Sociale media integreren in crisiscommunicatie bij publieks- en zakelijke evenementen

Marie Eggermont
Deze bachelorproef gaat over de integratie van sociale media binnen crisiscommunicatie. Afgelopen semester heb ik stagegelopen bij het evenementenbureau New Balls Please in Gent. Mede door deze eindstage en mijn opdrachtstage in dezelfde sector, koos ik ervoor om specifiek onderzoek te doen naar het gebruik van sociale media in crisiscommunicatie bij evenementen.
Crisiscommunicatie is een heel actueel thema binnen de hedendaagse samenleving. Vooral de opkomst van terreur in de Europese samenleving heeft hier een groot stuk aan bijgedragen. Mensen zijn niet meer vrij van gevaar en willen in tijden van crisis zo snel mogelijk geïnformeerd worden. Sociale media kunnen hier een belangrijk hulpmiddel bij zijn.
Specifiek voor de evenementensector wil ik een antwoord vinden op welke manier en via welke kanalen sociale media meerwaarde kunnen bieden binnen crisiscommunicatie.

Sociale media en crisiscommunicatie: een gouden duo

Sinds 22 maart 2016 is alles veranderd in ons land. België stond even stil en het werd duidelijk dat iedereen kwetsbaar is. Terrorisme, terreurdreiging, veiligheidsniveaus...één voor één actuele termen die niet meer uit onze samenleving weg te denken zijn. De wereld is veranderd en dit heeft duidelijk een impact op de mens en vele sectoren in de samenleving. De sector waarin ik mij zal verdiepen tijdens dit onderzoek is de eventsector, met name publieks-en zakelijke evenementen.

Crisiscommunicatie, het communiceren in tijden van crisis, is hierbij een noodzakelijk iets geworden.

Als eventmanager moet je ervoor zorgen dat je op elke crisis voorbereid bent en dat je goed weet hoe te reageren in het geval zich een crisis voordoet. Mensen willen steeds sneller hun informatie. Crisiscommunicatie kan geen uur meer wachten. Ze gaan daarom spontaan op zoek naar info, vaak op sociale media.

Van zodra er zich een crisis voordoet, staan sociale media vol met berichten, foto’s, commentaren ... over wat er zich heeft voorgedaan.
Dergelijke berichten staan vaak al online nog voordat de pers ervan op de hoogte is en kunnen snel escaleren. Daarom is het van groot belang dat organisaties ook klaar zijn om op sociale media te communiceren tijdens een crisis.

Met andere woorden is het voor een eventmanager of communicatieverantwoordelijke van groot belang om sociale media op te nemen in het crisiscommunicatieplan van een evenement. Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk?

Ik ontwikkelde een handleiding waarmee de integratie van sociale media binnen crisiscommunicatie vergemakkelijkt moet worden. Door het volgen van deze handleiding zet elke locatie of evenement een grote stap naar succesvolle crisiscommunicatie op social media. 

Bibliografie

ACC Belgium. (2016). Safety Precautions Event Sector. Opgehaald van ACC Belgium: http://www.accbelgium.be/tools-services/safety-precautions- event-sector

ACC Belgium. (sd). Purpose and mission . Opgehaald van ACC Belgium: http://www.accbelgium.be/about-us/purpose-mission

ACC Belgium. (sd). Who is who? Opgehaald van ACC Belgium: http://www.accbelgium.be/about-us/who-who

Aishaa, T. S., Wokb, S., Manafc, A. M., & Ismaild, R. (2015, november 15). Exploring the Use of Social Media During the 2014 Flood in Malaysia. Kuala Lumpur, Malaysia.

Alyssa, Z. (2015, november 14). Social media plays key role in Paris attacks reaction. Opgehaald van FT: https://www.ft.com/content/13b66b4a-8a87- 11e5-90de-f44762bf9896

Assen, M. V. (2017, mei 24). Waarom worden IS-aanslagen steeds heftiger?Opgehaald van Algemeen Dagblad: https://www.ad.nl/buitenland/waarom- worden-is-aanslagen-steeds-heftiger~a6caa20d/

Beier, J. (sd). De rol van Beurzen in de marketingmix. Ravensburg , Baden- Württemberg, Duitsland.

Belga. (2016, september 16). Half jaar na de aanslagen in Brussel: wat weten we, wie zit vast en wat moet nog gebeuren? Opgehaald van DeMorgen: https://www.demorgen.be/binnenland/half-jaar-na-de-aanslagen-in- brussel-wat-weten-we-wie-zit-vast-en-wat-moet-nog-gebeuren-b64bef51/

Bindels, T. (2017, juli 25). Evenementen beschermen tegen een aanslag, enkele tips. (Event Safety Insitute) Opgeroepen op januari 7, 2018, van Event Safety Institute: https://www.eventsafetyinstitute.nl/project/evenementen- beschermen-aanslag-tips/

Blok, D. (2012, februari 24). Sociale media: De sleutel tot succesvolle crisiscommunicatie? Twente, Overrijsel, Nederland .

Boulogne, G. (2002). Crisiscommunicatie. In G. Boulogne, Crisiscommunicatie (p. 107). Alphen aan den Rijn: Uitgeverij: Kluwer.

Castro, K. (2018, februari 20). Applicatie Blue Kangaroo.
COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. (2010, mei). Twitter in

Crisiscommunicatie: Een onderzoek naar de mogelijkheden van het gebruik

van Twitter tijdens crises. Den Haag, Noord-Holland, Nederland.
De Bruycker, G. (2017). 5 trends in de evenementen sector voor 2018. Opgehaald

van Visit Brussels: https://visit.brussels/nl/article/5-trends-in-de-

evenementen-sector-voor-2018
De Bruyckere, P. (2015, november 16). De aanslagen in Parijs op sociale media in

cijfers. Opgehaald van Blog Pedro De Bruyckere: https://pedrodebruyckere.blog/2015/11/16/de-aanslagen-in-parijs-op- sociale-media-in-cijfers/

De Grauw, C. (sd). Kwalitatief en kwantitatief onderzoek: Wat is wat? Opgehaald van Effectmeting en doelbereik: https://claudiadegraauw.nl/kwalitatief-en- kwantitatief-onderzoek-wat-wat/

Decuypere, P. (2015). Deel 1: event essentials-DNA structuur. In P. Decuypere, We love events (p. 319). Tielt, Oost-Vlaanderen, België: Lannoo Campus. Ensie. (2010, augustus 1). Wat is de betekenis en definitie? Opgehaald van Ensie:

https://www.ensie.nl/redactie-ensie/evenement
Europol. (2017). European Union Terrorism Situation and Trend Report. Den Haag,

Zuid-Holland, Nederland.

138

Eventsmarketing. (2012, februari 6). Events Marketing Experience. Opgehaald van Events Marketing Experience: https://eventsmarketing.wordpress.com/2012/02/06/b2b-vs-b2c-events/

Febelux. (2016, april 22). #WeLoveLive, 1. (Febelux) Opgeroepen op januari 7, 2018, van Febelux.com: https://www.febelux.com/welovelive/

Gerrit, H. (2012, september 19). Het ultieme Social Media 15 stappenplan bij evenementen . Opgehaald van Eventplanner : Het ultieme Social Media 15 stappenplan bij evenementen Learn more: https://www.eventplanner.be/nieuws/5109_het-ultieme-social-media-15- stappenplan-bij-evenementen.html

Hugo, M., Stijn, P., Sofie, V. D., Anne-Marie, V. h., & Frank, V. (2010). Hoofdstuk 7: crisismix: nieuw, traditioneel en sociaal . In M. Hugo, P. Stijn, V. D. Sofie, V. h. Anne-Marie, & V. Frank, Geen commentaar! (p. 200). Antwerpen , Antwerpen , België: Houtekiet/lLinkeroever Uitgevers.

Institute for economics & peace. (2017). Global Terrorism Index. Verenigde Staten. Jeroen, W. (2014). Omgaan met sociale media. In W. Jeroen, Communiceren in

tijden van crisis (p. 222). Leuven, Vlaams-Brabant, België: Lannoo Campus. Kaarsgaren, L. (2012). Hoofdstuk 1: Opstart en kaderstelling / eventmarketing. In L.

Kaarsgaren, Zakelijke - en publieksevenementen (p. 360). Amsterdam:

Pearson Benelux.
Kaarsgaren, L. (2012). Hoofdstuk 1: Opstart en kaderstelling: doelgroep. In L.

Kaarsgaren, Zakelijke-en publieksevenementen (p. 360). Amsterdam:

Pearson Benelux.
Kaarsgaren, L. (2012). Hoofdstuk 2: Fase II: Aanzet tot de invulling van het

programma . In L. Kaarsgaren, Zakelijke-en publieksevenementen (p. 360).

Amsterdam: Pearson Benelux .
Kaarsgaren, L. (2012). Inleiding. In L. Kaarsgaren, Zakelijke en

publieksevenementen (p. 360). Amsterdam, Noord-Holland, Nederland:

Pearson.
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2009). Users of the world, unite! The challenges and

opportunities of Social Media. Parijs, île-de-france, Frankrijk. Kenniscentrum Evenementenveiligheid. (2016, juli 15). Het risico op een

terroristische aanslag op Nederlandse evenementen . (Kenniscentrum Evenementenveiligheid) Opgeroepen op januari 7, 2018, van Kenniscentrum Evenementenveiligheid: http://www.kcev.nl/het-risico-op-een- terroristische-aanslag-op-nederlandse-evenementen/

Klarenbeek, A. (2016). Groepsvorming op sociale media in reactie op aanslagen in Brussel . Opgehaald van PubLab: https://husite.nl/blogpublab/groepsvorming-op-sociale-media-in-reactie- op-aanslagen-in-brussel/

Kortom. (2011, november 16). Gebruik van sociale media in crisiscommunicatie. Brugge, West-Vlaanderen, België.

Kuijten, B. (2017, augustus 22). Facebook maakt Safety Check een vast onderdeel in app. Opgehaald van Iculture: https://www.iculture.nl/nieuws/facebook- safety-check-app/

Leidel, S. (2015, december 17). What is the Soft-Target and Hard-Target Principle?Opgehaald van Handbuch Reise Sicherheit: http://www.travel-security- handbook.com/what-is-the-soft-target-and-hard-target-principle/

Malone, P. C., & Coombs, W. T. (2009). Introduction to Special Issue on Crisis Communication. 2.

me, h. r. (2015, november 15). Twee van de zeven zelfmoordterroristen woonden in België. Opgehaald van De Standaard : http://www.standaard.be/cnt/dmf20151115_01971070

139

Merckx, V. (2016, september 7). Alles wat je moet weten over IS. Opgehaald van De Redactie :

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/isinhetvizier/1.2761362 Nationaal Crisiscentrum. (2010, november). Social media en crisiscommunicatie.

Den Haag, Noord-Holland, Nederland .
New Balls Please. (2017, november 16). Toekomst van sociale media op

evenementen. Opgehaald van Eventplanner: https://www.eventplanner.be/nieuws/8732_toekomst-van-sociale-media- op-evenementen.html

New Balls Please. (sd). Cases. Opgehaald van New Balls Please: https://www.newballsplease.be/cases-nl

Notuleerservice Nederland. (2018). Wat is transcriptie en wat zijn de voordelen?Opgehaald van Notuleerservice: https://www.notuleerservice.nl/nieuws/wat-is-transcriptie-en-wat-zijn-de- voordelen/

OECD. (2003). Emerging risks in the 21st century: An agenda for action. Frankrijk: Parijs: OECD Publishing .

Oerlemans, A. (2015, november 16). Aanslagen Parijs: social media weten meer dan journalisten . Opgehaald van Frank News: https://www.frank.news/2015/11/16/aanslagen-parijs-social-media-weten- meer-dan-journalisten/

Pangburn, D. (2015, november 18). Hier is die universele Facebook-vlaggentool waar je om vroeg. Opgehaald van Creators: https://creators.vice.com/nl/article/gv8kx9/hier-is-die-universele-face…- vlaggentool-waar-je-om-vroeg

Pieter, S. (2014). Interviewen. In S. Pieter, Capita selecta uit Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden (p. 487). Leuven: Uitgeverij Acco.

Ramacker, B., & Mertens, P. (2013, november). Sociale media in Crisiscommunicatie Gebruik van sociale media door discipline 5: organisatie en praktische tips. Brussel, Brussel, België.

Redactie. (2015, december 9). Derde schutter Bataclan geïdentificeerd dankzij sms aan moeder. Opgehaald van De Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/buitenland/derde-schutter-bataclan- geidentificeerd-dankzij-sms-aan-moeder~a4204377/

Regtvoort, F., & Siepel, H. (2007). Risico-en crisiscommunicatie: Succesfactor in crisissituaties. In F. &. Regtvoort, Risico-en crisiscommunicatie: Succesfactor in crisissituaties (p. 222). Bussum: Uitgeverij: Coutinho.

Regtvoort, F., & Siepel, H. (2007). Risico-en crisiscommunicatie: Succesfactor in crisissituaties. In F. Regtvoort, & H. Siepel, Risico-en crisiscommunicatie: Succesfactor in crisissituaties (p. 222). Bussum, Nederland: Uitgeverij Coutinho.

Regtvoort, F., & Siepel, H. (2009). Geloofwaardigheid in crisiscommunicatie. In F. Regtvoort, & H. Siepel, Frank Regtvoort; Hans Siepel (p. 227). Bussum, Noord-Holland, Nederland: Bussum: Coutinho.

Seeger, M. W. (2006, augustus). Best Practices in Crisis Communication: An Expert Panel Process. 244.

Sellnow, T. L. (2011). In M. W. Seeger, T. L. Sellnow, & R. R. Ulmer, Effective Crisis Communication: Moving From Crisis to Opportunity (p. 239). Thousand Oaks, Californië: SAGE.

Slangen, N. (2009). Hoe pak je de crisis aan? In N. Slangen, Strategische communicatie: de modellen van C (p. 215). Den Haag, Noord-Holland, Nederland.

Soete, P. (2014). Kwalitatieve analyse. In P. Soete, Capita selecta uit Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden (p. 487). Leuven: Uitgeverij Acco.

140

Stamsnijder, P. (2002). Goed nieuws in kwade tijden: Crisiscommunicatie in de praktijk. In P. Stamsnijder, Goed nieuws in kwade tijden: Crisiscommunicatie in de praktijk (p. 184). Schoonhoven: Academic service.

Stevens, Y., & Van Achte, T. (2017). Crisiscommunicatie en sociale media tijdens terreurdreiging en aanslagen in Brussel. het Tijdschrift voor de Politie.

Tom, V. (2011). Het gebruik van sociale media als strategisch communicatiemiddel bij de organisatie van evenementen. Leuven, Vlaams-Brabant, België.

TT. (2017, augustis 22). Facebook maakt Safety Check vast onderdeel in app.Opgehaald van Het Laatste Nieuws: https://www.hln.be/ihln/internet/facebook-maakt-safety-check-vast- onderdeel-in-app~a98616a7

Ulmer, R. R., Sellnow, T. L., & Seeger, M. W. (2011). Effective Crisis Communication: Moving From Crisis to Opportunity. In R. S. Ulmer, Effective Crisis Communication: Moving From Crisis to Opportunity. (p. 239). Californië: Thousand Oaks.

Van Der Straeten, K. (2013). Events 2: Hoe organiseer je een geslaagd evenement? . In K. Van Der Straeten, Events 2: Hoe organiseer je een geslaagd evenement? (p. 232). Leuven: Uitgeverij: LannooCampus.

Van Der Straeten, K. (sd). Waarom organiseer je een evenement? . In K. Van Der Straeten, Eventplanner: de standaard voor het organiseren van evenementen . Tielt, West-Vlaanderen, België: Uitgeverij Lannoo.

Verdanov. (2009). Terroristische aanslagen: welke soorten terrorisme zijn er?Opgeroepen op januari 7, 2018, van Mens en samenleving forum: https://mens-en-samenleving.infonu.nl/internationaal/32768-terroristisc…- aanslagen-welke-soorten-terrorisme-zijn-er.html

Volkskrant.nl, AFP, ANP, AP, Reuters, VRT. (2015, november 15). Wat we nu weten over de aanslagen in Parijs. Opgehaald van HLN: https://www.hln.be/nieuws/wat-we-nu-weten-over-de-aanslagen-in- parijs~a7abe0aa

VTM Nieuws. (2017, maart 21). Dossier aanslagen Brussel dit gebeurde er op 22/03: minuut per minuut . Opgehaald van VTM Nieuws: https://nieuws.vtm.be/binnenland/dit-gebeurde-er-op-2203-minuut-minuut

Whyte coporate affairs. (2018). Discover W CRISIS by Whyte. Opgehaald van Whyte: http://www.whyte.be

Wils, J. (2014). Communiceren in tijden van crisis: Sociale media als troef. In J. Wils, Communiceren in tijden van crisis: Sociale media als troef (p. 222). Leuven: Uitgeverij LannooCampus.

Zuijdewijn, J. d. (2017, mei 23). De Manchester Arena was een 'soft target'. Wat is dat eigenlijk? Opgehaald van NOS: https://nos.nl/op3/artikel/2174667-de- manchester-arena-was-een-soft-target-wat-is-dat-eigenlijk.html

Universiteit of Hogeschool
Communicatiemanagement
Publicatiejaar
2018
Promotor(en)
Lieselot Vandamme
Kernwoorden
Share this on: