Outdoor education
Outdoor education: idyllisch of realistisch?
Outdoor Education, een idyllische toekomst in het onderwijs. Vandaag de dag is het belangrijk kinderen actief te betrekken en te motiveren tijdens de lessen. Deze vernieuwende vorm van leren, verenigt de wereld van kinderen en de schoolse context. Door de multisensoriële werking, beïnvloedt buiten lesgeven de beleving van kinderen positief. Ze ervaren het leren in z’n totaliteit en belangrijker, al spelenderwijs.
Kinderen die buiten leren krijgen meer zuurstof waardoor ze actiever en geconcentreerder zijn. Outdoor Education gaat echter veel verder en beïnvloedt heel wat secundaire vaardigheden als: sociale vaardigheden, oplossingsgericht denken… evenals hun eigen sociale- en persoonlijke ontwikkeling.
Met dit onderzoek wil ik achterhalen wat de mogelijke effecten zijn van outdoor Education op het klashouden van de leerkracht, evenals de noden die leerkrachten ervaren om meer les te geven volgens dit principe.
Vergelijkende studie met het Malagassische onderwijssysteem.
- De Boe, D. (2017). EduNext: transformeer je school van binnenuit. Tielt: Uitgeverij Lannoo.
- Louv, R. (2005). Het laatste kind in het bos. Hoe we onze kinderen weer in contact brengen met de natuur. Utrecht: Jan Van Erkel.
- Aartsen, A. (2012). NatuurWijs: De natuur als klaslokaal. Opgeroepen op 12 november van website: https://www.natuurwijs.nl/.
- Allegaert, J., (z.j). Outdoor Education: Outdoor Games. Opgeroepen op 30 oktober, van website https://vivesweb.be/wereldorientatie/outdoor-education/.
- Borgmans, B. (2019). Departement Omgeving: klassen zonder muren op dede Buitenlesdag. Geraadpleegd op 2 april 2019 via https://omgevingvlaanderen.be/klassen-zonder-muren-op-derde-buitenlesdag
- Cools, D., Van Helleputte, G. (2015). OutdAre learning. Opgeroepen op 30 oktober, van website .https://www.outdareteaching.be/outdoor-learning.
- Cools, D., Van Helleputte, G. (2015). OutdAre teaching. Opgeroepen op 30 oktober, van website https://www.outdareteaching.be/outdare-teaching.
- Cools, D., Van Helleputte, G. (2015). Outdoor Teaching. Opgeroepen op 30 oktober, van website https://www.vakdidactiek.be/project_outdare_teaching.
- Cools, D., Van Helleputte, G. (2016). Pimp je speelplaats : wat doen we ‘OutAre’? Opgeroepen 30 oktober, van website http://www.pimpjespeelplaats.be/sites/default/files/docs_2016/studiedag_pjs_201611/outdare-teaching-pimpjespeelplaats.pdf.
- de Beer, J.-P. (2018). Springlab: bewegend leren: geraadpleegd op 18 maart 2019 via https://bewegendleren.net/
- De Pannebeke. (2018). Groene omgeving: outdoor education. Opgeroepen op 30 oktober, van website http://www.brugge-depannebeke.be
- Dillon, J., Morris, M., O'Donnell, L., Reid, A., Rickinson, M., & Scott, W. (2005). Engaging and learning with the outdoors - The Fining Report of the Outdoor Classroom in a Rural Context Action Research Project. Geraadpleegd op 18 januari via https://www.nfer.ac.uk/engaging-and-learning-with-the-outdoors-the-fina….
- Govaerts, S., (2016). Klasse: bewegen tijdens les doet beter leren. Opgeroepen op 30 oktober, van website https://www.klasse.be/47826/bewegen-tijdens-les-doet-beter-leren/
- Hellemans, L., Van Gils, I. e.a. (2017). Thomas More onderwijsprojecten: Outdoor Education. Opgeroepen, 29 oktober, van website https://www.thomasmore.be/lerarenopleiding-kempen/centre-innovation-education/onderwijsprojecten-2017-2018/outdoor-education
- Institute for Outdoor Learning. (2005). What is Outdoor Learning. Geraadpleegd op 17 januari 2019 via outdoor-learning.org: http://www.outdoor-learning.org/.
- Joosten, F. (2016). Bewegend leren houdt kinderen fysiek én mentaal scherp. Brussel: VIGEZ. Elsene: Sciensano (WIZ). Opgeroepen 30 oktober, van website https://pxlexperts.smallteaser.com/article/bewegend-leren-houdt-kindere…
- Kikkert, C. (2016). Bewuste beweegmomenten in de klas. Geraadpleegd op 17 januari 2019 via https://www.jenaplan.nl/userfiles/files/Bewegen-ritmiek-concentratie.pdf.
- Lenaerts, L. (2016). Buitengewoon leren, de waarde van outdoor learning. Opgeroepen op 30 oktober, van website https://www.scriptiebank.be
- Moorkens, J. (2017). Outdoor education: Een Noorse utopie of toekomstmuziek voor het onderwijs in Vlaanderen? Opgeroepen op 30 oktober, van website https://www.scriptiebank.be
- MOS Vlaanderen., Good Planet. (Z.J.) Buiten lesdag. Opgeroepen op 30 oktober, van website http://www.buitenlesdag.be/index.php/lesideeen-buitenlesdag.
- Redant, G. (2005). Doeltreffend klasbeheer. Effectief omgaan met de klasgroep, Antwerpen: Apeldoorn, 21-22.
- Schofield, J., Danks, F. (2013). Het slecht weer boek: ontdek wat je allemaal kunt doen in regen, wind en sneeuw. Zeist: Christofoor.
- Schofield, J., Danks, F., Kaiser, K. (2014). De wilde stad: ontdek wat je allemaal kunt doen in de stad. Zeist: Christofoor.
- UNESCO Platvorm Vlaanderen. (2008). Bouwen op de vier pijlers van het onderwijs. Opgeroepen op 28 december 2018 via: https://www.unesco-vlaanderen.be/nl/artikel/detail/bouwen-op-de-vier-pi….
- Valcke, M. (z.j.). Klasmanagement en reflectie. Academia Press: Gent.
- Van den Branden, K. (2015). Duurzaam onderwijs. 10 vernieuwende ideeën voor het onderwijs van de 21ste eeuw. Geraadpleegd op 22 januari 2019 via https://duurzaamonderwijs.com/2015/09/24/10-vernieuwende-ideeen-voor-he….
- Van Hove, L. (2018). Ervaringsgericht leren: outdoor education. Geraadpleegd op 1 februari 2019 via file:///C:/Users/Shauny%20Vos/Downloads/Bachelorproef%20Outdoor%20Education%20Lieze%20Van%20Hove.pdf.
- Vermeir, B. (2018). MOEV: zet je school in beweging. Geraadpleegd op 13 januari via https://www.moev.be/projecten/filters:lager-onderwijs.
- VIVES (2015). Outdoor education. Outdoor games. Geraadpleegd op 25 mei 2018 via https://vivesweb.be/wereldorientatie/outdoor-education/.
- Z.A. (2015). Duurzaam onderwijs: 10 vernieuwende ideeën voor het onderwijs van de 21ste eeuw. Opgeroepen op 30 oktober -, van website https://duurzaamonderwijs.com/2015/09/24/10-vernieuwende-ideeen-voor-het-onderwijs-van-de-21ste-eeuw/
- Z.A. (2017). 11 Proven Benefits of Outdoor Learning. Geraadpleegd op 22 januari 2018 via http://www.bachelorsdegreeonline.com/blog/2012/11-proven-benefits-of-ou….
- Zwigtman, F. (2016). Het wildste boek voor buiten: buitendoeboek voor jongens en meiden. Amsterdam: Luitingh-Sijthoff.