From White Devil to White Emancipator

Lisa van der Waal
Alleen New Indian Cinema accepteert de blanke Westerse vrouwIndia, 2010. De Britse Ruth ondervindt hoe lastig het is om een normaal leven te leiden. Niet alleen is zij op zoek naar haar vermiste vader, ook het feit dat zij een van de weinige blanke Westerse vrouwen in India is brengt haar in vervelende situaties. Indiase mannen staren naar haar, nemen haar nauwelijks serieus en beroven haar van het geld dat zij verdiend heeft met het geven van ´handjobs` in een massagesalon.

From White Devil to White Emancipator

Alleen New Indian Cinema accepteert de blanke Westerse vrouw

India, 2010. De Britse Ruth ondervindt hoe lastig het is om een normaal leven te leiden. Niet alleen is zij op zoek naar haar vermiste vader, ook het feit dat zij een van de weinige blanke Westerse vrouwen in India is brengt haar in vervelende situaties. Indiase mannen staren naar haar, nemen haar nauwelijks serieus en beroven haar van het geld dat zij verdiend heeft met het geven van ´handjobs` in een massagesalon. Dit is het verhaal van That Girl in Yellow Boots (2010), een controversiële Indiase film van regisseur Anarug Kashyap waarin taboes als kindermisbruik, drugs en het mishandelen van blanke vrouwen centraal staan.That Girl zette India en haar filmindustrie op hun kop. De Indiase cinema, berucht en beroemd om het genre Bollywood, staat er namelijk niet om bekend controversiële thema´s te bespreken. Bovendien werden blanke vrouwen tot in de jaren 1950 vermeden in Indiase films, waarna ze op een stereotype manier gerepresenteerd werden. Westerse vrouwen waren in de ogen van Indiase mannen, en ook filmregisseurs, het tegenovergestelde van de beschaafde Indiase vrouw. Zij waren immorele, schaarsgeklede duivels die niets anders deden dan roken, alcohol drinken en mannen verleiden. Blanke Westerse vrouwen in Bollywoodfilms toonden Indiase vrouwen hoe zij zich vooral niet dienden te gedragen.That Girl behoort dan ook niet tot het genre Bollywood, maar wel tot de recent opgekomen New Indian Cinema (NIC). Naast dat NIC-regisseurs de moed hebben om controversiële thema's te bespreken, durven zij ook de blanke Westerse vrouw op een geëmancipeerde manier te laten zien. Al eerder toonde Jane Dark met haar onderzoek ´Crossing the Pale` aan dat Bollywoodfilms van na 2000 de Westerse vrouw afbeelden als een voorbeeldfiguur voor de Indiase vrouw. Deze films leren de Indiase vrouw dat zij niet alleen de traditionele Indiase waarden moet beschermen maar zich ook dient aan te passen aan de moderne Westerse normen en waarden. De feministische filmstudie´From White Devil to White Emancipator` bewijst echter dat het nieuwe filmgenre NIC pas echt voor een geëmancipeerde representatie van blanke Westerse vrouwen zorgt. Daarmee functioneert dit personage als voorbeeld voor zowel de moderne Indiase vrouw, als haar Westerse evenknie.Bollywood stereotypeertWesterse vrouwen hebben niet alleen een moeizame relatie met hun representatie in Indiase cinema. Ook in de Indiase maatschappij worden deze vrouwen gezien als immoreel. Westerse vrouwen die in India leven krijgen regelmatig te maken met verschillende vormen van misbruik. Omdat film in India niet enkel een medium is dat de geldende normen en waarden van de Indiase maatschappij representeert, maar ook het Indiase volk maatschappelijke, culturele en politieke educatie biedt, beschuldigt onder andere Vibha Kumar Indiase filmmakers ervan dat zij ervoor zorgen dat Westerse vrouwen in India beroofd, aangevallen en misbruikt worden. Bollywoodfilms presenteren deze vrouwen namelijk al sinds de jaren ´50 op een en dezelfde manier en in tegenstelling tot wat Dark beweert is dit stereotype beeld volgens Kumar steeds vaker zichtbaar. Dit zou de negatieve kijk van Indiase mannen op Westerse vrouwen alleen maar bevorderen.Het meningsverschil tussen Dark en Kumar roept de volgende vraag op. Is er dan geen enkele ontwikkeling in de representatie van de blanke Westerse vrouw in Indiase cinema te ontdekken? Toch wel, bewijst 'From White Devil to White Emancipator'. Die ontwikkeling moeten we echter niet zoeken in het genre Bollywood, maar in het recentelijk opgekomen NIC. Dit genre is een tussenvorm van Westerse filmcultuur, Bollywood en onafhankelijke Indiase cinema en presenteert de Westerse vrouw als een emancipator: een sterkte vrouw die opkomt voor zichzelf en de harde Indiase maatschappij waarin zij leeft probeert te overleven. Dit in tegenstelling tot traditionele Bollywoodfilms.Bollywood versus NICOm erachter te komen hoe NIC Westerse vrouwen weergeeft en of deze afbeelding verschilt van zowel oude als recente Bollywoodfilms, werden drie NIC-films geanalyseerd. De aandacht ging uit naar filmische elementen (zoals camerastandpunten en composities) en inhoudelijke elementen (bijvoorbeeld hoe de Westerse vrouwen zich kleden en gedroegen ten opzichte van Indiase personages). De verkregen resultaten werden vergeleken met de resultaten afkomstig van een analyse van Bollywoodfilms.Uit de analyse bleek dat ook in NIC-films Westerse vrouwen schaars gekleed kunnen zijn, roken, drinken en soms zelfs mannen verleiden. Echter, ook Indiase personages vertonen gedrag dat voorheen uitsluitend aan  Westerse vrouwen toebehoorde. Bovendien spelen de Westerse vrouwen in NIC-films een dominantere rol dan de (mannelijke) Indiase personages. Niet alleen is de Westerse vrouw vaker het hoofdpersonage van de film, ook toont ze zich sterk genoeg om in de harde Indiase maatschappij te overleven. Dit in tegenstelling tot sommige mannelijke Indiase personages.Een ander opvallend aspect in de NIC-films is dat seksualiteit en misbruik op een voor Indiase begrippen vrij expliciete manier aanwezig zijn. Een poging tot verkrachting wordt onomwonden in beeld gebracht en het feit dat een meisje zelfmoord heeft gepleegd omdat zij seksueel misbruikt is door haar vader, wordt uitvoerig door personages besproken. Taboes worden in tegenstelling tot in Bollywoodfilms niet verstopt. NIC-regisseurs maken films over gevoelige onderwerpen en tonen zo wat leeft in de hedendaagse Indiase maatschappij. Zij maken dus ook het feit bespreekbaar dat Westerse vrouwen die in India leven problemen ondervinden. In NIC zijn Westerse vrouwen geen immorele duivels, maar gewone vrouwen die proberen te overleven in een maatschappij waarin zij nog altijd beschouwd worden als een bedreiging voor de Indiase culturele tradities. Blanke Westerse vrouwelijke personages in NIC-films laten zien hoe Westerse vrouwen zich moeten gedragen als zij dit stereotype beeld willen doorbreken. NIC emancipeertBlanke Westerse vrouwelijke personages in New Indian Cinema, zoals Ruth in That Girl in Yellow Boots, leren vrouwen die in India leven wat zij moeten doen om zich staande te houden in de harde Indiase maatschappij. Zij dienen zich te gedragen als slimme onafhankelijke vrouwen die opkomen voor hun rechten. Doordat NIC het feit dat Westerse vrouwen in India slecht behandeld worden bespreekbaar maakt, kan dit pas opgekomen filmgenre beschouwd worden als een volgende stap in de emancipatie van de vrouw in India. Dit geldt niet alleen voor de fictieve, maar ook voor de reële Indiase wereld. 

Bibliografie

Bibliography

Arif, H. (2004). Woman's body as a color measuring text: A signification of Bengali culture.                Semiotica 150.1, 579-595. doi: 0037–1998/04/0150–0579.Chang, E. (June 2008). Contemporary Sexual Represtations and Discours in India [Article].                Retrieved from http://merylmohan.tumblr.com/post/2702955295/contemporary-sexual-                representations-and-discourse-inChatterji, S.A. (2013). The evolution of representing female sexuality in Hindi cinema 1991-2010.                In K.M. Gokulsing & W. Dissanayake (Eds.), Routledge Handbook of Indian Cinemas                (pp. 179-192). New York and London: Routledge.Dark, J. (2008). Crossing the Pale. Representations of White Western Women in Indian                Film and Media. Transforming Cultures eJournal, 3.1, 124-144.Datta, S. (2000). Globalization and representation of women in Indian cinema. Social Scientist, 28,                3-4, 7-82.Dwyer, R. & Patel, D. (2002). Cinema India. The Visual Culture of Hindi Film. London,                Reaktion Books.Dyer, R. (1988). White. Screen 29.4, 44-65. doi:10.1093/screen/29.4.44 Dyer, R. (1997). White: Essays on Race and Culture. New York: Routledge.Gangoli, G. (2005). Sexuality, Sensuality and Belonging: Representations of the 'Anglo-Indian' and                the 'Western' Woman in Hindi Cinema. In R. Kaur and A.J. Sinha (Eds.), Bollyworld:                Popular Indian Cinema through a Transnational Lens (pp. 143-161). New Delhi: Sage                Publications.Grant, B.K. (2007). Film Genre: From Iconography to Ideology. London: Wallflower Press.I've a deadpan sense of humour: Kalki. (2013). Retrieved February 12, 2014, from                http://www.deccanherald.com/content/360686/i039ve-deadpan-sense-humour-…, G. (November 5, 2011). Shooting Sex [Article]. Retrieved from http://archive.tehelka.com/                story_ main 50. asp?filename=hu051111SHOOTING.aspJayawardena, K. (1995). The White Woman's Other Burden: Western Women and South Asia During  British Colonial Rule. New York and London: Routledge.Kalki had to strive hard for success. (2011). Retrieved April 11, 2014, from http://www.                hindustantimes.com/Entertainment/Bollywood/Kalki-had-to-strive-hard-for-success/Article1-                746913.aspxKalki Koechlin says Shanghai pushed her to her limits. (2011). Retrieved April 11, 2014, from                http://daily.bhaskar.com/article/ENT-kalki-koechlin-says-shanghai-pushe…-                2601815.htmlKalki, K. (2012). Let's talk about sex: Kalki Koechlin [Article]. Retrieved from                http://www.hindustantimes.com/entertainment/tabloid/let-s-talk-about-se…-                koechlin/article1-831100.aspxKarena, C. (2003). Beyond the Bollywood Blockbuster. Independent Indian Cinema. Metro                Magazine, 138, 132-135.Kumar, V. (2013). “O Gori Gori”: Foreign Women & Bollywood [Article]. Retrieved from                http://www.sunday-guardian.com/artbeat/o-gori-gori-foreign-women-a-boll…, E.P.H., Min, H.J., Belk, R.W., Kimura, J. & Bahl, S. (2008). Skin Lightening and Beauty in                Four Asian Cultures. Advances in Consumer Research, 35, 444-449.McGirk, J. (December 18, 1996). Kama Sutra [Article]. Retrieved from http://www.independent.                co.uk/news/world/indian-censors-lay-down-the-reel-position-on-kama-sutra-1315037.htmlMehta, M. (2011). Censorship and sexuality in Bombay cinema. Austin: University of Texas Press.Mishra, V. (2002). Bollywood cinema: Temples of desire. New York and London: Routledge.Mooij, T. (2006). The New Bollywood. No Heroinines, No Villains. Cineaste, 31.3, 30-35.Mulvey, L. (1999/1975). Visual pleasure and narrative cinema. In S. Thorman (Ed.), Feminist Film                Theory, A Reader (pp. 483-494). Edinburgh: Edinburgh University Press.Parameswaran, R. & Cardoza, K. (2007). Fairness/Lightness/Whiteness in Advertising: The                Mobility of Beauty in Globalizing India. Paper presented at the annual meeting of the                International Communication Association, TBA, San Francisco, CA, May 23, 2007. 2014-               4-11. Retrieved from http://citation.allacademic.com/meta/p_mla_apa_research_citation/1/                6/ 9/8/ 8/p169882_ index.htmlReview- That Girl in Yellow Boots. (2011). Retrieved April 11, 2014 from http://www.                boxofficeindia.co.in/review-that-girl-in-yellow-boots/Roy, K. (1998). Unravelling the Kamasutra. In M.E. John and J. Nair (Eds.), A Question of Silence:                The Sexual Economies of Modern India (pp.52-76). London: Zed Books.Somaaya, B., Kothari, J. & Madangarli, S. (2012). Mother Maiden Mistress.                Women in Hindi Cinema, 1950-2010. New Delhi, HarperCollins Publishers India.Tere, N. S. (2012). Gender Reflections in Mainstream Hindi Cinema. Global Media Journal-India                Edition, 3.1, 1-9.Varia, K. (2012). Bollywood: Gods, Glamour and Gossip. New York: Wallflower Press.Verma, R. (2011). Beyond Bollywood: Indian cinema's new cutting edge [Article]. Retrieved from                http://www.theguardian.com/film/2011/jun/23/india-independent-cinemaVir…, J. (2003). The cinematic imagination: Indian popular films as social history. Piscataway, NJ:                Rutgers University Press.Ware, V. (1992). Beyond the pale: white women, racism and history. London: Verso.We all are so frustrated by the rampancy of rapes: Kalki Koechlin. (2013). Retrieved April 11, 2014,       from http://www.firstpost.com/bollywood/we-all-are-so-frustrated-by-the-ramp…-                rapes-kalki-koechlin-1148703.htmlFilmographyAdvani, Nikhil. (Director), & Iyengar, Niranjan (Writer) & Johar, K (Writer). (2003). Kal Ho                Naa Ho [Motion Picture]. India: Dharma Productions.Gowariker, Ashutosh. (Director and writer). (2001). Lagaan: Once Upon a Time in India [Motion                Picture]. India: Aamir Khan Productions.Kashyap, Anarug. (Director), & Koechlin, Kalki (Writer). (2010). That Girl in Yellow Boots                [Motion Picture]. India: Anarug Kashyap Films.Kashyap, Anarug.(Director), & Abhay Deol (Writer). (2009). Dev D. [Motion Picture]. India:       Anarug Kashyap Films.Mehra, Rakeysh Omprakash. (Director). & D'Silva, Renzil (Writer). (2006). Rang de Basanti: A                Generation Awakens [Motion Picture]. India: ROMP.Nambiar, Bejoy. (Director), & Deshpande, Abhijeet (Writer) & Krishnan, K.S. Shaitan [Motion                Picture]. India: Anarug Kashyap Films.Samanta, Shakti. (Director) & Bose, Ranjan. (Writer). (1958). Howrah Bridge [Motion Picture].                India: Shakti Films.Audiovisual sourcesBritish Film Institute (Producer). (2011, July 7). That Girl in Yellow Boots + Q&A [Video file].                Retrieved from http://www.bfi.org.uk/live/video/683

 

Universiteit of Hogeschool
Filmstudies en Visuele Cultuur
Publicatiejaar
2014
Kernwoorden
Share this on: