De invloed van de lesstijl op wetenschappelijke geletterdheid

Jan Ardies
Persbericht

De invloed van de lesstijl op wetenschappelijke geletterdheid

Wetenschappelijke kennis bij jongeren? De leraar kan het verschil maken!

Vlaanderen heeft als kennismaatschappij nood aan goed opgeleide wetenschappers. Deze vorming begint al in het secundair onderwijs. Het is dan ook van belang dat scholen degelijk wetenschappelijk onderwijs bieden. Uit onderzoek aan de universiteit van Antwerpen is gebleken dat niet elke onderwijsstijl ervoor zorgt dat de leerplandoelstellingen efficiënt en effectief bereikt worden.

Uit de analyse van de PISA2006 bevraging bij leerlingen in de eerste graad algemeen, technisch en kunst secundair onderwijs zijn volgende aspecten gebleken. Leerlingen die klasgesprekken over de leerstof en inhoudelijke discussies houden, behalen minder goede resultaten dan leerlingen die dat niet doen. Het houden van debatten over wetenschappelijke onderwerpen heeft dus in de eerste graad secundair onderwijs alles behalve een positief effect. Ook leerlingen die eigen proeven mogen voorstellen en zelfgekozen experimenten mogen uitvoeren, scoren veel lager dan leerlingen die dat niet mogen.

De gestructureerde aanbreng van de leraar heeft dus een positief effect op de wetenschappelijke kennis van de leerlingen.

Het meest gebaat zijn leerlingen met een leraar die zegt waarom ze iets moeten kennen, hoe een bepaalde toepassing “in het echt” gebeurt, hoe wetenschappelijke principes toegepast kunnen worden,…  Zij behalen beduidend betere resultaten dan de leerlingen waarbij dit niet gebeurt. De leraren wetenschappen die uitleggen aan de leerling hoe het lesonderwerp in de realiteit, -buiten de schoolmuren- past zorgen eveneens voor meer interesse in wetenschappen. Daarbovenop komt dat als de leerling weet waarom hij iets leert, hij dat ook met meer vertrouwen zal doen. De grotere interesse en het sterkere vertrouwen bij het leren hebben een versterkend effect op het verwerven van kennis.

Het duiden van de lessen in een ruimer wereldbeeld heeft dus niet enkel rechtstreeks, maar zeker ook onrechtstreeks een positieve invloed op het verwerven van wetenschappelijke kennis en vaardigheden.

De manier van lesgeven van de leraar doet er dus in grote mate toe. Leerlingen die les krijgen van leraren die hen een blik op de wereld gunnen bereiken betere resultaten.

Wie waagde het te stellen dat over enkele jaren de leraar niet meer nodig zal zijn?

 

Jan Ardies, 5 juni 2009

Universiteit Antwerpen, Instituut voor Onderwijs- en Informatiewetenschappen.

 

Bibliografie

Askew, M., & William, D. (1995). Recent research in mathematics education 5-16. London: Office for Standards in Education.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory.

Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.

Baxter, M.B. (1992). Knowing and reasoning in college. Gender-related patterns in students' intellectual development. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Belenky, M.T., Clinchy, B.M.T., Goldberger, N.R,. & Tarule, J.M. (1986). Women's way of knowing. The development of self, voice, and mind. New York: Basic Books.

Brophy, J., & Good, T. L. (1986). Teacher behaviour and student achievement. Handbook of research on teaching 328-375. New York: Macmillan.

Bügel, K., & Glas, C. (1991). Item-specifieke verschillen in de prestatie van jongens en meisjes bij tekstbegripexamens moderne vreemde talen. Tijdschrift voor Onderwijsresearch, 16 (6), 337-351.

Campbell, R. J., Kyriakides, L., Muijs, R. D., & Robinson, W. (2004). Assessing teacher effectiveness: A differentiated model. London: Routledge Falmer.

Chase, M. A. (2001). Children’s self-efficacy, motivational intentions, and attributions in

physical education and sport. Research Quarterly for Sport and Exercise, 72, 47-54.

Commissie Monard (2009). Kwaliteit en kansen voor elke leerling. Een visie op de vernieuwing van het secundair onderwijs. In opdracht van de Vlaamse regering.

Creemers, B.P.M. (1994). The effective classroom. London: Cassell.

Creemers, B.P.M., Reynolds, D., (2000), School effectiveness and School improvement Vol. 11, nr.3 , 273-305, Swets & Zeitlinger.

Creemers, B.P.M., Kyriakides, L., (2006), Critical analysis of the current approaches to modelling educational effectiveness: The importance of establishing a dynamic model., School Effectivness and School Improvement, 17, 347-366

Creten, H., Nijsmans, I., Lens W., Douterlungne, M. & Cossey, H. (1998). Algemene vakken en beroepsleerlingen: op dezelfde golflengte?. Leuven: HIVA

De Jong, R., Westerhof, K. J., & Kruiter, J. H. (2004). Empirical evidence of a comprehensive model of school effectiveness: A multilevel study in Mathematics in the first year of junior general education in the Netherlands. School Effectiveness and School Improvement, 15, 3-31.

De Maeyer, S., Rymenans, R., (2004). Onderzoek naar kenmerken van effectieve scholen. Gent: Academia Press. Pg 7-101

De Maeyer, S., Rymenans, R., Van Petegem, P., Bergh, Van den Rijlaarsdam H., (2007) 'Educational leadership and pupil achievement: The choice of a valid conceptual model to test effects in school effectiveness research', School Effectiveness and School Improvement, 18, 125-145

De Meyer, I., Pauly, J., (2007) Wetenschappelijke vaardigheden voor de toekomst. De eerste resultaten van PISA 2006, Gent: Universiteit Gent vakgroep onderwijs.

Entwistle, N.J. (1998a). Improving teaching trough research on student learning. University teaching: international perspectives 73-112. New York: Garland

Entwistle, N.J. (1998b). Appraoches to learning and forms of understanding. Teaching and leanring in higher education 72-101. Melbourne: Australian Council for Educational Research.

Entwistle, N., McCune, V., Hounsell, J., (2003) Investigating ways of enhancing university teaching-learning enviroments: measuring students approaches to studying and perceptions of teaching. Powerful Learning Enviroments: Unravelling Basic Components and Dimensions. Oxford: Elsevier sience.

Everston, C. M., Anderson, C., Anderson, L., & Brophy, J. (1980). Relationships between

classroom behaviour and student outcomes in junior high math and English classes. American Educational Research Journal, 17, 43 – 60.

Franquet A. (2008) Afstudeerscriptie: Gelijke kansen, ongelijke uitkomsten? Een kwantitatieve analyse van de PISA 2006-resultaten in Europees vergelijkend onderzoek. Antwerpen: UA

Haenen J., Wessels H., (2005), Nieuwe leren voert naar vertrouwd terrein, didaktief nr 10, december 2005; Amsterdam

Hirt, N., Nicaise, I., von Kopp, B., Mitter, W. (2007). De school van de ongelijkheid. Berchem: Epo.

Jörg, T., Man in ’t Veld, M., Wubbels, Th., & Verwey, P. (1990). Oorzaken van de geringe populariteit van natuurkunde als examenvak bij meisjes in het AVO. Utrecht: Vakgroep Natuurkunde Didactiek van de Rijksuniversiteit Utrecht.

Kyriakides, L. (2005). Extending the comprehensive model of educational effectiveness by an empirical investigation. School Effectiveness and School Improvement, 16, 103-152.

Kyriakides, L., Campbell, R.J., & Gagatsis, A. (2000). The significance of the classroom effect in primary schools: An application of Creemers’ comprehensive model of educational effectiveness. School Effectiveness and School Improvement, 11, 501-529.

Kyriakides, L., Campbell, R. J., & Christofidou, E. (2002). Generating criteria for measuring

teacher effectiveness through a self-evaluation approach: A complementary way of measuring teacher effectiveness. School Effectiveness and School Improvement, 13, 291-325.

Kyriakides, L., & Tsangaridou, N. (2004, April). School effectiveness and teacher effectiveness in physical education. Paper presented at the 85th annual meeting of the American Educational Research Association, Chicago.

Kyriakides, L., and Creemers, B. P. M. (2008). Using a multidimensional approach to

measure the impact of classroom-level factors upon student achievement: a study testing the validity of the dynamic model, School Effectiveness and School Improvement, 19, 183-205

Kyriakides, L., (2008). Testing the validity of the comprehensive model of educational effectiveness: a step towards the development of a dynamic model of effectiveness, School Effectiveness and School Improvement,19, 429-446

Muijs, D., (2008). Educational effectiveness and the legacy of Bert P.M. Creemers, School Effectiveness and School Improvement, 19, 463-472

Muijs, D., Campbell, J., Kyriakides, L. and Robinson, W. (2005). Making the Case for Differentiated Teacher Effectiveness: An Overview of Research in Four Key Areas, School Effectiveness and School Improvement, 16, 51-70

Muijs, D., & Reynolds, D. (2000). School effectiveness and teacher effectiveness: Some preliminary findings from the evaluation of the mathematics enhancement programme. School Effectiveness and School Improvement, 11, 247-263.

Muijs, D., & Reynolds, D. (2001). Effective teaching: Evidence and practice. London: Paul Chapman.

Muijs, D., & Reynolds, D. (2002). Teacher beliefs and behaviors: What matters. Journal of

Classroom Interaction, 37(2), 3–15.

Van den Noortgate, W., Opdenakker, M.C. & Onghena, P. (2005) The Effects of Ignoring a Level in Multilevel Analysis, School Effectiveness and School Improvement, 16, 281 - 303

OECD (2007), PISA 2006: Science Competencies for Tomorrow’s World, Vol. 1; France Paris: Author

Opdenakker, M.C. & Van Damme, J. (2006). Differences between secondary

schools: A study about school context, group composition, school practice, and school effects with special attention to public and Catholic schools and types of schools, School Effectiveness and School Improvement, 17, 87 - 117

Ouborg, M.J. (1987). Sexeverschillen en antwoordvormen. Onderzoek naar verschillen in resultaten tussen meisjes en jongens op de eindexamenvragen van 1984 en 1986. Arnhem: Cito.

Pajares, F., Britner, S.L., Valiante, G., (2000). Realtion between achievement goals and self-beliefs of middle school students in writing an science. Contamporary Educational Psychology 25, 406-422

Reynolds, D., Teddlie, C., (2000) The international Handbook of School effectiveness Research. Londen, New york: Falmer Press.

Rikhof-van Eijk, M., & Neuman, I. (1989). Systeem van vrouwen; meisjes, informatica en didactiek. Utrecht: COBO.

Rosenshine, B. (1983). Teaching functions in instructional programs. Elementary School Journal, 89, 421-439.

Severiens, S. (1997). Gender and learing. Learning styles, ways of knowing, and patterns of reasoning. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Scheerens, J., & Bosker, R.J. (1997). The foundations of educational effectiveness. Oxford: Pergamon.

Stringfield, S. (1994a). The analysis of large data bases in school effectivness research, Advances in School Effectiveness Research and Practice, London: Pergamon, 55-72.

Stringfield, S. (1994b). A model of elementary school effects, Advances in School Effectiveness Research and Practice, London: Pergamon, 153-188.

ten Dam, G., Van Eck, E. & Volman, M. (1992). Onderwijs en sekse. Een verken­ning van re­searchpro­gramma's. 's-Gravenhage: DCE/STEO.

Van Damme, J., De Fraine, B., Van Landeghem, G., Opdenakker, M.C. & Onghena, P., (2002). A New Study on Educational Effectiveness in Secondary Schools in Flanders: An Introduction, School Effectiveness and School Improvement, 13, 383-397

Van Damme, J., Van Landeghem, G., De Fraine, B., Opdenakker, M.-C. & Onghena, P. (2004). Maakt de school het verschil? Effectiviteit van scholen, leraren en klassen in de eerste graad van het middelbaar onderwijs. Leuven, Acco

van der Werf, M.P.C. (1988). Meisjes en wiskunde: het HEWET-project. Eindrapport. Groningen: RION.

van der Werf, G. (2005). Het nieuwe leren is inefficiënt en ineffectief. Didactief 5, mei 2005; 21-23; Amsterdam

Veenstra, R. (1999). Leerlingen-klassen-scholen. Prestaties en vorderingen van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Amsterdam : Thela Thesis.

Volman, M., (1999). Onderwijskundig lexicon. Omgaan met verschillen, Amsterdam: UVA

Yair, G. (1997). When classrooms matter: Implications of between-classroom variability for

educational policy in Israel. Assessment in Education, 4(2), 225-248.

 

Zimmerman, B.J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology 25, 82-91.

 

Eindtermen Natuurwetenschappen. gedownload op 15 december 2008 van http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/2degraad/aso/eindtermen/natu…

Universiteit of Hogeschool
Opleidings- Onderwijswetenschappen
Publicatiejaar
2009
Kernwoorden
Share this on: