Misconduct by United Nations peacekeeping personnel, a legal analysis.

Benjamin Magnus
De schandvlek van de Verenigde NatiesVredesoperaties van de Verenigde Naties hebben als doel de vrede te bewaren in (potentiële) conflictsituaties. VN blauwhelmen vervullen daarbij een essentiële rol door het uitvoeren van civiele, politionele en militaire opdrachten. Sinds de jaren ’90 duiken er echter regelmatig verhalen op waarbij vredestroepen worden beschuldigd van criminele feiten ten aanzien van de lokale bevolking.

Misconduct by United Nations peacekeeping personnel, a legal analysis.

De schandvlek van de Verenigde Naties

Vredesoperaties van de Verenigde Naties hebben als doel de vrede te bewaren in (potentiële) conflictsituaties. VN blauwhelmen vervullen daarbij een essentiële rol door het uitvoeren van civiele, politionele en militaire opdrachten. Sinds de jaren ’90 duiken er echter regelmatig verhalen op waarbij vredestroepen worden beschuldigd van criminele feiten ten aanzien van de lokale bevolking. Helaas is het momenteel erg moeilijk om crimineel gedrag van VN blauwhelmen adequaat aan te pakken.

Een jammerlijk voorbeeld is het wangedrag van VN personeel tijdens de vredesoperatie in Congo. Uit gesprekken met de Congolese bevolking in 2004 bleek dat er heel wat seksuele contacten waren tussen de lokale bevolking en blauwhelmen, waaronder ook gevallen van seksuele uitbuiting en seksueel misbruik. Voornamelijk zogenaamd ‘transactionele seks’ kwam vaak voor. Daarbij gebruiken lokale vrouwen en meisjes seksuele handelingen als ruilmiddel voor voedsel of geld. Zo gaven blauwhelmen vaak 1 of 2 US dollar of een aantal eieren in ruil voor seksuele gunsten van lokale vrouwen en meisjes. In plaats van de lokale bevolking de noodzakelijke bescherming te bieden, misbruikte een deel van het VN personeel hun machtspositie voor verderfelijke doeleinden.

De VN bleef gelukkig niet bij de pakken zitten en ondernam actie in de daaropvolgende jaren. Het rapport van Prins Zeid in 2005 vormde de aanzet tot een aantal VN initiatieven om het crimineel gedrag van vredestroepen te bestrijden. Helaas blijkt uit recente rapporten dat de problemen verre van opgelost zijn. Nog steeds worden misdrijven gepleegd en worden lokale vrouwen en meisjes seksueel uitgebuit en misbruikt.

Straffeloosheid van militaire blauwhelmen

Het onderzoek in het kader van mijn masterproef spitste zich toe op het wangedrag van militaire blauwhelmen. Uit een analyse van het regulerend kader bleek dat een aantal zaken hun strafrechtelijke aansprakelijkheid verhindert of toch op z’n minst bemoeilijkt. Zo meldt de lokale bevolking niet elk incident, worden beschuldigingen weinig transparant afgehandeld, neemt het onderzoek te veel tijd in beslag en is er een algemeen gebrek aan vertrouwen vanwege de bevolking. Het grootste probleem is echter de afhankelijkheid van de zogenaamde zendstaten, de landen die de vredestroepen leveren.

Zendstaten zijn exclusief bevoegd om criminele feiten gepleegd door militair vredespersoneel te vervolgen. Dit betekent dat enkel zendstaten militaire blauwhelmen kunnen straffen voor misdrijven die zij plegen tijden een VN vredesoperatie. Wanneer een Belgische militaire blauwhelm een Congolees tienermeisje verkracht in Kinshasa, kan noch de VN noch Congo iets ondernemen tegen de verkrachter in kwestie. Enkel België kan die persoon strafrechtelijk vervolgen en terechtstellen.

Als tegenprestatie moeten deze landen weliswaar garanderen dat ze hun bevoegdheid ook daadwerkelijk kunnen en zullen uitoefenen. Hier wringt momenteel het schoentje. Deze garanties zijn immers niet veel waard doordat de huidige regeling geen procedure voorziet om zendstaten te bestraffen indien zij hun beloftes niet nakomen. België zal in bovenstaand voorbeeld met andere woorden niet worden aangepakt indien het geen stappen onderneemt tegen de blauwhelm die het Congolees meisje verkrachtte. Bijgevolg opteren zendstaten er in de praktijk vaak voor om het wangedrag van hun blauwhelmen niet of amper aan te pakken. Het resultaat is een cultuur van straffeloosheid bij het militair vredespersoneel.

Hervormingen zijn noodzakelijk

Deze straffeloosheid dient eerst en vooral te worden aangepakt om bijkomend leed voor slachtoffers te voorkomen. Daarnaast beschadigen verhalen van misbruik en uitbuiting door blauwhelmen het imago van de VN en haar vredesoperaties. Dit heeft niet alleen kwalijke gevolgen voor de VN zelf, maar kan er ook toe leiden dat een land in de toekomst niet de hulp zal kunnen krijgen die het nodig heeft.

Dé vraag is dan ook hoe de huidige straffeloosheid kan worden aangepakt. In mijn masterproef bespreek ik een aantal hervormingen die de strafrechtelijke aansprakelijkheid van militaire blauwhelmen zouden verhogen.

Nieuwe procedure voor het behandelen van beschuldigingen

Naast het verbeteren van het contact tussen de vredestroepen en de lokale bevolking en het doorvoeren van een aantal wijzigingen inzake de organisatie van de vredestroepen, is voornamelijk een nieuwe procedure voor het behandelen van beschuldigingen van groot belang. Zowel het onderzoek van beschuldigingen als de vervolging van militair vredespersoneel moet grondig worden geherstructureerd.

Met het oog op deze vernieuwing dient er binnen de VN een nieuw orgaan te worden opgericht. De voornaamste taak van het orgaan, dat ik ‘Central Office regarding Allegations of Misconduct by Peacekeepers’ (CAMP) noem, wordt het coördineren van de behandeling van beschuldigingen. Indien een Congolees tienermeisje een militaire blauwhelm van verkrachting beschuldigt, neemt CAMP de zaak in handen: het onderzoekt de feiten en coördineert de vervolging van de blauwhelm in kwestie.

In mijn voorstel worden beschuldigingen onderzocht door een onafhankelijk onderzoeksteam dat integraal deel uitmaakt van CAMP. Dit zorgt ervoor dat het onderzoek snel, onpartijdig en grondig kan worden uitgevoerd door een team van experten.

Wat betreft de vervolging van blauwhelmen behoudt de zendstaat een centrale rol, op voorwaarde dat het haar verantwoordelijkheid opneemt. Ik stel immers voor dat de zendstaat de primaire bevoegdheid krijgt met betrekking tot crimineel wangedrag van haar militair vredespersoneel. Dit houdt in dat de zendstaat als eerste de mogelijkheid heeft om haar blauwhelm te vervolgen. Indien het land echter geen stappen onderneemt, wordt een internationaal tribunaal subsidiair bevoegd om zich uit te spreken over het misdrijf in kwestie. Het internationaal tribunaal is dus bevoegd om een beschuldigde blauwhelm te vervolgen indien de zendstaat niks doet. Dit zorgt ervoor dat de uiteindelijke vervolging van blauwhelmen niet langer enkel en alleen afhankelijk is van de zendstaat. Het Internationaal Strafhof te Den Haag zou, mits een aantal aanpassingen, een meer dan geschikt forum kunnen zijn voor het uitvoeren van deze belangrijke taak.

Terug naar een VN om trots op te zijn

De hervormingen die ik voorstel zijn op een aantal vlakken vrij ambitieus. Indien men de straffeloosheid van vredestroepen echter grondig wil aanpakken, zijn ze uiterst noodzakelijk. De VN moet, in samenspraak met zend- en gaststaten, dringend actie ondernemen om het regulerend kader van militair vredespersoneel te wijzigen. Het is de plicht van de VN om er werkelijk alles aan te doen om het crimineel gedrag van haar blauwhelmen uit te roeien.

 

Bibliografie

Regulation

Treaties

¬ Charter of the United Nations, 26 June 1945.

¬ Convention on the Privileges and Immunities of the United Nations, 13 February 1946.

¬ Statute of the International Court of Justice, 18 April 1946. 

¬ Geneva Convention relative to the Treatment of Prisoners of War (Geneva Convention III), 12 August 1949.

¬ Geneva Convention relative to the Protection of Civilian Persons in Time of War (Geneva Convention IV), 12 August 1949.

¬ Agreement between the Parties to the North Atlantic Treaty regarding the Status of their Forces, 19 June 1951.

¬ Vienna Convention on Diplomatic Relations, 18 April 1961.

¬ Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949 and relating to the Protection of Victims of International Armed Conflicts (Protocol I), 8 June 1977.

¬ Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949 and relating to the Protection of Victims of Non-International Armed Conflicts (Protocol II), 8 June 1977.

¬ Rome Statute of the International Criminal Court, 17 July 1998.

United Nations

Resolutions

¬ Resolution 998 (ES-I) by the United Nations General Assembly (4 November 1956), UN Doc. A/RES/998 (ES-I) (1956).

¬ Resolution 46/59 by the United Nations General Assembly (9 December 1991), UN Doc. A/RES/46/59 (1991).

¬ Resolution 48/218 B by the United Nations General Assembly (12 August 1994), UN Doc. A/RES/48/218 B (1994).

¬ Resolution 52/12 B by the United Nations General Assembly (19 December 1997), UN Doc. A/52/L.72/Rev.1 (1997).

¬ Resolution 57/306 by the United Nations General Assembly (22 May 2003), UN Doc. A/RES/57/306 (2003).

¬ Resolution 62/214 by the United Nations General Assembly (7 March 2008), UN Doc. A/RES/62/214 (2008).

¬ Resolution 622 (1988) by the United Nations Security Council (31 October 1988), UN Doc. S/RES/622 (1988).

¬ Resolution 1258 (1999) by the United Nations Security Council (6 August 1999), UN Doc. S/RES/1258 (1999).

¬ Resolution 1279 (1999) by the United Nations Security Council (30 November 1999), UN Doc. S/RES/1279 (1999).

¬ Resolution 1422 (2002) by the United Nations Security Council (12 July 2002), UN Doc. S/RES/1422 (2002).

¬ Resolution 1487 (2003) by the United Nations Security Council (12 June 2003), UN Doc. S/RES/1487 (2003).

¬ Resolution 1925 (2010) by the United Nations Security Council (28 May 2010), UN Doc. S/RES/1925 (2010).

¬ Secretary-General’s Bulletin: Observance by United Nations forces of international humanitarian law (6 August 1999), UN Doc. ST/SGB/1999/13 (1999).

¬ Secretary-General’s Bulletin: Special measures for protection from sexual exploitation and sexual abuse (9 October 2003), UN Doc. ST/SGB/2003/13 (2003).

¬ Secretary-General’s Bulletin: Protection against retaliation for reporting misconduct and for cooperating with duly authorized audits or investigations (19 December 2005), UN Doc. ST/SGB/2005/21 (2005).

Reports

¬ General Assembly, Report of the Secretary-General “Summary study of the experience derived from the establishment and operation of the Force” (9 October 1958), UN Doc. A/3943 (1958).

¬ General Assembly, Report of the Secretary-General “Model status-of-forces agreement for peace-keeping operations” (9 October 1990), UN Doc. A/45/594 (1990).

¬ General Assembly, Report of the Secretary-General “Model agreement between the United Nations and Member States Contributing Personnel and Equipment to United Nations Peace-keeping Operations” (23 May 1991), UN Doc. A/46/185 (1991).

¬ General Assembly, Report of the Secretary-General “An Agenda for Peace” (17 June 1992), UN Doc. A/47/277 (1992).

¬ General Assembly, Report of the Secretary-General “Effective planning, budgeting and administration of peace-keeping operations” (25 May 1994), UN Doc. A/48/945 (1994).

¬ General Assembly, Note by the Secretary-General “Reform of the procedures for determining reimbursement to Member States for contingent-owned equipment” (6 July 1996), UN Doc. A/50/995 (1996).

¬ General Assembly, Note by the Secretary-General “Reform of the procedures for determining reimbursement to Member States for contingent-owned equipment” (27 August 1997), UN Doc. A/51/967 (1997).

¬ General Assembly, Report of the Panel on United Nations Peace Operations (21 August 2000), UN Doc. A/55/305-S/2000/809 (2000).

¬ General Assembly, Investigations by the Office of Internal Oversight Services into allegations of sexual exploitation and abuse in the United Nations Organization Mission in the Democratic Republic of the Congo (5 January 2005), UN Doc. A/59/661 (2005).

¬ General Assembly, A comprehensive strategy to eliminate future sexual exploitation and abuse in United Nations peacekeeping operations (24 March 2005), UN Doc. A/59/710 (2005).

¬ General Assembly, Note by the Secretary General “Revised draft model memorandum of understanding between the United Nations and [participating State] contributing resources to [the United Nations Peacekeeping Operation]” (3 October 2006), UN Doc. A/61/494 (2006).

¬ General Assembly, Note by the Secretariat “Criminal accountability of United Nations officials and experts on mission” (11 September 2007), UN Doc. A/62/329 (2007).

¬ General Assembly, Report of the Secretary General “Special measures for protection from sexual exploitation and sexual abuse” (28 February 2013), UN Doc. A/67/766 (2013).

¬ General Assembly, Report of the Secretary General “Special measures for protection from sexual exploitation and sexual abuse” (14 February 2014), UN Doc. A/68/756 (2014).

¬ General Assembly, Manual on Policies and Procedures Concerning the Reimbursement and Control of Contingent-Owned Equipment of Troop/Police Contributors Participating in Peacekeeping Missions (COE Manual) (20 January 2015), UN Doc. A/C.5/69/18 (2015).

¬ General Assembly, Report of the Secretary-General “Special measures for protection from sexual exploitation and sexual abuse” (13 February 2015), UN Doc. A/69/779 (2015).

¬ Security Council, Letter dated 23 July 1999 from the Permanent Representative of Zambia to the United Nations addressed to the President of the Security Council (23 July 1999), UN Doc. S/1999/815 (1999).

¬ Security Council, Third report of the Secretary-General on the United Nations Organization Mission in the Democratic Republic of the Congo (12 June 2000), UN Doc. S/2000/566 (2000).

¬ Department of Peacekeeping Operations, United Nations Peacekeeping Operations: Principles and Guidelines, 2008.

¬ OIOS, Evaluation of the Enforcement and Remedial Assistance Efforts for Sexual Exploitation and Abuse by the United Nations and Related Personnel in Peacekeeping Operations (15 May 2015), IED-15-001.

National law

¬ Canada, National Defence Act, R.S.C. 1985, c. N-5, as amended, ss. 67, 130 and 132, https://www.canlii.org/en/ca/laws/stat/rsc-1985-c-n-5/latest/rsc-1985-c… (consultation 15 August 2015).

¬ Canada, Law and Government Division, International Dimensions of Domestic Criminal Law: Extraterritoriality and Extradition, 14 October 2008, PRB 01-17E, http://www.parl.gc.ca/Content/LOP/ResearchPublications/prb0117-e.pdf (consultation 15 August 2015).

Jurisprudence

¬ ICJ, Certain expenses of the United Nations (Article 17, paragraph 2 of the Charter), Advisory Opinion, ICJ Reports 1962, 151.

¬ ICTY, Prosecutor v. Dusko Tadic, Decision on the Defence Motion for Interlocutory Appeal on Jurisdiction, Case No. IT-94-1-A (2 October 1995).

¬ ICTY, Prosecutor v. Dusko Tadic, Appeals Judgement, Case No. IT-94-1-A (15 July 1999).

¬ ICTY, Prosecutor v. Mile Mrksic et al., “Review of Indictment Pursuant to Rule 61 of the Rules of Procedure and Evidence”, Trial Chamber I, Case No. IT-95-13-R61 (3 April 1996).

Legal doctrine

Books

¬ Bowett, D. W. and Barton, G. P., United Nations Forces: A Legal Study of United Nations Practice, London, Stevens, 1964, 579 p.

¬ R. Burke, Sexual Exploitation and Abuse by UN Military Contingents: Moving Beyond the Current Status Quo and Responsibility under International Law, Leiden, Martinus Nijhoff, 2014, 382 p.

¬ Diehl, P. F., International Peacekeeping, Baltimore, Johns Hopkins University Press, 1993, 211 p.

¬ Dombroski, K., Peacekeeping in the Middle East as an International Regime, London, Routledge, 2007, 192 p.

¬ Durch, W. J., Andews, K. N. and England, M. L., Improving Criminal Accountability in United Nations Peace Operations, Washington DC, Stimson Center, 2009, 84 p.

¬ Jenkins, R., Peacebuilding: From Concept to Commission, New York, Routledge, 2013, 119 p.

¬ MacQueen, N., Peacekeeping and the International System, London, Routledge, 2006, 286 p.

¬ Murphy, R., UN Peacekeeping in Lebanon, Somalia and Kosovo: Operational and Legal Issues in Practice, Cambridge, Cambridge University Press, 2007, 375 p.

¬ B. Oswald, H. Durham and A. Bates, Documents on the Law of UN Peace Operations, Oxford, Oxford University Press, 2010, 624 p.

¬ Sandole, D., Peacebuilding, Cambridge, Polity Press, 2010, 251 p.

¬ Simic, O., Regulation of Sexual Conduct in UN Peacekeeping Operations, Springer eBooks, 2012, 194 p.

¬ Van den Wyngaert, C., Strafrecht en strafprocesrecht in hoofdlijnen, Deel 1: Strafrecht, Antwerpen-Apeldoorn, Maklu, 2011, 1277 p.

¬ Van Reybrouck, D., Congo, een geschiedenis, Amsterdam, De Bezige Bij, 2010, 680 p.

¬ White, N. D., Keeping the Peace: the United Nations and the maintenance of international peace and security, Manchester, Manchester University Press, 1997, 290 p.

¬ Whitworth, S., Men, Militarism & UN Peacekeeping: a Gendered Analysis, London, Lynne Rienner Publishers, 2004, 225 p.

Journal articles

¬ Buchan, R., “UN peacekeeping operations: when can unlawful acts committed by peacekeeping forces be attributed to the UN?”, Legal Studies 2012, vol. 32, issue 2, 282-301.

¬ Burke, R., “Status of Forces Deployed on UN Peacekeeping Operations: Jurisdictional Immunity”, Journal of Conflict & Security Law 2011, vol. 16, issue 1, 63-104.

¬ Clemons, E., “No Peace to Keep: Six and Three-Quarters Peacekeepers”, New York University Journal of International Law and Politics 1993, vol. 26, issue 1, 107-142.

¬ Cook, A., “Kompetenz-Kompetenz: Varying Approaches and a Proposal for a Limited Form of Negative Kompetenz-Kompetenz”, Pepperdine Law Review 2014, vol. 41, issue 1, 17-34.

¬ Deen-Racsmány, Z., “The Amended UN Model Memorandum of Understanding: A New Incentive for States to Discipline and Prosecute Military Members of National Peacekeeping Contingents?”, Journal of Conflict & Security Law 2011, vol. 16, issue 2, 321-355.

¬ Defeis, E. F., “U.N. Peacekeepers and Sexual Abuse and Exploitation: an End to Impunity”, Washington University Global Studies Law Review 2008, vol. 7, issue 2, 185-214.

¬ Doyle, M. W., and Sambanis, N., “The UN Record on Peacekeeping Operations”, International Journal 2007, vol. 62, issue 3, 495-518.

¬  Fleck, D., “Are Foreign Military Personnel Exempt from International Jurisdiction under Status of Forces Agreements?”, Journal of International Criminal Justice 2003, vol. 1, issue 3, 651-670.

¬ Greenwood, C., “International Humanitarian Law and United Nations Military Operations”, Yearbook of International Humanitarian Law 1998, vol. 1, 3-34.

¬ Harrington, A. R., “Victims of Peace: Current Abuse Allegations Against U.N. Peacekeepers and the Role of Law in Preventing them in the Future”, ILSA Journal of International & Comparative Law 2005, vol. 12, issue 1, 125-152.

¬ Iverson, J. M., “The Continuing Functions of Article 98 of the Rome Statute”, Goettingen Journal of International Law 2012, vol. 4, issue 1, 131-152.

¬ Jain, N., “A Separate Law for Peacekeepers: The Clash between the Security Council and the International Criminal Court”, The European Journal of International Law 2005, vol. 16, issue 2, 239-254.

¬ Kenkel, K. M., “Five generations of peace operations: from the ‘thin blue line’ to ‘painting a country blue’ ”, Revista Brasileira de Politica International 2013, vol. 56, issue 1, 122-143.

¬ Kent, V. L., “Peacekeepers as Perpetrators of Abuse: Examining the UN’s plans to eliminate and address cases of sexual exploitation and abuse in peacekeeping operations”, African Security Review 2005, vol. 14, issue 2, 85-92.

¬ Larsen, K. M., “Attribution of Conduct in Peace Operations: The ‘Ultimate Authority and Control’ test”, European Journal of International Law 2008, vol. 19, issue 3, 509-531.

¬ Leck, C., “International Responsibility in United Nations Peacekeeping Operations: Command and Control Arrangements and the Attribution of Conduct”, Melbourne Journal of International Law 2009, vol. 10, issue 1, 346-364.

¬ Lewis, F., “Human Rights Abuses in U.N. Peacekeeping: Providing Redress and Punishment while Continuing Peacekeeping Missions for Humanitarian Progress”, Southern California Interdisciplinary Law Journal 2014, vol. 23, issue 3, 595-626.

¬ Maogoto, J. N., “Watching the Watchdogs: Holding the UN Accountable for Violations of International Humanitarian Law by the ‘Blue Helmets’ ”, Deakin Law Review 2000, vol. 5, 47-80.

¬ Molina, M. and Young, R. M., “IHL and Peace Operations: Sharing Canada’s lessons learned from Somalia”, Yearbook of International Humanitarian Law 1998, vol. 1, 362-370.

¬ Ndulo, M., “The United Nations Responses To The Sexual Abuse And Exploitation Of Women And Girls By Peacekeepers During Peacekeeping Missions”, Berkeley Journal of International Law 2009, vol. 27, issue 1, 127-161.

¬ Notar, S. A., “Peacekeepers as perpetrators: sexual exploitation and abuse of women and children in the Democratic Republic of the Congo”, American University Journal of Gender, Social Policy & the Law 2006, vol. 14, issue 2, 413-430.

¬ O’Brien, M., “Sexual Exploitation and Beyond: Using the Rome Statute of the International Criminal Court to Prosecute UN Peacekeepers for Gender-based Crimes”, International Criminal Law Review 2011, vol. 11, issue 4, 803-827.

¬ O’Brien, M., “Prosecutorial Discretion as an Obstacle to Prosecution of United Nations Peacekeepers by the International Criminal Court: The Big Fish/Small Fish Debate and the Gravity Threshold”, Journal of International Criminal Justice 2012, vol. 10, issue 3, 525-546.

¬ Odello, M., “Tackling Criminal Acts in Peacekeeping Operations”, Journal of Conflict and Security Law 2010, vol. 15, issue 2, 347-392.

¬ Ongena, T., “Een internationaal strafhof: kan Sisyphus eindelijk rusten?”, Panopticon 1999, 230-263.

¬ Orakhelashvili, A., “The Legal Basis of the United Nations Peace-Keeping Operations”, Virginia Journal of International Law 2003, vol. 43, issue 2, 485-524.

¬ Rawski, F., “To Waive or Not to Waive: Immunity and Accountability in U.N. Peacekeeping Operations”, Connecticut Journal of International Law 2002, vol. 18, issue 1, 103-132.

¬ Saura, J., “Lawful Peacekeeping: Applicability of International Humanitarian Law to United Nations Peacekeeping Operations”, Hastings Law Journal 2006-07, vol. 58, issue 3, 479-532.

¬ Sharp, W. G., “Protecting the Avatars of International Peace and Security”, Duke Journal of Comparative and International Law 1996, vol. 7, issue 1, 93-184.

¬ Shotton, A., “A Strategy to Address Sexual Exploitation and Abuse by United Nations Peacekeeping Personnel”, Cornell International Law Journal 2006, vol. 39, issue 1, 97-108.

¬ Shraga, D., “UN Peacekeeping Operations: Applicability of International Humanitarian Law and Responsibility for Operations-Related Damage”, American Journal of International Law 2000, vol. 94, issue 2, 406-412.

¬ Slama, J. L., “Opinio Juris in Customary International Law”, Oklahoma City University Law Review 1990, vol. 15, issue 2, 603-656.

¬ Tladi, D., “Cooperation, Immunities, and Article 98 of the Rome Statute: The ICC, Interpretation, and Conflicting Norms”, Proceedings of the Annual Meeting - American Society of International Law 2012, vol. 106, issue 1, 307-308.

¬ Worster, W. T., “Immunities of United Nations Peacekeepers in the Absence of a Status of Forces Agreement”, Military Law and the Law of War Review 2008, vol. 43, issue 2, 277-376.

¬ Zappala, S., “The reaction of the US to the Entry into Force of the ICC Statute: Comments on UN SC Resolution 1422 (2002) and Article 98 Agreements”, Journal of International Criminal Justice 2003, vol. 1, issue 1, 114-134.

Compilation

¬ Ishizuka, K., “Perspectives on UN peacekeeping collaboration between Japan and Australia” in B. Williams and A. Newman (eds.), Japan, Australia and Asia-Pacific Security, London, Routledge, 2006, 144-163.

Other

¬ MacPherson, B., “Authority of the Security Council to Exempt Peacekeepers from International Criminal Court Proceedings”, ASIL Insights 2002, vol. 7, issue 9, http://www.asil.org/insights/volume/7/issue/9/authority-security-council-exempt-peacekeepers-international-criminal (consultation 15 August 2015).

¬ Zwanenburg, M., Accountability under International Humanitarian Law for United Nations and NATO Peace Support Operations, doctoral dissertation Law Faculty Leiden University, 2004, 394 p.

Various

Newspaper articles

¬ Bowcott, O., Report reveals shame of UN peacekeepers, The Guardian, 25 March 2005, http://www.theguardian.com/world/2005/mar/25/unitednations (consultation 15 August 2015).

¬ Farnsworth, C. H., Torture by Army Peacekeepers in Somalia Shocks Canada, N.Y. Times, 27 November 1994, http://www.nytimes.com/1994/11/27/world/torture-by-army-peacekeepers-in-somalia-shocks-canada.html (consultation 15 August 2015).

¬ Holt, K., DR Congo’s shameful sex secret, BBC News, 3 June 2004, http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3769469.stm (consultation 15 August 2015).

¬ Lacey, M., In Congo War, Even Peacekeepers Add to Horror, N.Y. Times, 18 December 2004, http://www.nytimes.com/2004/12/18/international/africa/18congo.html?_r=1& (consultation 15 August 2015).

¬ L. Murdoch, UN’s legacy of shame in Timor, The Age, 22 July 2006, http://www.theage.com.au/news/world/uns-legacy-of-shame-in-timor/2006/07/21/1153166587803.html?page=fullpage (consultation 15 August 2015).

Websites

¬ Coalition for the International Criminal Court, Factsheet, Status of US Bilateral Immunity Agreements (BIAs), http://www.iccnow.org/documents/CICCFS_BIAstatus_current.pdf (consultation 15 August 2015).

¬ Conduct and Discipline Unit, About CDU, https://cdu.unlb.org/AboutCDU.aspx (consultation 11 August 2015).

¬ Conduct and Discipline Unit, Statistics, https://cdu.unlb.org/Statistics/AllegationsbyCategoryofPersonnelSexualExploitationandAbuse/AllegationsbyCategoryofPersonnelPerMissionSexualExploitationandAbuse.aspx (consultation 11 August 2015).

¬ Conduct and Discipline Unit, UN Strategy, Enforcement, https://cdu.unlb.org/UNStrategy/Enforcement.aspx (consultation 11 August 2015).

¬ Conduct and Discipline Unit, UN Strategy, Prevention, https://cdu.unlb.org/UNStrategy/Prevention.aspx (consultation 11 August 2015).

¬ Conduct and Discipline Unit, UN Strategy, Remedial Action, https://cdu.unlb.org/UNStrategy/RemedialAction.aspx (consultation 11 August 2015).

¬ ICC, Assembly of States Parties, States Parties to the Rome Statute, http://www.icc-cpi.int/en_menus/asp/states%20parties/Pages/the%20states%20parties%20to%20the%20rome%20statute.aspx (consultation 15 August 2015).

¬ Nobel Prize, Nobel Prizes and Laureates, The Nobel Peace Prize 1988, http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/1988/press.html (consultation 12 August 2015).

¬ Under Secretary of State for Arms Control and International Security John R. Bolton, International Criminal Court: Letter to United Nations Secretary-General Kofi Annan, 6 May 2002, http://2001-2009.state.gov/r/pa/prs/ps/2002/9968.htm (consultation 15 August 2015).

¬ United Nations Peacekeeping, Financing peacekeeping, http://www.un.org/en/peacekeeping/operations/financing.shtml (consultation 12 August 2015).

¬ United Nations Peacekeeping, Issues, Gender and peacekeeping, Women in peacekeeping, http://www.un.org/en/peacekeeping/issues/women/womeninpk.shtml (consultation 15 August 2015).

¬ United Nations Peacekeeping, Peacekeeping operations, Forming a new operation, http://www.un.org/en/peacekeeping/operations/newoperation.shtml (consultation 15 August 2015).

¬ United Nations Peacekeeping, Peacekeeping operations, Past peacekeeping operations, MONUC, United Nations Documents on MONUC, http://www.un.org/en/peacekeeping/missions/past/monuc/resolutions.shtml (consultation 15 August 2015).

¬ United Nations Peacekeeping, Peacekeeping operations, Past peacekeeping operations, UNEF I, Background, http://www.un.org/en/peacekeeping/missions/past/unef1backgr2.html (consultation 15 August 2015).

¬ United Nations Peacekeeping, Peacekeeping operations, Forming a new operation, http://www.un.org/en/peacekeeping/operations/newoperation.shtml (consultation 15 August 2015).

¬ United Nations Peacekeeping, Resources, Troops and police contributors, http://www.un.org/en/peacekeeping/resources/statistics/contributors.shtml (consultation 15 August 2015).

¬  United Nations Peacemaking, Peacemaking Mandate, The Secretary-General & Mediation, http://peacemaker.un.org/peacemaking-mandate/secretary-general (consultation 15 August 2015).

Other

¬ Chun, S., Sexual Exploitation and Abuse by UN Peacekeepers, International Peace Research Institute Oslo, Policy Brief October 2009, http://file.prio.no/Publication_files/Prio/Sexual%20Exploitation%20and%20Abuse%20by%20UN%20peacekeepers,%20PRIO%20Policy%20Brief%2010%202009.pdf (consultation 9 August 2015).

¬ ICRC, War & Law, Treaties and customary law, Customary law, Customary IHL database, Rules, https://www.icrc.org/customary-ihl/eng/docs/v1_rul (consultation 15 August 2015).

¬ Office of the Prosecutor (ICC), Paper on some policy issues before the Office of the Prosecutor, September 2003, http://www.icc-cpi.int/nr/rdonlyres/1fa7c4c6-de5f-42b7-8b25-60aa962ed8b6/143594/030905_policy_paper.pdf (consultation 15 August 2015).

¬ Office of the Prosecutor (ICC), Policy Paper on Sexual and Gender-based Crimes, June 2014, http://www.icc-cpi.int/iccdocs/otp/OTP-Policy-Paper-on-Sexual-and-Gender-Based-Crimes--June-2014.pdf (consultation 15 August 2015).

¬ Peace Operations Training Institute, Principles and Guidelines for UN Peacekeeping Operations, Williamsburg, 2010, http://cdn.peaceopstraining.org/course_promos/principles_and_guidelines/principles_and_guidelines_english.pdf (consultation 15 August 2015).

¬ Worster, W. T., Immunities of United Nations Peacekeepers in the Absence of a Status of Forces Agreement, presentation at the Studiecentrum voor Militair Recht en Oorlogsrecht, http://www.ismllw-be.org/session/2013_03_26%20WORSTER%20WT.pdf (consultation 15 August 2015).

Universiteit of Hogeschool
Rechten
Publicatiejaar
2015
Kernwoorden
Share this on: