Cultural Fusion in Retail

Fatimah Chaudhry
“EAST AND WEST, OFCOURSE, WERE WOVEN OF THE SAME CLOTH LONG BEFORE THEY WERE, ALLEGEDLY, DIVIDED.” [1]Kunnen twee culturen gefuseerd worden om een retail-omgeving te creëren in totale harmonie?Wereldwijd  vertegenwoordigen culturen de tradities, gewoontes en overtuigingen van mensen. Ondanks verschillen hebben ze meer gelijkenissen dan men op het eerste zicht zou denken. Eén overeenkomst is de aanwezigheid van retail/handel. Sinds het begin van de beschaving is handel een bron van overleven geweest.

Cultural Fusion in Retail

“EAST AND WEST, OFCOURSE, WERE WOVEN OF THE SAME CLOTH LONG BEFORE THEY WERE, ALLEGEDLY, DIVIDED.” [1]

Kunnen twee culturen gefuseerd worden om een retail-omgeving te creëren in totale harmonie?

Wereldwijd  vertegenwoordigen culturen de tradities, gewoontes en overtuigingen van mensen. Ondanks verschillen hebben ze meer gelijkenissen dan men op het eerste zicht zou denken. Eén overeenkomst is de aanwezigheid van retail/handel. Sinds het begin van de beschaving is handel een bron van overleven geweest. Het zorgde voor culturele crossovers en een toenemende diverse samenleving.

In mijn scriptie van interieurarchitectuur combineer ik mijn interesse in culturen met retail. Dit leidde tot de creatie van  een retail-omgeving - meer concreet een winkelruimte in Brussel - waarin architecturale aspecten van twee culturen gefuseerd worden.

Om een positief interactief platform te creëren werken we met twee  groepen: een gevende en een ontvangende. Als gevende groep koos ik voor de Arabische, oosterse cultuur. Statistieken tonen aan dat ongeveer 25% van de Brusselse bevolking moslim is, met een groot aantal uit Arabische landen en omstreken. De ontvangende, westerse cultuur is vertegenwoordigd door het gebouw de Sint-Gorikshal (1881) in de Stad Brussel. Niet alleen is Brussel van groot belang in België en Europa, de stad is ook geschikt vanwege zijn demografie en diversiteit. Retail kan een belangrijke rol spelen om een gevoel van herkenning, begrip en vertrouwen te creëren tussen culturen en mensen.

De scriptie is opgebouwd uit verschillende delen: een literatuur- en beeldstudie van de Arabische cultuur, van de westerse cultuur en de toepassing van de onderzoeksresultaten in het uiteindelijk project nl. een winkelruimte ontwerpen waar architecturale aspecten van twee culturen gefuseerd zijn.

Als eerste heb ik de Arabische cultuur bestudeerd. Aangezien de Arabische wereld gedomineerd wordt door religie, kan de aanwezige architectuur grotendeels beschouwd worden als synoniem aan de Islamitische architectuur. Het heeft verschillende architectuur- types zoals religieus en seculier, bijvoorbeeld een moskee en een marktplaats respectievelijk. Architectuur vormt samen met ornamentiek een geheel, ze zijn onafscheidelijk. Ze vormen ruimtes in totale harmonie met elkaar. De weelderigheid van de ornamentiek draagt in de architectuur bij tot een belangrijk principe, namelijk continuïteit in een ruimte. Het ontstaan en gebruik van ornamentiek zoals kalligrafie, arabesk en geometrische patronen heb ik in mijn scriptie uitgebreid onderzocht. Het onderzoek heeft geleid tot het concluderen van typische kenmerken, principes, materialen en betekenissen.

Ten tweede heb ik onderzoek verricht naar de westerse cultuur, in dit geval specifiek de Sint-Gorikshal, te Brussel. Het pand en de locatie heeft een rijke geschiedenis. Het was een voormalig publieksplein en marktplaats, en dus een ontmoetingspunt voor mensen. Ik bestudeerde de Vlaams-Neorenaissance architectuur van het pand. Zo is de aanwezigheid  van een trapgevel een typerend kenmerk voor dit gebouw. Bij de analyse worden er ook gelijkenissen gevonden met de Islamitische architectuur zoals de aanwezigheid van een binnenkoer, omringd door bogen.

Tot slot zijn de onderzoeksresultaten geïmplementeerd in de uitwerking van het winkelproject in Brussel. Hierbij werden de resultaten van de gevende, Arabische cultuur toegepast en geïntegreerd in het pand van de Sint-Gorikshal, westerse cultuur. In de scriptie wordt weergegeven hoe talloze ontwerpbeslissingen systematisch genomen werden met als doel een evenwichtige fusie tussen beide culturen te creëren. Hierbij ligt de nadruk op bestaande gelijkenissen in plaats van verschillen.

Het retail-concept van het project is gebaseerd op twee aspecten: cultuur en commerce. Het resultaat is een platform bestaande uit diverse activiteiten variërend van kunst en evenementen tot mode- en consumerende producten. Workshops, tentoonstellingen en andere events vinden plaats om het publiek vertrouwd te maken met onderwerpen uit beide culturen. In de retail-omgeving zijn verkochte artikelen zelf een fusie of reflectie van beide groepen. De omgeving geeft de sfeer weer van souks en bazaars, van het oosten. Het is ook een verwijzing naar het vroegere marktgebeuren van het pand zelf.

De winkelruimte is gebaseerd op het introverte, naar binnen gekeerde karakter van de Islamitische architectuur. Een belangrijk architecturaal kenmerk is de centrale ruimte als kern van het gebouw. Verschillende retail-functies zijn architecturaal zo geplaatst om consumenten te leiden naar de centrale ontmoetingsplaats.

Aangezien architectuur hand in hand gaat met ornamentiek is er op maat van het pand een geometrisch patroon ontworpen. Het is gebaseerd op wiskundige berekeningen zoals de gulden snede, een gelijkenis uit beide culturen. Het patroon fungeert als achterliggende basis voor de verschillende verdiepingen. Voor elk niveau wordt het op een andere manier geïnterpreteerd waardoor elk niveau een eigen identiteit krijgt. Toch is elk niveau een deel van een groter geheel.

Het project was een zoektocht om in een retail-omgeving een fusie van twee culturen te creëren. Door de onderzoeksresultaten te vertalen naar een ontwerp is deze fusie bereikt. Het toont dat balansen en gemeenschappelijke raakvlakken altijd gevonden kunnen worden. Met respect voor de geschiedenis van beide culturen is het platform een versmelting van sociale, culturele en economische aspecten, over en voor mensen.

 

[1] Citaat uit:  Pieterse, N. J. (2009). Globalization & Culture: Global Mélange. Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers, Inc, p. 126.

Bibliografie

 

Abdulac, S. (1982). Traditional Housing Design in the Arab Countries. In M. B. Sevcenko (Ed.), In Urban Housing. Massachusetts: Aga Khan Program for Islamic Architecture. Retrieved from http://archnet.org/library/documents/one-document.jsp?document_id=3801 

 

About Civil.org (n.d.). Stone Masonry and brick stone masonry. Retrieved February 10, 2014, from http://www.aboutcivil.org/Stone-Mortars. html 

 

Arch. [Definition]. (2014). In Merriam-Webster Dictionary. Retrieved February, 4, 2014 from http://www.merriam-webster.com/ 

 

Architectuurgids Delft. (n.d.). Neorenaissance, 1875-1915. Retrieved March 3, 2013, from http://architectuurgidsdelft.nl/#_menuid=441 

 

Archnet. (n.d. a). Jami’ Uqba Ibn Nafi’ Kairouan, Tunisia. Retrieved February 9, 2014, from http://archnet.org/sites/3763 

 

Archnet. (n.d. b). Masjid-i Imam, Isfahan, Iran. Retrieved February 10, 2014, from http://archnet.org/sites/1622 

 

Archnet. (n.d. c). Caravanserai. Retrieved November 2, 2013, from http://archnet.org/library/dictionary/entry.jsp?entry_id=DIA0063&mode=f… 

 

Archnet. (n.d. d). Khan. Retrieved November 2, 2013, from http://archnet.org/library/dictionary/entry.jsp?entry_id=DIA0414 

 

Ardalan, N. (1983). On Mosque Architecture. In R. Holod & D. Rastorfer (Eds.), Architecture and Community (pp.55-56). New York: Aperture. 

 

Bakkour. D. (2013). Khan al-Arus. Retrieved November 4, 2013, from http://www.discoverislamicart.org/database_item.php?id=monument;ISL;sy;… 

 

Bazaar. [Definition]. (n.d.). In Merriam-Webster Dictionary. Retrieved March 3, 2014, from http://www.merriam-webster.com/ 

 

Belgian Federal Government. Statistics Belgium. (2013). Structuur van de bevolking volgens huidige nationaliteit. [Data file]. Retrieved from http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/bevolking/structuur/huid… 

 

Ben-Mami. M. (2013). Great Mosque of Kairouan. Retrieved November 2, 2013, from http://www.discoverislamicart.org/database_item. php?id=monument;ISL;tn;Mon01;2;en 

 

Boussora, K. & Mazouz, S. (2004). The Use of the Golden Section in the Great Mosque at Kairouan. Nexus Network Journal, 6(1), 4-16. Retrieved from http://www.nexusjournal.com 

 

Brick. [Definition]. (2014). In The Free Dictionary. Retrieved from http://www.thefreedictionary.com 

 

Browner, K. (1976). Bazaar Route from Friday Mosque to the Maidan. In S. Cantacuzino, K. Browner (Eds.), Isfahan (pp. 261-281). England: The Architectural Press Ltd. 

 

Broug, F. (2013). Islamic Geometric Design. London: Thames and Hudson Ltd. 

 

Cambridge Dictionaries. (n.d.). Glocalization. Retrieved November 16, 2013, from http://dictionary.cambridge.org 

 

Cagaloglu Hamami. (2007). Cagaloglu Hamami. Retrieved March 26, 2014, from http://www.cagalogluhamami.com.tr/ 

 

Çakmak. S. (2013). Selimiye Mosque. Retrieved November 2, 2013, from http://www.discoverislamicart.org/database_item.php?id=monument;ISL;tr;… 

 

Chatel, F. D. (2014). Drops of Faith: Water in Islam. Retrieved March 1, 2014, from http://www.onislam.net/english/shariah/contemporary-issues/human-condit… 

 

Clarck, E. (2005). Underneath which rivers flow: The Symbolism of the Islamic Garden. Islamica Magazine, 11, 132. Retrieved from http:// islamica-magazine.com/ 

 

Colorsystem. (n.d.). Islamic Tradition. Retrieved March 1, 2014, from http://www.colorsystem.com/?page_id=1274&lang=en 

 

Department of Islamic Art. (2001a). Vegetal Patterns in Islamic Art. Retrieved November 9, 2013, from http://www.metmuseum.org/toah/ hd/vege/hd_vege.htm 

 

Department of Islamic Art. (2001b). Geometric Patterns in Islamic Art. Retrieved November 9, 2013, from http://www.metmuseum.org/toah/ hd/geom/hd_geom.htm 

 

Desilver, D. (2013). World’s population more widespread than you might think. Retrieved March 13, 2013, from http://www.pewresearch. org/fact-tank/2013/06/07/worlds-muslim-population-more-widespread-than-you-might-think/ 

 

Dickie, J. (1978). Allah and Eternity: Mosques, Madrasas and Tombs. In G. Michell (Ed.), Architecture of the Islamic world (pp.15-47). London: Thames and Hudson Ltd. 

 

Dome. [Definition]. (n.d.). In Merriam-Webster Dictionary. Retrieved February, 4, 2014 from http://www.merriam-webster.com/ 

 

Dressed Stone. [Definition]. (2003). In The Free Dictionary. Retrieved from http://www.thefreedictionary.com 

 

El-Shorbagy, A. (2010). Traditional Islamic-Arab House: Vocabulary and Syntax. International Journal of Civil & Environmental Engineering, 10(4), 15-20. Retrieved from http://www.ijens.org/ 

 

Eurib. (2009). Het Brand Identity Prism model van Kapferer. Retrieved February 23, 2014, from http://www.eurib.org/fileadmin/user_upload/ Documenten/PDF/Identiteit%20en%20Imago/v_-_Het_Brand-Identity_Prism_model_van_Kapferer.pdf 

 

Falahat, M. S. & Zare, M. (2011). The Emergence of Eternal Truth by light in Islamic Architecture. Canadian Journal on Environmental, Construction and Civil Engineering, 2(4), 37-42. Retrieved from http://www.ampublisher.com 

 

Fathy, H. (1970). The Arab House in the Urban Setting. London: Longman. Retrieved November 3, 2013, from http://archnet.org/library/documents/one-document.jsp?document_id=12817 

 

Fez-Barringten, B. (1994). The Aesthetics of the Arab Architectural Metaphor. Academia. Retrieved January 26, 2013, from http://www.academia.edu/1793076/The_Aesthetics_of_the_Arab_Architectura… 

 

Floor, W. (2006). The Woodworking Craft and its Products in Iran. Muqarnas XXIII: An Annual on the Visual Culture of the Islamic World (pp.159-190). Leiden: Brill. Retrieved from http://www.brill.com/ 

 

Foundation for Science, Technology and Civilisation (FSTC). (n.d.). Al-Qayrawan Mosque. Retrieved February 3, 2014, from 

http://www.muslimheritage.com/article/al-qayrawan-mosque 

 

Globalization. [Definition]. (n.d.). In Business Dictionary. Retrieved November 16, 2013, from http://www.businessdictionary.com 

 

Glocalization. [Definition]. (n.d.). In Business Dictionary. Retrieved November 16, 2013, from http://www.businessdictionary.com 

 

Glocalization. [Definition]. (n.d.). In Oxford Reference. Retrieved November 16, 2013, from http://www.oxfordreference.com 

 

Golden ratio. [Definition]. (2013). In Merriam-Webster Dictionary. Retrieved February 6, 2014, from http://www.merriam-webster.com/ 

 

Gombert, C. (n.d.). Saint-Géry: A Quarter in the Heart of Brussels. Ninove: Centre D’Information, de Documentation et d’Erude du Patrimoine Studies 

 

Grube, J. E. (1978). What is Islamic architecture? In G. Michell (Ed.), Architecture of the Islamic world (pp.10-14). London: Thames and Hudson Ltd. 

 

Hammam. [Definition]. (2014). In Dictionary.Reference.com. Retrieved March 13, 2014, from http://dictionary.reference.com/ 

 

Harmsen, S. (2006). Algorithmic Computer Reconstructions of Stalactite Vaults – Muqarnas – in Islamic Architecture. (Unpublished Dissertation). Heidelberg University. Retrieved from http://www.ub.uni-heidelberg.de/archiv/7047 

 

Hobson. M. J. (2004). The Eastern Origins of Western Civilization. New York: Cambridge University Press. 

 

Iltailetism. (2011, April 6). Iznik Tile process: Iznik çini eşref eroğlu sanat evi. [Video file]. Video posted to https://www.youtube.com/ watch?v=7kIsL7EX3_c 

 

Islamic Architecture. [Definition]. (2014). In The Free Dictionary. Retrieved September 29, 2013 from http://www.thefreedictionary.com 

 

Jones, D. (1978). The Elements of Decoration: Surface, pattern and light. In G. Michell (Ed.), In Architecture of the Islamic world (pp.112-143). London: Thames and Hudson Ltd. 

 

Kavuri-Bauer, S. (2012). Islamic Architecture. Retrieved September 29, 2013, from http://islamic-arts.org/2012/islamic-architecture/ 

 

Kettererkunst. (n.d.). Neorenaissance. Retrieved March 3, 2013, from http://www.kettererkunst.com/dict/neorenaissance.shtml 

 

Khakzad, M. R., Ahmadnia, H. & Hassanzadeh, M. (2011). Application of Golden ratio in Facades and Ornaments of Quadruple Vaulted Porticos of Jame Mosque of Isfahan. Journal of Civil Engineering and Urbanism, 2(3), 97-101. Retrieved from www.ojceu.ir/main/ 

 

Klein, N. (2000). No Logo. London: Fourth Estate. 

 

Kultur.gov. (2005). Revival of Iznik Tiles After 300 years. Retrieved March 7, 2014, from http://www.kultur.gov.tr/EN,33841/iznik-and-iznik-tiles.html 

 

Levitt. T, (1983). The Globalization of Markets. Harvard Business Review. Retrieved from http://hbr.org 

 

Lewcock, R. (1978). Architects, craftsmen and builders: Materials and techniques. In G. Michell (Ed.), Architecture of the Islamic world (pp.112-143). London: Thames and Hudson Ltd. 

 

McDonalds (n.d.). Retrieved November 14, 2013, from http://www.mcdonalds.com/us/en/home.html 

 

Metropolitan Museum of Art. (n.d.). Chronology of Major Empires and Dynasties in the Islamic World. Retrieved November 3, 2013, from http://www.metmuseum.org/en/learn/for-educators/publications-for-educat… 

 

Moosavi, S. M. (2004). Bazaar and its role in the development of Iranian traditional cities. (Unpublished Thesis). Tabriz Azad University. Retrieved from http://www.etsav.upc.es/personals/iphs2004/pdf/145_p.pdf 

 

Mosque. [Definition]. (2013). In Merriam-Webster Dictionary. Retrieved November 2, 2013, from http://www.merriam-webster.com/ 

 

Museum With No Frontiers. (n.d. a). The Umayyads. Retrieved November 2, 2013 from http://www.discoverislamicart.org/gai/isl/page. php?theme=1 

 

Museum With No Frontiers (n.d. b). Arabic Calligraphy. Retrieved November 10, 2013 from http://www.discoverislamicart.org/exhibitions/isl/ arabic_calligraphy/introduction.php 

 

Muslim. [Definition]. (2009). In The Free Dictionary. Retrieved September 29, 2013, from http://www.thefreedictionary.com 

 

Hertogen, J. (2012). Moslimmeerderheid of miskennen werkelijkheid. [Data file]. Retrieved May 6, 2014, from http://www.npdata.be/ BuG/157-Moslims-Brussel/Moslims-Brussel.htm 

 

Ornamentation. [Definition]. (2009). In The Free Dictionary. Retrieved November 9, 2013, from http://www.thefreedictionary.com 

 

Pattern In Islamic Art. (2007). Materials and Mediums. Retrieved February 9, 2014, http://patterninislamicart.com/background-notes/materials-and-mediums/ 

 

Pendentives. [Definition]. (n.d.). In Merriam-Webster Dictionary. Retrieved from http://www.merriam-webster.com/ 

 

Petersen. A. (1996). Dictionary of Islamic Architecture. London & New York: Routledge. 

 

Pew Research (2011). The Future of the Global Muslim Population. Retrieved March 13, 2013, from http://www.pewforum.org/2011/01/27/ the-future-of-the-global-muslim-population/ 

 

Petherbridge, T.G. (1978). Vernacular Architecture: The House and Society. In G. Michell, (Ed.), Architecture of the Islamic world (pp.176-208). London: Thames and Hudson Ltd. 

 

Pieterse, N. J. (2006a). Globalization goes in circles – Hybridities East-West. In D. Schirmer, G. Saalmann, C. Kessler, (Eds.), Hybridising East and West. Munster: LIT Verlag. 

 

Pieterse, N. J. (2006b). Oriental Globalizaiton – Past and Present. In G. Delanty, (Ed.), Europe and Asia Beyond East and West. (pp. 61-74). New York: Taylor & Francis Group. 

 

Pieterse, N. J. (2009). Globalization & Culture: Global Mélange. Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. 

 

Plaster. [Definition]. (2009). In The Free Dictionary. Retrieved March 6, 2014, from http://www.thefreedictionary.com 

 

Quaranta, G. (2003). Glocalization – Research study and Policy Recommendations. Rome: Glocal Forum. 

 

Ragette, F. (2012). Traditional Domestic Architecture of the Arab Region. Germany: Menges. 

 

Robertson. R, (1995). Glocalization: Time- Space and Homogeneity-Heterogeneity. In M. Featherstone, S. Lash, R. Robertson, (Eds.), Global Modernities. (pp. 25-44). London: Sage Publications. 

 

Salaam.co. (n.d.). Islamic patterns & Geometry. Retrieved November 9, 2013, from http://www.salaam.co.uk/themeofthemonth/march02_ index.php?l=3 

 

Samling, D. (n.d.). What is Islamic Art. Retrieved September 29, 2013, from http://www.davidmus.dk/assets/2353/What_is_Islamic_art_02. pdf 

 

Sims, E. (1978). Trade and Travel: Markets and Caravanserais. In G. Michell (Ed.), In Architecture of the Islamic world (pp.80-111). London: Thames and Hudson Ltd. 

 

Sint-Gorikshallen (n.d.). Retrieved March 3, 2013, from http://www.sintgorikshallen.be 

 

Smith, V. S. (2012). Going ‘Glocal’: How Smart Brands Adapt to Foreign Markets. Retrieved November 14, 2013, from http://www.forbes. com/sites/sylviavorhausersmith/2012/06/22/cultural-homogeneity-is-not-an-automatic-by-product-of-globalization 

 

Souk. [Definition]. (2013). In Merriam-Webster Dictionary. Retrieved March 3, 2014, from http://www.merriam-webster.com/ 

 

Stone. [Definition]. (n.d.). In Merriam-Webster Dictionary. Retrieved February 3, 2014, from http://www.merriam-webster.com/ 

 

Stucco. [Definition]. (2000). In The Free Dictionary. Retrieved March 6, 2014, from http://www.thefreedictionary.com 

 

ST.Tropez Boutique. (2009, April 11). Zellige tile: Glazed Moroccan tiles.[Video file]. Video posted to https://www.youtube.com/watch?v=iqEOt36ia0k 

 

Tabba, Y. (1985). The Muqarnas Dome: Its origin and meaning. In Muqarnas III: An Annual on Islamic Art and Architecture (pp.61-74). Leiden: Brill. Retrieved from http://www.brill.com/ 

 

The Ottomans. (2002). The Ottomans. Retrieved November 2, 2013, from http://www.theottomans.org/english/art_culture/edirne.asp 

 

Tiles. [Definition]. (2009). In The Free Dictionary. Retrieved March 7, 2014, from http://www.thefreedictionary.com 

 

Torky. T. (2013). Wikala of al-Ghuri. Retrieved November 4, 2013, from http://www.discoverislamicart.org/database_item.php?id=monument;ISL;eg;… 

 

Unesco (n.d. a). Arab States. Retrieved September 27, 2013, from http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ID=1298&URL_DO=DO_TOPIC&URL_S… 

 

Unesco (n.d. b). Caravanserais. Retrieved November 2, 2013 from http://www.unesco.org/culture/dialogue/eastwest/caravan/page4.htm 

 

Unesco. (1986). Ancient City of Aleppo. Retrieved March 9, 2014 from http://whc.unesco.org/en/list/21 

 

Unesco. (2012). Masjed-e Jāmé of Isfahan. Retrieved February 7, 2014, from http://whc.unesco.org/en/list/1397/ 

 

Unesco. (1979). Meidan Emam, Esfahan. Retrieved February 7, 2014, from http://whc.unesco.org/en/list/115 

 

Unesco. (2000). Walled City of Baku with the Shirvanshah’s Palace and Maiden Tower. Retrieved February 10, 2014, from http://whc.unesco. org/en/list/958/ 

 

University of Oxford. (2014). Ethnic diversity in England ‘does not breed distrust’. Retrieved March 13, 2013, from http://www.ox.ac.uk/ media/news_releases_for_journalists/140115.html 

 

Vault. [Definition]. (n.d.). In Merriam-Webster Dictionary. Retrieved February, 4, 2014 from http://www.merriam-webster.com/ 

 

Vereycken, K. (2013). The Secrets of the Florentine Dome. Retrieved February 4, 2014, from http://schillerinstitute.org/educ/pedagogy/2013/ vereycken-dome-1.html 

 

Vernacular architecture. [Definition]. (2014). In Oxford Dictionaries. Retrieved March 27, 2013, from http://www.oxforddictionaries.com/ 

 

Verhelst, J. (2011). De Neo-Vlaamse-Renaissance als Nationale Stijl? (Thesis, Ghent University). Retrieved from http://lib.ugent.be/

 

Victoria and Albert Museum (n.d. a). Calligraphy in Islamic Art. Retrieved November 9, 2013 from http://www.vam.ac.uk/content/articles/c/ calligraphy-in-islamic-art/ 

 

Victoria and Albert Museum (n.d. b). Plant Motifs in Islamic Art. Retrieved November 9, 2013 from http://www.vam.ac.uk/content/articles/p/ plant-motifs-in-islamic-art/ 

 

Voyatzis, C. (2011). Welcome to the Iznik Tiles Era. Retrieved March 7, 2014, from http://www.yatzer.com/Welcome-to-the-IZNIK-tiles-era 

 

Water in Islamic Architecture. (n.d.). Retrieved March 2, 2014, from http://theculturetrip.com/middle-east/articles/water-in-islamic-archite… 

 

Werner, L. (2001). Zillij in Fez. In Saudi Aramco World (pp.18-31). Houston: Aramco Services Company. Retrieved from https://www.saudiaramcoworld.com/ 

 

Williams, E. (2012). Baths and Bathing Culture in the Middle East: The Hammam. Retrieved March 7, 2014, from https://www.metmuseum. org/toah/hd/bath/hd_bath.htm 

 

Wood. [Definition]. (2009). In The Free Dictionary. Retrieved March 7, 2014, from http://www.thefreedictionary.com 

 

Yalman. S. (2001a). The Art of the Umayyad Period. Retrieved March 27, 2014, from http://www.metmuseum.org/toah/hd/umay/hd_umay. htm 

 

Yalman. S. (2001b). The Art of the Seljuqs of Iran. Retrieved March 27, 2014, from http://www.metmuseum.org/toah/hd/iselj/hd_iselj.htm 

 

Yalman. S. (2002). The Art of the Ottomans before 1600. Retrieved March 27, 2014, from http://www.metmuseum.org/toah/hd/otto1/ hd_otto1.htm 

Universiteit of Hogeschool
Master in de Interieurarchitectuur
Publicatiejaar
2014
Kernwoorden