Banner

Duurzame kledingketens in de schaduw van multinationals

Noa Cornaer
Hoe komt het dat de multinationals of fast fashion ketens nog steeds zo populair zijn tegenover de duurzame ketens, ondanks de bewuster wordende consument en hoe valt dit te verklaren? Die vraag staat centraal in dit onderzoek waarvoor bestaande bronnen en onderzoeken werden bestudeerd, in combinatie met een consumentenbevraging over aankoopgedrag en attitude tegenover fast fashion en duurzame kledingmerken/ketens.

Hoe komt het dat grote kledingketens het nog steeds winnen van de duurzame kledingketens, ondanks de bewuster wordende consument?

Duurzaamheid is een fenomeen van deze eeuw en is aanwezig in allerlei soorten en maten. Tegenwoordig is eerlijke mode een echte hype geworden en claimen heel veel merken een duurzame aanpak. De realiteit ligt jammer genoeg vaak anders. De bedrijven en de consumenten liggen onder vuur, het maken van duurzame keuzes en duurzaam gedrag wordt de dag van vandaag steeds belangrijker. 
Maar hoe komt het dat ondanks de vele onderzoeken, media berichten en documentaires de bekende modebedrijven nog steeds zo goed verkopen, zo veel consumenten verleiden en aantrekken, dit alles zonder een duurzaam beleid te hanteren? We sorteren en recycleren, we eten gezond(er) en we kopen zonnepalen aan, maar slagen er niet in om dit te doen op vlak van onze kledij. Nochtans zijn we ons er duidelijk van bewust dat deze aspecten schadelijk zijn voor het milieu en het klimaat. Er is een te grote kloof tussen de (positieve) houding en het daadwerkelijk gedrag van consumenten op vlak van duurzame producten.
Deze gegevens inspireerden mij om de mode-industrie en de consumenten beter te analyseren. Hoe komt het dat de multinationals of fast fashion ketens nog steeds zo populair zijn tegenover de duurzame ketens, ondanks de bewuster wordende consument en hoe valt dit te verklaren? Voor het voeren van mijn onderzoek focuste ik mij op bestaande bronnen en onderzoeken die ik integreerde in mijn literatuurstudie. Daarnaast voerde ik zelf ook onderzoek uit. Ik heb consumenten bevraagd in een enquête over hun aankoopgedrag en attitude tegenover fast fashion en duurzame kledingmerken/ketens. 

Bibliografie

ACV. (2014, 25 maart). Wij willen schone kleren. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://www.acv-online.be/Images/Wij-willen-schone-kleren-ACV-Vakbewegi…

Ahmed, I., Berg, A., Brantberg, L. & Hedrich, S. (2016, december). The state of fashion. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/the-state-of-fa…

Alavizou, P., Henninger, C. & Oates, C. (2016). What is sustainable fashion? Geraadpleegd op zaterdag 27 januari 2018, via http://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/JFMM-07-2015-0052

Ashoka. (2016, 1 maart). 3 Ways The Conscious Fashion Movement Is Raising Its Game With Millennials. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://www.forbes.com/sites/ashoka/2016/03/01/3-ways-the-conscious-fas…

Belghmidi, L. (2017, 23 oktober). Waarom zet de reclamewereld zo hard in op "influencers" bij sociale media? Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/15/waarom-zet-de-reclamewereld-zo-…

Bertoli, A. (z.j.) What is Sustainable Fashion? Geraadpleegd op zaterdag 27 januari 2018, via https://greenlivingideas.com/2015/11/11/what-is-sustainable-fashion/

Blaauboer, R. (2017, 11 augustus). Duurzaam én design? We maken als consument het verschil [MYOMY-case]. Geraadpleegd op zaterdag 11 november 2017, via https://www.frankwatching.com/archive/2017/08/11/duurzaam-en-design-we-…

Bleed. (z.j.). Familybusiness. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.bleed-clothing.com/english/about-bleed/bleed-clothing/famil…

Bos, S. (2017, 2 mei). Consument. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via https://www.finler.nl/consument/

Brüggenwirth, B. (2014, oktober). Consument koopt bewuster: tipping point komt dichterbij. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via http://trendwatching.com/media/marketingonline-consument-koopt-bewuster…

Business Dictionary. (z.j.). Influencers. Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via http://www.businessdictionary.com/definition/influencers.html

Chong, D. (2017, 12 september). What Is Sustainable Fashion & Why Is It So Expensive? Here's What Experts Have To Say. Geraadpleegd op zondag 21 januari 2018, via https://www.bustle.com/p/what-is-sustainable-fashion-why-is-it-so-expen…

Centrum voor Mondiaal Onderwijs [CMO]. (z.j.). Lees dit: sweatshops. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via http://www.cmo.nl/vnarena/mens-a-samenleving/groepsopdrachten/kinderarb…

Coghlan, J. (2011, 12 juli). Greenwashing: can you trust that label? Geraadpleegd op zondag 21 januari 2018, via http://theconversation.com/greenwashing-can-you-trust-that-label-2116

Collings, K. (2014, 18 maart). How Much You Should Really Be Spending On Clothing Every Month. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via http://www.whowhatwear.co.uk/monthly-shopping-clothing-budget-guide-201…

Conijn, J. (2017, juni). WE WANT SUSTAINABLE FASHION TOO. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via http://kennisbank.hva.nl/document/652235

De Lenne, O. (2016). Can green be the new black? Een toepassing van het geïntegreerd model van gedragsvoorspelling op de relatie tussen blootstelling aan mediaberichten over de sociale verantwoordelijkheid van fast fashion bedrijven en consumenten hun attitudes/koopintenties. Geraadpleegd op maandag 27 november 2017, via http://www.scriptiebank.be/fastfashion

De wereld morgen. (2017, 9 mei). Meeste mensen kopen veel meer kleding dan ze nodig hebben. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2017/05/09/meeste-mensen-kopen-vee…

Dewit, D. (6 januari, 2013). Is eerlijke kleding duurder dan ‘fast fashion’? Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via http://www.modemythes.be/is-eerlijke-kleding-duurder-dan-fast-fashion/

Dickson, M. (2016, 24 oktober). The Slow Fashion Movement . Geraadpleegd op zaterdag 27 januari 2018, via https://www.notjustalabel.com/editorial/slow-fashion-movement

Dillen, N. (2016, 27 september). Jongeren blijven verknocht aan budgetkledij uit Zara, H&M en co. Geraadpleegd op zaterdag 11 november 2017, via https://www.hln.be/nieuws/jongeren-blijven-verknocht-aan-budgetkledij-u…

Dubbeldam, S. (2017, 2 maart). Alles over greenwashing. Geraadpleegd op zondag 22 oktober 2017, via http://whensarasmiles.nl/alles-over-greenwashing/

Dull. (2016, 19 december). Duurzaam ondernemen: meer dan holle slogans. Geraadpleegd op zaterdag 23 september 2017, via https://www.dull.be/nieuws/ondernemen/duurzaam-ondernemen-meer-dan-holl…

Duurzaambedrijfsleven. (2012, 6 augustus). Slechts 6 multinationals écht duurzaam. Geraadpleegd op zaterdag 23 september 2017, via https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/industrie/350/slechts-6-multinatio…

Duurzaam ondernemen. (z.j.). Wat is MVO? Geraadpleegd op zaterdag 23 september 2017, via https://www.duurzaam-ondernemen.nl/info/wat-is-mvo/

Duurzaam ondernemen. (2013, 11 september). Weinig vrouwen letten op verantwoorde productie bij kopen van kleding. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.duurzaam-ondernemen.nl/weinig-vrouwen-letten-op-verantwoord…

Duurzame mode. (z.j.). Duurzame mode in opmars - jongeren gaan voor duurzame mode, biologische kleding in opmars. Geraadpleegd op zaterdag 7 oktober 2017 via, http://www.duurzamemode.nl/

Dworjan, T. (z.j.). Teenage Shopping Habits. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via http://teens.lovetoknow.com/Teenage_Shopping_Habits

Ensie. (2016, 6 juli). Multinational. Geraadpleegd op zaterdag 7 oktober 2017, via https://www.ensie.nl/redactie-ensie/multinational

Europese commissie. (z.j.). Duurzame productie en consumptie. Geraadpleegd op maandag 27 november 2017, via http://ec.europa.eu/environment/basics/green-economy/sustainable-develo…

Fashion united. (2013, 25 januari). Slow fashion vs fast fashion. Geraadpleegd op woensdag 1 november 2017, via https://fashionunited.nl/v1/columns/slow-fashion-vs-fast-fashion/201301…

Fashion United. (2016). Global fashion industry statistics - International apparel. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://fashionunited.com/global-fashion-industry-statistics

Fashion united. (2016, 21 december). De Top Retail- & Modetrends voor 2017. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://fashionunited.be/nieuws/mode/de-top-retail-modetrends-voor-2017…

Federaal wetenschapsbeleid. (2007). Duurzame consumptie: welke rol is voor de consumenten weggelegd? Geraadpleegd op maandag 22 januari 2018, via https://www.belspo.be/belspo/organisation/Publ/pub_ostc/OA/brochOA20_nl…

Forresult. (2011, 22 september). De toekomst van marketing: “Overtuig ons onbewuste”. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via https://www.forresult.nl/i/consumentenpsychologie

GD Major Entertainment. (z.j.). FAST FASHION VS. SLOW FASHION. Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via https://www.greenfashionweek.org/sustainability/fast-fashion-vs-slow-fa…

Goed van doen. (z.j.). Recolution. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.goedvandoen.be/recolution/

Goede waar. (2012, oktober). Fair Wear Foundation. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via http://www.goedewaar.nl/keurmerken-etc/kleding-keurmerken-etc/240-fair-…

Goodfibrations. (z.j.). PEOPLE TREE. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via https://www.goodfibrations.nl/people-tree.html

Green Lilly. (z.j.). Wat zijn duurzame kleren? Geraadpleegd op zaterdag 7 oktober 2017, via http://www.duurzamekleren.nl/info/wat-zijn-duurzame-kleren/#.Wlc7N6jibIU

Greenpeace. (z.j.). Detox my fashion. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://www.greenpeace.org/archive-international/en/campaigns/detox/fas…

Greenstrategy. (2014, juni). WHAT IS SUSTAINABLE FASHION? Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via http://www.greenstrategy.se/sustainable-fashion/what-is-sustainable-fas…

Growthinkers. (2018). 22 DUURZAME KLEDINGMERKEN VOOR MANNEN EN VROUWEN. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via http://www.growthinkers.nl/duurzame-kledingmerken/

Happy Socks. (2017, 29 maart). DIT IS WAT JE KLEDING OVER JE ZEGT. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via (https://www.happysocks.com/be/blog/what-your-clothes-say-about-you-be/

Harris, S. (2015, 20 januari). The average amount of money consumers spend on clothing. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://prezi.com/2imbanv0gjpd/the-average-amount-of-money-consumers-sp…

Hempmade. (z.j.). Wie is Fair Wear Foundation? Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via http://www.hempmade.be/nl/watiswieis/zomerkriebels

Hessnatur. (z.j.). MENSCHEN & WERTE. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.hessnatur.com/corporate/

Het Laatste Nieuws. (2016, 28 mei). “Er zijn in België 30.000 winkels te veel”. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://www.hln.be/geld/economie/-er-zijn-in-belgie-30-000-winkels-te-v…

Ik ga starten. (2011, 26 september). Duurzaamheid niet van belang voor MKB-bedrijven. Geraadpleegd op zondag 22 oktober 2017, via https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/duurzaamheid-niet-van-belang…

InRetail. (z.j.). Fair Wear Foundation. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://www.inretail.nl/kennis-en-inspiratie/fair-wear-foundation/

Intial. (2015). MULTINATIONALS: DE AARTSVIJANDEN VAN HET KLIMAAT. Geraadpleegd op zaterdag 7 oktober 2017, via http://www.intal.be/nl/article/multinationals-de-aartsvijanden-van-het-…

Kanters, E. (2017). Buyer journey: de klantreis in beeld. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://insights.webs.nl/blog/buyer-journey-de-klantreis-in-beeld

KBC. (z.j.). Hoe kan ik duurzaam ondernemen? Geraadpleegd op zondag 4 februari 2018, via https://www.kbc.be/ondernemen/nl/artikel/groei-beheer/organisatie/hoe-d…

Kiron, D., Kruschwitz, N., Haanaes, K. & Von Streng Velken, I. (2011). Sustainability Nears a Tipping Point. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via https://sloanreview.mit.edu/article/sustainability-nears-a-tipping-poin…

Kleur bekennen. (2016). Thema in de kijker: fairtrade. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via http://www.kleurbekennen.be/sites/files_klb/documents/20160302_thema%20…

Kok, A. (2016, 18 oktober). Vijf tips voor effectievere klimaatcampagnes. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via http://www.duurzamestudent.nl/2016/10/18/vijf-tips-voor-effectievere-kl…

Kollateralschaden. (z.j.). About Kolla. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.kollateralschaden.com/about_us

Leijzer, S. (2012, 27 juni). Cijfers, trends en ontwikkelingen in de online fashion branche. Geraadpleegd op zondag 21 januari 2018, via https://www.frankwatching.com/archive/2012/06/27/cijfers-trends-en-ontw…

Mackenzie, M. (2010). Mode begrijpen. Kerkdriel: Librero.

Malengreau, B. (2016). De Belgen en het internet: een complete analyse. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://www.digimedia.be/News/nl/19205/de-belgen-en-het-internet-een-co…

Marketingscriptie. (z.j.). Het 4C model voor je marketingmix. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.marketingscriptie.nl/4c-model-marketingmix/

Marlier, B. (2016, 15 juli). Duurzaam ondernemen: hoe pak je het aan? Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via https://www.xerius.be/blog/duurzaam-ondernemen-hoe-pak-je-het-aan

Martens, A. (2015, 8 oktober). The Tipping Point. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via  https://www.ensie.nl/anne-martens/the-tipping-point

Mechelmans, E. (2014, 30 september). KLEREN LENEN IN DE KLEDING BIBLIOTHEEK. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.bewustverbruiken.be/artikel/kleren-lenen-de-kleding-bibliot…

Mechels, I. (2012). 100 procent voor de consument. Gent: Borgerhoff & Lamberights NV

Miss Green. (z.j.). About. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.missgreen.nl/about-miss-green

MKB Service Desk. (2016). Wat is de rol van de overheid bij mvo? Geraadpleegd op dinsdag 28 november 2017, via https://www.mkbservicedesk.nl/4022/wat-rol-overheid-bij-mvo.htm

Moderne hippies. (2017, 24 april). Merendeel 100 grootste internationale kledingmerken nog steeds niet transparant. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.modernehippies.nl/merendeel-100-grootste-internationale-kle…

Mud Jeans. (z.j.). About. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via http://www.mudjeans.eu/about/?lang=nl

MVO Vlaanderen. (z.j.). Wat is MVO. Geraadpleegd op zaterdag 23 september 2017, via https://www.mvovlaanderen.be/wat-mvo

Netwerk bewust verbruiken vzw. (2014, 23 januari). 7 GREENWASHING TECHNIEKEN VAN BEDRIJVEN. Geraadpleegd op zondag 21 januari 2018, via https://www.bewustverbruiken.be/artikel/7-greenwashing-technieken-van-b…

Noa, H. (2017, 3 oktober). Waarom is eerlijke mode duurder? Geraadpleegd op donderdag 2 november 2017, via http://palaceofbliss.nl/waarom-is-eerlijke-mode-duurder/

Okra. (z.j.). Wij willen schone kleren. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via http://www.okra.be/page?orl=5918&ssn=&lng=1&pge=15872&nws=10690

Organic cotton plus. (z.j.). ORGANIC COTTON 101. Geraadpleegd op zaterdag 27 januari 2018, via https://organiccottonplus.com/pages/learning-center

Oxalis Consult. (z.j.). Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via https://oxalisconsult.be/maatschappelijk-verantwoord-ondernemen-0

Philipsen, L. (2016, 2 juni). De harde waarheid van ondernemen in duurzame mode. Geraadpleegd op zondag 22 oktober 2017 via, http://weekend.knack.be/lifestyle/mode/de-harde-waarheid-van-ondernemen…

Psychologist World. (z.j.). Fashion Psychology: What clothes say about you. Geraadpleegd p donderdag 25 januari 2018, via https://www.psychologistworld.com/body-language/psychology-of-clothing-…

Pure Visibility. (2015, 11 juni). 5 vital marketing tips to jumpstart your sustainability campaign. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://purevisibility.com/5-vital-marketing-tips-jumpstart-sustainabil…

Rabobank. (z.j.). Detailhandel in mode. Geraadpleegd op zondag 21 januari, via https://www.rabobankcijfersentrends.nl/index.cfm?action=branche&branche…

Rank a Brand (z.j.). DUURZAAMHEID: MODE, KLEDING & SCHOENEN. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.rankabrand.nl/mode-kleding-schoenen/page/39

Rand a Brand. (z.j.). Hoe duurzaam is Mud Jeans? Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.rankabrand.nl/duurzame-jeans-spijkerbroek/Mud+Jeans

Rank a Brand. (z.j.). Hoe duurzaam is Saint Basics? Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.rankabrand.nl/duurzame-lingerie-ondergoed/Saint+Basics

Rank a Brand. (z.j.). Hoe duurzaam is Vaude? Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.rankabrand.nl/duurzame-buitensport-kleding/Vaude

Rank a Brand. (z.j.). Hoe we werken. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via https://www.rankabrand.nl/home/Hoe-we-werken

Rank a Brand. (z.j.). Wie we zijn. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via https://www.rankabrand.nl/home/Wie-we-zijn

Rijksdienst voor sociale zekerheid. (2016). Werknemers onderworpen aan de sociale zekerheid naar plaats van tewerkstelling: gegevens op 30 juni 2016. Geraadpleegd op maandag 22 januari 2018, via https://www.rsz.fgov.be/sites/default/files/binaries/assets/statistics/…

Robin. (2014). Het aankoopproces van consumenten in 6 stappen. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/141217-het-aankooppro…

Ross, M. (Regisseur). (2015) The True Cost [Dvd]. United States: Life Is My Movie Entertainment.

Rouse, M. (2006, januari). Tipping point. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via http://whatis.techtarget.com/definition/tipping-point

RTL Nieuws. (2016, 23 april). Bijna niemand let op land van herkomst bij aanschaf kleding. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/bijna-niemand-let-op-land-van-he…

Schrauwen, J., Schramme, A. (2013, 26 juni). DE MODE-INDUSTRIE IN VLAANDEREN GESEGMENTEERD. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://www.flandersdc.be/uploads/media/588611aa6a2e1/2016-03-ams-demod…

Shane, J. (2014, 18 maart). The Six Stages of the Consumer Buying Process and How to Market to Them. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.business2community.com/consumer-marketing/six-stages-consum…

Simplifi fabric. (z.j.). Organic cotton. Geraadpleegd op zaterdag 27 januari 2018, via https://www.simplififabric.com/pages/organic-cotton

Slaper T & Hall T. (2011). The Triple Bottom Line: What Is It and How Does It Work? Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via http://www.ibrc.indiana.edu/ibr/2011/spring/article2.html

Snijder, L. (2016, 20 juli). Laura blogt over duurzame kleding: fast fashion vs. slow fashion. Geraadpleegd op woensdag 1 november 2017, via https://www.livegreenmagazine.nl/duurzame-kleding-blog-laura-fast-fashi…

Sprout. (z.j.). De feiten voor ondernemers die overwegen duurzaam te ondernemen. Geraadpleegd op zondag 4 februari 2018, via https://www.sprout.nl/how-to/ondernemen/mvo/de-feiten-voor-ondernemers-…

Stoutenbeek, W. (z.j.). Dit zijn de echte slachtoffers van de modeindustrie. Geraadpleegd op donderdag 2 november 2017, via https://www.bedrock.nl/the-true-fashion-victims/

Studio Jux. (z.j.). About studio JUX. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://studiojux.com/pages/about

Supergoods. (2017, 19 april). Tien Tenenkrullende Feiten over Fast Fashion. Geraadpleegd op zaterdag 20 januari 2018, via https://www.supergoods.be/blogs/supergoods-news/tien-tenenkrullende-fei…

TEDx Talks. (2013, 4 oktober). Changing the world through fashion: Eva Kruse at TEDxCopenhagen [Videobestand]. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.youtube.com/watch?v=d4VTPLpfGq0&t=29s

TEDx Talks. (2015, 19 januari) A solution for a sustainable fashion industry|Fredrik Wikholm| TEDxGöteborg [Videobestand]. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.youtube.com/watch?v=eTHsMtcpg_Q&t=329s

TEDx Talks. (2017, 8 maart). Fast Fashion’s Effect on People, The Planet, & You|Patrick Woodyard| TEDxUniversityofMississippi [Videobestand]. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.youtube.com/watch?v=mPM9lhackHw&t=29s

The Economist. (2009, 17 november). Triple bottom line. Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via http://www.economist.com/node/14301663

Trendwatching. (2013, november). Why guilt-free is the new luxury for consumers, and the Holy Grail for businesses. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via  http://trendwatching.com/trends/guiltfreeconsumption/

Van Ameron, M. (2013, 16 mei). Gaan we meer betalen voor eerlijke kleding? Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://www.nemokennislink.nl/publicaties/gaan-we-meer-betalen-voor-eer…

Van Dorp, C. (2016, 9 maart). Fair trade kleding duur? hoe zit dat? Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via http://zuiverewol.nl/fair-trade-kleding-duur-hoe-zit/

Van Marwijk, F. (z.j.). De taal van kleding. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via http://www.lichaamstaal.be/kleding.html?tagver=2

Van Os, M. (2013, 10 juli). Kies duurzame mode nu, laat anderen niet de prijs betalen. Geraadpleegs op woensdag 14 februari 2018, via http://reclamewereld.blog.nl/sociale-campagne/2013/07/10/kies-duurzame-…

VanderSteene, S. (2016, 12 mei). Sweatshop. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via http://yez-handmade.be/yez-wikipedia/sweatshop/

Vanhille, D. (2017). Relatie tussen duurzaam koopgedrag van moeder en (oudere) kinderen, met betrekking tot duurzame kledij. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via http://www.scriptiebank.be/scriptie/2017/relatie-tussen-duurzaam-koopge…

Vlaamse overheid. (2015). Arbeidsmarkt: bevolking naar socio-economische positie. Geraadpleegd op dinsdag 28 november 2017, via http://statistieken.vlaanderen.be/QvAJAXZfc/notoolbar.htm?document=SVR%…

Vogels, J. (2017, 21 september). Dág geitenwollensokken, hallo hippe milieuvriendelijke marketing. Geraadpleegd op zaterdag 11 november 2017, via https://www.frankwatching.com/archive/2017/09/21/dag-geitenwollensokken…

Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw [VVSG]. (z.j.). Waarom duurzaam aankopen? Geraadpleegd op maandag 27 november 2017, via http://www.vvsg.be/Werking_Organisatie/Overheidsopdrachten/Pages/Waarom…

Watson, B. (2016, 20 augustus). The troubling evolution of corporate greenwashing. Geraadpleegd op zondag 21 januari 2018, via https://www.theguardian.com/sustainable-business/2016/aug/20/greenwashi…

Werk.be. (z.j.). MVO-beleid: Actieplan. Geraadpleegd op maandag 27 november 2017, via https://www.werk.be/beleidsthemas/maatschappelijk-verantwoord-onderneme…

Wijngaarden, M. (2017, 9 augustus). Waarom duurzame mode vaak duurder is. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.projectcece.nl/blog/waarom-duurzame-mode-vaak-duurder-is/

Wouter Kleinsman. (z.j.). Social-influencers-marketing: de kracht van beïnvloeden. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via http://wouterkleinsman.nl/online-marketing/social-influencers-marketing…

Universiteit of Hogeschool
Bachelor in Communicatiemanagement
Publicatiejaar
2017
Promotor
Hilko Van Hattem
Kernwoorden