Autodelen: van boomknuffelaars tot projectontwikkelaars

Ellen Theuwen Aline Vercauteren
Autodelen wordt niet meer alleen gedaan door milieuactivisten. En dat merkte ook Tapazz, en veranderde zo van doelgroep. Tapazz biedt een online platform aan waar je gemakkelijk je auto kan delen met andere mensen. Zij zorgen nu voor buurtauto’s in woonprojecten. Eén probleempje: de meeste projectontwikkelaars kennen dit nog niet.

Autodelen: van boomknuffelaars tot projectontwikkelaars

Van boomknuffelaars tot projectontwikkelaars. Autodelen wordt niet meer alleen gedaan door milieuactivisten, en dat merkte ook Tapazz; een platform dat zorgt voor deeloplossingen aan de hand van soft- en hardware.

Doordat de Vlaamse overheid subsidies steekt in eigen autodeelplatform Cambio, werd de take-off van Tapazz tegengehouden. Er moest iets gebeuren. Een verandering. Een verbetering. En dat deden ze door de doelgroep te wijzigen. De particuliere markt halen ze out of the picture. Begin 2018 begonnen zo de samenwerkingen met projectontwikkelaars. Iets volledig nieuw. Een buurt- of deelauto is binnen een duurzaam woonconcept een sterk aanvullende faciliteit. Uniek. Zo wil men  inspelen op 'mobiliteit als een service'. Door deze service kan een vastgoedproject dan ook extra toegevoegde waarde krijgen.

Het feit dat dit een nieuw idee is, zorgt ervoor dat de naamsbekendheidvan Tapazz enorm laag is. Tijd om daar wat aan te doen! Tijd om de projectontwikkelaars kennis te laten maken met Tapazz! En dit alles op basis van communicatie.

Maar, we beginnen bij het begin. En dan bedoelen we echt: bij de wortel van de deeleconomie en het autodelenVan ruilen naar delenWe ontdekken dat er veel meer aanbieders dan vragers zijn en dat autodelen trendgevoelig is. Autodelen is één ding, maar hoe doet Tapazz dat dan? Het bedrijf pasten de volledige missie en visie recent aan en zijn momenteel ook bezig met het redesign van de flow. Bij een buurtauto gaat het om een white label; alles in huisstijl van de projectontwikkelaar zelf, zodat de drempel voor de bewoners niet te hoog wordt. 

Tapazz heeft er duidelijk goed aan gedaan om van doelgroep te veranderen, dat merken we tevens in de concurrentieanalyse. We hebben deze concurrenten voor u opgesplitst, maar we kunnen gerust zeggen dat er dit enorm veel waren, vroeger. Nu? Een pak minder. Elk woonproject bevat op zijn beurt elk een origineel element om toch dat tikkeltje meer overtuigingskracht te hebben. Een moestuin, een andere manier van energielevering, een binnenkoer,... Maar geen enkel ander bedrijf dat zich bezig houdt met buurtauto's in vastgoed.

De stand van zaken. ‘’Architectuur’’ is een van meest gezochte termen op Pinterest en projectontwikkelaars lijken dol te zijn op leesvoer. We contacteerden projectontwikkelaars, architecten en opleidingshoofden. Op basis van deze gegevens zorgden we voor een spectaculaire mix. 

Sociale media: Facebook voor te adverteren, Pinterest voor de projectontwikkelaar op organische manier te bereiken (en dat lijkt te lukken!). Content om ze kennis te laten maken met het idee. En natuurlijk ook het recyclen van deze content. En omdat we dan deze inhoud toch al bezitten, kunnen we net zo goed die extra mile gaan. Growth hacking! Het gebruiken van externe bronnen om zo meer bereik te krijgen. In ons geval? Het artikel in verschillende vakbladen krijgen! 

Drie belangrijke fases werden gebruikt. Introductie, actie en retargeting. Zo hopen we dat de cirkel rond raakt. Van website naar Facebook en Pinterest. Nadien verwerkt in nieuwsbrieven om dan zo terug op de site te belanden. 

Nieuwsbrieven, inderdaad. We moeten dus rekening houden met GDPR. Tijdens ons marktonderzoek bleek dat 99% van de ondervraagden een info@- of contact@-adres had, waardoor ons communicatieplan perfect mogelijk blijft. Deze mailadressen worden gezien als onpersoonlijk en hiervoor is dus geen specifieke toestemming nodig.

Het budget? Dat moest laag blijven. Organisch? Zo veel mogelijk. Timing? Zeer flexibel. Een perfect communicatieplan dus voor een start-up waarvan de app en website nog in ontwikkeling zitten.  

Bibliografie

AirBnB. (2018, sd). Opgeroepen op april 4, 2018, van https://www.airbnb.be 

 

AllSporter. (sd). AllSporter is an app to share sport passion. Opgeroepen op mei 14, 2018, van AllSporter: https://allsporter.com/

 

Autodelen.net. (2017, januari 14). 5 Redenen om een auto te delen. Opgehaald van bewust verbruiken: https://www.bewustverbruiken.be/artikel/5-redenen-om- een-auto- te-delen 

 

AxiTaxi. (sd). Tarieven. Opgeroepen op mei 22, 2018, van AxiTaxi: http://axitaxi.be/

 

Beek, P. V. (2017, maart 28). Bereid je voor op de Share Economy. Opgehaald van MT: https://www.mt.nl/business/bereid-je-voor-op-de-shareconomy/75071 

 

Beke, W. (2015, 30 mei). De deeleconomie kan de wereld redden. De Morgen. Geraadpleegd via http://www.demorgen.be/opinie/de-deeleconomie-kan-de-wereld-redden-a234…

 

Belga. (2017, Oktober 24). Vanaf 2018 ook onbelast bijverdienen in de deeleconomie. Opgeroepen op December 9, 2017, van Trends.be - Finance: http://trends.knack.be/economie/finance/vanaf-2018-ook-onbelast-bijverd…- de-deeleconomie/article-normal-916609.html 

 

Berger, L. (2014, juli 29). Een (heel) beknopte en leerzame geschiedenis van het begrip ‘delen’. Opgeroepen op mei 14, 2018, van De Correspondent: https://decorrespondent.nl/1390/een-heel-beknopte-en-leerzame-geschiede…

 

BlaBlaCar. (2018, sd). Opgeroepen op april 13, 2018, van https://www.nl.blablacar.be 

 

BlaBlaCar. (2017, augustus 12). Leven in het tijdperk van de deeleconomie. Opgeroepen op december 11, 2017, van BlaBlaCar: https://www.blablacar.nl/blablalife/het-nieuwe- reizen/deeleconomie/deeleconomie-uitleg

 

Botsman Rachel (2010). What’s mine is yours, the rise of a collaborative consumption. Harper business.

 

Botsman, R. (2015, oktober 19). THE SHARING ECONOMY: DICTIONARY OF COMMONLY USED TERMS. Opgeroepen op april 24, 2018, van Medium: https://medium.com/@rachelbotsman/the-sharing-economy-dictionary-of-com…

 

Bruzz. (2016, mei 4). Autodelen en carpoolen: waar doe je het? . Opgeroepen op december 7, 2017, van BRUZZ: http://www.bruzz.be/nl/actua/autodelen-en-carpoolen- waar-doe-je-het

 

CarAmigo. (sd). Startpagina. Opgeroepen op Maart 26, 2018, van CarAmigo: https://www.caramigo.eu/

 

Commuty. (sd). Onze Oplossingen. Opgeroepen op mei 22, 2018, van Commuty: https://www.commuty.net/

 

Damien Demailly, A.-S. N. (2014, maart). The sharing economy: make it sustainable. Opgehaald van iddri: http://www.iddri.org/Evenements/Interventions/ST0314_DD%20ASN_sharing

%20economy.pdf

 

David Dember, M. V. (2017, mei 13). Hoe de deeleconomie merken en conversaties kan veranderen . Opgehaald van Adformatie: http://www.adformatie.nl/opinie/hoe-de- deeleconomie-merken- en-conversaties-kan- veranderen

 

De Lijn. (2018). Vervoerbewijzen. Opgeroepen op mei 22, 2018, van De Lijn: https://www.delijn.be/nl/vervoerbewijzen/

 

De Standaard. (2017, November 22). ‘Deeleconomie kost schatkist 150 miljoen euro’.

Opgeroepen op December 11, 2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20171121_03200630

van De Standaard:

 

Drivy NV. (sd). Home. Opgeroepen op april 17, 2018, van Drivy: https://www.drivy.be/

 

Facility Lockers. (sd). User Manual. Opgeroepen op mei 22, 2018, van Facility Lockers: http://www.facilitylockers.com/eng/manual.html

 

GDPR. (2017). WAT IS GDPR. Opgeroepen op mei 28, 2018, van GDPR-EU: https://gdpr-eu.be/wat-is-gdpr/

 

Helena Coen, L. G. (2018, februari 19). Deelinitiatieven is meer dan hype. Opgehaald van Bruzz: http://www.bruzz.be/nl/nieuws/deelinitiatieven-meer-dan-hype-deeleconom…- geen-bezigheidstherapie

 

Hulshof, M., & Veen, M., van de. (2013, 13 augustus). Opkomst van de huureconomie. Vrij Nederland. Geraadpleegd via http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Opkomst-van-

De-huureconomie.htm 

 

ING. (2015, juni) Deeleconomie in kaart. Ruim half miljoen huishoudens doen mee aan de deeleconomie. Opgeroepen op 14 mei 2018. https://www.ing.nl/media/Deeleconomie%20in%20kaart_tcm162-87219.pdf 

 

ING. (2017, februari 3). sharing economy. Opgeroepen op april 24, 2018, van ING: https://www.ing.be/nl/business/my-business/sharing-economy

 

ING. (2015, juli). What's mine is yours - for a price. Rapid growth tipped for the sharing economy. Opgeroepen op mei 14, 2018, van SlideShare: https://www.slideshare.net/ING/sharing-economy-ing-special-report

 

Klerck, N. D. (2016, december 09). Deeleconomie volgens de Raad: kansen en vraagtekens. Opgehaald van Vleva: https://www.vleva.eu/nieuws/deeleconomie-volgens- de-raad- kansen-en-vraagtekens

 

Kornaat, N. (2014, januari 10). Sharing economy trend: meer dan alleen elkaars spullen delen. Opgeroepen op december 7, 2017, van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2014/01/10/sharing-economy-trend-…- dan-alleen-elkaars-spullen-delen/

Mohout, O. (2013, november 21). Growth Hacking Belgium (kick-off). Opgeroepen op mei 05, 2018, van SlideShare: https://www.slideshare.net/omohout/growth-hacking-belgium-0-kickoff/2-W…

Mohout, O. (2013, december 03). Marketing is dood - lang leve Growth Hacking!Retrieved mei 25, 2018, from Bloovi: https://www.bloovi.be/nieuws/detail/marketing-is-dood-lang-leve-growth-…

Moneytalk. (2016, mei 12). Wie bijklust in de deeleconomie moet 10 procent belastingen betalen. Opgeroepen op april 24, 2018, van Moneytalk: http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/belastingen/wie-bijklust-in-de-…

Wikipedia. (sd). Deeleconomie. Opgeroepen op april 24, 2018, van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Deeleconomie

Newsroom. (2018, februari 7). The case. Opgeroepen op april 12, 2018, van https://www.morningfuture.com/en/article/2018/02/07/rachel-botsman-shar…

Radicale Vernieuwers. (sd). (I. Renson, Redacteur) Opgeroepen op april 03, 2018, van Radicale Vernieuwers: http://www.radicalevernieuwers.be/content/tapazz 

Rijsewijk, S. van. (2013, 26 maart). P2p-sharing: de consument wordt deeltijd-ondernemer. Frankwatching.com. Geraadpleegd via http://www.frankwatching.com/archive/2013/03/26/p2p-sharing-de-consumen…

Savviva. (sd). Concierge Services. Opgeroepen op mei 22, 2018, van Savviva: http://www.savviva.be/nl/prive-concierge

Schaareman, R. (2016, oktober 27). Waarom adverteren op Pinterest onmisbaar wordt voor marketing. Retrieved mei 25, 2018, from Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2016/10/27/waarom-adverteren-op-p…

Scheijen, D. (2015, april 30). De vijf P’s van growth hacking. Retrieved mei 25, 2018, from Marketingfacts: https://www.marketingfacts.nl/berichten/de-vijf-ps-van-growth-hacking

ShareNL (2014, 20 november). Een verscherpte definitie van de deeleconomie. ShareNL. Geraadpleegd via http://www.sharenl.nl/nieuws/een-verscherpte-definitie-van-de-deelecono…

Snappgear. (sd). Snappgear. Opgeroepen op mei 14, 2018, van Snappgear: https://www.snappgear.com/

Stolk, K. (2015, januari 16). 5 redenen waarom Pinterest in je contentstrategie thuishoort. Retrieved mei 25, 2018, from Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2015/01/16/5-redenen-waarom-pinte…

Talking heads. (2015, februari 25). Sociale media in verandering: cijfers over evoluties in het digitale landschap.Retrieved mei 25, 2018, from talking heads: https://www.talkingheads.be/nl/blog/detail/sociale-media-in-verandering…

Ted. (2016, juni 29). Rachel Botsman. Opgehaald van Ted:https://www.ted.com/speakers/rachel_botsman

Uber. (2018, mei 22). Fare Estimate. Opgeroepen op mei 22, 2018, van Uber: https://www.uber.com/nl-BE/fare-estimate/

Waij, A. D. (2017, februari 9). 16 Business modellen in de deeleconomie. Opgehaald van platform social business: http://platformsocialbusiness.nl/16-business-modellen- in-de- deeleconomie/

Wim. (2016, januari 24). KEY FACTS: SOCIAL MEDIA IN BELGIË - Q1 2016. Retrieved mei 25, 2018, from 4p media: http://4pmedia.be/key-facts-social-media-belgi%C3%AB-q1-2016

Zita. (2018, april 03). NMBS hangt nieuwe bordjes over hoffelijkheid op. Opgeroepen op mei 22, 2018, van Zita: https://www.zita.be/nieuws/nmbs-hangt-nieuwe-bordjes-over-hoffelijkheid…

 

 

 

Universiteit of Hogeschool
Professionele Bachelor in het Communicatiemanagement
Publicatiejaar
2018
Promotor(en)
PXL Hasselt
Kernwoorden
Share this on: