Toegankelijkheid van de tandheelkunde voor OCMW-cliënten - Een bevraging vanuit ethische/deontologische hoek

Fee Verheire Prof. dr. Luc De Visschere
Deze masterproef exploreert de toegankelijkheid van de tandarts voor OCMW-cliënten. Dit omvat zowel personen met een laag inkomen, als asielzoekers en personen zonder wettig verblijf. De werking van het OCMW en de drempels ervaren door zowel de OCMW-cliënt als tandarts werden nagegaan. Verder werd voor deze kwetsbare doelgroep de toegankelijkheid van de gezondheidszorg voor arts en tandarts vergeleken.

Accessibility to oral health care for people on social assistance: a survey of social service providers from Public Welfare Centres in Flanders

Volledig artikel: zie bijlage

Abstract:

Objectives People on social assistance consult less for oral health care, despite a higher treatment need. Although the Belgian healthcare system provides protective measures to reduce the financial barrier to care, no data is available on how the target group experiences access to oral health care. The goals of the present study are 1) to explore the characteristics of the Flemish Public Centres for Social Welfare (PCSW’s) concerning oral health care, 2) to explore possible barriers experienced by both people on social assistance and oral health care providers, and 3) to explore the accessibility of general and oral health care for people on social assistance.

Materials and Methods This cross-sectional study was performed by means of a validated questionnaire to be filled out by social service providers, working in a PCSW. All PCSW’s in Flanders were invited to participate in this survey.

Results Financial limitations and not prioritizing oral health are the main burdens to oral health care among people on social assistance. They experience greater financial barriers and poorer access to the dentist than the GP. For the dentist, financial concerns and administrative burdens are the main barriers to treat this subgroup. PCSW’s experience reluctance to treat this subgroup among local dentists.

Conclusions Additional efforts are needed to improve the accessibility of oral health care for people on social assistance. Improvements can be made at the organizational level, in informing and motivating the target group.

Clinical Relevance This is the first study on the accessibility of oral health care for people on social assistance in Belgium.

 

Keywords: dentistry, access to care, social assistance, poverty

Bibliografie

Gebruikte literatuurlijst:

 ADDIN EN.REFLIST 1.         Schwendicke F, Doerfer CE, Schlattmann P, Page LF, Thomson WM, Paris S. Socioeconomic Inequality and Caries: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Dent Res. 2015;94(1):10-8.

2.         Tchicaya A, Lorentz N. Socioeconomic inequalities in the non-use of dental care in Europe. Int J Equity Health. 2014;13:7.

3.         Hjern A, Grindefjord M, Sundberg H, Rosen M. Social inequality in oral health and use of dental care in Sweden. Community Dentist Oral Epidemiol. 2001;29(3):167-74.

4.         Grignon M, Hurley J, Wang L, Allin S. Inequity in a market-based health system Evidence from Canada's dental sector. Health Policy. 2010;98(1):81-90.

5.         Henin E. Rechthebbenden op het leefloon: vinden zij hun weg in het gezondheidssysteem? CM-Informatie. 2013(253):25-36.

6.         O'Donnell CA, Higgins M, Chauhan R, Mullen K. "They think we're OK and we know we're not". A qualitative study of asylum seekers' access, knowledge and views to health care in the UK. BMC Health Serv Res. 2007;7:75.

7.         Wallace BB, Macentee MI. Access to dental care for low-income adults: perceptions of affordability, availability and acceptability. Journal of community health. 2012;37(1):32-9.

8.         Ford PJ, Cramb S, Farah CS. Oral health impacts and quality of life in an urban homeless population. Australian Dental Journal. 2014;59(2):234-9.

9.         Sgan-Cohen HD, Mann J. Health, oral health and poverty. Journal of the American Dental Association (1939). 2007;138(11):1437-42.

10.       Bedos C, Levine A, Brodeur JM. How People on Social Assistance Perceive, Experience, and Improve Oral Health. J Dent Res. 2009;88(7):653-7.

11.       Lee JY, Divaris K. The Ethical Imperative of Addressing Oral Health Disparities A Unifying Framework. J Dent Res. 2014;93(3):224-30.

12.       POD Maatschappelijke Integratie.  [cited 2015 13 feb.]. Available from: http://www.mi-is.be/be-nl/start.

13.       POD Maatschappelijke Integratie. Statistisch rapport. 2015 Jan. Report No.: 10.

14.       Pine CM, Harris R. Community Oral Health. 2 ed: Quintessence Publishing Co. Ltd; 2007.

15.       Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering. Financiële toegankelijkheid van uw gezondheidszorg.  [updated 18/09/2014; cited 2015 22 feb.]. Available from: http://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kost-terugbetaling/financiele-toegan… ault.aspx#.VOmaVIuG-3M.

16.       Vanobbergen J. The Belgian Oral Health Care System (part of General Health Care System). Community Oral Health p462: Quintessence Publishing Co. Ltd; 2007.

17.       Belgische Federale Overheidsdiensten. Artsenhonoraria: Wat is een geconventioneerde arts?  [cited 2015 22 feb.]. Available from: http://www.belgium.be/nl/gezondheid/medische_ kosten/medische_honoraria.

18.       Gezondheidsdienst Stad Gent. Een tand vooruit: infobrochure voor de tandarts over de verschillende betalingsmogelijkheden. Tom Balthazar, schepen van Sociale Zaken en Milieu; 2010.

19.       Badie N. Akkoord tandarts-NIC. In: Verheire F, editor. E-mail2015.

20.       De Sociale Zekerheid. Sociale zekerheid voor de burger: Gezondheid, hulp en OCMW  [cited 2015 28 feb.]. Available from: https://www.socialsecurity.be/CMS/nl/citizen/display Thema/health/SANTH_4.xml.

21.       POD Maatschappelijke Integratie. Mediprima: de hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW's. 2013.

22.       Koninklijk besluit betreffende de dringende medische hulp die door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn wordt verstrekt aan de vreemdelingen die onwettig in het Rijk verblijven, KB 12.12.1996 (1996).

23.       Druyts E, Evenepoel V, Neuckens D, Somers E, Crauwels F, Vanvinckenroye M. Dringende medische hulp voor mensen zonder wettig verblijf: Handleiding voor OCMW's en zorgverstrekkers. vzw Medimmigrant; 2006.

24.       Kruispunt Migratie-Integratie. Medische kosten per verblijfssituatie  [cited 2015 22 feb.]. Available from: http://www.kruispuntmi.be/thema/vreemdelingenrecht-internationaal-priva….

25.       Bedos C, Loignon C, Landry A, Allison PJ, Richard L. How health professionals perceive and experience treating people on social assistance: a qualitative study among dentists in Montreal, Canada. BMC Health Serv Res. 2013;13:9.

26.       Wettelijke bevolking per gemeente 2011-2015 [Internet]. 2015 [cited 28/01/2016]. Available from: http://statbel.fgov.be/nl/modules/publications/statistiques/bevolking/ bevolking_-_cijfers_bevolking_2010_-_2012.jsp.

27.       Baruch Y, Holtom BC. Survey response rate levels and trends in organizational research. Human relations. 2008;61(8):1139-60.

28.       Pegon-Machat E, Tubert-Jeannin S, Loignon C, Landry A, Bedos C. Dentists' experience with low-income patients benefiting from a public insurance program. European journal of oral sciences. 2009;117(4):398-406.

29.       Desprès C. La couverture maladie universelle, une légitimité contestée: analyse des attitudes de médecins et dentistes à l'égard de ses bénéficiaires. Pratiques et Organisation des Soins. 2010;41:33-43.

30.       Verbond der Vlaamse Tandartsen vzw. Wachtdienst algemeen tandarts  [cited 2015 30 nov.]. Available from: http://www.tandarts.be/wachtdienst.

31.       Adhesion accord dento-mutualiste: tableau arrondissement 2015-2016 [Internet]. 2015 [cited 17/10/2015]. Available from: http://www.inami.fgov.be/nl/professionals/individuele zorgverleners/tandartsen/Paginas/toetreding-nationaal-akkoord-tandartsen-ziekenfondsen.aspx #.ViJN8v77LDc.

32.       Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering. Toetreding tot het akkoord artsen-ziekenfondsen 2015  [cited 2015 19 oct.]. Available from: http://www.riziv.fgov.be/nl/ professionals/individuelezorgverleners/artsen/verzorging/Paginas/toetreding-akkoord-artsen-ziekenfondsen-2015.aspx#.VwmCCf4aDDc.

33.       Guillaume J. Toepassing sociale derde betaler door tandartsen in 2012. In: Verheire F, editor. E-mail: Het Intermutualistisch Agentschap; 2015.

34.       Guillaume J. Toepassing RDB in 2014 door tandartsen - 5 boekhoudkundige kwartalen. In: Verheire F, editor. E-mail: Het Intermutualistisch Agentschap; 2015.

35.       De Pape N. Meeste huisartsen tegen uitbreiding derde betaler. Artsenkrant. 2015 13/03/2015:1,6-7.

36.       Thomas Wall MA, M.B.A.; Kamyar Nasseh, Ph.D, Marko Vujicic, Ph.D. Research brief: Most important barriers to dental care are financial, not supply related. 2014.

37.       United States General Accounting Office. Factors contributing to low use of dental services by low-income populations. 2000 oct. Report No.: 00-149.

38.       United States Government Accountability Office. Oral health: Efforts Under Way to Improve Children’s Access to Dental Services, but Sustained Attention Needed to Address Ongoing Concerns 2010 nov. Report No.: 11-96.

39.       Greenberg BJ, Kumar JV, Stevenson H. Dental case management: increasing access to oral health care for families and children with low incomes. Journal of the American Dental Association (1939). 2008;139(8):1114-21.

40.       CM regio Mechelen-Turnhout. Zonder financiële drempels naar de huisarts. çava. 2015 dec.:52-5.

41.       Vlaamse Beroepsvereniging voor Tandartsen. Tandartsentekort wordt acuut. 2015 [updated 04/03/2015; cited 2015 17 oct.]. Available from: http://www.vbt2punt0.be/ verkiezingsthemas/tandartsentekort-wordt-acuut.

42.       Vereniging van wijkgezondheidscentra. Waar vind ik een wijkgezondheidscentrum?  [02/10/2015]. Available from: http://www.vwgc.be/index.php?page=7&titel=Waar?%20& style=bruin.

Universiteit of Hogeschool
Master of science in de tandheelkunde
Publicatiejaar
2016
Promotor(en)
Prof. dr. Luc Marks
Kernwoorden