Een nieuwe taal: Hoe uiten kleuters zich via beeldtaal en hoe kunnen we deze zelfexpressie stimuleren? Logboek en onderzoek

Lien Crabeels
Persbericht

Een nieuwe taal: Onderzoek naar strategieën om via een bewuste begeleiding de beeldende zelfexpressie bij kleuters te ontwikkelen

! ARTIKEL --> ZIE BIJLAGE !

Bibliografie

Boeken

Becks, U. (1994). Kandinsky. Keulen: Taschen

Borgers, G., (1996). Paul van Ostaijen: Verzamelde gedichten. (11de ed.). Amsterdam: Prometheus/Bert Bakker.

De Saint-Exupéry, A. (1970). Le petit Prince. (15de ed.). Groningen: Wolters-Noordhoff.

Descharnes, R., Néret, G., (1990). Salvador Dalí. Köln: Taschen.

Dewey, J. (2005). Art as Experience. New York: Penguin Group.

Düchting, H., (1999). Kandinsky. Keulen: Taschen.

Edwards, C., Gandini, L. & Forman, G., (2012). The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Experience in Transformation. (3de ed.). Oxford: Praeger.

Furth, G., (2004). Tekeningen: beeldtaal van het onbewuste. (3de ed.). Rotterdam: Lemniscaat.

Gallas, K., (1994). The languages of learning: How children talk, write, dance, draw, and sing their understanding of the world. New York: Teachers College Press.

Gardner, H., (1980). Artful Scribbles: The significance of children’s drawings. USA: Basic Books.

Gompertz, W., (2012). Dat kan mijn kleine zusje ook: Waarom moderne kunst kunst is. (10de ed.) Amsterdam: Meulenhoff.

Grayling, A.C., (1999). Kopstukken Filosofie: Wittgenstein. Rotterdam: Lemniscaat.

Kolbe, U., (2005). It’s not a bird yet. The drama of drawing. (2de ed.). Byron Bay NSW: Peppinot Press.

Lowenfeld, v., Brittam, L., (1947). Creative and mental growth. (4de ed.). New York: The Macmillan Company.

Néret, G., (2007). Klimt. Köln: Taschen.

Onderwijsraad, (2006). Onderwijs in cultuur: advies. (1ste ed.) Den Haag: Onderwijsraad.

Willems, B., Wuytens, k., (2005). Onderzoek in de kunsten: Het hoe en waarom van een artistiek onderzoeksproces. Leuven: Acco.

Bade, P., (2011). Schiele. USA: Confidential Concepts, Worldwide.

 

Artikels

Barroqueiro, D., (2010). Language and Art in Early Childhood: An Examination of Form, Content and Social Context. International Art in Early Childhood Research Journal, Volume 2, Number 1, (pp. 1-16). Champaign, Illinois, The University of  Illinois Press.

Fahey, p., (1996). Magic eyes: teaching through firts grade sketchbooks, Visual art research, Volume 22, No. 1, (pp. 34-43). Champaign, Illinois, the University of Illinois Press.

Kenyon, B., lepine, T., Stewardson, J., & Winston, A. (1995) Children’s sensitivity to expression of emotion in drawings. Visual Arts Research Volume 21, No. 1, (pp. 1-14). Champaign, Illinois, The University of  Illinois Press.

Visser, J. (2005). The historical and theoretical influences on early childhood visual arts education in Aotearoa New Zealand. Auckland: Auckland College of Education.

 

Elektronische bronnen

15 jaar Marcel Duchamp. (2015). Geraadpleegd op 2 augustus 2015, van
http://www.centrale-art.be/nl/expos/invitation-au-voyage/

Zelfreflectie krachtige leeromgeving in het kleuteronderwijs. (2004). Geraadpleegd op 27 oktober 2015, van http://taalbeleid.org/www_cteno/assets/downloads/ko_instrumenten_klaspr….

De drie cirkels van een krachtige taalleeromgeving. (2015). Geraadpleegd op 27 oktober 2015, van http://www.cteno.be

Artistes: Carole Benzaken. (2015). Geraadpleegd op 2 augustus 2015, van
http://www.adiaf.com/en/portfolio-item/carole-benzaken/

Gibbons, G., (12 juli 2011). Jean-Luc Godard. Film is over: What to do? The Guardian. Geraadpleegd op 15 augustus, 2015, van http://www.theguardian.com/film/2011/jul/12/jean-luc-godard-film-social…

Het ABC-huis. Geraadpleegd op 9 september 2015, van http://www.abc-web.be/nl/abc-huis

Kunst Kraakt Fabriek: Concept. (2015). Geraadpleegd op 21 augustus 2015, van
http://www.kunstproject.be/_1./Concept.html

M HKA Ensembles: Oxford Community Data Stream. (2015). Geraadpleegd op 26 augustus 2015, van
http://ensembles.mhka.be/items/oxford-community-data-stream?locale=nl

Ring-tv: Kunst Kraak Fabriek. (2015). Geraadpleegd op 21 augustus 2015, van
http://www.ringtv.be/video/kunst-kraakt-fabriek

The exhibition. (2015). Geraadpleegd op 26 augustus 2015, van
http://muhka-welfarestate.org/?page_id=6

The collection: Vasily Kandinsky: Über das Geistige in der Kunst: Insbesondere in der Malerei. Geraadpleegd op 23 september 2015, van http://www.moma.org/collection/works/15659?locale=en

Werken: Egon Schiele. Geraadpleegd op 23 september 2015, van
http://www.ariane-heroes.be/egonschiele/werken.html

 

Niet-gepubliceerde bronnen

Van Wichelen, R., (2014). Beeldtaalontwikkeling: Algemene didactiek [Niet gepubliceerde cursus]. Brussel: Odisee.

Audiovisuele bronnen

Evans, K. (prod.) en Evans, K. (reg.). (1987). Jackson Pollock [dvd]. Germany: Arthause Musik GmbH.

Grabsky, P. (prod.) en Hutton, A. (reg.). (2995). Great Artists with Tim Marlow [dvd]. Brighton: Seventh Art.

Van Beek, L. (prod.) en Halilley, M. (reg.). (2011). Modern Masters: Henri Matisse [TV-reeks]. Londen: BBC.

Van Beek, L. (prod.) en Halilley, M. (reg.). (2011). Modern Masters: Salvador Dalí [TV-reeks]. Londen: BBC.
 

Brochures en folders

BOZAR. (2015). Bozar: Young Belgian Art prize 2015. Brussel: BOZAR.

WIELS. (2015). Un-Scene III. Brussel: WIELS.

Universiteit of Hogeschool
Bachelor in het Onderwijs: kleuteronderwijs
Publicatiejaar
2016
Promotor(en)
Ruth Van Wichelen
Kernwoorden
Share this on: