Will it Blendle? De toekomst van geschreven nieuws in een iTunes-model

Thomas Smolders
Persbericht

Will it Blendle? De toekomst van geschreven nieuws in een iTunes-model

Een jonge generatie die nieuws online zoekt en minder bereid lijkt om voor diepgravende journalistiek te betalen: 'digital natives' bezorgden uitgevers wereldwijd al slapeloze nachten. Met het platform Blendle, waarbij je artikels van verschillende kranten en magazines per stuk kan kopen, proberen de jonge Nederlanders Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn de impasse te doorbreken. 

Blankesteijn: "Een jaar of vier geleden stond ik in de supermarkt te kijken naar het rek met magazines. In elk blad dat ik vastnam stond wel een artikel dat ik wou lezen, maar ik had geen zin om zo veel geld te betalen als de andere stukken in het magazine me niet interesseerden. Toen ik uiteindelijk buitenstond had ik geen enkel magazine gekocht. Dus was ik chagrijnig omdat ik niks te lezen had, maar ook de uitgevers konden niet tevreden zijn: ze hadden helemaal niets aan mij verdiend. Ik besloot hen mijn verhaal te vertellen en hen te overtuigen mee te werken aan een platform waarbij je artikels per stuk kan kopen. Dat ging trager dan ik - naïef - verwachtte. Uiteindelijk heeft het vier jaar geduurd om die deals rond te krijgen.”

Het platform, dat in april 2014 werd gelanceerd, telt intussen al meer dan 100.000 geregistreerde gebruikers en werkt samen met meer dan 50 kranten en magazines. Voornamelijk uit Nederland, maar ook uit het buitenland is er interesse. Zo bleek uit de thesis van de Gentse student Thomas Smolders – die na het schrijven van zijn scriptie in dienst werd genomen door de Nederlandse startup – dat ook Vlaamse jongeren het platform willen gebruiken. Hij deed onderzoek naar het adoptiepotentieel voor Blendle door bij 459 Vlaamse jongeren een enquête af te nemen. Daaruit bleek dat maar liefst 38,20% van de respondenten als ‘innovator’ of ‘early adopter’ kon worden omschreven, wat een pak hoger ligt dan de theoretische verwachting van 16%.

Hoewel Smolders een (zwak) lineair verband ontdekte tussen het adoptiepotentieel en het al dan niet lezen van kranten en magazines – mensen die nu al veel kranten of magazines lezen zouden Blendle eerder gebruiken – bleek dit in de realiteit niet het geval te zijn. Uit de eerste resultaten van Blendle bleek namelijk dat het merendeel van de gebruikers jonger dan 35 was (terwijl de gemiddelde leeftijd van krantenlezers ruim 45 jaar is) en ze voordien weinig kranten of magazines lazen.

Bibliografie

Bronnenlijst

 

Onafhankelijke nieuwssites

 

-             Apache (http://www.apache.be/)

-             De Correspondent (https://decorrespondent.nl/home)

-             De Wereld Morgen (http://www.dewereldmorgen.be/)

-             Hereme! (http://myhereme.com)

-             Mediapart (http://mediapart.fr)

-             Meporter (http://www.meporter.com)

-             NewsMonkey (http://newsmonkey.be/)

-             One news (http://onenews.com/)

-             Wikinews (http://en.wikinews.org/wiki/)

 

Binnen klassieke mediaorganisaties

 

-             ABC i Caught (http://abcnews.go.com/icaught/iCaught/)

-             Al Jazeera: Your Media (http://yourmedia.aljazeera.net/)

-             CNN iReport (http://ireport.cnn.com/)

-             FOX: U-Report (http://ureport.foxnews.com/)

-             NBC: First Person (http://www.msnbc.msn.com/id/16712587/ns/community-firstperson/)

 

Academische papers

 

-             Argawal N., Liu H., Tang L. & Yu P. (2008). Identifying the influential bloggers in a community. In WSDM (p. 207 - 217). ACM.

-             Berte K. & De Bens E. (2009). Newspapers go for advertising! Challenges and opportunities in a changing media environment. In B. Franklin (Ed), The Future of Newspapers (pp. 63-87). London & New York: Routledge.

-             Bromley, S. (1999). The Space of Flows and Timeless Time: Manuel Castells’s The Information Age. Radical Philosophy 97, 6–17.

-             Brynjolfsson, E., Hu, Y. J. & Smith, M. (2006). From niches to riches: the anatomy of the long tail. Sloan management review 47(4), 67-71.

-             Casero-Ripollés, A. (2012). Beyond newspapers: news consumption among young people in the digital era. Comunicar 39 (20), 151-158.

-             Chiou, L. & Tucker, C. (2013). Paywalls and the demand for news. Information economics and policy 25, 61-69.

-             Chu S.-C. & Kamal S. (2010). The Effect of Perceived Blogger Credibility and Argument Quality on Message Elaboration and Brand Attitudes. Journal of interactive advertising, 8 (2), 26 – 37.

-             Cook, J. & Attari, S. (2012). Paying for wat was free: lessons from the New York Times paywall. Cyberpsychology, behavior and social networking 15 (12), 682-687.

-             Curran, J. & Witschge, T. (2010). Liberal Dreams and the Internet. In N. Fenton (Ed), New Media, Old News (pp. 102-118). Thousand Oaks: Sage.

-             De Bens, E. (2007). The Portugese case and experience: trends in press market and the state support. In Press & Press Support in a Digital Era. Diemen: AMB.

-             De Marez, L. & Verleye, G. (2004). Innovation diffusion: the need for more accurate consumer insight. Illustration of the PSAP scale as a segmentation instrument. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing 13 (1), 32-49.

-             Dencik, L. (2013). Alternative news sites and the complexities of ‘space’. New Media Society 15 (8), 1207-1233.

-             Drok, N. (2007). De journalistieke biotoop. In N. Drok (Ed), De toekomst van de journalistiek (pp. 9-21). Amsterdam: Uitgeverij Boom.

-             Estok, D. (2011). Paywalls. Journal of professional communication 1(1), 23-26.

-             Hanson, G. & Haridakis, P. (2008). YouTube users watching and sharing the news: a uses and gratifications approach. Journal of electronic publishing 11(3), 1-15.

-             Hermida, A., Fletcher, F., Korell, D., Logan, D. (2012). Share, like, recommend. Journalism Studies 13(5-6), 815-824.

-             Hille S. & Bakker P. (2013). I like news. Searching for the 'Holy Grail' of social media: The use of Facebook by Dutch news media and their audiences. European journal of communication, 28 (6), 663-680.

-             Lee, C.S., Ma, L., Goh, D. H-L (2011). Why do people share news in social media? LNCS 6890, 129-140.

-             Lee, C.S. & Ma, L. (2012). News sharing in social media: the effect of gratifications and prior experience. Computers in human behavior 28, 331-339.

-             Lehman-Wilzig, S. & Cohen-Avigdor (2004). The natural life cycle of new media evolution: inter-media struggle for survival in the internet age. New Media Society 6 (6), 707-730.

-             Li, L., Zheng L., Yang F. & Li T. (2014). Modeling and broadening temporal user interest in personalized news recommendation. Expert systems with applications 41, 3168-3177.

-             Lin, C., Xie, R., Guan, X., Li, L. & Li, T. (2014). Personalized news recommendation via implicit social experts. Information sciences 254, 1-18.

-             Mangold, G. & Fauls, D. (2009). Social media: the new hybrid element of the promotion mix. Business Horizons 52, 357-365

-             Montes-Garcia A., Alvarez-Rodriguez J. M., Labra-Gayo J. E. & Martinez-Merino M. (2013). Towards a journalist-based news recommendation system: the Wesomender approach. Expert systems with applications 40, 6735-6741.

-             Nip, JYM (2006). Exploring the second phase of public journalism. Journalism Studies 7(2), 212–236.

-             Park, Y-J. (2013). The adaptive clustering method for the long tail problem of recommender systems. IEEE transactions on knowledge and data engineering 25(8), 1904-1915.

-             Quandt, T. (2009). (No) News on the World Wide Web? In B. Franklin (Ed), The Future of Newspapers (pp. 88-107). London & New York: Routledge.

-             Sawng, YW.; Om, K.; Shin, B. & Lee, J. (2010). Discontinuous innovation and market chasm: the case of digital convergence services. Journal of Research and Practice in Information Technology 42 (3), 219-239.

-             Singh T., Veron-Jackson L. & Cullinane J. (2008). Blogging: a new play in your marketing game plan. In Business Horizons (p. 281 – 292). Elsevier.

-             Smyrnaois, N., Marty, E. & Rebillar, F. (2010). Does the long tail apply to online news? A quantitative study of French-speaking news websites. New media & society 12(8), 1244-1261.

-             Spaan, K. (2007). How newspapers can master the e-paper era. In Press & Press Support in a Digital Era. Diemen: AMB.

-             Wang, Y. (2011). Making online pay: the prospect of the paywall in a digital and networked economy. Journal of digital research + publishing 1, 14-22.

-             Winner, L. (1993). Upon opening the black box and finding it empty: social constructivism and the philosophy of technology. Science, Technology & Human Values 18 (3), 362-378.

-             Zonderop, Y. (2007). De Sociale Agenda. In N. Drok (Ed), De toekomst van de journalistiek (pp. 32-45). Amsterdam: Uitgeverij Boom.

 

Boeken

 

-             Anderson, C. (2006), The Long Tail, New York City, Hyperion, 267 blz.

-             Boschma J. & Groen I. (2006), Generatie Einstein, Amsterdam, Pearson Education Benelux, 160 blz.

-             Carr, N. (2013), The Big Switch, New York City, W.W. Norton & Company, 304 blz.

-             Chomsky, N. (1988), Manufacturing consent, New York City, Pantheon Books, 480 blz.

-             Conley D. & Lamble S. (2006), The Daily Miracle, New York, Oxford University Press, 491 blz.

-             Davies N. (2009), Flat Earth News, London, Vintage, 420 blz

-             De Bens E. & Raeymaeckers K. (2010), De pers in België: het verhaal van de Belgische dagbladpers gisteren, vandaag en morgen, Tielt, Lannoo, 523 blz.

-             De Marez L. & Claeys L. (2013). Media & ICT: innovatie-onderzoek Deel 1: Syllabus, Gent, Universiteit Gent, 301 blz.

-             Drok, N. (2007), De toekomst van journalistiek, Amsterdam, Uitgeverij Boom, 192 blz.

-             Foust, J.C. (2005), Online journalism, Scottsdale, Holcomb Hathaway, 271 blz.

-             Hinssen, P. (2010), Digitaal is het nieuwe normaal, Tielt, Lannoo, 207 blz.

-             Hirst, M. (2010), News 2.0: can journalism survive the internet?, Crows Nest, Allen & Unwin, 242 blz.

-             Jenkins, H. (2008), Convergence culture: where old and new media collide, New York, NYU Press, 368 blz.

-             Jones J. & Salter L. (2012), Digital journalism, Londen, Sage Publications, 197 blz.

-             Luykx T. (1978), Evolutie van de communicatie media, Brussel, Elsevier Sequoia, 576 blz.

-             Meikle G. & Redden G. (2010), News online: transformations and continuities, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 224 blz.

-             Oosterbaan W. & Wansink H. (2008), De krant moet kiezen, Amsterdam, Prometheus, 197 blz.

-             Paulussen S. & Raeymaeckers K. (2010), Journalisten. Profiel van een beroepsgroep, Tielt, Lannoo, 126 blz.

-             Rettberg J. W. (2008), Blogging. Digital media and society series, Cambridge, Polity Press, 176 blz.

-             Rogers, E. (1983). Diffusion of innovations, New York, Free Press, 453 blz.

-             Siapera E. (2013), Understanding New Media, Londen, Sage Publications, 279 blz.

-             Zagers, G. (2009), Jonge Honden, Leuven, Uitgeverij Van Halewyck, 192 blz.

 

Ongepubliceerde bronnen

 

-             Centrum voor Informatie over de Media (2014). Echtverklaring pers – driemaandelijkse verklaringen. Rapport, Brussel.

-             Das, A., Datar M. & Garg A. (2007). Google news personalization: scalable online collaborative filtering. Paper gepresenteerd op WWW 2007, Banff, Canada.

-             De Souter, F. (2012). De toekomst van Vlaamse kranten in het digitale tijdperk. Niet-gepubliceerde thesis, Antwerpen, Vakgroep Toegepaste Economische Wetenschappen.

-             iMinds (2011). Digimeter 2011: Aug-Nov. Rapport, Gent.

-             iMinds (2013). Digimeter 2013: Aug-Sept. Rapport, Gent.

-             O’Reilly, T. (2005). What is Web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software. Opgevraagd op http://www.oreillynet.com/pub/a/oreilly/tim/news/2005/09/30/what-is-web-20.html

-             Vandenheede, F. (2006). De Vlaamse dagbladpers in transitie. Niet-gepubliceerde verhandeling, Leuven, Vakgroep Politieke Wetenschappen.

 

Online

 

-             Apache (2011). Het verschil tussen Apache en De Wereld Morgen. Geraadpleegd op 2 maart 2014 op het World Wide Web: http://www.apache.be/2011/08/02/het-verschil-tussen-apache-en-dewereldmorgen/

-             Brouwers, B. (2013). Wat de nieuwsindustrie van de muziek leren kan. Geraadpleegd op 27 november 2013 op het World Wide Web: http://fastmovingtargets.nl/2013/11/27/wat-de-nieuwsindustrie-van-de-muziek-kan-leren/

-             Concentra (2014). Metro. Geraadpleegd op 13 maart 2014 op het World Wide Web: http://www.concentra.be/metro/

-             De Persgroep Advertising (2014a). Onze merken: De Morgen. Geraadpleegd op 14 maart 2014 op het World Wide Web: http://www.persgroepadvertising.be/nl/onze-merken/de-morgen/de-morgen#tabs-1

-             De Persgroep Advertising (2014b). Onze merken: Het Laatste Nieuws. Geraadpleegd op 14 maart 2014 op het World Wide Web: http://www.persgroepadvertising.be/nl/onze-merken/het-laatste-nieuws/het-laatste-nieuws#tabs-1

-             Fast Moving Targets (2014). Marten Blankesteijn (Blendle): “Alle grote uitgevers van Nederland hebben getekend”. Geraadpleegd op 26 maart 2014 op het World Wide Web: http://www.youtube.com/watch?v=2bwdOejbf7M

-             Fonds Pascal Decroos (2001). Mediargus bestaat 2 jaar en breidt bronnenaanbod uit. Geraadpleegd op 2 april 2014 op het World Wide Web: http://www.fondspascaldecroos.org/inhoud/nieuws/mediargus-bestaat-2-jaar-en-breidt-bronnenaanbod-uit

-             Klöpping, A. (2014). The Dutch revolution in journalism: all newspapers behind one paydike. Geraadpleegd op 6 maar 2014 op het World Wide Web: https://medium.com/@AlexanderNL/the-dutch-revolution-in-journalism-all-newspapers-behind-one-paydike-a2031594e430

-             Marguillier, S. (2014). Waarom ik bij Metro sneuvelde als online journalist. Geraadpleegd op 17 februari 2014 op het World Wide Web: http://peerauto.tumblr.com/post/76950567930

-             Media App (2014). Rewind en Fast Forward. Geraadpleegd op 27 februari 2014 op het World Wide Web: https://itunes.apple.com/be/app/de-media-app/id796408384&mt=8

-             NRC (2014). NRC begint met losse verkoop artikelen – 1,5 miljoen stukken online. Geraadpleegd op 2 januari 2014 op het World Wide Web: http://www.nrc.nl/nrclab/2014/01/02/losse-artikelen-lezen-en-betalen/#

-             Pfauth, E-J. (2012). Wat we van een nieuwe krant willen. Geraadpleegd op 1 november 2012 op het World Wide Web: http://pfauth.com/journalistiek/manifest-wat-we-van-een-nieuwe-krant-willen/

-             Ramaer, J. (2010). “Ik wil de site van de snelle duiding maken.” Geraadpleegd op 15 april 2014 op het World Wide Web: http://www.denieuwereporter.nl/2010/10/ik-wil-de-site-van-de-snelle-duiding-maken-interview-met-ernst-jan-pfauth-24-de-nieuwe-chef-internet-van-nrc-handelsblad/

-             The New York Times (2014). Online Media Kit. Geraadpleegd op 2 juli 2014 op het World Wide Web: http://nytmediakit.com/online

-             Wired (2014). The Data Black Hole is coming: how privacy products threaten online data harvesting. Geraadpleegd op 5 augustus 2014 op het World Wide Web: http://insights.wired.com/profiles/blogs/the-data-black-hole-is-coming-how-growth-in-privacy-products-is#axzz39ndwj9bB

 

 

Video

-             TVBV (Producent). (2012). Vijf Jaar Later: Jort Kelder. Hilversum: Ned 1.

-              Vos, B. (Producer). (2013a). De Wereld Draait Door: De Correspondent. Amsterdam: Ned 3.

-             Vos, B. (Producer). (2013b). De Wereld Draait Door: Blendle. Amsterdam: Ned 3.

-             Verschelden, W. (Reportage). (2013). Panorama: Stop De Persen. Brussel: Canvas.

 

Kranten

 

-             Anderson, C. (2004, 12 oktober). The Long Tail. Wired Magazine.

-             Anderson, C. (2008, 25 februari). Free! Why $0,00 is the future business. Wired Magazine.

-             Busfield, S. (2010, 25 januari). Guardian editor hits back at paywalls. The Guardian.

-             Carr, D. (2014, 26 januari). Ezra Klein is joining Vox Media as web journalism asserts itself. The New York Times.

-             Deckmyn, D. (2010, 20 maart). Uitgevers willen online nieuws gezamenlijk betalend maken. De Standaard.

-             Deckmyn, D. (2013, 12 november). ‘Bij ons ga je een nieuws-shot krijgen’. De Standaard.

-             De Preter, W., Sephiha, M. & Serrure, B. (2013, 25 oktober). Mediahuis-kranten vijf jaar ‘veilig’. De Tijd.

-             Farhi, P. (2013, 1 oktober). The Washington Post closes sale to Amazon founder Jeff Bezos. The Washington Post.

-             Grommen, S. (2014, 19 februari). De webjournalist als kneusje? Ik weiger het te aanvaarden. De Morgen.

-             Grossman, L. (2006, 25 december). You – yes you – are Time’s Person of the Year. Time.

-             Haughney, C. (2013, 3 december). Newsweek plans return to print. The New York Times.

-             Kasteleijn, N. (2014, 10 februari). The Intercept voortaan dé plek waar Greenwald NSA-verhalen publiceert. NRC Handelsblad.

-             Kouwenhoven, A. (2014, 14 augustus). De 8 miljoen euro subsidie moest op. NRC Handelsblad.

-             Lecluyse, W. (2013, 31 december). Chinese miljonair wil New York Times kopen. De Standaard.

-             Smolders, T. (2014, 7 april). Zal innovatief nieuwsplatform Vox.com de media veroveren? De Morgen.

-             Thijs, T. (2013, 19 februari). Nederlandse iTunes voor kranten ‘Blendle’ gaat van start. De Morgen.

-             Vangelder, J. (2010, 5 juni). ‘Niets gaat boven de papieren krant’. De Tijd.

-             Van Grunsven, M. (2013, 28 december). De strijd om clicks en pageviews doet de grens tussen feitelijk en fictief vervagen. De Morgen.

Universiteit of Hogeschool
Nieuwe Media & Maatschappij
Publicatiejaar
2014
Promotor(en)
PROF. DR. LIEVEN DE MAREZ
Kernwoorden
@ljosmyndun
Share this on: