digitaal begleid zelfstandig werk: togethere

brecht lathouwers
Persbericht

digitaal begleid zelfstandig werk: togethere

We kunnen er niet meer onderuit. Nieuwe media zoals een gsm, een computer of het internet zijn niet meer weg te denken uit de leefwereld van onze leerlingen.Maar hoe moeten wij als leerkrachten hier mee omgaan?Welke media mogen we toelaten tijdens onze lessen?

 

Dit afstudeerproject toont alvast hoe je een krachtige leeromgeving kunt creëren door verschillende digitale media en apps te gebruiken. Vertrokken vanuit een onderzoek naar het mediagebruik bij jongeren en of deze media op school gebruikt worden is als resultaat een digitaal begeleid zelfstandig werk ontwikkeld voor de 1e graad aardrijkskunde.

Met een Weebly is er een leerpad gemaakt zodat de leerlingen stap voor stap de eindtermen van een toeristisch landschap bereiken. Ook is er een overkoepelende opdracht waarbij ze op het einde van de lessenreeks een toeristische bestemming op een creatieve manier moeten voorstellen. Doorheen dit BZW komen de leerlingen in contact met een waaier aan leerrijke en kwaliteitsvolle applicaties die hun begeleiden en ondersteunen doorheen het proces.

 

Wil je kennismaken met verschillende web 2.0 tools die je kan gebruiken tijdens je lessen of ben je bereidt om op een creatieve en vernieuwende manier je leerlingen te verbazen, gebruik dan zeker het digitaal begeleid zelfstandig werk Togethere.Want samen staan leerlingen en leerkracht sterk!

 

Bibliografie

Elektronische bronnen

 

Ø  Een website maken met weebly.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://hhbree.baso.khlim.be/sites/default/files/Weebly%20Handleiding.pdf

Ø  eindelijk aandacht voor de didactiek van e-learning. Geraadpleegd op 24 april 2015 via http://www.te-learning.nl/robertjansimons.pdf

Ø  Google drive formulieren.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.bruggelokaal.be/artikel/google-drive-formulieren

Ø  Google formulieren.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=RejEdiCElUA

Ø  Google Earth outreach.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://www.google.com/earth/outreach/tutorials/index.html#tab1

Ø  Handleiding socrative.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://siho.pxl.be/sites/default/files/handleiding-socrative.pdf

Ø  How to use powtoon.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=AFv8L0z-72c

Ø  How to use padlet.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=UuzciL8qCYM

Ø  ICT op school: vooruitgang maar nog lange weg te gaan. Geraadpleegd op 12 mei 2015 via http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2013/11-29-ICT-monitor.htm

Ø  leerkrachten en ICT in het Vlaamse secundair onderwijs: resultaten van een internationaal vergelijkend OESO- onderzoek. Geraadpleegd op 12 mei 2015 via http://ond.vsko.be/doc/PB/artikelen%20ICT/ICTOVanPetegemLeerkrachten1.pdf

Ø  Padlet een online prikbord.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://ict-idee.blogspot.be/2011/11/68-wallwisher-een-online-prikbord.html

Ø  Powtoon maakt presenteren leuk. Geraadpleegd op 20 mei via http://prowise-presenter.weebly.com

Ø  Simpel als krijt: handleiding voor facebook in de klas.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://www.simpelalskrijt.be/wp-content/uploads/2011/04/Handleiding-Facebook-in-klas.pdf

Ø  Socrative. Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://www.kennisnet.nl

Ø  Socrative handleiding.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=o1dpmvf2yCQ

Ø  Survey of schools: ICT in education. Geraadpleegd op 12 mei 2015 via https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/KK-31-13-401-EN-N.pdf

Ø  Training prezi presentatie maken.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=eJkODk6BmPw

Ø  Waarom padlet? Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://nl.padlet.com

Ø  Waarom digitaal leren?Geraadpleegd op 24 april 2015 via http://www.digitaledidactiek.be/wegwijs/opleidingstraject/opzet/

Ø  Waarom het papieren schoolboek nog niet verdwenen  is.Geraadpleegd op 24 april 2015 via http://www.kennisnet.nl/themas/leermiddelenbeleid/nieuws/waarom-het-papieren-schoolboek-nog-niet-verdwenen-is/

Ø  Wat is powtoon.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://eduweb.thomasmore.be/GroepD5/leerlingen/powtoon.htm

Ø  Wat en hoe: prezi in het kort.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://prezi.com/npvq3bbxleka/wat-en-hoe-prezi-in-het-kort/

Ø  Weebly. Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://whatis.techtarget.com

Ø  Weebly. Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=135_-gcsruA

 

Ø  Zo gebruik je een facebook groep in je klas.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://www.kennisnet.nl/themas/privacy-en-internet/laatste-berichten/zo-gebruik-je-een-facebookgroep-in-de-klas/

 

Boeken

 

Ø  Standaert,R.&Troch,F.&Peeters,I.&Stroobants,I.(2012).Leren en onderwijzen: inleiding tot de algemene didactiek.Uitgeverij Acco.pp.155-156.

Ø  Struyven,K. (2007).Begeleid zelfstandig leren via activerende werk- en toetsvormen. Handleiding voor leerkrachten en onderwijskundige. Uitgeverij De Boeck.

 

 

Rapporten

 

Ø  DEMEULENAERE,A., onderzoeksrapport 5, Apestaartjaren,België,2014-05,43 pagina’s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektronische bronnen

 Een website maken met weebly.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://hhbree.baso.khlim.be/sites/default/files/Weebly%20Handleiding.pdf eindelijk aandacht voor de didactiek van e-learning. Geraadpleegd op 24 april 2015 via http://www.te-learning.nl/robertjansimons.pdf Google drive formulieren.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.bruggelokaal.be/artikel/google-drive-formulieren Google formulieren.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=RejEdiCElUA Google Earth outreach.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://www.google.com/earth/outreach/tutorials/index.html#tab1 Handleiding socrative.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://siho.pxl.be/sites/default/files/handleiding-socrative.pdf How to use powtoon.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=AFv8L0z-72c How to use padlet.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=UuzciL8qCYM ICT op school: vooruitgang maar nog lange weg te gaan. Geraadpleegd op 12 mei 2015 via http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2013/11-29-ICT-monitor.htm leerkrachten en ICT in het Vlaamse secundair onderwijs: resultaten van een internationaal vergelijkend OESO- onderzoek. Geraadpleegd op 12 mei 2015 via http://ond.vsko.be/doc/PB/artikelen%20ICT/ICTOVanPetegemLeerkrachten1.p… Padlet een online prikbord.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://ict-idee.blogspot.be/2011/11/68-wallwisher-een-online-prikbord.h… Powtoon maakt presenteren leuk. Geraadpleegd op 20 mei via http://prowise-presenter.weebly.com Simpel als krijt: handleiding voor facebook in de klas.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://www.simpelalskrijt.be/wp-content/uploads/2011/04/Handleiding-Fac… Socrative. Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://www.kennisnet.nl Socrative handleiding.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=o1dpmvf2yCQ Survey of schools: ICT in education. Geraadpleegd op 12 mei 2015 via https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/KK-31-13… Training prezi presentatie maken.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=eJkODk6BmPw Waarom padlet? Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://nl.padlet.com Waarom digitaal leren?Geraadpleegd op 24 april 2015 via http://www.digitaledidactiek.be/wegwijs/opleidingstraject/opzet/ Waarom het papieren schoolboek nog niet verdwenen  is.Geraadpleegd op 24 april 2015 via http://www.kennisnet.nl/themas/leermiddelenbeleid/nieuws/waarom-het-pap… Wat is powtoon.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://eduweb.thomasmore.be/GroepD5/leerlingen/powtoon.htm Wat en hoe: prezi in het kort.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://prezi.com/npvq3bbxleka/wat-en-hoe-prezi-in-het-kort/ Weebly. Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://whatis.techtarget.com Weebly. Geraadpleegd op 20 mei 2015 via https://www.youtube.com/watch?v=135_-gcsruA

 Zo gebruik je een facebook groep in je klas.Geraadpleegd op 20 mei 2015 via http://www.kennisnet.nl/themas/privacy-en-internet/laatste-berichten/zo…

Boeken

 Standaert,R.&Troch,F.&Peeters,I.&Stroobants,I.(2012).Leren en onderwijzen: inleiding tot de algemene didactiek.Uitgeverij Acco.pp.155-156. Struyven,K. (2007).Begeleid zelfstandig leren via activerende werk- en toetsvormen. Handleiding voor leerkrachten en onderwijskundige. Uitgeverij De Boeck.

Rapporten

 DEMEULENAERE,A., onderzoeksrapport 5, Apestaartjaren,België,2014-05,43 pagina’s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Universiteit of Hogeschool
Professionele bachelor in het secundair onderwijs
Publicatiejaar
2015
Share this on: