kan de weergave van de literatuurlijst bekijken op de onderstaande afbeelding.

Literatuurlijst met filters Boekoscoop

Ook kan je heel wat creatieve verwerkingsopdrachten vinden op onze website. Een klassieke boekbespreking staat dus niet tussen het lijstje. Wij ontwierpen opdrachten waarbij leerlingen uitgedaagd worden om iets te creëren. Zo stellen de jongeren zelf een muzieklijst samen na het lezen van hun boek en geven ze de liedjes een plaats in de film. In iedere opdracht gaan ze aan de slag met de literaire begrippen, zoals de ruimte en de personages in een verhaal, oefenen ze hun spreek- en schrijfvaardigheid en het schrijven van poëzie. Hiervoor hebben ze zowel het boek als de film nodig. Tevens kunnen de opdrachten ingezet worden in andere onderwijsvakken, zoals geschiedenis en muzikale opvoeding. De opdrachten zijn gebaseerd op de leerplandoelen van het vernieuwde leerplan voor de eerste graad. In dit leerplan krijgen ‘genieten van literatuur’ en ‘de literaire begrippen’ een belangrijke rol. Onze opdrachten stellen diezelfde doelen voorop.

Opdrachten Boekoscoop

Voor iedere lezer wat wils

Differentiatie is een van de uitgangspunten van onze website. Waar de ene leerling lezen de hel vindt, zit de andere uren met zijn neus in de boeken. Boekoscoop omarmt al die verschillen in een klas. Naast een gevarieerde literatuurlijst voorzien we acht verschillende opdrachten, zodat iedere leerling zijn perfecte opdracht vindt. Ook verdeelden we de opdrachten onder drie niveaus. Hierdoor kunnen jongeren voor zichzelf een opdracht kiezen die voldoende uitdaging biedt. Tot slot bestaan er voor iedere opdracht enkele differentiatietips voor de leerkrachten. Ze maken de opdrachten haalbaarder, uitdagender of creatiever. Zo kunnen leraren voor hun leerlingen bepalen of ze meer of minder liedjes moeten zoeken voor de opdracht ‘hitlijst’, maar kunnen ze ook de link maken met de app ‘TikTok’.  

De theorie in praktijk

Om de meerwaarde van Boekoscoop te kunnen verzekeren, was een testfase noodzakelijk. We gaven op twee stagescholen de leerlingen de opdracht een boek te lezen en de verfilming ervan te bekijken. Vervolgens zouden zij aan de slag gaan met de opdrachten. Deze testfase werd echter verstoord door de COVID-19-pandemie. Aangezien we toch een beter zicht wilden krijgen op de doeltreffendheid van onze website, kozen we ervoor onze testfase in een nieuw jasje te steken. Zeven leerkrachten Nederlands gaven feedback op ons werk waardoor we dit konden verbeteren.

Uit de reacties van leerlingen en leerkrachten konden wij opmerken dat zij effectief enthousiast waren over het combineren van jeugdboeken en hun verfilmingen. Verfilmde jeugdliteratuur kan dus een meerwaarde zijn. Wij zien iedere leerling die we via Boekoscoop kunnen motiveren om liever en meer te lezen als een stap vooruit richting ons doel.

 

Wij hopen dat de strijdbijl tussen jeugdliteratuur en films begraven wordt. In plaats daarvan willen we inzetten op de link tussen beide media. Films zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Daarom hopen wij via Boekoscoop leerlingen te motiveren meer en liever te lezen. Wij wensen iedereen alvast veel plezier met ons materiaal. Boekoscoop bingewatchen is een aanrader voor iedereen.

Bibliografie

(sd). Opgehaald van pinterest: https://www.pinterest.com/pin/842384305281259676/

Adamson, A. (Regisseur). (2005). The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe [Film].

Adamson, A. (Regisseur). (2008). The Chronicles of Narnia: Prince Caspian [Film].

Agentschap voor Onderwijscommunicatie, CANON Cultuurcel. (2011). Beste boekenjuf/meester 2011 - 9 verhalen uit de praktijk . Beste boekenjuf/meester.

Albertalli, B. (2016). Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld & zijn liefde voor Blue. Utrecht: Blossom Books.

Apted , M. (Regisseur). (2010). The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader [Film].

Bal , V. (Regisseur). (2012). Nono, het Zigzagkind [Film].

Ball , W. (Regisseur). (2014). The Maze Runner [Film].

Ball, W. (Regisseur). (2015). The Scorch Trials [Film].

Ball, W. (Regisseur). (2018). The Death Cure [Film].

Ballard, C. (2020, april 9). To Be Alive Is Power: Poetry For The Pandemic. Opgehaald van kuer: https://www.kuer.org/post/be-alive-power-poetry-pandemic#stream/0

Balthazar, N. (2003). Niets was alles wat hij zei. Averbode: Averbode.

Balthazar, N. (Regisseur). (2007). Ben X [Film].

Balthazar, N., & nDurlie. (2015). Ben X. Tielt: Lannoo.

Beauty will save . (2011 - 2020). Graffiti in Russia . Opgehaald van Viola.bz: https://viola.bz/graffiti-in-russia/

Beckman, T. (1973). Kruistocht in spijkerbroek. Rotterdam: Lemniscaat.

Beliën , D. (Regisseur). (2004). De zusjes Kriegel [Film].

Berlanti, G. (Regisseur). (2018). Love, Simon [Film].

Blok, L. (Regisseur). (2015). Boy 7 [Film].

Bobin , J. (Regisseur). (2016). Alice Through the Looking Glass [Film].

Bomans, G. (1941). Erik of het klein insectenboek. Utrecht: Het Spectrum.

Boone, J. (Regisseur). (2014). The Fault in Our Stars [Film].

Bots, D. (Regisseur). (2012). Achtste-groepers huilen niet [Film].

Bots, D. (Regisseur). (2017). Storm: Letters van Vuur [Film].

Boudou, K. (2007). Pizzamaffia. Amsterdam: Moon.

Bowers, D. (Regisseur). (2012). Diary of a Wimpy Kid: Dog Days [Film].

Boyne , J. (2006 ). De jongen in de gestreepte pyjama . Amsterdam : De Boekerij .

Bracke , D. (2006 ). Black . Leuven: Davidsfonds .

Bracke, D. (2003). Het engelenhuis . Leuven: Davidsfonds/Infodok.

Bracke, D. (2008). Back . Leuven : Davidsfons .

Burger, N. (Regisseur). (2014). Divergent [Film].

Burton , T. (Regisseur). (2010). Alice in Wonderland [Film].

Burton , T. (Regisseur). (2016). Miss Peregrine's Home for Peculiar Children [Film].

Burton, T. (Regisseur). (2005). Charlie and the Chocolate Factory [Film].

Caroll , L. (1871). Alice in Spiegelland. Haarlem : Gottmer.

Caroll, L. (1865). De avonturen van Alice in Wonderland. Haarlem: Gottmer.

Chbosky, S. (Regisseur). (2017). Wonder [Film].

Collins , S. (2009 ). Vlammen . Gouda : Van Goor .

Collins, S. (2008 ). De Hongerspelen. Gouda : Van Goor.

Collins, S. (2010). Spotgaai . Gouda : Van Goor .

Colombus, C. (Regisseur). (2002). Harry Potter and the Chamber of Secrets [Film].

Columbus, C. (Regisseur). (2001). Harry Potter and the Philosopher's Stone [Film].

Columbus, C. (Regisseur). (2010). Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief [Film].

Condon, B. (Regisseur). (2011). The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 1 [Film].

Condon, B. (Regisseur). (2012). The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2 [Film].

Cuarón, A. (Regisseur). (2004). Harry Potter and the Prisoner of Azkaban [Film].

Cultuurconnect en Vlaanderen Verbeelding Werkt . (2020 ). Catalogus . Opgeroepen op 2019 - 2020, van Bibliotheek De Krook Gent: https://gent.bibliotheek.be/

Dahl , R. (1982 ). De GVR . Utrecht : Fontein .

Dahl, R. (1964). Sjakie en de chocoladefabriek. Utrecht: De Fontein.

Daretoo. (2018, november 4). Creatief denken met een moodboard. Opgehaald van Daretoo: https://daretoo.nl/creatief-denken-met-moodboard/

Dashner, J. (2009). De labyrintrenner. Amsterdam: Uitgeverij Q.

Dashner, J. (2010). Schroeiproeven . Amsterdam : Uitgeverij Q.

Dashner, J. (2011). Doodskuur. Amsterdam : Uitgeverij Q .

de Bel , M. (1992). De zusjes Kriegel. Leuven: Davidsfonds/Infodok.

De Cock, M., & Vanistendael, J. (2010). Rosie en Moussa. Amsterdam: Querido.

De Groof, M., Vantieghem, W., Van Houtte, M., & Laevers, F. (2015). De impact van genderstereotypen op de identiteitsontwikkeling van jongeren. Welwijs, 26, 21-24. Opgehaald van https://www.procrustes.be/assets/117

de Jong, S. (Regisseur). (2007). De scheepsjongens van Bontekoe [Film].

De Koninklijke Bibliotheek en Stichting Lezen voor Kunst van Lezen. (2015, september). Meer lezen, beter in taal- vmbo: Effecten van lezen op taalontwikkeling. Haarlem.

Diterlizzi , T., & Black, H. (2008). De Spiderwick Kronieken / Filmeditie. Gouda: Van Goor.

Dragt , T. (1962). De Brief voor de koning . Amsterdam : Leopold .

El Arbi , A., & Fallah, B. (Regisseurs). (2015). Black [Film].

Fabricius , J. (1924). De scheepsjongens van Bontekoe. Amsterdam : Leopold .

Fangmeier, S. (Regisseur). (2006). Eragon [Film].

Fimognari , M. (Regisseur). (2020). To All the Boys: P.S. I Still LOve You [Film].

Freepik Company SL . (2020). Toegang tot 2.942.000 vectorpictogrammen. Opgeroepen op 2020, van Flaticon: https://www.flaticon.com/

Freudenthal, T. (Regisseur). (2013). Percy Jackson: Sea of Monsters [Film].

Funke, C. (2003). Hart van Inkt. Amsterdam: Uitgeverij Querido.

Geronimi, C., Jackson, W., & Luske , H. (Regisseurs). (1951). Alice in Wonderland [Film].

Geuzebroek , N., & Friedhoff-Verweij, A. (2008). Handleiding voor het inrichten van een 4you! : Naar een bibliotheekvoorziening voor vmbo’ers en zwakke lezers in het voortgezet onderwijs. Haarlem: Stadsbibliotheek Haarlem.

Ghesquière , R. (2009). Jeugdliteratuur in perspectief . Leuven : Acco .

Gravity Falls. (sd). Gravity Falls Wiki: The Plot Twist . Opgehaald van Fandom : https://gravityfalls.fandom.com/wiki/The_Plot_Twist

Green, J. (2012). Een weeffout in onze sterren . Haarlem : Gottmer.

Green, J., Myracle, L., & Johnson, M. (2008). Let it snow. Utrecht: De Fontein.

Grossman , D. (1994 ). Het zigzagkind . Amsterdam : Cossee.

Han , J. (2014). Aan alle jongens van wie ik hield. Amsterdam: Moon.

Han , J. (2016 ). PS ik hou nog steeds van je . Amsterdam : Moon .

Hardwicke, C. (Regisseur). (2008). The Twilight Saga: Twilight [Film].

Herbots, H. (Regisseur). (2010). Bo [Film].

Herman , M. (Regisseur). (2008). The Boy in the Striped Pyjamas [Film].

Hopper, R. (2005). What are teenagers reading? Adolescent fiction reading habits and reading choices. Oxford: Blackwell Publishing.

Iedereen Leest. (2018, augustus 7). Waarom lezen goed is voor ons. Opgehaald van Iedereen Leest: https://www.iedereenleest.be/over-lezen/onderzoek/waarom-lezen-goed-voo…

Johnson, S. (Regisseur). (2018). To All The Boys I've Loved Before [Film].

JufSanne. (sd). Gymles met kranten. Opgehaald van JufSanne.com: https://www.jufsanne.com/lesidee/bewegingslessen/gymles-met-kranten/

Kinney, J. (2009). Het leven van een loser : Een hondenleven. Utrecht : De Fontein .

KO.V. (2019). Leerplan secundair onderwijs: Nederlands 1ste graad a-stroom. Brussel: Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Koolhoven, M. (Regisseur). (2008). Oorlogswinter [Film].

Kreuzpaintner, M. (Regisseur). (2010). Meester van de zwarte molen (Krabat) [Film].

Kunst van Lezen. (2017, september). Meer lezen, beter in taal: effecten van lezen op taalontwikkeling. s.l. Opgehaald van https://issuu.com/kunstvanlezen/docs/2017sept_kvl_meer_lezen_beter_in_ta

Lawrence , F. (Regisseur). (2013). The Hunger Games: Catching Fire [Film].

Lawrence , F. (Regisseur). (2014). The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 [Film].

Lawrence , F. (Regisseur). (2015). The Hunger Games: Mockingjay - Part 2 [Film].

Leesmonitor. (2019). Waarom lezen we minder boeken? Opgeroepen op oktober 20, 2019, van Leesmonitor: https://www.leesmonitor.nu/nl/waarom-lezen-we-minder-boeken

Lewis, C. (1950). De Kronieken van Narnia: Het betoverde land achter de kleerkast. Nijkerk : Callenback .

Lewis, C. (1951). De Kronieken van Narnia: Prins Caspian. Nijkerk : Callenbach .

Lewis, C. (1952). De Kronieken van Narnia: De reis van het drakenschip. Nijkerk: Callenbach.

Lezen voor de lijst. (2020). Docenten Nederlands - Informatie | Didactiek. Opgeroepen op mei 15, 2020, van de Bibliotheek: Lezen voor de lijst : https://www.lezenvoordelijst.nl/docenten-informatie/didactiek/

Liman , D. (Regisseur). (2021). Chaos Walking [Film].

Macdonald , K. (Regisseur). (2013). How I Live Now [Film].

Meyer, S. (2005). Twilight. Amsterdam: Unieboek | Het Spectrum.

Meyer, S. (2006). Nieuwe maan. Amsterdam: Unieboek | Het Spectrum.

Meyer, S. (2007). Eclips. Amsterdam: Unieboek | Het Spectrum.

Meyer, S. (2008). Morgenrood. Amsterdam: Unieboek | Het Spectrum.

Moors, H., & Depaepe, J. (2004). Leesbevordering, hoe doe je dat? Kinderen en boeken in de klas - 2de editite. Antwerpen: Stichting Lezen.

Morpurgo, M. (1982). Warhorse. Numansdorp: Veldboeket Lektuur BV.

Mous, M. (2009 ). Boy 7 . Houten : Van Holkema & Warendorf .

Muller, B. (2013, april 26). Leerlingen lezen… wel! Over het leesgedrag van jongeren. Opgeroepen op oktober 20, 2019, van Universiteit Utrecht: hedendaagse literatuur Nederlands: https://hln.wp.hum.uu.nl/leesgedrag-van-jongeren/

Musical Clipart and Graphics . (sd). Opgehaald van Classroom Clipart : https://classroomclipart.com/clipart/Clipart/Music.htm

Ness, P. (2013). De Chaos-trilogie 1 - Het mes dat niet wijkt. Amsterdam: Moon.

Newell, M. (Regisseur). (2005). Harry Potter and the Goblet of Fire [Film].

Oliehoek, T. (Regisseur). (2011). Pizza Maffia [Film].

Oomen , F. (2001). Hoe overleef ik mijn eerste zoen? Amsterdam: Querido.

Oomen, F. (2002). Hoe overleef ik mezelf? Amsterdam: Querido.

Op de Beeck, G. (2013). Vele hemels boven de zevende. Prometheus.

Palacio , R. (2012). Wonder. Amsterdam: Querido.

Paolini, C. (2002). Het Erfgoed: Eragon. Amsterdam: Boekerij.

Percival , B. (Regisseur). (2014). The Book Thief [Film].

Preußler, O. (1971). Meester van de zwarte molen (Krabat) . Rotterdam: Lemniscaat.

Pullman, P. (1995 ). Het Gouden Kompas: Het Noorderlicht. Amsterdam : Prometheus .

Riggs, R. (2011). De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine. Kuringen : Clavis Uitgeverij .

Riordan, R. (2005). Percy Jackson en de Olympiërs: De bliksemdief. Amsterdam : Unieboek | Het Spectrum BV.

Riordan, R. (2006). Percy Jackson en de Olympiërs: Zee van Monsters. Amsterdam: Unieboek | Het Spectrum BV.

Rosoff, M. (2004). Hoe ik nu leef. Amsterdam : Moon .

Ross, G. (Regisseur). (2012 ). The Hunger Games [Film].

Roth, V. (2011). Inwijding. Amsterdam : Unieboek | Het Spectrum BV.

Roth, V. (2012). Opstand. Amsterdam: Unieboek | Het Spectrum BV.

Roth, V. (2013). Samensmelting . Amsterdam: Unieboek | Het Spectrum BV.

Rowling, J. (1997). Harry Potter en de Steen der Wijzen. Amsterdam : De Harmonie.

Rowling, J. (1998). Harry Potter en de Geheime Kamer. Amsterdam: De Harmonie.

Rowling, J. (1999). Harry Potter en de Gevangene van Azkaban. Amsterdam: De Harmonie.

Rowling, J. (2000). Harry Potter en de Vuurbeker. Amsterdam: De Harmonie.

Rowling, J. (2003). Harry Potter en de Orde van de Feniks. Amsterdam: De Harmonie.

Rowling, J. (2005). Harry Potter en de Halfbloed Prins. Amsterdam: De Harmonie .

Rowling, J. (2007). Harry Potter en de Relieken van de Dood. Amsterdam : De Harmonie.

Schram , D. (2013). De aarzelende lezer over de streep: recente wetenschappelijke inzichten. Delft: Eburon.

Schram , T. (Regisseur). (2016). Kappen! [Film].

Schram, D. (Regisseur). (2013). Spijt! [Film].

Schwentke, R. (Regisseur). (2015). Insurgent [Film].

Schwentke, R. (Regisseur). (2016 ). Allegiant: Part 1 [Film].

Slade, D. (Regisseur). (2010). The Twilight Saga: Eclipse [Film].

Slee, C. (1996). Spijt. Amsterdam: Van Holkema & Warendorf.

Slee, C. (1999). Kappen! Amsterdam: Overamstel.

Snellin, L. (Regisseur). (2019). Let It Snow [Film].

Soenens, K., Provoost, A., & Cafmeyer, K. (2015). Focus 1 leerwerkboek. Berchem: Uitgeverij De Boeck nv.

Softley, I. (Regisseur). (2009). Inkheart [Film].

Sombogaart, B. (Regisseur). (2006). Kruistocht in spijkerbroek [Film].

Sombogaart, B. (Regisseur). (2012). Koning van Katoren [Film].

Spielberg , S. (Regisseur). (2016). De GVR [Film].

Spielberg, S. (Regisseur). (2011). War Horse [Film].

Stichting Lezen. (2018, december). Leesmotivatie: hoe raak je de juiste snaar? Opgehaald van Leesmonitor: https://www.leesmonitor.nu/nl/magazine/leesmotivatie-hoe-raak-je-de-jui…

Struyf, E., & Verbeeck, G. (2017). Regisseer je klas: theorie bij het oefeningenboek klasmanagement . Kalmthout : Pelckmans Pro.

Stuart, M. (Regisseur). (1971). Willy Wonka & the Chocolate Factory [Film].

Swarts, N. (2016, mei 9). Leesmotivatie. Universiteit van Utrecht.

T' Sas, J. (2019). Van knelpunt tot speerpunt: Leesmotivatie in de Vlaamse lerarenopleidingen: Kortlopend onderzoek in opdracht van het Vlaams Fonds voor de Letteren, Iedereen Leest en CANON Cultuurcel. Antwerpen: Universiteit Antwerpen.

Tallsay. (2011). Reizen door de tijd: de feiten, de reizigers, de bewijzen? Opgehaald van Tallsay.com: https://tallsay.com/page/4294972073/reizen-door-de-tijd-de-feiten-de-re…

Terlouw, J. (1971). Koning van Katoren. Rotterdam : Lemniscaat.

Terlouw, J. (1972). Oorlogswinter. Rotterdam: Lemniscaat .

Thomas, A. (2017). The Hate U Give. Amsterdam: HarperCollins.

Tijd. (2020). Opgehaald van Boekentaal Mondiaal & Moving Movies: http://www.boekentaal.info/materiaal-voor-leeskringen/verhaalanalyse/ti…

Tillman, Jr., G. (Regisseur). (2018). The Hate U Give [Film].

Universiteit Gent vakgroep Onderwijskunde. (2009). PISA Leesvaardigheid van 15-jarigen in Vlaanderen - De eerste resultaten van PISA 2009. Gent. Opgehaald van http://www.pisa.ugent.be/uploads/assets/67/1305011202315-PISA%202009%20…

Universiteit Gent vakgroep Onderwijskunde. (2015). Wetenschappelijke geletterdheid bij 15-jarigen - overzicht van de eerste Vlaamse resultaten van PISA2015. Gent. Opgehaald van https://onderwijs.vlaanderen.be/sites/default/files/atoms/files/PISA201…

Universiteit Gent vakgroep Onderwijskunde. (2018). Leesvaardigheid van 15-jarigen Vlaams rapport PISA2018. Gent. Opgehaald van http://www.pisa.ugent.be/uploads/assets/157/1582105796291-RAPPORT_2018_…

vakgroep Nederlands. (2016-2017). Nederlands vakstudie 2: literatuur 2: jeugdliteratuur. Gent: Arteveldehogeschool.

vakgroep Nederlands. (2017-2018). Nederlands vakstudie 4: literatuur 4: jeugdpoëzie. Gent: Arteveldehogeschool.

Van Den Berghe, D. (Regisseur). (2018). Rosie & Moussa [Film].

van der Horst, E. (2011). Het makkelijk lezen plein: Onderzoek naar de invloed van het Makkelijk Lezen Plein op het leengedrag van kinderen met leesproblemen in de leeftijd van 8 tot en met 12 jaar. Tilburg: Universiteit van Tilburg.

van Holst Pellekaan, K. (2016). Storm: Letters van Vuur. Tiel: Aerial Media Company.

van Kilsdonk , N. (Regisseur). (2008). Hoe overleef ik mezelf? [Film].

van Koeven , E., & Smits, A. (2018, november). Van tijd naar kwaliteit: leesonderwijs verbeteren. JSW: Jeugd in School en Wereld: vakblad voor het basisonderwijs, speciaal onderwijs en opleiding, pp. 32-35.

van Liempd, G. (Regisseur). (2005). Erik of het klein insectenboek [Film].

Vandromme, J., Dumarey, K., Lambaerts, E., Van Aerde, S., Van Damme, S., Vandenberghe, R., . . . Venstermans, T. (2019). Campus 1 Nederlands werkboek. Kalmthout: Pelckmans uitgevers nv.

Verhamme, L. (2007-2008). Lezen, een moeilijke keuze? Een kwantitatief en interpretatief onderzoek naar het naschools leesgedrag van jongeren. Gent: Universiteit Gent.

Verhoeff , P. (Regisseur). (2008 ). De brief voor de koning [Film].

Vriens, J. (1999). Achtste-groepers huilen niet. Houten : Van Holkema & Warendorf .

Waters, M. (Regisseur). (2008). The Spiderwick Chronicles [Film].

Weitz, C. (Regisseur). (2007). The Golden Compass [Film].

Weitz, C. (Regisseur). (2009). The Twilight Saga: New Moon [Film].

Wikipedia. (2016, mei 22). kijkdoos. Opgehaald van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kijkdoos

Witte, T. (2008). Het oog van de meester: De literaire ontwikkeling van havo- en vwo-leerlingen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs. Groningen : Universiteit Groningen .

Witte, T. (sd). Docenten Nederlands 12-15. Opgehaald van de Bibliotheek: Lezen voor de lijst: https://www.lezenvoordelijst.nl/docenten-12-15/

Woltz, A. (2013). Mijn bijzonder rare week met Tess. Amsterdam: Querido.

Wouterlood, S. (Regisseur). (2019). Mijn bijzonder rare week met Tess [Film].

Yates, D. (Regisseur). (2007). Harry Potter and the Order of the Phoenix [Film].

Yates, D. (Regisseur). (2009). Harry Potter and the Half-Blood Prince [Film].

Yates, D. (Regisseur). (2010). Harry Potter and the Deathly Hallows - Part I [Film].

Yates, D. (Regisseur). (2011). Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 [Film].

Zusak , M. (2005). De Boekendief . Brussel : The House of Books .

Universiteit of Hogeschool
Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs
Publicatiejaar
2020
Promotor(en)
Tamara Bollaert
Kernwoorden
Share this on: