Katholieken spelen geen hockey

Simon Thys
Een onderzoek naar de moeilijkheden in geïntegreerd onderwijs in Noord-Ierland volgens directeurs en leerkrachten uit deze scholen.

Katholieken spelen geen hockey

2018 is het twintig jaar geleden dat de vrede is gesloten in Noord-Ierland met het Goede Vrijdag Akkoord. Maar twee decennia na datum, is de samenleving nog steeds enorm gesegregeerd. Geïntegreerde scholen willen hierin verandering brengen.

De bevolking bekrachtigde op april 1998 met een referendum het vredesakkoord. Het akkoord maakte een einde aan de Troubles, een bloedig conflict gedurende twintig jaar tussen katholieken en protestanten waar meer dan 3.500 mensen het leven lieten. Voortaan zouden de protestantse unionisten – die zich graag bij het Verenigd Koninkrijk zouden aansluiten – en de katholieke nationalisten – die op hun beurt zich liever bij Ierland zagen – vredevol samenleven.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Vandaag de dag manifesteert de blijvende tweedeling zich op verschillende vlakken. Niet alleen heerst er een politieke impasse vanwege de botsende ideologieën, ook 90% van de sociale huisvesting is religieus gesegregeerd door eufemistische peace lines (lees: metershoge muren) die religieus gebonden wijken scheiden. En volgens velen hét probleem: het gesegregeerde schoolsysteem.

Meer dan 90% van alle kinderen gaan naar een school dat correleert met hun religie. Dit wordt beschouwd als de oorzaak is voor de blijvende problemen. Hierin ligt voor velen ook net de oplossing. Zet protestantse en katholieke kinderen samen aan dezelfde schoolbanken onder hetzelfde dak. Geïntegreerd onderwijs heet dat.

Onderzoek heeft reeds aangetoond dat deze methode een positieve impact heeft op vriendschappen, respect voor diversiteit, openheid en vergevingsgezindheid. En bovenal, uit opiniepeilingen blijkt dat 67% van alle ouders het goed zouden vinden als hun kroost naar geïntegreerde scholen gaan.

Living apart together

Waarom is er dan nog een probleem?

Wel, de heersende politieke impasse heeft ook gevolgen voor deze onderwijsvorm. “Het is verschrikkelijk dat er zo weinig politieke steun is. Het lijkt dat Noord-Ierland nog niet tot het punt gekomen is waar het zegt: we willen zo graag vrede dat we opofferingen moeten maken om dit te bereiken”, vertelt directeur Nigel Frith van een middelbare geïntegreerde school. Sinn Féin, de katholieke nationalistische partij, steunt geïntegreerd onderwijs niet en de DUP, de unionistische partij, ziet liever shared education gebeuren, waar protestantse en katholieke scholen slechts faciliteiten delen. Een beetje living apart together zeg maar.

Dit wordt weerspiegeld in de kerkelijke gemeenschappen. Op elke hoek van de straat in Belfast staat er wel ergens een kerk naast een snackbar of café. Geloof leeft nog. Maar dat neemt niet weg dat de gemeenschappen zich bedreigt voelen. “De uitdaging is dat veel scholen ons beschouwen als een bedreiging. Ze denken dat we leerlingen van hen stelen en zijn niet blij met wat we doen als school”, zegt directeur Jimmy Jackson-Ware.

Geïntegreerd onderwijs wordt beschouwd als een bedreiging voor de traditionele scholen en de religieuze identiteit. Voornamelijk de katholieke kerk staat hier angstig tegenover. Volgens een leerkracht in Glengormley, net buiten Belfast, komt dit doordat er interne problemen zijn en hun verleden toen ze een minderheid waren.

Schoolvoorbeeld

Deze school die geflankeerd wordt door een mistige bergtop en een uitzicht over de stad, is een schoolvoorbeeld van geïntegreerde onderwijs. Bij het bezoek is het net een uniformvrije dag in het kader van antipest week; de kinderen moeten iets dragen wat hen identificeert. Een jongetje loopt rond met een hurling truitje – een katholieke en Ierse sport, iets wat niet door protestanten wordt gespeeld. Hurling lijkt op hockey, maar hockey is voor protestanten. Mister Kelleher vertelt hoe hij hurling matchen organiseert waar alle kinderen samenspelen. “Ik weet dat het misschien vreemd klinkt, maar het is leuk om kinderen van alle gemeenschappen samen deze sport te zien spelen.”

Wat verder loopt Christina, een 12-jarig meisje die een T-shirt van Zuid-Afrika draagt en de Zuid-Afrikaanse en Griekse vlag op haar wangen geschilderd. De vlaggen verraden haar roots.

Net als de rest van de wereld, wordt ook Noord-Ierland een meer diverse samenleving. “Laten we deze kans grijpen en een internationale geïntegreerde school zijn”, vertelt de gedreven directeur Nigel Arnold. Telkens als er een leerling komt met een andere nationaliteit, gaat hij de vlag van het land kopen en die ophangen in de inkomhal. De gang van een twintigtal meter hangt tjokvol vlaggen.

Hij geeft toe dat dit ook voor uitdagingen zorgt, maar niet meer dan in andere scholen. Naast de mooie verhalen kampen geïntegreerde scholen ook intern met moeilijkheden. Opleidingen specifiek voor deze scholen, bestaan slechts in bijscholing en worden niet massaal gevolgd. Daardoor vertellen sommige leerkrachten dat het moeilijk is om bepaalde onderwerpen te doceren zoals religie en geschiedenis.

“Je weet niet wat hun ouders allemaal vertellen, dus je wil de boel niet te hard door elkaar schudden. Ik wil alles niet te hard opdringen. Zolang ze maar weten wat de reden voor geïntegreerd onderwijs is en waarom dat belangrijk is.”

“We vieren verschillen”, vertellen verschillende directeurs alsof het gepland is. De interne moeilijkheden worden veelal geminimaliseerd. De echte uitdagingen liggen buiten hun bereik in de politiek of bij de kerk. “Een van de meest vernietigende zaken voor onze samenleving is het huidige onderwijssysteem”, meent Jimmy. Maar de gedrevenheid om aan de toekomst te bouwen door middel van geïntegreerde scholen, is legio bij de leerkrachten en directeurs.

Bibliografie

Abbott, L. (2010). Northern Ireland’s integrated schools enabling inclusion: a new interpretation?. International Journal of Inclusive Education, 14(8), 843-859.
Aboud, F. E., & Sankar, J. (2007). Friendship and identity in a language-integrated school. International Journal of Behavioral Development, 31(5), 445-453. Agirdag, O., Merry, M. S., & Van Houtte, M. (2016). Teachers’ understanding of multicultural education and the correlates of multicultural content integration in Flanders. Education and Urban Society, 48(6), 556-582. Alger, C. F. (2014). Peace research and peacebuilding. Springer International Publishing. Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Ardizzone, L. (2003). Generating peace: A study of nonformal youth organizations. Peace & Change, 28(3), 420-445. Bajaj, M. (Ed.). (2008). Encyclopedia of peace education. IAP. Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (Eds.). (2010). Multicultural education: Issues and perspectives. John Wiley & Sons. Barnes, C. (2009). Civil society and peacebuilding: Mapping functions in working for peace. The International Spectator, 44(1), 131-147. Bekerman, Z., & McGlynn, C. (Eds.). (2007). Addressing ethnic conflict through peace education: International perspectives. Springer. Bekerman, Z., Habib, A., & Shhadi, N. (2011). Jewish–Palestinian integrated education in Israel and its potential influence on national and/or ethnic identities and intergroup relations. Journal of Ethnic and Migration Studies, 37(3), 389-405. Bollens, S. A. (2012). City and soul in divided societies. Routledge. Donnelly, C. (2004). What price harmony? Teachers’ methods of delivering an ethos of tolerance and respect for diversity in an integrated school in Northern Ireland. Educational Research, 46(1), 3-16. Dunn, S. (1986). The education debate in Northern Ireland: the integrated option. Studies: An Irish Quarterly Review, 75(299), 308-317. Ewart, S., et al. (2004) Voices behind the statistics: Young people’s views of sectarianism in Northern Ireland. Freire, P. (1972). Pedagogy of the Oppressed. 1968. Trans. Myra Bergman Ramos. New York: Herder. 39 Gallagher, T., Smith, A., & Montgomery, A. (2003). Integrated Education in Northern Ireland. Participation, Profile and Performance. Gallagher, T. (2016). Shared education in Northern Ireland: school collaboration in divided societies. Oxford Review of Education, 42(3), 362-375. Gallagher, T. (2004). Education in divided societies. Springer. Galtung, J., Fischer, D., & Fischer, D. (2013). Johan Galtung: Pioneer of peace research (Vol. 5). New York, NY: Springer. Gay, G. (2013). Teaching to and through cultural diversity. Curriculum Inquiry, 43(1), 48-70. Harris, I. M., & Morrison, M. L. (2012). Peace education. McFarland. Hayes, B. C., & McAllister, I. (2009). Education as a mechanism for conflict resolution in Northern Ireland. Oxford Review of Education, 35(4), 437-450. Hayes, B. C., McAllister, I., & Dowds, L. (2007). Integrated education, intergroup relations, and political identities in Northern Ireland. Social Problems, 54(4), 454-482. Hayes, B. C., McAllister, I., & Dowds, L. (2013). Integrated schooling and religious tolerance in Northern Ireland. Journal of Contemporary Religion, 28(1), 67-78. Hunter, A. K. (2008). A comparative study of integration in different school environments (Doctoral dissertation, University of Ulster). Johnson, L. S. (2001). The practice of integrated education in Northern Ireland: The teachers’ perspective. Belfast: Northern Ireland Council for Integrated Education. Kuppens, L., Ibrahim, S., & Langer, A. (2018). Teachers’ Views on Multicultural Education in Kenya. McClenhan, C. A. (1995). The impact and nature of intergroup contact in planned integrated and desegregated schools in Northern Ireland (Doctoral dissertation, University of Ulster). McGlynn, C. (2004). Education for peace in integrated schools: a priority for Northern Ireland?. Child care in Practice, 10(2), 85-94. McGlynn, C. (2005). Integrated and faith-based schooling in Northern Ireland. The Irish Journal of Education/Iris Eireannach an Oideachais, 49-62. McGlynn, C. (2003). Integrated education in Northern Ireland in the context of critical multiculturalism. Irish Educational Studies, 22(3), 11-27. McGlynn, C. (2011). Negotiating difference in post-conflict Northern Ireland: An analysis of approaches to integrated education. Multicultural Perspectives, 13(1), 16-22. McGonigle, J., Smith, A., & Gallagher, T. (2003). Integrated Education in Northern Ireland. The Challenge of Transformation. 40 McKittrick, D., & McVea, D. (2002). Making sense of the troubles: The story of the conflict in Northern Ireland. New Amsterdam Books. Morgan, V., Dunn, S., Fraser, G., & Cairns, E. (1994). A different sort of teaching, a different sort of teacher? Teachers in integrated schools in Northern Ireland. Comparative education, 30(2), 153-163. Niens, U., O'Connor, U., & Smith, A. (2013). Citizenship education in divided societies: teachers' perspectives in Northern Ireland. Citizenship Studies, 17(1), 128-141. Oakes, J. (1985) Keeping track: how schools structure inequality. Yale University. Organisation for Economic Co-operation and Development. (2010). Educating teachers for diversity: Meeting the challenge. OECD. Page, J. (2008). Peace education: Exploring ethical and philosophical foundations. IAP. Perry, R. (2010). Revising Irish history: The Northern Ireland conflict and the war of ideas. Journal of European Studies, 40(4), 329-354. Pettigrew, T. F., & Tropp, L. R. (2006). A meta-analytic test of intergroup contact theory. Journal of personality and social psychology, 90(5), 751. Pickett, L. (2008). Integrated schools in Northern Ireland: education for peace and reconciliation. Childhood Education, 84(6), 351-356. Reardon, B. A. (1988). Comprehensive peace education: Educating for global responsibility. Teachers College Press, 1234 Amsterdam Avenue, New York, NY 10027. Salomon, G., & Cairns, E. (Eds.). (2011). Handbook on peace education. Taylor & Francis. Smith, M. E. (2005). Reckoning with the past: Teaching history in Northern Ireland. Lexington Books. Tinker, V. (2016) Education for peace: the politics of adopting and mainstreaming peace education programs in a post-conflict setting. Academic Press Bethesda. Todd, J. (2016). Northern Ireland: Timing and sequencing of post-conflict reconstruction and peacebuilding. Building Sustainable Peace: Timing and Sequencing of Post-Conflict Reconstruction and Peacebuilding, 320-340. Tomovska, A. (2010). Contact as a tool for peace education? Reconsidering the contact hypothesis from the children’s perspectives. Journal of Peace Education, 7(2), 121-138. Wright, S. C., & Tropp, L. R. (2005). Language and intergroup contact: Investigating the impact of bilingual instruction on children’s intergroup attitudes. Group Processes & Intergroup Relations, 8(3), 309-328. Zajda, J., & Daun, H. (Eds.). (2009). Global values education: Teaching democracy and peace (Vol. 7). Springer Science & Business Media. 41 Online bronnen: Agenda for peace: preventive diplomacy, peacemaking and peacekeeping. (1992). United Nations. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via https://www.un.org/en/sc/repertoire/89- 92/Chapter%208/GENERAL%20ISSUES/Item%2029_Agenda%20for%20peace_.pdf Anti Bias. Northern Ireland Council for Integrated Education. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.nicie.org/schools-info/training-programmes/anti-bias/ Cavanagh, C. (2018, maart). Thy people shall be my people. All Children Together Dunleath Lecture. Symposium van All Children Together, Belfast. Cavanagh, C., & Topping, M. (2016) Integrated Education in Northern Ireland: Celebrating Inclusiveness and Fostering Innovation in our Schools (Onderzoeksrapport). Geraadpleegd op 4 mei, 2018 via Department of Education website: https://www.educationni.gov.uk/sites/default/files/publications/educati… Controversial Issue Training. (2017, September 1). Council for the Curriculum, Examinations and Assessments. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://ccea.org.uk/news/2017/controversial_issues_training Curriculum Aim and Objectives. Council for the Curriculum, Examinations and Assessments. Geraadpleegd op 6 mei, 2018 via http://ccea.org.uk/curriculum/overview/aim_and_objectives Curriculum Skills and Capabilities. Council for the Curriculum, Examinations and Assessments. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://ccea.org.uk/curriculum/overview/skills_and_capabilities Darby, J. Conflict in Northern Ireland: A Background Essay. Conflict Archive on the Internet Ulster University. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://cain.ulst.ac.uk/othelem/facets.htm#chap2 Department of Education. (2018a). Annual enrolments at schools and in funded preschool education in Northern Ireland, 2017/18 [Databestand]. Geraadpleegd via https://www.education-ni.gov.uk/sites/default/files/publications/educat… Department of Education. (2018b). Open document school meals tables for 2017/18 [Databestand]. Geraadpleegd via https://www.education-ni.gov.uk/publications/school-meals-201718- statistical-bulletin-12-april-2018 Doyle, S. (2017, januari 30). Election to further delay integrated school review. Irish News. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.irishnews.com/news/educationnews/2017/01/30/news/election-to… Early History. Northern Ireland Council for Integrated Education. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.nicie.org/about-us/integrated-education/what-is-integrated-e… 42 Education for International Understanding. (1959). UNESCO. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://unesdoc.unesco.org/images/0000/000000/000011eo.pdf Education. (2001). Northern Ireland LIFE & TIMES. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.ark.ac.uk/nilt/2001/Education/GOVMXSCH.html Garbutt, N. (2014, november 20). Why is integrated education getting nowhere? Scope NI. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://scopeni.nicva.org/article/why-integrated-educationgetting-nowhere Good Friday/Belfast Agreement, Republic of Ireland – United Kingdom, April 10, 1998. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uplo… a/file/136652/agreement.pdf Hansson, U. Poll results show little appetite for change. View digital, 45, 24. Geraadpleegd via https://cl.ly/oynL History: The Troubles. BBC. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.bbc.co.uk/history/troubles In favour of more mixing or more separation in primary schools? (2014). Northern Ireland LIFE & TIMES. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.ark.ac.uk/nilt/2014/Community_Relations/MIXDPRIM.html In favour of more mixing or more separation in secondary and grammar schools? (2014). Northern Ireland LIFE & TIMES. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.ark.ac.uk/nilt/2014/Community_Relations/MIXDGRAM.html Integrated Schools. Department of Education. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via https://www.education-ni.gov.uk/articles/integrated-schools List of integrated schools in Northern Ireland. Integrated Education Fund. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.ief.org.uk/resources/integrated-schools-northern-ireland/ Macaulay, T. (2009). Churches and Christian Ethos in Integrated Schools. Belfast. Macaulay Associates. http://cain.ulst.ac.uk/issues/education/docs/macaulay270109.pdf McDonald, H. (2002, januari 6). Catholic stance on integrated schools attacked. The Guardian. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via https://www.theguardian.com/uk/2002/jan/06/northernireland.schools McIlwaine, P. (2014). ABC: Promoting an Anti-Bias Approach to Education in Northern Ireland. Northern Ireland Council for Integrated Education. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.nicie.org/wp-content/uploads/2012/08/NICIE-ANTI-BIAS-PUBLICA… Meredith, R. (2016, mei 25). Peter Weir: Budget is the big test for new education minister. BBC News. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland36383035 43 Minister’s decision to close Clint Clay Primary School ‘A Devastating Blow’. (2014). Northern Ireland Council for Integrated Education. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.nicie.org/2014/10/ministers-decision-to-close-clintyclay-pri… Morris, A. (2016, februari 20). Over 90% of social housing in NI still segregated. The Irish News. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.irishnews.com/news/2016/02/20/news/over90-of-social-housing-… Nutrition and school lunches. Government of Northern Ireland. Geraadpleegd op 11 mei, 2018 via https://www.nidirect.gov.uk/articles/nutrition-and-school-lunches Post-primary schools. Corrymeela. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via https://www.corrymeela.org/programmes/schools/post-primary-schools Prefer a school with children of only your own religion, or a mixed-religion school? (2016). Northern Ireland LIFE & TIMES. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.ark.ac.uk/nilt/2016/Community_Relations/OWNMXSCH.html Primary Schools. Corrymeela. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via https://www.corrymeela.org/programmes/schools/primary-schools Shared education. Department of Education. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via https://www.education-ni.gov.uk/articles/what-shared-education Smith, A., & Robinson, A. (1996). Education for mutual understanding: the initial statutory years. http://uir.ulster.ac.uk/19239/1/mutual.htm#preface Statement of Principles. (2012). Northern Ireland Council for Integrated Education. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.nicie.org/wp-content/uploads/2012/08/Statement-ofPrinciples… Taggart, M. (2006, oktober 10). Why Do Priests Not Enter Integrated Schools? BBC News. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/northern_ireland/6038306.stm Teachers New to Integration. Northern Ireland Council for Integrated Education. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://www.nicie.org/schools-info/training-programmes/teachers-new-toin… Types of school. Government of Northern Ireland. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via https://www.nidirect.gov.uk/articles/types-school UNESCO’S Work on Education for Peace and Non-Violence. (2008). UNESCO. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via http://unesdoc.unesco.org/images/0016/001607/160787e.pdf Weinstein, M. Teaching Divided Communities in Northern Ireland. http://www.unescobkk.org/fileadmin/user_upload/apeid/Conference/16thCon… Anna_Murray.pdf 44 White, Bill. (2018, maart 16). Northern Ireland (NI) Attitudinal Poll: Summary Report. LucidTalk. Geraadpleegd op 3 mei, 2018 via https://www.ief.org.uk/wpcontent/uploads/2018/03/Northern-Ireland-NI-At…

Universiteit of Hogeschool
Master in de Europese studies: transnationale en mondiale perspectieven
Publicatiejaar
2018
Promotor
Arnim Langer