De Vlaamse Media Maatschappij, het business model van een omroeporganisatie onder druk door digitalisering en internationalisering
De Vlaamse Media Maatschappij, het business model van een omroeporganisatie onder druk door digitalisering en internationalisering
Persartikel: TV is dood, lang leve TV !
Deze uitspraak geeft goed aan welke tegenstrijdige sentimenten er heden ten dage leven in de audiovisuele sector. Aan de éne kant heb je de onheilsprofeten die geen toekomst meer zien voor televisie, aan de andere kant zijn er velen die menen dat het allemaal wel niet zo een vaart zal lopen en dat televisie ook in de toekomst een belangrijke bron van informatie en ontspanning zal blijven. Bewijzen voor de argumenten die de onheilsprofeten aandragen zijn zeldzaam. Overal ter wereld wordt er meer en meer TV gekeken. Alle internationale rapporten, cijfers en indicatoren wijzen erop dat TV verreweg het populairste medium blijft. Zo is 2010 het elfde opeenvolgende jaar dat TV kijken toeneemt in Europa tot 228 minuten per dag in 2010, 25 minuten meer dan in 2000. Het feit dat televisie populairder is dan ooit wordt aangedreven door nieuwe technologieën die de kijkervaring verbeteren op het gebied van kwaliteit en comfort. Deze technologieën zoals HD TV, Personal Video Recorders (PVR), breedband aansluitingen en smartphones verspreiden zich met enorme vaart onder de bevolking. Waarom zijn velen er dan van overtuigd dat we op dit moment de laatste stuiptrekkingen van televisie meemaken ? Waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld dat een bepaald type van TV dood is, televisie als massamedium met gevestigde ijkpunten waar heel de natie samen voor de buis zat om naar dezelfde programma’s te kijken. Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw ondergaat TV radicale veranderingen. De belangrijkste invloeden zijn deregulering, internationalisering, commercialisering en digitalisering. Wat opvalt is dat door deze ontwikkelingen de macht verschuift van omroepbedrijven naar wereldwijde conglomeraten die actief zijn in verschillende media, over uitgebreide rechten beschikken en vaak ook de controle hebben over distributie en consumenten via hardware, encryptie, navigatieapparatuur en het beheer van abonnees. Het zijn meestal niet de TV omroepen die zich tot grote spelers kunnen ontwikkelen maar eerder kabeloperatoren, telecombedrijven en software bedrijven tot zelfs hardware fabrikanten omdat deze bedrijven veel beter gekapitaliseerd zijn en in staat zijn om grote investeringen te doen. Allemaal strijden ze om de gunst van de kijker. Technologieën die inspelen op de behoefte van consumenten zullen winnen, andere niet. Zeker in dit tijdperk van hyperconcurrentie wordt de rol van de gebruiker alsmaar belangrijker. Digitale televisie en internet laten immers tweerichtingsverkeer toe waardoor hij verandert van een passieve kijker naar een meer actieve, medebepalende speler op het veld. De toekomst van TV kan dus zeker niet los gezien worden van de kijker in al zijn psychologische, sociologische en economische aspecten. Uiteindelijk is het de gebruiker die mee bepaalt hoe media en meer bepaald televisie er in de toekomst uit gaan zien.SMIT, Studies on Media, Information and Telecommunication: “Future media holds out a possibility of on-demand access to dematerialized content at anytime, anywhere, on any digital device, as well as interactive user feedback, creative participation and community formation around the media content”. Wat voor gevolgen hebben al deze wereldwijde ontwikkelingen nu voor het audiovisuele landschap in Vlaanderen, en meer bepaald voor het grootste commerciële omroepbedrijf van deze markt, De Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) ? In Vlaanderen is de machtsbalans vooral sinds de invoering van digitale TV in 2005 veranderd. Omroepen worden sindsdien verder in de waardeketen geduwd en distributiebedrijven nemen het heft in handen, met name Telenet en in mindere mate Belgacom. Beslissingen die op de hoofdkwartieren van deze distributeurs genomen worden, hebben heel wat gevolgen bij de andere bedrijven verderop in de waardeketen. Zo heeft het gebruikscomfort van uitgesteld kijken aangeboden door de distributeurs, het verdienmodel van private omroepen dat voornamelijk steunt op adverteerders, al ten dele aangetast. Bovendien kan door de intrede van voortdurend nieuwe spelers op de Vlaamse omroepmarkt en de verder toenemende fragmentatie die hiermee gepaard gaat, het steeds moeilijker worden voor een marktleider als VMMa om de grote bedragen op te hoesten die gepaard gaan met ‘premium’ content. Die premium content zorgt ervoor dat er voldoende grote aantallen kijkers afstemmen waar adverteerders dan weer in geïnteresseerd zijn om hun grote merkreclamecampagnes aan op te hangen en is dus onontbeerlijk voor de verdere toekomst van VMMa. Bovendien gebeuren er internationaal ook belangrijke verschuivingen. TV’s worden meer en meer aangesloten door de hardware fabrikanten op het internet waardoor in de toekomst al de omroepen en distributeurs kunnen worden omzeild. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat Hollywood rechtstreeks communiceert met zijn klanten en zijn content via het internet distribueert en wereldwijd ten gelde maakt. Sommige ontwikkelingen in de markt zouden dus wel eens een paradigma shift met zich mee kunnen brengen waardoor de kernactiviteiten van VMMa minder of niet meer relevant worden.Carl Decaluwé, Vlaams volksvertegenwoordiger, lid van de Mediacommissie: “De generalistische televisiezenders zullen op termijn wellicht verdwijnen. Twee lagen van het mediaspectrum blijven ongetwijfeld overeind. Dat zijn de distributeurs en de productiehuizen”. Hoewel kleine markten vaak gekenmerkt worden door een eigen logica, krijgen deze veranderingen in een steeds meer geglobaliseerde audiovisuele industrie steeds meer impact. Ook stellen we vast dat de innovatie in de sector alsmaar minder voortkomt vanuit content of omroepbedrijven maar eerder vanuit grote internationale bedrijven, genre Apple of Google. Als de globale schaal van televisie het voor lokale omroepen steeds moeilijker maakt om te innoveren, dan wordt strategisch opereren belangrijker dan ooit. Het speelveld waarin een televisieomroeporganisatie opereert is uiterst complex geworden, zowel technologisch als qua regelgeving. De strategische positionering en lange termijn beslissingen zijn bepalender dan ooit wil een organisatie overleven. Niemand kan het hele veld beslaan. Je kan het nog het best vergelijken met een pokerspel. Met wie moet je samenspannen om je eigen doelen zo goed mogelijk te bereiken. Het is dus heel belangrijk om de context waarin je bedrijf opereert goed te kennen, zowel lokaal als internationaal.
- ACT. (2010). Jaarlijks rapport 2010. Opgeroepen op 23 juni 2011, van http://www.acte.be/EPUB/easnet.dll/GetDoc?APPL=1&DAT_IM=02AB2D
- Aitkenhead, D. (2010). Clay Shirky: 'Paywall will underperform – the numbers don't add up. Opgeroepen op 6 augustus 2011, van The Guardian: http://www.guardian.co.uk/technology/ 2010/jul/05/clay-shirky-internet-television-newspapers
- Andersen, & Europese Commissie. (2002). Outlook of the development of technologies and markets for the European Audio-visual sector up to 2010.
- Anderson, C. (2009). FREE: Hoe het nieuwe Gratis de markt radicaal verandert. Amsterdam: Nieuw Amsterdam.
- Attallah, P. (2007). A Usable History for the Study of Television. Canadian Review of American Studies, 37(3), 325-349.
- Backstage nr.28. (2009, November). Dossier De Tv-bereiksmeting na invoering van het uitgesteld kijken. Opgeroepen op 3 augustus 2011, van http://www.ipb.be/upload/TV/marketing/ mediaconsumption/timeshifted/timeshiftednl.pdf
- Baltussen, L. (2011). Openmaken, die kabels! Opgeroepen op 2 augustus 2011 , van Knack: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/technologie/openmaken-die-k…
- Bangma, M. (2011). Consumenten zien Video on Demand als alternatief voor als er niets op TV is. Opgeroepen op 8 juli 2011, van http://www.marketingfacts.nl/berichten/ 20110512_consumenten_zien_video_on_demand_als_alternatief_voor_als_er_niets/
- BARB. (2011). BARB To Rollout Web TV Viewing Meter. Opgeroepen op 11 juli 2011, van http://www.barb.co.uk/news/item/id/226/?source=primary
- Belga. (2011). Drie op vier Vlaamse gezinnen heeft digitale televisie. Opgeroepen op 6 juli 2011, van http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/technologie/drie-op-vier-vl…
- Biggam, R. (2011). Sectoral perspectives on 20 years of private television in Europe. Opgeroepen op 28 april 2011, van http://www.privatetelevision.eu/cmimg/client44//File/Biggam.pdf
- Borland, J., & Hansen, E. (2007). The TV Is Dead. Long Live the TV. Opgeroepen op 1 juni 2011, van Wired: http://www.wired.com/entertainment/hollywood/news/2007/04/ tvhistory_0406#comments
- Briel, R. (2011). New VOD portal for UPC. Opgeroepen op 19 juni 2011, van Broadband TV News: http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/10/new-vod-portal-for-upc/
- Briel, R. (2011 (b)). Lovefilm extends Disney streaming to Germany. Opgeroepen op 4 juli 2011, van Broadband TV News: http://www.broadbandtvnews.com/2011/06/10/lovefilm-extends-disney-strea…
- Budd, J. (2010). Changing the channel: A special report on television. Opgeroepen op 5 augustus 2011, van The Economist: http://www.caphillipsco.com/wp-content/uploads/2010/05/Economist-TV-Sur…
- Canvas. (2011, 4 mei). Het Groot Mediadebat. Opgeroepen op 5 augustus 2011, van http://video.canvas.be/extra-2011-het-groot-mediadebat
- CIM. (2011). Welke zenders worden gemeten door het CIM? Opgeroepen op 11 juli 2011, van http://www.cim.be/media/televisie/faq
- Clover, J. (2011). BBC Online review rejects iPlayer aggregation. Opgeroepen op 6 juni 2011, van http://www.broadbandtvnews.com/2011/01/24/bbc-online-review-rejects-ipl…
- Cockx, R. (2011). Bekijk de grootste BBC klassiekers op je iPad. Opgeroepen op 8 augustus 2011, van http://blogs.tijd.be/tzine/2011/07/bekijk-de-grootste-bbc-klassiekers-o…
- De Morgen. (2011). Opgeroepen op 11 juli 2011, van Ruim 3 miljard fimpjes bekeken op YouTube: http://www.demorgen.be/dm/nl/5403/Internet/article/detail/1269742/2011/…
- De Sutter, R. (2011). Ken uw consument. Opgeroepen op 12 augustus 2011, van VRT Medialab: http://www.vrtmedialab.be/projects/mediacrm/
- Debackere, J., & Dumon, P. (2010, december 17). Machtsspel tussen de omroepen en Telenet. De Morgen, p. 31.
- Decaluwé, C. (2010). Live or let die. Roularta Books.
- Deridder, K. (2011). Second Screen, The Big Challenge of Content, Usage and Business Models. Belgian Broadcast Days Vilvoorde.
- Dhoest, A., & Van Den Bulck, H. (2007). Publieke televisie in Vlaanderen: een geschiedenis. Gent: Academia Press.
- Digimedia. (2010). De smartphones raken ingeburgerd in België. Opgeroepen op 10 augustus 2011, van http://www.digimedia.be/pdf/Inside-120-NL/120smartphonesNL.pdf
- Donders , K., & Evens, T. (2010). Broadcasting and its distribution in Flanders, Danmark and the United States: an explorative and future-oriented analysis. IBBT-SMIT, MICT.
- Donders, K., & Evens, T. (2011). Cable wars and business battles in broadcasting markets: implications for Internet television. Opgeroepen op 18 juli 2011, van https://biblio.ugent.be/input/download?func=downloadFile&fileOId=1209140
- Edgecliffe-Johnson, A. (2010). No End in Sight for TV's Golden Age. Opgeroepen op 19 mei 2011, van The Financial Times: http://www.ft.com/intl/cms/s/0/d0a6e012-ca58-11df-a860-00144feab49a.htm…
- Europese Commissie. (2011). GREEN PAPER on the online distribution of audiovisual works in the European Union: opportunities. Opgeroepen op 14 juli 2011, van http://ec.europa.eu/ internal_market/consultations/docs/2011/audiovisual/green_paper_COM2011_427_en.pdf
- Europese Commissie. (2011 (b)). Special Eurobarometer 362, E-Communications Household Survey.
- FOD Economie. (2010). De convergentie. Opgeroepen op 25 juni 2011, van http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/communications_electroniques/C…
- Gates , B. (1996). The Road Ahead. New York, USA: Pinguin Books.
- Gazet Van Antwerpen. (2005). VMMa neemt Studio's Amusement over. Opgeroepen op 27 juni 2011, van Gva.be: http://www.gva.be/archief/guid/vmma-neemt-studio-s-amusement-over.aspx?…
- Gudorf, G. (2011). The practical approach to double screening. Opgeroepen op 31 juli 2011, van Connected World.tv: http://www.connectedworld.tv/articles/the-practical-approach-to-double-…
- Hall, G. (2010). Why 2011 Is Being Called The Year Of "The Cable Cut". Opgeroepen op 7 augustus 2011, van Business Insider: http://www.businessinsider.com/what-will-it-take-to-make-over-the-top-v…
- Hall, G. (2010 (b)). Who Is Playing The OTT Game And How To Win It. Opgeroepen op 7 augustus 2011, van Business Insider: http://www.businessinsider.com/who-is-playing-the-ott-game-and-how-to-w…
- Harries, D. (2002). Watching The Internet. In D. Harries , The New Media Book (pp. 171-182). BFI Publishing.
- Hesmondhalgh, D. (2007). The Cultural Industries. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE.
- Het Nieuwblad. (2011). Digitale televisie nekt telenovelles. Opgeroepen op 3 augustus 2011, van http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110307_008
- IBM Business Consulting Services. (2006). The end of Television as we know it : A future industry perspective. New York, USA: IBM Corporation.
- IMS Research. (2011). Over-the-Top and On-Demand Change the Face of Pay-TV. Opgeroepen op 7 augustus 2001, van http://imsresearch.com/press-release/ OvertheTop_and_OnDemand_Change_the_Face_of_PayTV
- Kiss, J. (2011). Will streaming TV online lead to the death of the big media players? Opgeroepen op 6 juni 2011, van The Guardian: http://www.guardian.co.uk/media/2011/apr/18/digital-video-streaming-onl…
- Kroes, N. (2011). Tegel Award Speech 11 april 2011 Den Haag. Opgeroepen op 9 augustus 2011, van http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/kroes/docs/tegel.pdf
- Lancefield, P. (2010). The New TV Model and Disaggregated Content. Opgeroepen op 7 augustus 2011, van Broadstuff: http://www.broadstuff.com/archives/2341-The-New-TV-Model-and-Disaggrega…
- Lange, A. (2011). Challenges for the European TV. Opgeroepen op 28 april 2011, van 20 years of private television: http://www.privatetelevision.eu/cmimg/client44//File/Lange.pdf
- Lieten, I. (2011). Inleidende Speech, Staten-Generaal van de Media. Opgeroepen op 6 augustus 2011, van http://www.cjsm.vlaanderen.be/media/downloads/sgm-inleidende-speech-ing…
- Lieten, I. (2011 (b)). Slotspeech. Opgeroepen op 4 mei 2011, van http://www.cjsm.vlaanderen.be/media/downloads/sgm-slotspeech-ingrid-lie…
- Lotz, A. (2007). The Television will be revolutionized. New York, London: New York University Press.
- Malik, O. (2011). Future of TV According to Netflix’s Reed Hastings. Opgeroepen op 1 juni 2011, van Gigaom: http://gigaom.com/2011/05/31/the-future-of-tv-according-to-netflix%E2%8…
- Manovich, L. (2001). The language of new media. Cambridge, Mass.: MIT Press.
- McKinsey Global Institute. (2011). Internet matters: The Net’s sweeping impact on growth, jobs, and prosperity. Opgeroepen op 2 juni 2011, van http://www.eg8forum.com/fr/documents/ actualites/McKinsey_and_Company-internet_matters.pdf
- Miller, T. (2009). Television studies : the basics. London, New York: Routledge.
- Moses, A. (2009). TV or not TV? Opgeroepen op 11-6-2011, van http://www.smh.com.au/articles/2009/01/09/1231004268540.html
- Nachtergaele, J. (2010, 25 november). Directeur Diversificatie VMMa. (E. Van Der Velden, Interviewer)
- Negroponte, N. (1995). Digitaal leven. Amsterdam: Prometheus.
- Nielsen. (2011). State of the Media, Trends in TV Viewing—2011 TV Upfronts. Opgeroepen op 29 juni 2011, van http://blog.nielsen.com/nielsenwire/wp-content/uploads/2011/04/State-of…
- Nielsen. (2011 (b)). The Cross-Platform Report, Q1 2011. Opgeroepen op 11 augustus 2011, van http://www.nielsen.com/content/dam/corporate/us/en/reports-downloads/20…
- OECD. (2009). OECD Communications Outlook 2009. Opgeroepen op 6 juli 2011, van http://akgul.bilkent.edu.tr/oecd/oecd-ictoutlook-2009.pdf
- OECD. (2011). Communications Outlook 2011. Opgeroepen op augustus 11 2011, van http://www.mediatelecom.com.mx/doc_pdf/OCDE%20communications%20outlook…
- Ofcom. (2011). The Communications Market 2011, TV and audio-visual. Opgeroepen op 5 augustus 2011, van http://stakeholders.ofcom.org.uk/market-data-research/market-data/commu…
- Olsthoorn , P. (2011). Gaan televisieomroepen aan Connected TV? Opgeroepen op 1 augustus 2011, van Immovator Cross Media Network: http://www.immovator.nl/wat-vinden-televisieomroepen-van-connected-tv
- Otten, R. (2005). Achter televisie: omroepmarkten en -structuren in West-Europa. Antwerpen Apeldoorn: Garant.
- Pogue, D. (2011). The New York Times. Opgeroepen op 10 augustus 2011, van Cable TV in Pursuit of Mobility: http://www.nytimes.com/2011/03/03/technology/personaltech/ 03pogue.html?pagewanted=2&_r=1&ref=business
- Prario, B. (2007). Mobile Television in Italy:Value Chains and Business Models of Telecommunications Operators. Opgeroepen op 11 juli 2011, van Journal of Media Business Studies: http://www.jombs.com/articles/2007411.pdf
- PWC. (2011). Entertainment and Media. Opgeroepen op 4 juli 2011, van http://www.pwc.com/gx/en/ceo-survey/industry/entertainment-media.jhtml
- PWC. (2011 (b)). Global entertainment and media outlook 2010–2014; Revenues keep on migrating to digital - but offline still dominates. Opgeroepen op 26 juli 2011, van http://www.pwc.com/gx/en/global-entertainment-media-outlook/pdf/Outlook…
- Quaghebeur, P. (2011, 4 mei). Algemeen directeur VMMa. (E. Van Der Velden, Interviewer)
- REC. (2010). Vooruitblik op media(k)now: Stefan De Keyser. Opgeroepen op 17 juli 2011, van http://www.radiocentrum.be/blogoverzicht/vooruitblik-op-mediaknow-stefa…
- Rousseau, S. (2011). Belgacom rolt eerste 4G-netwerk in België uit . Opgeroepen op 11 augustus 2011, van De Tijd: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_telecom/ Belgacom_rolt_eerste_4G-netwerk_in_Belgie_uit.9076011-3125.art?ckc=1
- Sabbah , F. (1985). The New Media. In M. Castells, High Technology, Space and Society (pp. 210-224). Beverly Hills Ca.: Sage Publications.
- Salaets, B. (2011). Yelo, a new way of watching television everywhere at home. Vilvoorde: Belgian Broadcast Days 2011.
- Saura, L. B., & Enli, G. S. (2011). Commercial Television: Business in Transition. In J. Trappel (ed.), Media in Europe Today (pp. 79-96). Bristol UK / Chicago US: Intellect.
- Smets, V. (2003). Redelijke Ratio's. Opgeroepen op 2 augustus 2011, van www.pelckmans.be/docupload/Redelijk%20ratio%20materiaal.doc
- SMIT. (2011). Future Media. Opgeroepen op 28 juni 2011, van http://smit.vub.ac.be/domain/2/F.M
- Snoeck, D. (2011). Internet vervangt ‘roze' knop. Opgeroepen op 13 augustus 2011, van De Tijd: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_entertainment/Internet_vervangt…
- Steemers, J. (1998). (ed.) Changing Channels, the prospects for television in a digital world. Luton: John Libbey Media.
- Tacheny, T. (29 april 2011). Is there still a future for private television? Conference 20 years of television without frontiers and beyond. Brussels: IBBT-SMIT, IES, VUB.
- Tennø, H. (2011). The future of the TV experience. Opgeroepen op 10 juli 2011, van Mediacom - Blink Magazine: http://www.mediacom.com/media/404405/blink_global_2_2011.pdf
- The Hollywood Reporter. (2005). Opgeroepen op 11 juli 2011, van http://business.highbeam.com/2012/article-1G1-136908238/convergence-ful…
- Van Beversluys, S. (2003-2004). Scriptie, het taalbeleid van de Vlaamse televisieomroepen. Gent: Universiteit Gent.
- Van Der Mensbrugghe, T. (2011). Actiever Tv-kijken met de iPad. Avi Magazine nr. 132.
- Van Dijck, J. (2002). Televisie in het tijdperk van de digitale manipuleerbaarheid. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap 30: 3, 233-248.
- Van Thillo, C. (28 april 2011). Sectoral perspectives on 20 years of private television in Europe. Conference 20 years of television without frontiers and beyond. Brussels: IBBT-SMIT, IES, VUB.
- Vartanova, E., Saura, L. B., Steemers, J., & Papathanassopoulos, S. (2011). Media Industries: Ownership, Copyright and Regulation. In J. Trappel (ed.), Media in Europe Today (pp. 167-183). Bristol UK / Chicago US: Intellect.
- Verschraegen, G. (2002). De digitalisering van de cultuur. Tijdschrift voor Sociologie 23 (3-4), 303-324.
- Vervaet, K. (2011). Belgacom TV: A world’s IPTV success story. Opgeroepen op 15 juni 2011, van 20 years of private television: http://www.privatetelevision.eu/cmimg/client44// File/Vervaet.pdf
- Vlaamse Regulator voor de Media. (2010). Mediaconcentratie in Vlaanderen, rapport 2010.
- Williams, R. (1975). Television : Technology and Cultural Form. New York: Schocken Books.
- Wurtzel, A. (2010). Online and Mobile Video Analytics are in the "Prehistoric Ages". Opgeroepen op 12 augustus 2011, van http://blip.tv/beettv/video-nbc-s-research-czar-online-and-mobile-video…
- Yelo. (2011). 'Acht' rukt op naar 9. Opgeroepen op 2 augustus 2011, van http://yelo.be/nieuws/2556-acht-rukt-op-naar-9