Experiëntie

Pim Jacobs
Persbericht

Experiëntie

 

Experiëntie

Pim Jacobs

De foto (zie bijlage) heeft niets te maken met mijn scriptie. En toch is het door deze foto dat je begonnen bent met lezen.

En nu stoppen met lezen is wat knullig want je wil waarschijnlijk niet toegeven dat je bent beetgenomen. Je ziet dat er nog woorden volgen. Durf je nu te stoppen?

Een scriptie over een duif? nee, het is enkel een façade

Het doel van Odyssee (800 v.c.) was de zoektocht naar zichzelf, het ontgroeien van zichzelf in sociale verplichtingen van de constant evoluerende en bevreemdende maatschappij. De Franse symbolist Arthur Rimbaud (1854-1891) zei ‘ Je est un autre’ waarmee hij bedoelde dat achter elke ‘ik’ ook een andere ‘ik’ schuilgaat. Bij de Portugese dichter Fernando Pessoa (1888-1935) hield deze uitspraak schizofrenie in maar het kan ook een andere betekenis hebben namelijk dat je plots een aspect in jezelf ontdekt dat altijd sluimerend aanwezig is geweest. En dat kan je maar ontdekken als je aan zelfreflectie doet.

Een scriptie over schizofrenie? nee, het is enkel de inleiding

De zoektocht naar zichzelf is dus iets van alle tijden… Deze existentiële vraag houdt de mens nu eenmaal bezig: wat doe ik hier in godsnaam? Dit in het achterhoofd houdend, is het niet geheel bevreemdend dat een jonge student architectuur zich de vraag stelt in welke mate zijn karakter te zien is in zijn ontwerpen of ontwerpproces. Welk deel maakt zelfreflectie uit in het ontwerpproces? In welke mate kan dit positief bijdragen tot het eindresultaat of juist tegenwerken?

Architectuur is immers een kunde én een gevoelsmatig iets. Jan Hoet verklaart dat alleen gevoel bij iedereen anders is en dat dat juist je uniek maakt, al de rest is aan te leren. Je ziel kunnen leggen in een ontwerp schept immers een enorme zelfvoldoening maar vooraleer dit mogelijk is, is er nood aan enige zelfkennis. Ideeën die opborrelen uit je ‘ik’ -of andere ‘ik’-  geven het ontwerp een persoonlijk toets, iets wat niet te kopiëren valt. Dit is van mij en je ziet het… Het origineel is altijd beter dan de kopie.

Een scriptie over architectuur? ja, we zijn er bijna

Ervaring groeit en kan ook alleen maar groeien als je er voor open staat. Bewust het avontuur opzoeken, in de hoop bewuster te leven, in de hoop te kunnen vatten wat er allemaal rondom me gebeurt. ‘Zelfbeleving’ heb ik als vertrekpunt genomen. Het persoonlijk ervaren van het leven staat dus centraal, het is een belangrijk aspect in het hele groeiproces zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. De eigen wil willen doordrijven en tegen de muur durven te lopen, niet bang zijn voor een experiment, dat is de uitdaging: zo ben ik uiteindelijk gekomen tot de titel van mijn werk: Experiëntie, beleving, ervaring, gevoel, gewaarwording, ondervinding. Buiten de lijntjes durven te kleuren en daardoor nieuwe horizonten ontdekken: een ‘ervaring’ die uiteindelijk een 4-delige queeste is geworden.

één Dit onderdeel bevat columns die wekelijks verschijnen in de weekendeditie van ‘Het Medium’. Ik schrijf als architectuurstudent en als levensgenieter met een open blik op de omringende wereld. Soms na een week van niets, soms na een week van alles. Ieder moment kan ik een magistrale ingeving krijgen, maar soms laat dat moment op zich wachten.

twee Hier laat ik zwarte zinnen in een witte massa staan. De zinnen of woorden zijn afkomstig uit de columns uit het eerste deel. Die zinnen zijn een eerste stap naar mezelf.

drie Ik herneem elke column en schrijf er een reflectie op. Ik bekijk ze vanop een afstand en bezin me over de geschreven ideeën, gevoelens… Soms verbazen ze me, soms overdonderen ze me en soms stellen ze me teleur.

vier Mijn bevindingen op een rijtje: het ultieme antwoord op de initiële vraag: ‘Wie ben ik?’.

Een scriptie over mezelf? ja, eigenlijk wel

Maar hoe begin je aan zo een ontdekkingstocht naar jezelf?

Cheshire Kat’, vroeg Alice, ‘wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?’. ‘Dat ligt er voornamelijk aan waar je naar toe wilt’, zei de Kat. ‘Dat kan mij niet schelen’, zei Alice. ‘Dan doet het er ook niet toe welke kant je opgaat’, zei de Kat. (Dodgson, 1895)

Het begin is nu hier, het einde is pas op het einde en dat valt te bezien.

Bibliografie

 

bibliografie

 

Bosmans, P. (1989). Neem je tijd om gelukkig te zijn. Tielt: Lannoo.

 

De Backer, P. en Steenhorst, R. (2012). Toots 90. Gent: Borgerhoff & Lamberigts nv.

 

De Jaeger, G. (2010). Beginselen van de celbiologie en genetica. Cursus. Gent: Universiteit Gent.

 

De Saint-Exupéry, A. (1948) Citadelle. Parijs: Gallimard.

 

De Saint-Exupéry, A. (1943) Le Petit Prince. Groningen: Wolters-Noordhoff.

 

Dodgson, C. (1895) Alice in Wonderland, New York: R&S Books.

 

Ebb, F. (1972). Money, Money, uit de film ‘Cabaret’.

 

Hens, T. (16.02.2001). De tien gebeurtenissen die Panamarenko hebben veranderd. De Standaard, p. 24.

 

Hoet, J. (2012). Spraakmaker. Grappa, 1, p. 36.

 

Hungerford, M. (1878). Molly Bawn. Leipzig: Tauchnitz.

 

Janssens, T. (05.01.2013). Richard de onontkoombare. De Standaard, p. 54.

 

Jazz Standards (2005). Wake Up and Dream, via www.jazzstandards.com [geraadpleegd op 31 december 2012].

 

Kauwenberghs, L. (1983). Oorlog en propaganda, met de camera gewapend. Brussel: Gemeentekrediet van België.

 

Kunstbus (2006). Jan Hoet, via www.kunstbus.nl [geraadpleegd op 24 december 2012].

 

Laan, D. (1989). Pinkeltje en het verdwenen kindercircus. Houten: Van Holkema & Warendorf/Unieboek.

 

Manifesta9 (2012). About Manifesta, via www.manifesta9.org [geraadpleegd op 11 augustus 2012].

 

Mostafavi, M. (2011). Inorganic Architecture. El Croquis, 155, p. 245.

 

Mullenweg, M. (2012). Jazz Quotes, via www.jazz-quotes.com [geraadpleegd op 13 december 2012].

 

Neutra, R. (ongedateerd). Architecture and the Landscape. Manuscript. Californië: UCLA.

 

Rossi, A. (1966). L’architettura della Città. Amsterdam: Sun.

 

Rossi, A. (1991). Verlust der Mitte. OASE, 31, p. 72-75.

 

Shakespeare, W. (1607). Macbeth. Londen: Cresta House.

 

Shakespeare, W. (1591). The most excellent and lamentable tragedie of Romeo and Juliet. Londen: Cresta House.

 

The Dylan Thomas Boathouse (2003). History of the Boathouse, via www.dylanthomasboathouse.com [geraadpleegd op 23 oktober 2012].

 

Tuymans, L. (11.05.2012). Loslippig. Het Belang van Limburg, p. 43.

 

Van Den Hoof, M. (2011). Double Bill. Antwerpen: Luster.

 

Van Ostaijen, P. (1926). Gebruiksaanwijzingen der lyriek.

 

Van Puymbroeck, R. (01.09.2012). Toots Thielemans. De Morgen, p. 6.

Universiteit of Hogeschool
Master of Science in de architectuur
Publicatiejaar
2013
Kernwoorden
Share this on: