PROXEMICS IN DE CINEMA ‘Tussen intrusie en adoratie: de fenomenologie van de blik’
PROXEMICS IN DE CINEMA ‘Tussen intrusie en adoratie: de fenomenologie van de blik’
Deze studie poogt te onderzoeken op welke manier beelden in staat blijken om
de toeschouwer een zekere vorm van intrusie op te leggen. Hierbij zal er worden
ingezoomd op de rol van de close-up en het psychologische effect dat deze kan
hebben op het publiek. De techniek zal allereerst nauwkeurig beschreven worden op
basis van de definitie van Barry Salt (1992). De studie zal daarnaast onder andere
voortbouwen op de uitgangspunten van Münsterberg en Benjamin.
Perceptiepsycholoog Munsterberg zag namelijk al vroeg in over welke potentie de
close-up beschikte en welk psychologisch effect het had op de toeschouwer. Hij was
een van de eerste die zich verdiepte in de psychologische structuren die ten
grondslag liggen aan een methode als de close-up
Benjamin, W. (1931/1972). A short history of photography. Screen, 13(1), 5-26.
Bordwell, D., & Carroll, N. (2012). Post-theory: reconstructing film studies: University
of Wisconsin Pres.
Brewin, C. R., Gregory, J. D., Lipton, M., & Burgess, N. (2010). Intrusive images in
psychological disorders: characteristics, neural mechanisms, and treatment
implications. Psychological review, 117(1), 210.
Deleuze, G. (1983/2013). Cinema I: The Movement-Image (t. b. H. T. a. B.
Habberjam), Trans.): Minneapolis: Minnesota Press.
Gerstein, R. (1978). Ethics. Intimacy and Privacy, 89, 76-81.
Gunning, T. (1986). The cinema of attraction. Wide Angle, 3(4), 1986.
Gunning, T. (1989). " Primitive" Cinema: A Frame-up? Or the Trick's on Us. Cinema
Journal, 3-12.
Gunning, T. (1997). In Your Face: Physiognomy, Photography, and the Gnostic
Mission of Early Film. Modernism/modernity 4(1), 1-29. The Johns Hopkins
University Press. . Retrieved June 23, 2016, from Project MUSE database.
Kracauer, S. (1960). Theory of film: The redemption of physical reality: Princeton
University Press.
Lauwaert, D. (1996). De gelaarsde kat. Artikels. Brussel.
Marks, L. U. (1998). Video haptics and erotics. Screen 39 4, Winter 1998, 331-348.
Merleau-Ponty, M., & Smith, C. (1996). Phenomenology of perception: Motilal
Banarsidass Publishe.
Mulvey, L. (1975). Visual pleasure and narrative cinema. Media and cultural studies:
Münsterberg, H. (1915). Why we go to the movies. The Cosmopolitan, 60(22-32),
171-190.
Rachman S.J. & de Silva P. (1978). Abnormal and normal obsessions. Behaviour
Research and Therapy. 16, 233-248.
Salt, B. (2004). The shape of 1999: the stylistics of American movies at the end of
the century. New Review of Film and Television Studies, 2(1), 61-85.
Salt, B. (2013). The shape of 1939. New Review of Film and Television Studies,
11(2), 211-223.
Schoeman, F. (1984). Philosophical Dimensions of Privacy: An Anthology, :
Cambridge: Cambridge University Press.
Sobchack, V. (1990). The active eye: A phenomenology of cinematic vision.
Quarterly Review of Film and Video, 12(3), 21-36.
Stanford Encyclopedia of Philosophy. Privacy.
Stanford Encyclopedia of Philosophy. (2015). Edmund Husserl. from
http://plato.stanford.edu/entries/husserl/
Yale University. (2002). Film Analysis Guide: Close-up. from
Daniel Myrick, E. S. (Writer). (1999). The Blair Witch Project.
Dreyer, C. T. (Writer). (1928). The Passion of Joan of Arc
Kubrick, S. (Writer). (1971). A Clock Work Orange.
Minh-ha, T. T. (Writer). (1982). Reassemblage.
Powell, M. (Writer). (1960). Peeping Tom.
YouTube, V. (Producer). (1983). Reassemblage Trinh T Minh ha 1983. Retrieved