Ontwerpen van een stille ruimte voor en met leerlingen met ASS binnen het kader van duurzame ontwikkeling

Emma Defoor Goedele Vanhye
Persbericht

Leerlingen met ASS ontwerpen hun eigen stille ruimte

Enkele leerlingen met ASS uit de Zonneburcht in Waregem waanden zich echte architecten. Ze ontwierpen samen een maquette voor het realiseren van een stille ruimte.

Heb jij soms ook het gevoel dat het even te veel is? In dat kader schreven Goedele Vanhye en Emma Defoor, laatstejaarsstudenten lager onderwijs aan hogeschool VIVES Tielt/Kortrijk, hun bachelorproef.  Voor leerlingen met ASS is het vaak moeilijk om met prikkels om te gaan. Daarom ontwierpen ze met én voor leerlingen met ASS een stille ruimte waar de leerlingen even op adem kunnen komen.

Het onderwerp van hun bachelorproef kadert binnen het thema ‘duurzame ontwikkeling’. Op het eerste zicht lijkt de link veraf. Maar duurzame ontwikkeling gaat niet enkel over zorg voor het milieu. Het proces om de stille ruimte vorm te geven verliep op een duurzame manier. Er was een constante interactie tussen de leerlingen en de studenten. Het ontwerp werd met een grote groep leerlingen vorm gegeven en spreidt zich over een lange termijn.

Eerst werd met de leerlingen gebrainstormd over een stille ruimte. Vervolgens werden verschillende maquettes uit lego gemaakt  die de ideale stille ruimte van de leerlingen voorstelden. Alle maquettes werden samengevoegd tot één ontwerp.

Omdat het nog niet zeker is dat de stille ruimte een plekje zal krijgen op school, werd de maquette gemaakt uit duurzame materialen. De directeur is alvast enthousiast om er in de toekomst verder mee aan de slag te gaan.

Bibliografie

1. Inhoudelijk

1.1 Boeken

 

Bombaerts en Laes, G & E. ( 2007). Burgerparticipatie en energiebeleid voor een duurzame ontwikkeling. Gent: Academica Press.

Bremans, M. (2009). Ecologica. Tielt: Lannoo

De Caluwe, Meganck, Michiels en Pauwels, P., H., C. en H. (2013). AliASS Algemene leidraad in autismespectrumstoornissen. Brussel: Uitgeverij Politeia nv

Develtere, P. (2003). Het draagvlak voor duurzame ontwikkeling: Wat het is en zou kunnen zijn. Antwerpen: De Boeck.

Jones en Jacobs, P-T & R. (2007). Terra Incognita. Gent: Academica Press.

L’Ecluse, H. (2016). Verdieping in het BUO. Tielt: Vives

Londo. (2013). Duurzame ontwikkeling: Een multidisciplinaire visie. Leuven: Acco.

Miniankova en Schrurs, I. en J. (2012). Positief gedrag op school voor kinderen met ASS: individueel programma om de schoolstructuur te leren. Antwerpen: Garant

Roeyers, H. (2014). Autismespectrumstoornis: alles op een rijtje. Leuven: Uitgerij Acco

Roorda, N. (2015). Basisboek duurzame ontwikkeling. Groningen: Wolters-Noordhoff.

Sleurs, De smet & Gaermynck, W, & V. (2008). Duurzame ontwikkeling: hoe integreren in het onderwijs. Antwerpen: Uitgeverij De Boeck

Vermeulen, P. (2002). Voor alle duidelijkheid. Berchem: Uitgeverij EPO

Vermeulen en Degrieck, P. en S. (2015). Mijn kind heeft autisme. Tielt: Uitgerij Lannoo

 

1.2 Internetbronnen

 

Autisme Centraal (z.j.). autisme in een notendop. Geraadpleegd op vrijdag 24 februari 2017, van  http://www.autismecentraal.com/public/standaard-b.asp?lang=NL&pid=102

Autism speaks (2016). Dollywood amusement park builds sensory room for people with autism. Geraadpleegd op maandag 6 maart 2017, van https://www.autismspeaks.org/news/news-item/dollywood-amusement-park-bu…

De Olm (2017). Visie met betrekking tot het begeleiden van kinderen met autisme in De Olm. Geraadpleegd op woensdag 1 maart 2017, van http://blo-hds.be/onze-school/autismevriendelijke-school/

Dorsest libraries (2017). Dorchester Library Launches the Autism Friendly Room. Geraadpleegd op maandag 6 maart 2017, van https://news.dorsetforyou.gov.uk/libraries/2017/01/19/dorchester-librar…

Federaal instituut voor Duurzame ontwikkeling, Fido. (2017). Internationaal beleid. Geraadpleegd op vrijdag 17 februari 2017, van http://fido.belgium.be/nl/inhoud/internationaal-beleid

Fluegge, K. (2016). Environmental factors in the development of autism spectrum disorders: A reply to Sealey et al. Geraadpleegd op woensdag 1 maart 2017, van http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412015301252

Krumins, J. (2014). When thinking hurts. Geraadpleegd op dinsdag 11 april 2017, van https://www.autismaspirations.com/when-thinking-hurts/

LNE (2010). De vlag en de lading. Geraadpleegd op vrijdag 17 februari 2017, van https://www.lne.be/sites/default/files/atoms/files/De%20vlag%20en%20de%…

OECD (2014). The Sustainable Development Goals: An overview of relevant OECD analysis, tools and approaches. Geraadpleegd op vrijdag 17 februari 2017, van https://www.oecd.org/dac/The%20Sustainable%20Development%20Goals%20An%2…

Raad van Bestuur Agora (2016). Schoolreglement. Geraadpleegd op woensdag 1 maart 2017, van http://www.zonnebos.eu/wp-content/uploads/2017/02/16-17_Schoolreglement…

RIZIV (2007). Rapport van de taskforce “burn out’. Geraadpleegd op vrijdag 17 februari 2017, van http://www.absym-bvas.be/nl/huisartsen/riziv-rapport-taskforce

Spelotheek 't Spinneke Lijsterbolstraat (z.j.). Snoezelen. Geraadpleegd op woensdag 1 maart 2017, van http://www.spinnekekontich.be/drupal/Snoezelen

Team Duurzame Ontwikkeling, Team DO (z.j.). Beleid. Geraadpleegd op vrijdag 17 februari 2017, van http://do.vlaanderen.be/beleid/

UN Department of Economic and social affairs (2015). Sustainable Development Goals: 17 goals to transform our world. Geraadpleegd op vrijdag 17 januari, van https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld

Vandenbranden, K. (2013). Standaarden voor gelijke onderwijskansen. Geraadpleegd op woensdag 31 mei 2017, van https://duurzaamonderwijs.com/author/krisvandenbranden/page/17/

Victoria & Albert museum (z.j.). Visiting with an autistic child.  Geraadpleegd op maandag 6 maart 2017, van http://www.vam.ac.uk/moc/learning/sen/visiting-autistic-child/

Vlaamse regering (2016). Agenda 2050. Geraadpleegd op vrijdag 17 februari 2017, van https://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/visie-2050-een-langeter…

Wals, A. (2016). Inauguratie Arjen Wals: Duurzaamheid ontbrekende schakel in onderwijs. Geraadpleegd op vrijdag 17 februari 2017, van https://www.youtube.com/watch?v=iqB4ryiS4cY

WWF (2014). Living planet: Report 2014. Geraadpleegd op vrijdag 17 februari 2017, van http://www.footprintnetwork.org/content/images/article_uploads/LPR2014_…

Zitstil (2017). Fidget spinners, meer dan een leuk gadget voor de kids of niet? Geraadpleegd op dinsdag 30 mei 2017, van http://www.zitstil.be/nieuwsberichten/actualiteit/fidget-spinners-meer-…

Zonneburcht (z.j.). visie. Geraadpleegd op 24 februari 2017, van http://www.zonneburcht.be/visie/

 

1.3 Kranten en tijdschriften

 

Beernaert, (2015, 10 oktober). Waarom Zweden overstapt op werkdag van zes uur (en hoelang wij werken). De morgen. Geraadpleegd op donderdag 30 maart 2017, van http://www.demorgen.be/buitenland/waarom-zweden-overstapt-op-werkdag-va…

Bosteels, J. (2007). Vlees, de verborgen vervuiler. ARGUS milieumagazine, 7 (3), 22-25

Gill, E. (2016, 19 september). Five places in Manchester that cater for children with autism. Manchester evening news. Geraadpleegd op maandag 6 maart 2017, van http://www.manchestereveningnews.co.uk/whats-on/family-kids-news/family…

Michael, S. (2014, 11 juni). Inside Australia's first ever shopping centre 'quiet room' for people with autism. Dailymail. Geraadpleegd op maandag 6 maart 2017, van http://www.dailymail.co.uk/news/article-2654859/Inside-Australias-shopp…

Vlw, (2011, 17 juni). De brug opent autismevriendelijke speelplaats. Het nieuwsblad. Geraadpleegd op woensdag 1 maart 2017, van http://m.nieuwsblad.be/cnt/s03bg12m

Weaver, E. (2016, 21 augustus). Myrtle Beach airport opens Quiet Room for children with autism. The State. Geraadpleegd op maandag 6 maart 2017, van http://www.thestate.com/news/local/article97071252.html

 

2. Afbeeldingen

 

2.1 Internetbronnen

 

Figuur 1: De 5 P’s:            
Nguyen, N. (2016). Sustainable Development in Japan [foto], geraadpleegd op dinsdag 21 februari 2017, van http://www.antconsult.vn/news/sustainability-in-vietnam.html

Figuur 2: De ecologische voetafdruk:
Van Der Steen, M. (2017). Je ecologische voetafdruk [foto], geraadpleegd op dinsdag 25 april 2017, van https://www.olino.org/articles/2007/05/20/ecologische_voetafdruk/

Figuur 3: De 17 SDG’s:
Team Duurzame Ontwikkeling, Team DO. Beleid [foto]. Geraadpleegd op vrijdag 17 februari 2017, van http://do.vlaanderen.be/sustainable-development-goals-sdgs-van-de-vn

Figuur 4: Norhland shoppingcenter:
Michael, S. (2014, 11 juni). Inside Australia's first ever shopping centre 'quiet room' for people with autism [foto]. Dailymail. Geraadpleegd op maandag 6 maart 2017, van http://www.dailymail.co.uk/news/article-2654859/Inside-Australias-shopp…

Figuur 5: Luchthaven Myrtle Beach:
Weaver, E. (2016, 21 augustus). Myrtle Beach airport opens Quiet Room for children with autism [foto]. The State. Geraadpleegd op maandag 6 maart 2017, van http://www.thestate.com/news/local/article97071252.html

Figuur 6: Dollywood:
Autism speaks (2016). Dollywood amusement park builds sensory room for people with autism [foto], geraadpleegd op maandag 6 maart 2017, van https://www.autismspeaks.org/news/news-item/dollywood-amusement-park-bu…

Figuur 7: Adventure Forest:
Gill, E. (2016, 19 september). Five places in Manchester that cater for children with autism. Manchester evening news. Geraadpleegd op maandag 6 maart 2017, van http://www.manchestereveningnews.co.uk/whats-on/family-kids-news/family…

 

Universiteit of Hogeschool
Professionele bachelor lager onderwijs
Publicatiejaar
2017
Promotor(en)
Veerle Vandelacluze
Kernwoorden
Share this on: