De waarde van Google-SEO voor een B2C webshop. Case: Emob

Joren Feys
Deze scriptie zal handelen over zoekoptimalisatie. Er zal dieper ingegaan worden op de term SEO en de rol van Google daarbij. Vervolgens kom je te weten wat een webmaster allemaal kan toepassen om zijn website te optimaliseren. Kortom, zou het duidelijk moeten worden wat de waarde van SEO kan zijn voor een B2C website met commerciële doeleinden.

Gezocht en gevonden, de webshop.

Dagelijks zoeken we op het internet dingen op. Of het nu om personen, gebeurtenissen, producten of nog iets anders gaat. Het is zo vanzelfsprekend en eenvoudig, we doen het bijna automatisch. Het intikken van enkele letters, enter en voilà. Een hele lijst met relevante resultaten.

Voor beheerders van webshops is het gegeven dat zo vaak gezocht wordt, zeer interessant. Zoekmachines kunnen namelijk een heel grote reden zijn waarom mensen een website wel of juist niet bezoeken.

Een uitbater van een winkel wil altijd zoveel mogelijk (potentiële) klanten bereiken, naar zijn winkel lokken en winst maken. Dit kan hij met behulp van verschillende mogelijkheden en inspanningen perfect bereiken. Adverteren is hierbij de grootste invloedhebber. Voor een winkeluitbater op het wereldwijde web is dit niet anders. Alleen kan de manier waarop hij deze klanten bereikt wat verschillen. Het is perfect mogelijk om de shop in de kijker te stellen aan de hand van advertenties. Maar het is ook erg belangrijk om “zomaar” gevonden te kunnen worden. Hierbij wordt dan vooral gewerkt aan de optimalisatie van de webshop om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine. Het zogeheten Search Engine Optimization (SEO, nvdr.).

Het is nu eenmaal zo dat wanneer er aan zoekmachines gedacht wordt, er wel meerdere gekend zijn, maar slechts één echt vaak gebruikt wordt. Google. Daarom kan volgens Neil Patel (2014) SEO ook meer gezien worden als Google Optimization. Leven naar de normen van Google – en dat zijn er een hoop – kan met andere woorden, een zeer grote hulp zijn bij het bereiken van de doelstellingen.

Advertenties kunnen impact hebben op korte termijn. Zowel online als offline. Bij SEO is dit niet het geval. Resultaten zal je pas merken na verloop van geruime tijd en het leveren van continue inspanningen. Het werk voor het verbeteren van de score in de zoekresultaten is namelijk nooit voorbij. Dit komt vooral omdat ook op het internet de concurrentie moordend is. De beloningen die al dat harde werk opleveren zijn echter wel zeer duidelijk merkbaar en kunnen op langere termijn nog steeds hun effect tonen. Mits er blijvende inspanningen worden geleverd.

Uit een onderzoek van Advanced Web Ranking (2014) bleek dat 31,24% van de zoekacties resulteerden in een klik op de link die de eerste, niet-betaalde plaats bezette. Let wel, de eerste positie is niet altijd gelijk aan het eerste resultaat dat je te zien krijgt. Bij veel zoekopdrachten zullen één of meerdere gesponsorde resultaten de organische, beïnvloedbare resultaten voorafgaan.

Zelf in het relatief kleine gebied van België is de eerste plaats bemachtigen in de zoekresultaten van Google geen eenvoudig klusje. Emob bvba, een webshop gespecialiseerd in de verkoop van meubilair, ondervond dit aan den lijve. Om eindelijk de gegeerde eerste plaats te bereiken, had het bedrijf 7 maanden van continue inspanningen nodig. En daarbij komt nog dat dit enkel geldt voor één zoekwoord.

Effect SEO op lange termijn. Zoekwoord "kinderbedden"

Image removed.

Image removed.Wanneer je weet dat een webshop meestal vol zit met trefwoorden waar wij allen soms naar durven zoeken, is het rap duidelijk waarom SEO een werk van lange adem is.

Kortom kan je stellen dat het tegenwoordig niet meer mogelijk is om SEO niet toe te passen, of om het op dezelfde manier uit te voeren als enkele jaren geleden. Een goede SEO-strategie is noodzakelijk voor elke ambitieuze webshop.

Denk nu maar eens aan jezelf. Hoe vaak zoek je iets op waarbij je niet een resultaat behorende tot de eerste drie aanklikt?

Bibliografie

Bibliografie

Advanced Web Ranking. (2014). Google Organic CTR Study. Opgeroepen op maart 4, 2016, van advancedwebranking.com: https://www.advancedwebranking.com/google-ctr-study-2014.html

Advanced Web Ranking. (2015, december). Google Organic CTR Histroy. Opgeroepen op maart 4, 2016, van advancedwebranking.com: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

Ascend2. (2014). SEO Survey Summary Report. Opgeroepen op maart 4, 2016, van ascend2.com: http://ascend2.com/home/wp-content/uploads/SEO-Survey-Summary-Report-15…

Ashusukhija231. (2014, november 27). What is Google Crawling and Indexing. Opgeroepen op april 23, 2016, van shoutmeloud.com: http://www.shoutmeloud.com/google-crawling-and-indexing.html

Barker, S. (2015, januari 13). Detailed Guide: The Ultimate Off-Page SEO Factors. Opgeroepen op mei 16, 2016, van shanebarker.com: http://shanebarker.com/off-page-seo/

Beal, V. (sd). Search Engine Optimization (optimizer) - SEO. Opgeroepen op februari 26, 2016, van webopedia.com: www.webopedia.com/TERM/S/SEO.html

Bertrams, J. (2013). Online marketing expert in een week (derde druk, oktober 2015 ed.). Rotterdam: Scriptum. Opgeroepen op februari 12, 2016

Blue Bees. (2015). Digitrends 2016. Opgeroepen op maart 10, 2016, van bluebees-trends.be: http://bluebees-trends.be/

Capper, T. (2014, december 12). Best SEO, Rankng on Google Quote for 2014. Opgeroepen op mei 22, 2016, van onlineownership.com: http://onlineownership.com/best-seo-ranking-on-google-quote-for-2014/

Charlton, G. (2015, july 8). Ecommerce consumer reviews: why you need them and how to use them. Opgeroepen op mei 17, 2016, van econsultancy.com: https://econsultancy.com/blog/9366-ecommerce-consumer-reviews-why-you-n…

Cutts, M. (2012, september 28). Google algorithm change. Opgeroepen op maart 18, 2016, van twitter.com: https://twitter.com/mattcutts/status/251784203597910016

Dasmedia. (2015, november 12). Google heeft veilige HTTPS/SSL websites een ranking boost. Opgeroepen op maart 18, 2016, van dasmedia.be: https://www.dasmedia.be/nl/blog/zoekmachine-optimalisatie/google-geeft-…

Davis, H. (2006). Search Engine Optimization. O'Reilly Media, Inc. Opgeroepen op maart 10, 2016, van https://books.google.be/books?hl=nl&lr=&id=EbhSiSvzQLEC&oi=fnd&pg=PA2&d… Search+Engine+Optimization&ots=a-

PKIHTtS0&sig=7fz3aXZNx4QvDffKQ_GtnvqXSvw#v=onepage&q=Search%20Engi ne%20Optimization&f=false

Dean, B. (2014). How To Get 25000 Unique Visitors Per Month. Opgeroepen op februari 22, 2016, van backlinko.com: http://backlinko.com/wp-content/uploads/2014/04/25kVisitorsPerMonth_Bac…

Dean, B. (2015, december 18). Link Building Case Study: How I Increased My Search Traffic by 110% in 14 Days. Opgeroepen op februari 22, 2016, van backlinko.com: http://backlinko.com/skyscraper-technique

Dean, B. (2015, juni 1). The Definitive Guide to Keyword Research. Opgeroepen op februari 26, 2016, van backlinko.com: http://backlinko.com/the-definitive-guide-to-keyword-research

Dean, B. (2016, april 27). Ecommerce SEO: The Defintive Guide. Opgeroepen op april 29, 2016, van backlinko.com: http://backlinko.com/ecommerce-seo

Dean, B. (2016, maart 25). On-Page SEO: Anatomy of a Perfectly Optimized Page. Opgeroepen op april 29, 2016, van backlinko.com: http://backlinko.com/on-page-seo

Dean, B. (2016, februari 29). Secret To 119000 Visitors Per Month. Opgeroepen op maart 4, 2016, van backlinko.com: http://backlinko.com/secret-to-119000-visitors

Dean, B. (2016, maart 4). The 4 Fatal SEO Mistakes. Opgeroepen op maart 4, 2016, van backlinko.com: http://backlinko.com/4-fatal-seo-mistakes

Dean, B. (2016, januari 21). We Analyzed 1 Million Google Search Results. Here's What We Learned About SEO. Opgeroepen op februari 22, 2016, van backlinko.com: http://backlinko.com/search-engine-ranking

DeMers, J. (2014, juni 16). The Definitive Guide To Google Manual Actions And Penalties. Opgeroepen op april 23, 2016, van forbes.com: http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2014/06/16/the-definitive-guid…

Dias, P. (sd). About Pedro Dias. Opgeroepen op mei 22, 2016, van pedrodias.net: https://en.pedrodias.net/about

Eden, T. (2015, februari 25). Why your blog URLs should contain dates. Opgeroepen op mei 7, 2016, van shkspr.mobi: https://shkspr.mobi/blog/2015/02/why-your-blog-urls-should-contain-date…

Edwords. (2015). Definitie SEO. Opgeroepen op februari 26, 2016, van edwords.nl: http://www.edwords.nl/kennisbank/definitie/seo/

Elkind, J. (2014, maart 7). 4 Surprising SEM Stats Every E-Commerce Marketer Should Know. Opgeroepen op april 29, 2016, van searchengineland: http://searchengineland.com/4-surprising-sem-stats-every-e-commerce-mar…

Emob. (2015, juli 16). SEO voor Copywriters. Opgeroepen op maart 21, 2016

Emob. (2016, februari 15). SEO strategie 2016. Opgeroepen op maart 24, 2016

Emob. (sd). emob_be. Opgeroepen op mei 19, 2016, van pinterest.com: https://nl.pinterest.com/emob_be/

Emob. (sd). EMOBBelgie. Opgeroepen op mei 19, 2016, van facebook.com: https://www.facebook.com/EMOBBelgie

Everts, T. (2013, mei 1). Case Study: How a 2-second Improvement in Page Load Time More Than Doubled Conversions. Opgeroepen op mei 6, 2016, van radware.com: http://blog.radware.com/applicationdelivery/applicationaccelerationopti… 3/05/case-study-page-load-time-conversions/

Facebook. (sd). Basisfuncties van Facebook. Opgeroepen op mei 15, 2016, van facebook.com: https://www.facebook.com/business/overview

Fiorelli, G. (2014, september 30). The Myth of Google's 200 Ranking Factors. Opgeroepen op maart 19, 2016, van moz.com: https://moz.com/blog/the-myth-of-googles-200-ranking-factors

Ford, W. (2013, maart 31). YouTube For Business: Top Ten Strategies & Best Practices. Opgeroepen op mei 15, 2016, van udemy.com: https://blog.udemy.com/youtube-for-business/

Forresult. (2014, april 7). Definities Marketingbegrippen. Opgeroepen op mei 23, 2016, van forresult.nl: http://www.forresult.nl/i/definities-marketing-begrippen

Futures. (2014). Media pocket guide 2014 (14e ed.). België. Opgeroepen op maart 18, 2016

Futures. (2015). Media Pocket Guide 2015 (15 ed.). België. Opgeroepen op maart 18, 2016

Gardner, O. (2012, oktober 11). Why Do Infographics Make Great Marketing Tools?

Opgeroepen op mei 5, 2016, van unbounce.com: http://unbounce.com/content-marketing/why-do-infographics-make-great-ma…

Gavrilas, R. (2013). Black Hat vs White Hat SEO - Infographic. Opgeroepen op maart 4, 2016, van conginitiveseo.com: http://cognitiveseo.com/blog/229/black-hat-vs-white-hat-seo-infographic/

Google. (2010). Google Search Engine Optimization Starter Guide. Opgeroepen op februari 12, 2016, van googleusercontent.com: http://static.googleusercontent.com/media/www.google.com/en/us/webmaste… s/search-engine-optimization-starter-guide.pdf

Google. (2011). Beginnershandleiding voor zoekoptimalisatie (SEO) van Google.

Opgeroepen op maart 8, 2016, van googleusercontent.com: http://static.googleusercontent.com/media/www.google.nl/nl/nl/intl/nl/w… cs/search-engine-optimization-starter-guide-nl.pdf

Google. (2013, maart). Introducing Gen C: Th YouTube Generation. Opgeroepen op mei 15, 2016, van thinkwithgoogle.com: https://www.thinkwithgoogle.com/research-studies/introducing-gen-c-the-…

Google. (sd). Google Mijn Bedrijf. Opgeroepen op mei 25, 2016, van google.be: https://www.google.be/intl/nl/business/befound.html

Google Webmasters. (2010, december 17). Does Google use data from social sites in ranking? Opgeroepen op mei 14, 2016, van youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=ofhwPC-5Ub4

Google Webmasters. (2010, april 9). Using site speed in web search ranking. Opgeroepen op mei 5, 2016, van webmasters.googleblog.com: https://webmasters.googleblog.com/2010/04/using-site-speed-in-web-searc…

Google Webmasters. (2011, februari 24). Finding more high-quality sites in search. Opgeroepen op maart 26, 2016, van googleblog.blogspot.be: https://googleblog.blogspot.be/2011/02/finding-more-high-quality-sites-…

Google Webmasters. (2012, april 24). Another step to reward high-quality sites. Opgeroepen op maart 26, 2016, van webmasters.googleblog.com: https://webmasters.googleblog.com/2012/04/another-step-to-reward-high-q…

Google Webmasters. (2013, november 12). Creating an SEO strategy (with Webmaster Tools!). Opgeroepen op februari 19, 2016, van youtube.com/user/GoogleWebmasterHelp: https://www.youtube.com/watch?v=J_FgXr7mrkg

Google Webmasters. (2014, januari 22). Are pages from social media sites ranked differently? Opgeroepen op mei 14, 2016, van youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=udqtSM-6QbQ

Google Webmasters. (2014, augustus 6). HTTPS as a ranking signal. Opgeroepen op maart 18, 2016, van webmasters.googleblog.com: https://webmasters.googleblog.com/2014/08/https-as-ranking-signal.html

Google Webmasters. (sd). Keep a simple URL structure. Opgeroepen op februari 25, 2016, van support.google.com/webmasters: https://support.google.com/webmasters/answer/76329

Google Webmasters. (sd). Manual Actions Report. Opgeroepen op april 29, 2016, van support.google.com: https://support.google.com/webmasters/answer/2604824?hl=en

Harding, S. (2008, maart 27). Speaking the language of robots. Opgeroepen op februari 26, 2016, van googlewebmastercentral.blogspot.be: https://googlewebmastercentral.blogspot.be/2008/03/speaking-language-of…

Heijmans, M. (2015, augustus 18). Headings and why you should use them. Opgeroepen op april 29, 2016, van yoast.com: https://yoast.com/headings-use/

Helmrich, B. (2016, januari 28). Facebook for Business: Everything You Need to Know. Opgeroepen op mei 15, 2016, van businessnewsdaily.com: http://www.businessnewsdaily.com/7761-facebook-business-guide.html

Helmrich, B. (2016, januari 11). Instagram for Business: Everything You Need to Know. Opgeroepen op mei 15, 2016, van businessnewsdaily.com: http://www.businessnewsdaily.com/7662-instagram-business-guide.html

Helmrich, B. (2016, januari 20). Pinterest for Business: Everything You Need to Know. Opgeroepen op mei 15, 2016, van businessnewsdaily.com: http://www.businessnewsdaily.com/7552-pinterest-business-guide.html

Helmrich, B. (2016, januari 29). Social Media for Business: 2016 Marketer's Guide. Opgeroepen op mei 15, 2016, van businessnewsdaily.com: http://www.businessnewsdaily.com/7832-social-media-for-business.html

Holsters, S. (2015, december 22). Digitrends 2016 - Search Engine Optimization.

Opgeroepen op maart 10, 2016, van mm.be: http://www.mm.be/userfiles/media/BlueBees_Trendrapport_2016.pdf

Hudgens, R. (2016, februari 23). How to increase website trafic by +250000 montly visits. Opgeroepen op februari 23, 2016, van siegemedia: http://www.siegemedia.com/increase-website-traffic

IAB. (2012, februari 27). Opgeroepen op mei 8, 2016, van twitter.com: https://twitter.com/iab/status/174225109165424640

Jones, R. (2015, december 1). Google Keyword Planner's Dirty Sectrets. Opgeroepen op februari 26, 2016, van moz.com/blog: https://moz.com/blog/google-keyword-planner-dirty-secrets

King, M. (2013, februari 21). 18 Meta Tags Every Webpage Should Have in 2013. Opgeroepen op mei 7, 2016, van iacquire: http://www.iacquire.com/blog/18-meta-tags-every-webpage-should-have-in-…

Kissmetrics. (2013). The Ultimate Guide to SEO for E-commerce Websites. Opgeroepen op april 29, 2016, van kissmetrics.com: https://blog.kissmetrics.com/seo-for-ecommerce-websites/

Kissmetrics. (2014, november). 5 Things you need to know about Social Media & SEO. Opgeroepen op mei 14, 2016, van kissmetrics.com: https://blog.kissmetrics.com/social-media-and-seo/

Kissmetrics. (sd). 8 Important Stats Gathered from Analyzing Over 18,000 Small to Medium Ecommerce Sites. Opgeroepen op april 29, 2016, van kissmetrics.com: https://blog.kissmetrics.com/8-important-ecommerce-stats/

Lal, H. (2015, mei 7). 8 Tips to Writing Killer Meta Descriptions to Increase Your CTR. Opgeroepen op mei 22, 2016, van searchenginejournal: https://www.searchenginejournal.com/8-tips-writing-killer-meta-descript…

Lunka, R. (2015, juni 7). Retail Data: 100 Stats About Retail, eCommerce & Digital Marketing. Opgeroepen op april 29, 2016, van nchannel.com: https://www.nchannel.com/blog/retail-data-ecommerce-statistics/

Lyngbø, T. (2015, oktober 22). 3 (Simple) Reasons Why E-Commerce Websites Need SEO. Opgeroepen op april 29, 2016, van searchengineland.com:

http://searchengineland.com/3-simple-reasons-e-commerce-websites-need-s…

Marlow, K. (2014, april 4). The Importnace of Website Loeading Speed & Top 3 Factors That Limit Website Speed. Opgeroepen op mei 5, 2016, van aykira.com.au: http://www.aykira.com.au/2014/04/importance-website-loading-speed-top-3…

McGee, M. (2016, februari 19). Confirmed: Google To Stop Showing Ads On Right Side Of Desktop Search Results Worldwide. Opgeroepen op februari 23, 2016, van searchengineland.com: http://searchengineland.com/google-no-ads-right-side-of-desktop-search-…

Moogan, P. (2013, december 30). A Technical SEO Guide to Crawling, Indexing and Ranking. Opgeroepen op april 23, 2016, van stateofdigital.com: http://www.stateofdigital.com/guide-crawling-indexing-ranking/

Moz. (2015, december 13). The Beginners Guide To SEO. Opgeroepen op februari 22, 2016, van moz.com: http://d2eeipcrcdle6.cloudfront.net/guides/Moz-The-Beginners-Guide-To-S…

Moz. (sd). Meta Description. Opgeroepen op mei 7, 2016, van moz.com: https://moz.com/learn/seo/meta-description

Moz. (sd). Title Tag. Opgeroepen op mei 7, 2016, van moz.com: https://moz.com/learn/seo/title-tag

Moz. (sd). What is Domain Authority. Opgeroepen op april 29, 2016, van moz.com: https://moz.com/learn/seo/domain-authority

NoTimeForSocial. (2016, mei 1). Social Media Marketing Takes Time. Opgeroepen op mei 15, 2016, van notimeforsocial.com: http://www.notimeforsocial.com/building-audience-social-media-takes-tim…

Patel, N. (2014, april 11). Why Social Is the New SEO. Opgeroepen op mei 14, 2016, van quicksprout.com: https://www.quicksprout.com/2014/04/11/why-social-is-the-new-seo/

Patel, N. (2015). SEO Made Simple: A Step-by-Step Guide. Opgeroepen op mei 5, 2016, van neilpatel.com: http://neilpatel.com/what-is-seo/

Patel, N. (2015, juli 7). The On-Page SEO Cheat Sheet. Opgeroepen op mei 5, 2016, van neilpatel.com: http://neilpatel.com/2015/07/07/the-on-page-seo-cheat-sheet/

Patel, N. (sd). The Advanced Guide To Link Buidling. Opgeroepen op mei 17, 2016, van quicksprout.com: https://www.quicksprout.com/the-advanced-guide-to-link-building-chapter…

Pinterest. (sd). Wat zijn uitgebreide pins? Opgeroepen op mei 15, 2016, van pinterest.com: https://business.pinterest.com/nl/rich-pins

Ratcliff, C. (2015, juni 8). 50+ fascinating stats about mobile commerce in the UK: 2015. Opgeroepen op mei 8, 2016, van econsultancy.com:

https://econsultancy.com/blog/66543-50-fascinating-stats-about-mobile-c…

Richards, R. (2015, november 17). SEO Case Study: 11,065% More Organic Traffic in 6 Months. Opgeroepen op mei 21, 2016, van robbierichards.com: http://www.robbierichards.com/seo/case-study/

Ryckoort, J. (2016, mei 23).

Sculthorp, C. (2016, februari 16). The only 19 tutorials you need to learn SEO in 2016. Opgeroepen op februari 23, 2016, van agencyanalytics: https://agencyanalytics.com/blog/seo-tutorials

Search Engine Jorunal. (sd). Chapter 3: Google Penguin, Panda & Hummingbird. Opgeroepen op maart 26, 2016, van searchenginejournal.com: https://www.searchenginejournal.com/seo-guide/google-penguin-panda-humm…

Search Engine Land. (2015). Google: Mobile Friendly Update. Opgeroepen op april 23, 2016, van searchengineland.com: http://searchengineland.com/library/google/google-mobile-friendly-update

Search Engine Land. (sd). Google: Penguin Update. Opgeroepen op maart 26, 2016, van searchengineland.com: http://searchengineland.com/library/google/google-penguin-update

Search Engine Land. (sd). What Is SEO/Search Engine Optimization. Opgeroepen op april 29, 2016, van searchengineland: http://searchengineland.com/guide/what-is-seo

Searchmetrics. (2015). Search Ranking Factors 2015: Understand how the deck is stacked. Opgeroepen op maart 4, 2016, van searchmetrics.com: http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/ranking-factors/

Searchmetrics. (sd). Index. Opgeroepen op april 23, 2016, van searchmetrics.com: http://www.searchmetrics.com/glossary/index/

SEOshop. (sd). SEO: Hoe komt mijn webshop hoger in Google? Opgeroepen op februari 12, 2016, van SEOshop.

Spencer, S. (2008, januari 31). Interview With Google's Matt Cutts at Pubcon. Opgeroepen op maart 18, 2016, van stephanspencer.com: http://www.stephanspencer.com/matt-cutts-interview/

Spencer, S. (2015, februari 11). Understanding & Explaining A Realistic SEO Timeline. Opgeroepen op april 29, 2016, van searchengineland: http://searchengineland.com/cultivating-realistic-seo-timeline-214202

Stamoulis, N. (2013, februari 5). 4 Things New Site Owners Need to Understand about SEO. Opgeroepen op april 29, 2016, van searchenginejournal: https://www.searchenginejournal.com/4-things-new-site-owners-need-to-un…

Sterling, G. (2014, juni 11). New "Google My Business" Simplifies Local Marketing For SMBs. Opgeroepen op mei 15, 2016, van searchengineland.com:

http://searchengineland.com/new-google-business-brings-coherence-local-…

Succesmetjewebshop. (2015, december 29). SEO tips en een stappenplan voor meer verkeer naar je webwinkel. Opgeroepen op maart 11, 2016, van succesmetjewebshop.nl: https://www.succesmetjewebshop.nl/seo-stappenplan-voor-meer-verkeer-naa…

Sullivan, D. (2013, september 26). FAQ: All About The New Google "Hummingbird" Algorithm. Opgeroepen op maart 26, 2016, van searchengineland.com: http://searchengineland.com/google-hummingbird-172816

Van Hall, E. (2015, april 16). Content Marketing voor SEO: Wat is ‘kwaliteit’ volgens Google? Opgeroepen op februari 26, 2016, van mediaweb.nl: https://mediaweb.nl/blog/content-marketing-voor-seo-wat-is-kwaliteit-vo…

Van Looy, A. (2016). Social media management: technologies and strategies for creating business value. Zwitserland: Springer texts in business and economics. Opgeroepen op maart 10, 2016

Van Wassenhove, B. (2015). Een Digitaal Marketingplan in 100 Dagen (4e ed.). Leuven: Lannoo Campus. Opgeroepen op februari 26, 2016

Webbits. (sd). Basis zoekmachine optimalisatie of SEO. Opgeroepen op februari 26, 2016, van webbits.be: http://www.webbits.be/website-tips-succes/zoekmachine-optimalisatie-web…

Wikipedia. (sd). Google Panda. Opgeroepen op maart 26, 2016, van wikipedia.org: https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Panda

Wikipedia. (sd). Google Pengiun. Opgeroepen op maart 26, 2016, van wikipedia.org: https://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Penguin

Wikipedia. (sd). Matt Cutts. Opgeroepen op maart 18, 2016, van wikipedia.org: https://en.wikipedia.org/wiki/Matt_Cutts

WooRank. (sd). 10 Quick Tips To Optimize Page Load Time A Quick Guide. Opgeroepen op maart 7, 2016, van woorank.com: https://www.woorank.com/en/p/page-load-time

WooRank. (2016). Website Optimization Tips & Tricks. Opgeroepen op maart 7, 2016, van youtube.com: https://www.youtube.com/user/WooRankTV

WooRank. (sd). All About XML Sitemaps A Quick Guide. Opgeroepen op maart 7, 2016, van woorank.com: https://www.woorank.com/en/p/xml-sitemaps

WooRank. (sd). How To Use HTML Heading Tags A Quick Guide. Opgeroepen op maart 7, 2016, van woorank.com: https://www.woorank.com/en/p/headings-tags

WooRank. (sd). The Flow Of Link Juice A Quick Guide. Opgeroepen op maart 7, 2016, van woorank.com: https://www.woorank.com/en/p/link-juice

Works, S., & Morrison, K. (sd). 7 Critical SEO Errors of E-commerce Websites. Opgeroepen op mei 19, 2016, van kissmetrics.com: https://blog.kissmetrics.com/seo-errors-ecommerce-websites/

Young, R. D. (2011, augustus 11). Top Google Ranking Captures 18,2% of Clicks.

Opgeroepen op maart 4, 2016, van searchenginewatch.com: https://searchenginewatch.com/sew/study/2100616/google-ranking-captures…

Youtube. (sd). Statistieken. Opgeroepen op mei 15, 2016, van youtube.com: https://www.youtube.com/yt/press/nl/statistics.html

Zephoria Digital Marketing. (2016, april). The Top 20 Valuable Facebook Statistics. Opgeroepen op mei 15, 2016, van zephoria.com: https://zephoria.com/top-15-valuable-facebook-statistics/

Zeringue, A. (2014, februari 13). Beyond Social: The Beneftis To Google+ For Business. Opgeroepen op mei 15, 2016, van marketingland.com: http://marketingland.com/beyond-social-benefits-google-business-73460

Universiteit of Hogeschool
Bachelor in het bedrijfsmanagement afstudeerrichting marketing
Publicatiejaar
2016
Promotor
Alexandra Coppens
Kernwoorden