Naar het Gallo-Romeins Museum

Karen De Langhe
Mijn bachelorproef is een uit drie luiken opgebouwd pakket waarmee leerlingen van de eerste graad a-stroom het Gallo-Romeins museum in Tongeren kunnen ontdekken. Luik 1 bestaat uit een speelse introductie. Luik 2 biedt leerlingen de mogelijkheid om via fiches met gevarieerde opdrachten het museum selectief te doorkruisen. Het derde luik sluit het parcours af met een speelse herbeleving die zowel creatief als inhoudelijk is.

Naar het Gallo-Romeins Museum, een verkenning voor leerlingen 1ste graad secundair a-stroom

Weinig musea zijn zo verrassend, speels en leerrijk als het Gallo-Romeins Museum in Tongeren. Voor scholen is het een gedroomde stek. Alleen een pakket waarmee leerlingen zelfstandig het museum kunnen ontdekken ontbreekt nog. Met mijn bachelorproef wil ik deze lacune opvullen. Met een uit drie luiken opgebouwd pakket, dat zowel speels, leerrijk en creatief is, kunnen leerlingen secundair onderwijs hiermee het museum ontdekken.

Bibliografie

Boeken

  • Hanegreefs, L. (2014). De Ring van Commodus. Hasselt: uitgeverij Clavis.
  • Berckmans, F. (1995). Rendierjagers, Gallo-Romeinen, Germanen, Limburgse archeologie, Tongerse geschiedenis en het Gallo-Romeins Museum Tongeren. s.l.: Provincie Limburg.
  • Auffermann, B. & Orschiedt, J. (2003). Neanderthalers in Europa. Leuven: Uitgeverij Davidsfonds NV.
  • De Bie, M. (2001). Leven in de Prehistorie. Archeologisch onderzoek van steentijdkampen. s.l.: s.n.
  • Vanvinckenroye, W. (1985). Tongeren. Romeinse stad. Tielt: Uitgeverij Lannoo.
  • Nouwen, R. (2012). Tongeren. Een Romeinse stad in het land van de Tungri. Tongeren: uitgave R. Nouwen.
  • Nouwen, R. (2012). Romeins Tongeren. Een kleine geschiedenis. Tongeren: uitgave R. Nouwen.
  • Mooss & Van Eeckhaut, M. (2013). Kunst. Theorie en praktijk erfgoededucatie. Leuven: Acco.
  • MacDonald, F. (2009). De Romeinen. Eet, drink, speel en kleed je als een Romein. Etten-Leur: Corona Ars Scribendi Uitgeverij.
  • Rooyackers, P. (2003). Honderd nieuwe dramaspelen. Katwijk aan Zee: uitgeverij Pantha Rhei.
  • Brasseur, P. (2009). Creatief met voorwerpen. Brussel: uitgeverij Casterman.
  • Dr. Verhart, L. (2005). Het prehistorisch doeboek. Utrecht: Ecoplus.
  • Bourgeois, A. & Manshoven, E. & Tilkin, N. (2005). Kids-Gids. Op zoek naar museumschatten. Overpelt: Drukkerij Vaes.
  • Lacey, S. (2010). Als een echte artiest. Brussel: Uitgeverij Casterman.
  • Fix, A. (2009). Het oude Rome. Etten-Leur: Corona Ars Scribendi Uitgeverij.

 

Tijdschrift

  • Monchy, S. (2014). Dada. De Griekse en Romeinse oudheid. Eindhoven: Plint.

 

Brochure / cursussen

  • Milissen, M. (2015). Mota Campania ontdekkingsfiche. [brochure]. Maasmechelen: CC Maasmechelen.
  • Tilkin, N. (2015). CursusPKVJAAR3_2015-2016 (deel 2a). [cursus]. Hasselt: Hogeschool PXL.
  • Steegmans, J. (2012). Cursus Plastische opvoeding 1b. Decoratieve kunst: repeterend motief en patroon. Hasselt: PHL.

 

Digitale bronnen

Universiteit of Hogeschool
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs - onderwijsvakken Plastische Opvoeding, Project kunstvakken
Publicatiejaar
2016
Promotor(en)
Nancy Tilkin
Kernwoorden