Artificiële Intelligentie in advertising

Stefanie Rondelez
In deze scriptie worden de verschillende mogelijkheden van advertising besproken met behulp van Artificiële Intelligentie.

Eerst wordt er uitgebreid uitgelegd wat AI is en hoe het werkt, door dieper in te gaan op begrippen zoals Deep Learning, algoritmen en machine learning.

Vervolgens wordt de geschiedenis van AI besproken aan de hand van mijlpalen en kan u lezen wat deskundigen en wetenschappers voorspellen voor de komende decennia.

Dan worden verschillende toepassingen van AI in advertising besproken aan de hand van voorbeelden. De niches waarover ik schrijf zijn content creation, content curation, Programmatic, Google, Facebook, DOOHapps en chatbots.

Tenslotte kan u enkele interviews lezen met professionals uit de bedrijfswereld die al reeds AI in hun bedrijf gebruiken.

Waarom marketeers beter gebruik kunnen maken van Artificiële Intelligentie

 

“Artificial Intelligence”, ook wel “AI” genoemd of “Kunstmatige Intelligentie", termen die je de afgelopen jaren vast wel eens hebt horen voorbijkomen. AI bestaat al meer dan zestig jaar en wordt de laatste decennia meer en meer toegepast in de advertising wereld om hoger rendement te creëren, zaken te automatiseren en de mogelijkheden van digitale marketeers te verbeteren. Maar wat is het nu precies en in welke niches van advertising vinden we reeds toepassingen?

 

Wat is ArtificiëIe Intelligentie ?

Wie niet vertrouwd is met het begrip Artificiële Intelligentie, denkt misschien eerder aan de film “I, Robot” (1) waar robots in opstand komen en de wereld willen beheersen of heel complexe futuristische handelingen waarin machines alle taken van de mensheid kunnen overnemen.
Vele zien het als een ver-van-ons-bed-show die nog decennia zal duren vooraleer we ermee geconfronteerd worden.

Als je van mening bent dat je nog nooit in aanraking bent gekomen met Kunstmatige Intelligentie, dan vraag ik je om eens stil te staan bij je dagelijkse activiteiten.

Wanneer je je Facebookpagina opent bijvoorbeeld, dan krijg je allerlei advertenties te zien die je mogelijks interesseren. Als je Siri vraagt naar het dichtstbijzijnde restaurant in je buurt, krijg je onmiddellijk enkele aanbevelingen. Gezichtsherkenning in foto’s op Facebook, semi-automatisch parkeren met “Park Assist”, online kleding bestellen met Amazon’s voice assistent Alexa of gepersonaliseerde aanbevelingen die je krijgt van Netflix, al deze technologieën worden mogelijk gemaakt door AI.

Afbeelding 1: AI Lab Editorial Department. (2018, 3 maart). AI met begrijpend vermogen en vragende vaardigheid verscheen - kun je het menselijk brein oversteken [Foto]. Geraadpleegd op 29 juni 2018, van http://www.laboratory.ai/trend/531

“Verschillende toepassingen van AI hebben al op grote schaal hun weg naar de consument en het bedrijfsleven gevonden.­" (2) (Chadwick, 2016, par.4)
 

Hoe werkt AI?

De werking van AI is gebaseerd op het principe van diepe neurale netwerken die eenzelfde structuur vertonen als het menselijk brein, dit wordt ook Deep Learning genoemd. Door deze technologie is een machine in staat om miljoenen gegevens te verwerken en hieraan razendsnel een output te koppelen. (3, 4 & 5)

 

Meer dan zestig jaar geschiedenis

Het AI-onderzoek werd opgericht tijdens een workshop op de campus van het Dartmouth College in de zomer van 1956, met als doel om een machine te bouwen die even intelligent is als een mens, dit staat ook bekend als de term “AGI” of “Artificial General Intelligence”. (6 & 7)

Na vele jaren onderzoek, AI-winters, booms, tegenslagen en succesverhalen bereikten we het gebied “Narrow AI”. Wat wil zeggen dat AI soms beter werkt dan het menselijk brein in bepaalde toepassingen en het bepaalde taken veel efficiënter kan uitvoeren zoals gezichts-herkenning op Facebook en beeldclassificatie op Pinterest.

AI zal een steeds grotere rol gaan spelen in ons dagelijkse leven. Al hebben we “AGI” nog niet bereikt, voorspellen sommige wetenschappers zoals visionair Ray Kurzweil spectaculaire veranderingen de komende decenia. (8)

“Tegen 2030 gaat virtuele realiteit 100% echt voelen. Je zou je bewust­zijn zelfs kunnen uploaden naar het internet tegen 2039. Tegen 2040 zal de intelligentie van computers een miljard keer slimmer zijn geworden dan de intelligentie van alle levende wezens samen. Tegen 2045 zullen we ons brein kunnen upgraden door onze neocortex te combine­ren met een neocortex in de cloud.”  Aldus visionair Ray Kurzweil
(“Visionair Ray Kurzweil blikt voor­uit naar de komende 25 jaar.”, 2015)

 

Toepassingen in advertising

Door gebruik te maken van Artificiële In­telligentie in advertising kunnen we heel wat zaken vereenvoudigen of laten over­nemen door AI. De verschillende gebieden waarin AI reeds geïntegreerd wordt zijn Content Creation, Content Curation, Programmatic, Google, Facebook, Digital Signage & Chatbots.

De Artificië­le Intelligentie poster van M&C Saatchi - een poster die zelf designs genereert - zou bijvoorbeeld heel wat werk van Ad Agencies kunnen overnemen, dit valt onder het vakgebied content creation. (9) Aan de hand van camera analyse meet de poster het klantengedrag en past hij de advertenties aan zodat de campagne succesvol is. 

Afbeelding 2. M&C Saatchi. (2015, 23 juli). BEST OF 2015 PRINT/OOH/DESIGN #10: THESE BILLBOARDS 'EVOLVE' ACCORDING TO HOW MUCH YOU LIKE THEM [Foto]. Geraadpleegd op 5 augustus 2018, van http://creativity-online.com/work/mc-saatchi-artificial-intelligence-poster-ad/42814

Amazon, IBM & Netflix gebruiken volop AI om content aan te bevelen op basis van je zoekgeschiedenis en voorkeuren. (10, 11 & 12)

Ook digital marketing optimalisatie gaat volledig automatisch door AI. Albert is de eerste volledig autonome digitale marketeer die een campagne kan managen en optimaliseren in realtime. (13)

Google heeft veel nieuwe AI-gestuurde functies binnen zijn advertentieplatform die je kan gebruiken om campagnes te automatiseren en te optimaliseren. (14)

Facebook gebruikt AI om klantengedrag te voorspellen, door het programma dat de “FBLearner Flow” heet, zodanig dat advertenties aan het juiste doelpubliek getoond worden. (15)

Dan is er ook nog Digital Signage, die de klantenreis kan beïnvloeden en meten in realtime, aan de hand van beeldschermen waarin camera’s geïntegreerd zijn. (16)

 

En tenslotte kunnen chatbots, zoals de Bbot van Belfius een groot deel van het werk van de klantenservice verlichten door vragen die gesteld worden aan de bot. (17)

Zoals je hierboven leest biedt AI reeds heel wat voordelen in advertising wereld, zodat het rendement hoger wordt en je meer tijd hebt voor andere zaken binnen je bedrijf.

Ben je een AI-first denker en wil je meer  informatie over AI en de verschillende toepassingen in advertising? Lees dan mijn Bachelorproef “Artificiële Intelligentie in advertising” en je bent ongetwijfeld op goede weg om het beste uit je zaak te halen.

(Bronnen  Zie bijlage)

 
 
Bibliografie

Lijst van geraadpleegde bronnen 

  1. 3Bplus. (2017, 17 juli). Machine learning, neurale netwerken en deep learning uitgelegd [Blogpost]. Geraadpleegd op 7 maart 2018, van http://3bplus.nl/machine-learning-neurale-netwerken-en-deep-learning-ui… 
  2. 3Bplus. (2017, 22 oktober). Hoe werkt deep learning – deep learning uitgelegd. Geraadpleegd op 8 maart 2018, van http://3bplus.nl/hoe-werkt-deep-learning-deep-learning-uitgelegd/ 
  3. [Artificial-intelligence-changed-seo] [Illustratie]. (z.d.). Geraadpleegd op 26 maart 2018, van https://weblizar.com/wp-content/uploads/2017/03/Artificial-intelligence… 
  4. Advertentie. (2018, 1 januari). Geraadpleegd op 18 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Advertentie 
  5. Advertentienetwerk. (2017, 5 augustus). Geraadpleegd op 26 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/ wiki/Advertentienetwerk 
  6. Advertising. (2018, 17 maart). Geraadpleegd op 18 maart 2018, van https://en.wikipedia.org/wiki/Advertising 
  7. Albert Technologies Ltd. (2017). Artificial Intelligence Software [Illustratie]. Geraadpleegd op 12 april 2018, van https://albert.ai/artificial-intelligence-marketing/ 
  8. Albert Technologies Ltd. (2017). Artificial Intelligence Software. Geraadpleegd op 12 april 2018, van https://albert.ai/artificial-intelligence-marketing/ 
  9. Albert Technologies Ltd. (2017). Meet Albert, The First Fully-Autonomous, Digital Marketer [Video]. Geraadpleegd op 12 april 2018, van https://albert.ai/ 
  10. Amazon. (2015, 25 juni). Amazon Echo [Foto]. Geraadpleegd op 8 april 2018, van https://www.popsci. com/amazon-echo-first-artificial-intelligence-youll-want-home 
  11. Amazon. (2018, 7 februari). Amazon’s Echo Look style assistant gets a little bit smarter [Foto]. Geraadpleegd op 11 april 2018, van https://www.theverge.com/2018/2/7/16984218/amazons-echo-look-collection… 
  12. Amazon. (2018). Machine Learning on AWS. Geraadpleegd op 8 mei 2018, van https://aws.amazon. com/machine-learning/?nc2=h_l3_ai 
  13. Artificiële intelligentie: het verschil tussen machine learning en deep learning [Foto]. (2017, 5 oktober). Geraadpleegd op 10 maart 2018, van http://www.slimmemaakindustrie.be/2017/10/05/artificiele-intelligentie-… 
  14. Automated Insights, & Allen, R. (2015, 19 oktober). Introducing Wordsmith: Using Data to Reinvent How We Write. Geraadpleegd op 31 maart 2018, van https://automatedinsights.com/blog/introducing-wordsmith-using-data-to-…
  15. Baeck, M. (2017, 13 april). Watson: your cognitive fashionista. Geraadpleegd op 10 april 2018, van https://medium.com/cognitivebusiness/watson-your-cognitive-fashionista-… 
  16. Barkle, K., & PNGtree. (2017). Hand - painted object networking structure [Illustratie]. Geraadpleegd op 19 april 2018, van https://pngtree.com/element/down?id=MzI3OTYyMQ==&type=1 
  17. Bauvois, V. (2017, 13 november). Kunstmatige intelligentie: vriend of vijand? Geraadpleegd op 29 maart 2018, van http://www.slimmemaakindustrie.be/2017/11/13/kunstmatige-intelligentie-… 
  18. Bbot [Foto]. (2018, 2 mei). Geraadpleegd op 2 mei 2018, van https://www.facebook.com/BelfiusChatbot/ 
  19. Belfius. (2017). Bbot. Geraadpleegd op 23 april 2018, van https://www.belfius.be/retail/nl/zelf-bankieren/campagnes/bbot/index.as… 
  20. Belfius. (2017, september). Noortje van Duffel [Foto]. Geraadpleegd op 3 mei 2018, van https://outlook.office365.com/owa/?realm=student.arteveldehs.be&exsvurl… attachmentlightbox 
  21. Bernazzani, S. (2018, 26 juli). AI in Marketing: 10 Early Use Cases. Geraadpleegd op 7 mei 2018, van https://blog.hubspot.com/marketing/ai-marketing-use-cases 
  22. Biddle, S., & The Intercept. (2018, 13 april). FACEBOOK USES ARTIFICIAL INTELLIGENCE TO PREDICT YOUR FUTURE ACTIONS FOR ADVERTISERS, SAYS CONFIDENTIAL DOCUMENT. Geraadpleegd op 19 april 2018, van https://theintercept.com/2018/04/13/facebook-advertising-data-artificia… 
  23. Biddle, S., & The Intercept. (2018, 13 april). FACEBOOK USES ARTIFICIAL INTELLIGENCE TO PREDICT YOUR FUTURE ACTIONS FOR ADVERTISERS, SAYS CONFIDENTIAL DOCUMENT [Illustratie]. Geraadpleegd op 19 april 2018, van https://theintercept.com/2018/04/13/facebook-advertising-data-artificia… 
  24. Big data. (2018, 28 januari). Geraadpleegd op 8 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Big_data 
  25. Bold Business. (2017, 16 juli). AI driven content curation, A Netflix of knowledge. Geraadpleegd op 6 april 2018, van https://www.boldbusiness.com/human-achievement/ai-content-curation-netf… 
  26. Chadwick, S. (2016, 23 juni). 5 inspirerende voorbeelden van AI [Blogpost]. Geraadpleegd op 6 maart 2018, van http://blogs.3ds.com/netherlands/5-inspirerende-voorbeelden-van-ai/ 
  27. Clappaert, E. (2017, 17 juli). Musk: “Artificiële intelligentie is grootste bedreiging voor mensheid”. Geraadpleegd op 29 maart 2018, van http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.3026563 
  28. Connectionisme. (2018, 13 maart). Geraadpleegd op 15 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/ Connectionisme 
  29. Content creation. (2018, 5 april). Geraadpleegd op 5 april 2018, van https://en.wikipedia.org/wiki/Content_creation 
  30. Conxion. (z.d.). General Data Protection Regulation. Geraadpleegd op 4 mei 2018, van https://gdpr-eu. be/wat-is-gdpr/ 
  31. Core systems, & Ibo, (2017, 3 april). The Difference Between Artificial Intelligence, General Intelligence, And Super Intelligence [Blogpost]. Geraadpleegd op 7 maart 2017, van https://www.coresystems.net/blog/the-difference-between-artifical-intel… 
  32. 32. CQM, & Van den Broek, H. (z.d.). Wat is (het verschil tussen) Artificial Intelligence, Machine Learning en Deep Learning. Geraadpleegd op 9 maart 2018, van https://cqm.nl/nl/nieuws/wat-is-het-verschil-tussen-artificial-intellig… 
  33. 33. CRATE. (2018). The Difference Between Content Curation and Content Creation. Geraadpleegd op 4 april 2018, van https://getcrate.co/blog/2016/01/content-curation-content-creation/ 
  34. 34. De Redactie, & Lefevere, F. (2016, 4 december). Stephen Hawking: “Nooit was het gevaarlijker dan nu” [Persbericht]. Geraadpleegd op 6 maart 2017, van http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2835315 
  35. 35. DeepLearning.TV. (2015, 10 december). 3 reasons to go Deep - Ep. 3 (Deep Learning SIMPLIFIED) [Video]. Geraadpleegd op 9 maart 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=CEv_0r5huTY&t=11s 
  36. 36. DeepLearning.TV. (2015, 8 december). What is a Neural Network - Ep. 2 (Deep Learning SIMPLIFIED) [Video]. Geraadpleegd op 9 maart 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=P2HPcj8lRJE 
  37. 37. DOOhapps. (2015, 28 mei). DOOHapps showcases its Interactive AppStore at NEC Showcase [Foto]. Geraadpleegd op 2 mei 2018, van https://www.youtube.com/watch?v=sZhOVSLCDBA 
  38. 38. DOOHapps. (2017). DOOHapps [Foto]. Geraadpleegd op 23 april 2018, van https://doohapps.com/ 
  39. 39. DOOHapps. (2017). DOOHapps. Geraadpleegd op 23 april 2018, van https://doohapps.com/ 
  40. 40. Duursma, J. (2017). DE DIGITALE BUTLER. Zaltbommel, Nederland: Haystack. 
  41. 41. Elon Musk vs. Mark Zuckerberg: “Mark snapt niet veel van artificiële intelligentie”. (2017, 26 juli). Geraadpleegd op 18 maart 2018, van https://www.hln.be/ihln/multimedia/elon-musk-vs-mark-zuckerberg-mark-sn… 
  42. 42. Elon Musk: “Artificiële intelligentie kan tot Wereldoorlog III leiden” [Foto]. (2017, 4 september). Geraadpleegd op 18 maart 2018, van https://www.demorgen.be/technologie/elon-musk-artificiele-intelligentie… 
  43. 43. Elon Musk: “Artificiële intelligentie kan tot Wereldoorlog III leiden”. (2017, 4 september). Geraadpleegd op 18 maart 2018, van https://www.demorgen.be/technologie/elon-musk-artificiele-intelligentie… 
  44. 44. Emarketeer. (2017, 6 december). In 2018, Marketers Will Discover More AI Applications in Programmatic Advertising. Geraadpleegd op 13 april 2018, van https://www.emarketer.com/Article/2018-Marketers-Will-Discover-More-AI-… 
  45. 45. Fagella, D. (2017, 3 december). Artificial Intelligence and the Future of Programmatic Advertising. Geraadpleegd op 14 april 2018, van https://www.techemergence.com/ai-future-programmatic-advertising/ 
  46. 46. Faggella, D. (2018, 17 januari). Artificial Intelligence in Marketing and Advertising – 5 Examples of Real Traction. Geraadpleegd op 9 april 2018, van https://www.techemergence.com/artificial-intelligence-in-marketing-and-… 
  47. 47. Forbes Agency Council, & Wadsworth, S. (2017, 28 april). The Time For Advertisers To Embrace Artificial Intelligence Is Now [Blogpost]. Geraadpleegd op 6 maart 2017, van https://www.youtubhttps://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2017…
  48. Freepik. (2018, 6 januari). Flat artificial intelligence background 2 [Illustratie]. Geraadpleegd op 6 mei 2018, van https://www.freepik.com/free-vector/flat-artificial-intelligence-backgr…. htm#term=artificial%20intelligence&page=2&position=41 
  49. FROOMLE. (z.d.). HOW FROOMLE’S AI BOOSTS CONVERSION FOR VTM. Geraadpleegd op 2 mei 2018, van https://www.froomle.ai/wp-content/uploads/2018/04/Froomle-Brochure-VTM-… 
  50. Gazet van Antwerpen, & Ibo, (2017, 3 november). Stephen Hawking waarschuwt: “Robots zullen mensheid helemaal vervangen” [Persbericht]. Geraadpleegd op 6 maart 2017, van https://www. gva.be/cnt/dmf20171103_03167514/stephen-hawking-waarschuwt-robots-zullen-mensheid-helemaal-vervangen 
  51. Google. (2018). Advancing AI for everyone. Geraadpleegd op 8 mei 2018, van https://ai.google/ 
  52. Google Analytics Solutions. (2017). Google Analytics Solutions / Attribution. Geraadpleegd op 18 april 2018, van https://www.google.com/analytics/attribution/ 
  53. Google Analytics Solutions. (2017). Google Analytics Solutions / Attribution [Foto]. Geraadpleegd op 18 april 2018, van https://www.google.com/analytics/attribution/ 
  54. Google Driverless Car. (2018, 11 maart). Geraadpleegd op 5 mei 2018, van https://nl.wikipedia.org/w/ index.php?title=Google+Driverless+Car&oldid=51219813 
  55. History of artificial intelligence. (2018, 28 februari). Geraadpleegd op 10 maart 2018, van https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_artificial_intelligence 
  56. How the future gets written [Foto]. (2018). Geraadpleegd op 4 april 2018, van https://narrativescience. com/#advanced-nlg 
  57. How the future gets written. (2018). Geraadpleegd op 5 april 2018, van https://narrativescience.com/ 
  58. IBM. (2018). Products and services. Geraadpleegd op 10 april 2018, van https://www.ibm.com/watson/products-services/ 
  59. Internet der dingen. (2018, 5 maart). Geraadpleegd op 8 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/ Internet_der_dingen 
  60. Introducing Wordsmith: Using Data to Reinvent How We Write [Illustratie]. (2018). Geraadpleegd op 4 april 2018, van https://automatedinsights.com/blog/introducing-wordsmith-using-data-to-… 
  61. INVESTOPEDIA. (z.d.). Mobile Advertising. Geraadpleegd op 26 maart 2018, van https://www.investopedia.com/terms/m/mobile-advertising.asp 
  62. Jeopardy! (2018, 4 mei). Geraadpleegd op 8 mei 2018, van https://en.wikipedia.org/wiki/Jeopardy
  63. Lizenby, T. (z.d.). A digital assistant in your pocket [Foto]. Geraadpleegd op 28 maart 2018, van https:// www.cnet.com/uk/pictures/every-smart-home-gadget-siri-can-control/ 
  64. M&C Saatchi. (2015, 23 juli). M&C SAATCHI: ARTIFICIAL INTELLIGENCE POSTER AD VIDEO. Geraadpleegd op 29 maart 2018, van http://creativity-online.com/work/mc-saatchi-artificial-intelligence-po… 
  65. Managed services [Illustratie]. (2018). Geraadpleegd op 4 april 2018, van https://automatedinsights.com/managed-services 
  66. 67. Marvin, G. (2017, 30 mei). Google Attribution: What search marketers need to know [Foto]. Geraadpleegd op 18 april 2018, van https://searchengineland.com/google-attribution-search-marketers-need-k… 
  67. 68. Marvin, G. (2017, 30 mei). Google Attribution: What search marketers need to know. Geraadpleegd op 18 april 2018, van https://searchengineland.com/google-attribution-search-marketers-need-k… 
  68. 69. Maynes, R. (z.d.). Real-time bidding [Foto]. Geraadpleegd op 26 maart 2018, van http://www.mediative.com/rtb-programmatic-direct-private-marketplaces/ 
  69. 70. Maynes, R. (z.d.). Private Marketplace [Foto]. Geraadpleegd op 26 maart 2018, van http://www.mediative.com/rtb-programmatic-direct-private-marketplaces/ 
  70. 71. Maynes, R. (z.d.). Programmatic Direct [Foto]. Geraadpleegd op 26 maart 2018, van http://www.mediative.com/rtb-programmatic-direct-private-marketplaces/ 
  71. 72. Mc Corduck, P. (2004). Machines Who Think Natick, MA: A. K. Peters, (2e ed.). Natick, Massachusetts, United States: AK Peters. 
  72. 73. MEDIATIVE. (z.d.). What are RTB, Programmatic Direct and Private Marketplaces? Geraadpleegd op 18 maart 2018, van http://www.mediative.com/rtb-programmatic-direct-private-marketplaces/ 
  73. 74. Meijer, S. (2017, 10 maart). Hoe Siri nieuwe talen leert. Geraadpleegd op 28 maart 2018, van https:// www.iphone.nl/hoe-siri-nieuwe-talen-leert/ 
  74. 75. MicrosoftNL. (2017, 2 augustus). Wat is artificial intelligence? [Video]. Geraadpleegd op 5 maart 2017, van https://www.youtube.com/watch?time_continue=13&v=zDGN4fDpRkQ 
  75. 76. Mobidea. (2017, 13 december). Advertisers vs Publishers: Difference and Relationship Status. Geraadpleegd op 18 maart 2018, van https://www.mobidea.com/academy/advertisers-vs-publishers/ 
  76. 77. Mobile Advertising. (z.d.). Geraadpleegd op 26 maart 2018, van http://www.demediamaatschap.nl/ online/mobile-advertising 
  77. 78. Mullan, E. (2011, 30 november). Content creation. Geraadpleegd op 5 april 2018, van http://www. econtentmag.com/Articles/Resources/Defining-EContent/What-is-Content-Curation-79167.htm 
  78. 79. Narrative science [Illustratie]. (2018). Geraadpleegd op 5 april 2018, van https://narrativescience.com/ 
  79. 80. Nelissen, N. (2018, 5 januari). What is Deep Learning? Here’s Everything Marketers Need to Know [Blogpost]. Geraadpleegd op 30 april 2018, van https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-deep-learning 
  80. 81. Netflix. (2018, 31 maart). Email van Netflix [Email]. Geraadpleegd van Outlook Mail 
  81. 82. Neuraal netwerk. (2017, 29 juli). Geraadpleegd op 7 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Neuraal_netwerk 
  82. 83. Neuraal netwerk. (2017, 5 juni). Geraadpleegd op 10 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/ Neuraal_netwerk 
  83. 84. Nuñez, M. (2015, 25 juni). Amazon Echo Is The First Artificial Intelligence You’ll Want At Home. Geraadpleegd op 8 april 2018, van https://www.popsci.com/amazon-echo-first-artificial-intelligence-youll-… 
  84. 85. NVIDIA, & Copeland, M. (2016, 29 juli). What’s the Difference Between Artificial Intelligence, Machine Learning, and Deep Learning? [Illustratie]. Geraadpleegd op 7 maart 2017, van https://blogs.nvidia. com/blog/2016/07/29/whats-difference-artificial-intelligence-machine-learning-deep-learning-ai/
  85. NVIDIA, & Copeland, M. (2016, 29 juli). What’s the Difference Between Artificial Intelligence, Machine Learning, and Deep Learning? [Blogpost]. Geraadpleegd op 7 maart 2017, van https://blogs.nvidia. com/blog/2016/07/29/whats-difference-artificial-intelligence-machine-learning-deep-learning-ai/ 
  86. O Gorman, J. (2015, 24 juli). Watch: M&C Saatchi launches artificially intelligent outdoor campaign. Geraadpleegd op 30 maart 2018, van https://www.campaignlive.co.uk/article/watch-m-c-saatchi-launches-artif… 
  87. O Gorman, J. (2015, 24 juli). Watch: M&C Saatchi launches artificially intelligent outdoor campaign [Video]. Geraadpleegd op 30 maart 2018, van https://www.campaignlive.co.uk/article/watch-m-c-saatchi-launches-artif… 
  88. Ong, T. (2018, 7 februari). Amazon’s Echo Look style assistant gets a little bit smarter. Geraadpleegd op 11 april 2018, van https://www.theverge.com/2018/2/7/16984218/amazons-echo-look-collection… 
  89. Ong, T. (2018, 3 januari). Amazon patents a mirror that dresses you in virtual clothes. Geraadpleegd op 11 april 2018, van https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/1/3/16844300/amazon-patent… 
  90. Ong, T. (2018, 3 januari). Amazon patents a mirror that dresses you in virtual clothes [Illustratie]. Geraadpleegd op 11 april 2018, van https://www.theverge.com/circuitbreaker/2018/1/3/16844300/ amazon-patent-mirror-virtual-clothes-fashion 
  91. PEGA. (2018). What consumers really think about AI: A global study (Download PEGA rapport op). Geraadpleegd van https://www.pega.com/ai-survey?utm_source=google&utm_ medium=cpc&utm_campaign=900.Benelux-Dutch.All-Stages&utm_term=artificial%20 intelligence&gloc=1001208&utm_content=pcrid|196905328026|pkw|artificial%20intelligence|pmt|p|pdv|c|theme|rce&gclid=CjwKCAiA8vPUBRAyEiwA8F1oDM8Z14tbXxMF9DNSaGn84Q7LdwHz7YOghVqDHnIfzidAqzIS4WECLhoCwDoQAvD_BwE 
  92. PEGA. (2018). What Consumers Really Think About AI. Geraadpleegd op 15 mei 2018, van https:// www1.pega.com/insights/resources/what-consumers-really-think-ai-infographic 
  93. Perceptron. (2018, 27 februari). Geraadpleegd op 15 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/ Perceptron 
  94. Poetin: “Wie de leider wordt in artificiële intelligentie zal over de wereld heersen”. (2017, 4 september). Geraadpleegd op 18 maart 2018, van https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/04/poetin---wie-de-leider-wordt-in… 
  95. Radio 2. (2017, 4 oktober). Loetfi over AI [Video]. Geraadpleegd op 6 maart 2017, van https://www. youtube.com/watch?time_continue=344&v=_1d20G87IX8 
  96. Ray Kurzweil: “AI Will Not Displace Humans, It’s Going to Enhance Us”. (2017, 7 november). Geraadpleegd op 18 maart 2018, van https://futurism.com/ray-kurzweil-ai-displace-humans-going-enhance/ 
  97. Reclamebureau. (2015, 12 augustus). Geraadpleegd op 25 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/ wiki/Reclamebureau 
  98. Rondelez, S. (2018, 2 mei). Bbot [Foto]. Geraadpleegd op 2 mei 2018, van https://www.facebook.com/ BelfiusChatbot/ 
  99. Rondelez, S. (2018, 3 maart). Mijlpalen van AI [Illustratie]. 
  100. Rondelez, S. (2018, 20 april). Neuraal netwerk [Illustratie].
  101. Afbeelding 15. Rondelez, S. en De Wachter, F. (2018, 30 januari). Value Chain van online advertising [Illustratie]. 
  102. S Krittman, D., Grace Glascott, M., & Narrative Science & PwC. (2017). Why you should hire an automated analyst. Geraadpleegd van https://narrativescience.com/Offers/Humanizing-Enterprise-Application-S… 
  103. Simon, W. (2011, 13 mei). Grafiek van Wet van Moore [Illustratie]. Geraadpleegd op 8 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Moore#/media/File:Transistor_Coun… Law_-_2011.svg 
  104. Softwareontwikkelaar. (2017, 22 januari). Geraadpleegd op 26 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Softwareontwikkelaar 
  105. Sparcmedia. (2017, 13 oktober). AI ADVERTISING WITH GOOGLE [Blogpost]. Geraadpleegd op 18 april 2018, van https://www.sparcmedia.com/blog-ai-advertising-with-google/ 
  106. Sparcmedia. (2017, 13 oktober). AI ADVERTISING WITH GOOGLE [Illustratie]. Geraadpleegd op 18 april 2018, van https://www.sparcmedia.com/blog-ai-advertising-with-google/ 
  107. Techpulse, & Aussems, M. (2017, 18 januari). Kunstmatige intelligentie: wat is het nu echt en hoe bang moeten we zijn? [Blogpost]. Geraadpleegd op 6 maart 2017, van https://www.techpulse.be/achtergrond/211309/artificiele-intelligentie-i… 
  108. The Grid. (z.d.). The Grid, websites that design themselves [Video]. Geraadpleegd op 30 maart 2018, van https://www.youtube.com/embed/aEfpARsP8Fg?rel=0# 
  109. The Grid. (z.d.). The Grid, websites that design themselves [Foto]. Geraadpleegd op 30 maart 2018, van https://thegrid.io/ 
  110. The Grid. (z.d.). The Grid, websites that design themselves [Foto]. Geraadpleegd op 30 maart 2018, van https://thegrid.io/ 
  111. The History of the Apple Macintosh [Foto]. (z.d.). Geraadpleegd op 11 maart 2018, van http:// www.mac-history.net/top/2011-01-24/the-history-of-the-apple-macintosh 
  112. The Northface & Watson [Foto]. (2018, 10 april). Geraadpleegd op 10 april 2018, van https://www. thenorthface.com/xps 
  113. Turing test [Illustratie]. (z.d.). Geraadpleegd op 15 maart 2018, van http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/TuringTest 
  114. Visionair Ray Kurzweil blikt vooruit naar de komende 25 jaar:. (2015, 17 februari). Geraadpleegd op 16 maart 2018, van https://www.bloovi.be/nieuws/detail/visionair-ray-kurzweil-blikt-voorui… 
  115. Vjeran, P. (2018, 7 februari). Amazon’s Echo Look style assistant gets a little bit smarter [Foto]. Geraadpleegd op 11 april 2018, van https://www.theverge.com/2018/2/7/16984218/amazons-echo-look-collection… 
  116. VTM Nieuws. (2013, 11 april). “ALTIJD NAAKT” OP INTERNET [Foto]. Geraadpleegd op 2 mei 2018, van https://nieuws.vtm.be/cultuur-media/43435-altijd-naakt-op-internet 
  117. Wet van Moore. (2017, 23 oktober). Geraadpleegd op 8 maart 2018, van https://nl.wikipedia.org/ wiki/Wet_van_Moore 
  118. What is Narrow, General and Super Artificial Intelligence. (2017, 12 mei). Geraadpleegd op 27 maart 2018, van https://bdtechtalks.com/2017/05/12/what-is-narrow-general-and-super-art…
  119. Wijs. (2018, maart). Bbot. Geraadpleegd op 23 april 2018, van https://wijs.be/nl/cases/belfius-bbot 
  120. Wijs. (2018, maart). Bbot [Illustratie]. Geraadpleegd op 23 april 2018, van https://wijs.be/nl/cases/ belfius-bbot 
  121. Wikepedia. (2018, 2 april) Chatbot. Geraadpleegd op 23 april 2018, van https://nl.wikipedia.org/ wiki/Chatbot
Universiteit of Hogeschool
Grafische en digitale media - afstudeerrichting Grafimediabeleid
Publicatiejaar
2018
Promotor(en)
Interne promotor: Dieter Wullaert en externe promotor: Frederik De Wachter
Kernwoorden