Small-scale farmers' preferences for coffee certification: a choice experiment in Uganda

Veerle Vermeyen
Persbericht

Een (h)eerlijke kop koffie?

In de laatste jaren zijn we bewuster geworden in ons koopgedrag. Dit heeft geleid tot een groeiende vraag naar eerlijke, gezonde en duurzame producten. Maar wat zijn de drijfveren van boeren in het zuiden om in te gaan op deze vraag? Is de belofte van een hogere prijs voldoende? Veerle Vermeyen, bio-ingenieur aan de KU Leuven, trok naar Oeganda om dit te onderzoeken bij kleine koffieboeren.

Labels van bewuste consumenten

Koffie is één van de populairste dranken in de westerse wereld. De koffieboon groeit echter niet in onze streken en moet dus volledig ingevoerd worden vanuit tropische landen. Daar wordt koffie vaak geteeld door arme en kwetsbare boeren. Na een aantal schandalen omtrent oneerlijke en ongezonde werkomstandigheden groeide de vraag naar eerlijke en duurzaam geproduceerde koffie. Vandaag vind je dan ook verschillende koffiemerken die de sociale en ecologische meerwaarde van hun product willen promoten. Een label op de koffieverpakking toont deze bekommernis aan de koper, die zo in de winkel een bewuste keuze kan maken. De meest bekende labels voor koffie vandaag zijn Fairtrade en Rainforest Alliance, maar ook UTZ is een grote speler.

Over de jaren werd er al veel onderzoek gedaan voor welke aspecten kritische consumenten gevoelig zijn en naar wat het effect van deelname aan labels is voor de boeren. Zo blijkt dat de koper van ‘gelabelde’ koffie vooral waarde hecht aan aspecten zoals kinderarbeid en milieuvriendelijke productiemethodes. Aangezien dit voor de boer meer werk meebrengt, is de koper dan ook bereid hiervoor extra te betalen.

De huidige labels ontstonden echter voornamelijk vanuit westerse waarden en standpunten. Hierdoor is er tot op heden door bedrijven vooral gekeken naar wat de consument belangrijk vindt. Veerle Vermeyen stelt dat “het hoog tijd is om ook eens de kleine koffieboer een stem te geven. Door hun wensen te kennen kan het systeem verder ontwikkeld worden en kunnen er wellicht betere resultaten verkregen worden. Daarom heb ik onderzocht onder welke voorwaarden ze bereid zijn extra tijd en moeite te steken in ons kopje eerlijke koffie”.

 

Labels voor kleine producenten

De studente trok voor haar onderzoek drie maanden naar Oeganda. Dit ontwikkelingsland, gelegen ter hoogte van de evenaar in Oost-Afrika, is één van de belangrijkste koffieproducenten in de wereld. Zelf drinken de Oegandezen niet veel koffie, het wordt beschouwd als een waardevol product om te verkopen aan rijke landen. De koffiebonen worden hier vooral geteeld door kleine boeren op het platteland. Een ideale groep om mee in gesprek te gaan, aangezien het vaak juist deze kwetsbare boeren zijn die de bewuste consument wilt steunen.

Uit de 352 interviews bleek dat zij echt op zoek zijn naar een voordelig contract. Ze tillen zwaar aan het mogelijk verlies aan (kinder)arbeid en beseffen goed dat bepaalde organische teeltpraktijken hun koffie opbrengst in gewicht doet dalen. Aan de andere kant leeft er wel een sterk besef over de nood aan duurzame productiemethoden om hun land in de toekomst vruchtbaar te houden.

Het is dus belangrijk dat de boeren  een mooie opbrengst blijven behouden. Indien de hogere prijs gegeven door de label initiatieven dan ooit wegvalt, hebben ze nog genoeg koffie om te verkopen en te overleven. Hun interesse ligt dus voornamelijk in labels die de extra arbeid en lagere opbrengst per hectare compenseren, zowel financieel als met productieprogramma’s. Voor het aanleren van nieuwe, betere technieken die de hoeveelheid koffie die ze kunnen produceren verhogen, tonen ze een sterke interesse. Dit is een dimensie waar kritische consumenten niet snel aan denken.

Het is dus belangrijk dat de kritische koper, die vaak de beste bedoelingen heeft, er rekening mee houdt dat hij misschien te hoge verwachtingen stelt aan de kleine producenten. Het is erg belangrijk dat de boeren op lange termijn erop vooruit kunnen gaan. Een loutere focus op financiële compensaties volstaat vaak niet indien er een sterk verlies is van opbrengst. Veerle Vermeyen besluit: “Bedrijven die de labels ontwikkelen zouden er dus goed aan doen om beide standpunten te integreren. Zo kunnen ze efficiënter te werk gaan en betere resultaten behalen. Enkel dan zullen ze de beloftes die ze aan de consumenten maken, volledig kunnen waarmaken.

Bibliografie

References

Abebe, G.K., Bijman, J., Kemp, R., Omta, O., Tsegaye, A., 2013. Contract farming configuration: Smallholders’ preferences for contract design attributes. Food Policy 40, 14–24.

Akoyi, K.T., Maertens, M., 2017. Private Sustainability Standards in the Ugandan Coffee Sector : Empty Promises or Catalysts for Development? forthcoming in Journal of Development Studies.

Andorfer, V.A., Liebe, U., 2012. Research on Fair Trade Consumption—A Review. Journal of Business Ethics 106(4), 415–435.

Auger, P., Burke, P., Devinney, T.M., Louviere, J.J., 2003. What Will Consumers Pay for Social Product Features? Journal of Business Ethics 42(3), 281–304.

Bacon, C., 2005. Confronting the Coffee Crisis: Can Fair Trade, Organic, and Specialty Coffees Reduce Small- Scale Farmer Vulnerability in Northern Nicaragua? World Development 33(3), 497–511.

Barham, B.L., Callenes, M., Gitter, S., Lewis, J., Weber, J., 2011. Fair Trade/Organic Coffee, Rural Livelihoods, and the “Agrarian Question”: Southern Mexican Coffee Families in Transition. World Development 39(1), 134–145.

Barham, B.L., Weber, J.G., 2012. The Economic Sustainability of Certified Coffee: Recent Evidence from Mexico and Peru. World Development 40(6), 1269–1279.

Barrett, C.B., Bachke, M.E., Bellemare, M.F., Michelson, H.C., Narayanan, S., Walker, T.F., 2012. Smallholder Participation in Contract Farming: Comparative Evidence from Five Countries. World Development 40(4), 715–730.

Beghin, J.C., Maertens, M., Swinnen, J., 2015. Nontariff Measures and Standards in Trade and Global Value Chains. Annual Review of Resource Economics 7(1), 425–450.

Ben-Akiva, M., Lerman, S.R., 1985. Discrete choice analysis: theory and application to travel demand, 8th ed. Cambridge : MIT press.

Blandon, J., Henson, S., Islam, T., 2009. Marketing preferences of small-scale farmers in the context of new agrifood systems: a stated choice model. Agribusiness 25(2), 251–267.

Carson, R.T., Louviere, J.J., Anderson, D.A., Bunch, D.S., Hensher, D.A., Johnson, R.M., Kuhfeld, W.F., Steinberg, D., Swait, J., Timmermans, H., Wiley, J.B., 1994. Experimental Analysis of Choice. Marketing Letters 5(4), 351–367.

Chiputwa, B., Spielman, D.J., Qaim, M., 2015. Food Standards, Certification, and Poverty among Coffee Farmers in Uganda. World Development 66, 400–412.

Eckhardt, G.M., Belk, R., Devinney, T.M., 2010. Why don’t consumers consume ethically? Journal of Consumer Behaviour 9(6), 426–436.

Fairtrade International, 2017a. What is fairtrade. available at: https://www.fairtrade.net/about- fairtrade/what-is-fairtrade.html (accessed 3.21.17).

Fairtrade International, 2017b. Fairtrade International. available at: https://www.fairtrade.net/ (accessed 4.22.17).

Flocert, 2017. Flocert. available at: http://www.flocert.net/ (accessed 4.24.17).

GAIN, 2012. Uganda: Coffee Annual Report, Global Agriculture Information Network.

Gelaw, F., Speelman, S., Van Huylenbroeck, G., 2016. Farmers’ marketing preferences in local coffee markets: Evidence from a choice experiment in Ethiopia. Food Policy 61, 92–102.

Giovannucci, D., Ponte, S., 2005. Standards as a new form of social contract? Sustainability initiatives in the coffee industry. Food Policy 30(3), 284–301.

Greene, W.H., Hensher, D.A., 2003. A latent class model for discrete choice analysis: contrasts with mixed logit. Transportation Research Part B: Methodological 37(8), 681–698.

Grieg-Gran, M., 2006. Consumers making a difference: the case of coffee. Consumer Policy Review 16(2), 75– 78.

Grunert, K.G., Hieke, S., Wills, J., 2014. Sustainability labels on food products: Consumer motivation, understanding and use. Food Policy 44, 177–189.

Henson, S., Humphrey, J., 2010. Understanding the Complexities of Private Standards in Global Agri-Food Chains as They Impact Developing Countries. Journal of Development Studies 46(9), 1628–1646.

Hoffman, S.D., Duncan, G.J., 1988. Multinomial and Conditional Logit Discrete-Choice Models in Demography. Demography 25(3), 415.

Hoyos, D., 2010. The state of the art of environmental valuation with discrete choice experiments. Ecological Economics 69(8), 1595–1603.

Ibnu, M., Glasbergen, P., Offermans, A., Arifin, B., 2015. Farmer Preferences for Coffee Certification: A Conjoint Analysis of the Indonesian Smallholders. Journal of Agricultural Science 7(6), p20-35.

ICO, 2017. Historical Data on the Global Coffee Trade, International Coffee Organisation. available at: http://www.ico.org/new_historical.asp?section=Statistics

ITC, 2011a. Trends in the trade of certified coffees, International Trade Centre. Geneva.

ITC, 2011b. The Coffee Exporter’s Guide. International Trade Centre, 3rd ed. Geneva.

ITC, 2012a. Niche Markets For Coffee: Specialty, Environment and Social Aspects. International Trade Centre. Geneva.

ITC, 2012b. Uganda National Export Strategy: Coffee Sector Export Strategy - update 2012-2017. International Trade Centre. Geneva.

ITC, 2015. The State of Sustainable Markets: statistics and emerging trends. International Trade Centre. Geneva.

Jena, P.R., Chichaibelu, B.B., Stellmacher, T., Grote, U., 2012. The impact of coffee certification on small-scale producers’ livelihoods: a case study from the Jimma Zone, Ethiopia. Agricultural Economics 43(4), 429– 440.

Kessels, R., Jones, B., Goos, P., 2011. Bayesian optimal designs for discrete choice experiments with partial profiles. Journal of Choice Modelling 4(3), 52–74.

Kessels, R., Jones, B., Goos, P., Vandebroek, M., 2008. Recommendations on the use of Bayesian optimal designs for choice experiments. Quality and Reliability Engineering International 24(6), 737–744.

Kjær, T., 2005. A review of the discrete choice experiment - with emphasis on its application in health care. University of Denmark, Health Economic Papers 2005:1, 1–139.

Lancaster, K.J., 1966. A New Approach to Consumer Theory. The Journal of Political Economy 74(2), 132–157.

Loureiro, M.L., Lotade, J., 2005. Do fair trade and eco-labels in coffee wake up the consumer conscience? Ecological Economics 53(1), 129–138.

Manning, S., Boons, F., von Hagen, O., Reinecke, J., 2012. National contexts matter: The co-evolution of sustainability standards in global value chains. Ecological Economics 83, 197–209.

Manski, C.F., 2001. Daniel McFadden and the Econometric Analysis of Discrete Choice. Scandinavian Journal of Economics 103(2), 217–230.

Masakure, O., Henson, S., 2005. Why do small-scale producers choose to produce under contract? Lessons from nontraditional vegetable exports from Zimbabwe. World Development 33(10), 1721–1733.

McFadden, D., 1974. Conditional logit analysis of qualitative choice bahavior. In: Frontiers in Econometrics. Wiley, New York, pp. 105–142.

Meemken, E.-M., Veettil, P.C., Qaim, M., 2016. Small farmers’ preferences for the design of certification schemes: Does gender matter? GlobalFood Discussion Papers 83, 1–35.

Mitiku, F., de Mey, Y., Nyssen, J., Maertens, M., 2015. Do Private Sustainability Standards Contribute to Income Growth and Poverty Alleviation? A Comparison of Different Coffee Certification Schemes in Ethiopia. Sustainability 9(2), 246.

Mutersbaugh, T., 2005. Just-in-space: Certified rural products, labor of quality, and regulatory spaces. Journal of Rural Studies 21(4), 389–402.

Potts, J., Lynch, M., Wilkings, A., Huppé, G., Cunningham, M., Voora, V., 2014. The State of Sustainability Initiatives, Review 2014. IISD.

Rainforest Alliance, 2017. Rainforest Alliance. available at: http://www.rainforest-alliance.org (accessed 4.24.17).

Ruben, R., Hoebink, P., 2015. Introduction: Coffee certification in East Africa – searching for impact. In: Coffee Certification in East Africa: Impact on Farms, Families and Cooperatives. Wageningen Academic Publishers, The Netherlands, pp. 23–52.

SAN, 2017. Sustainable Agriculture Network. available at: http://san.ag/ (accessed 4.24.17).

Schipmann, C., Qaim, M., 2011. Supply chain differentiation, contract agriculture, and farmers’ marketing preferences: The case of sweet pepper in Thailand. Food Policy 36(5), 667–677.

UCDA, 2016. Monyhly report for May 2016. Ugandia Coffee Development Authority. Kampala.

Utz, 2017. Utz certified. available at: https://www.utz.org (accessed 4.24.17).

UTZ, 2017. UTZ - Who we are. available at: https://utz.org/who-we-are/ (accessed 3.21.17).

Valkila, J., 2009. Fair Trade organic coffee production in Nicaragua — Sustainable development or a poverty trap? Ecological Economics 68(12), 3018–3025.

van Rijsbergen, B., Elbers, W., Ruben, R., Njuguna, S.N., 2016. The Ambivalent Impact of Coffee Certification on Farmers’ Welfare: A Matched Panel Approach for Cooperatives in Central Kenya. World Development 77, 277–292.

Verbeke, W., 2005. Agriculture and the food industry in the information age. European Review of Agricultural Economics 32(3), 347–368.

Vermeir, I., Verbeke, W., 2006. Sustainable Food Consumption: Exploring the Consumer “Attitude – Behavioral Intention” Gap. Journal of Agricultural and Environmental Ethics 19(2), 169–194.

Vlaeminck, P., Vranken, L., 2015. Do labels capture consumers’ actual willingness to pay for Fair Trade characteristics?, Bioeconomics Working Paper Series.

Vlaeminck, P., Vranken, L., Van, G., Broeck, D.E.N., Velde, K. Vande, Maertens, M., 2015. Farmers’ preferences for Fair Trade contracting in Benin, Bioeconomics Working Paper Series. 

Universiteit of Hogeschool
bio-ingenieurswetenschappen: Agro- and Ecosystem Engeneering
Publicatiejaar
2017
Promotor(en)
Prof. Miet Maertens
Kernwoorden
Share this on: