De socio-demografische draagkracht van een toeristisch-stedelijke omgeving vanuit het perspectief van de toeristische belevingswaarde. Case study Brugge.

Bart Neuts
Persbericht

De socio-demografische draagkracht van een toeristisch-stedelijke omgeving vanuit het perspectief van de toeristische belevingswaarde. Case study Brugge.

“L’enfer, c’est les autres.” Dit beroemde citaat van Jean-Paul Sartre, doelde op het feit dat de aanwezigheid van andere mensen onvermijdelijk een inperking van de eigen vrijheid inhoudt. Toegegeven, bij deze uitspraak had hij waarschijnlijk niet echt overbevolkte toeristische trekpleisters in gedachte. Maar een bezoek aan de Brugse binnenstad op een zomerse namiddag is voldoende om te merken dat de toeristenmassa die de pleinen bevolkt en de trottoirs van de Steenstraat onbegaanbaar maakt, de romantiek al snel verloren kan doen gaan.

 
Roept dit voorbeeld bepaalde herinneringen op? Waarschijnlijk wel. Ongetwijfeld hebt u dit gevoel van drukte ook wel eens ergens ervaren. Maar hoe kan worden verklaard dat we sommige plaatsen (te) druk vinden, terwijl andere bestemmingen niet aan aantrekkelijkheid inboeten bij eenzelfde aantal toeristen? Wordt deze perceptie enkel beïnvloed door het absolute aantal en de reden waarom we naar een bepaalde bestemming reizen of spelen andere factoren eveneens een rol? En belangrijker voor de bestemmingen in kwestie: in hoeverre beïnvloedt drukte de belevingswaarde van de reizigers? Want het is een gekend adagium in de marketing dat ontevreden klanten hun slechte ervaringen delen met gemiddeld tien andere mensen. Het vergt dus slechts een kleine wiskundige oefening om de potentiële gevolgen voor een stad als Brugge, met een jaarlijks bezoekersaantal van om en bij de 3,3 miljoen toeristen, te kunnen inschatten.
 
Pompoenen of kussens
 
Henry David Thoreau, een Amerikaanse essayist, zei ooit dat hij liever op een pompoen wilde zitten die hij helemaal voor zichzelf had, dan op een kussen dat hij moest delen met vele anderen. Hij gebruikte de term “crowded” om de situatie op het kussen aan te duiden. Maar wat betekent dit concreet? Vanaf welk punt is het aantal mensen op het kussen zo groot dat men de pompoen zal verkiezen? Dit zal het geval zijn wanneer de persoonlijke norm wordt overschreden. Normen beschrijven een bepaalde acceptabele toestand, een drempelwaarde als het ware, die niet mag overschreden worden indien men een positieve ervaring wil behouden. Op basis van deze normen kan men uitspraken doen over de sociale dimensie van de draagkracht van een bestemming die in dit geval betrekking heeft op het maximaal aantal toeristen dat aanwezig mag zijn op een bestemming zodat een zekere toeristische belevingswaarde geboden wordt en behouden blijft. Denk bijvoorbeeld aan een museum. Het is perfect mogelijk dat de ruimte groot genoeg is om pakweg tienduizend bezoekers te ontvangen, maar weinig mensen zullen ten volle van de kunstwerken kunnen genieten in een situatie waarbij de schilderijen gezocht moeten worden te midden van een mensenzee. In realiteit zal er een bepaalde ideale toestand zijn met misschien slechts een handvol personen in een ruimte. Maar ook al wordt deze ideale situatie niet bereikt, dan nog zal de ervaring niet meteen negatief bevonden worden. Slechts wanneer de acceptabele drempelwaarde, die nog een stuk hoger ligt dan de ideaal geachte situatie, wordt overschreden, zal de reactie negatief zijn. Hierbij rijst echter het probleem dat deze drempelwaarde persoonlijk bepaald wordt. Sommige mensen houden immers meer van drukte dan anderen. Vandaar dat het interessant is om te weten welke karakteristieken een invloed uitoefenen op deze drempelwaarde.
 

Over dronken Britten en luidruchtige Duitsers
 
In de literatuur worden drie belangrijke factoren onderscheiden die bijdragen tot de vorming van deze normen: persoonlijke karakteristieken van het individu, situationele karakteristieken van de bestemming en karakteristieken van de andere toeristen. Blijft de vraag in hoeverre de belangrijk geachte karakteristieken ook effectief een invloed hebben op het gevoel van drukte. Want theorieën, hoe aantrekkelijk ze ook mogen klinken, worden zelden volledig bevestigd door de realiteit. Ook in dit geval blijkt de waarheid enigszins te verschillen van de theorie. Lang niet alle karakteristieken hebben in de praktijk een invloed op de ontmoetingsnormen. Van de kenmerken die wel een effect hebben, blijken psychologische factoren het belangrijkst. Storend gedrag van andere toeristen heeft de grootste invloed op het gevoel van drukte. Inderdaad, denken we maar even terug aan onze laatste vakantie in Kreta, dan herinneren we ons toch vooral de Britse toeristen die ’s nachts brakend op de trottoirs lagen en niet zozeer het absolute aantal andere toeristen in de discotheek. Naast de gedragscomponent is ook onze eigen houding ten opzichte van andere culturen van belang. Een grotere openheid zorgt ervoor dat een plaats waar vele andere nationaliteiten aanwezig zijn als minder druk wordt ervaren. Nu het toch over culturen gaat, kan het vooroordeel dat Aziaten meer gewend zijn aan massa’s, bevestigd worden. Deze groep toeristen is werkelijk minder gevoelig aan de aanwezigheid van anderen dan de doorsnee Europese toerist. Indien de ontmoeting met andere bezoekers diepgaander is en er een persoonlijk contact gelegd wordt, is het gevoel van “crowding” eveneens lager. Een praatje slaan kan dus nooit kwaad. Toch kan dit contact best beperkt blijven tot de openbare ruimte want het binnendringen in de persoonlijke sfeer wordt als storend ervaren. Het aantal bezochte attracties, de oppervlakte van het gebied en de reisreden hebben tenslotte ook een invloed op het druktegevoel. Opvallend is dat het aantal toeristen niet eens een merkbaar effect heeft. Kwaliteit blijkt dus werkelijk belangrijker te zijn dan kwantiteit. Maar wat is nu net de invloed van een groter gevoel van drukte? Algemeen genomen kan gesteld worden dat een grotere perceptie van “crowding” de belevingswaarde doet verminderen. Dit zal echter voornamelijk het geval zijn wanneer de mate van drukte hoger is dan de gewenste toestand. Met andere woorden, voor mensen die van drukte houden, zal “crowding” geen negatief concept zijn.
 
Breaking the law
 
Het lijkt echter verregaand om te concluderen dat een stad als Brugge enkel mensen met een voorliefde voor drukke plaatsen moet aantrekken. Een mogelijkheid moet gezocht worden om de bestemming voor iedereen aantrekkelijker te maken. Gezien het belang van gedrag in de perceptie van “crowding”, lijkt (her)opvoeding van toeristen de meeste mogelijkheden te bieden. Hoe dit het best aangepakt kan worden, blijft echter een vraagteken. Zo heeft Rome het noodzakelijk gevonden nieuwe wetten uit te vaardigen die het mensen verbiedt nog langer te eten, drinken of slapen op de pleintjes van de Eeuwige Stad. Een overdreven maatregel? Wellicht. Maar indien we niet willen dat er binnenkort verbodsborden opduiken op allerhande toeristische plaatsen, is het misschien noodzakelijk om tijdens de volgende vakantie eens in de spiegel te kijken en toch maar te beslissen om die zelfverklaarde kathedraal van vlees en botten te bedekken met een hemd. U zal er veel mensen een plezier mee doen.

Bibliografie

Bibliografie

 
Andereck, K., Bricker, K.S., Kerstetter, D. & Nickerson, N.P., 2006. Connecting Experiences to Quality: Understanding the Meanings Behind Visitors’ Experiences. In
G. Jennings & N.P. Nickerson, eds. Quality Tourism Experiences. Burlington: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2006, p.81-98.
 
Anderson, D.R., Sweeney, D.J. & Williams, T.A., 1998. Statistiek voor economie en
bedrijfskunde. Schoonhoven: Academic Service.
 
Arbuckle, J.L., 2007. Amos 16.0 User’s Guide. Chicago: SPSS.
 
Arnberger, A. & Brandenburg, C., 2007. Past On-Site Experience, Crowding Perceptions, and Use Displacement of Visitor Groups to a Peri-Urban National Park. Environmental Management, 40:1, p.34-45.
 
Arnberger, A. & Haider, W., 2007. A Comparison of Global and Actual Measures of
Perceived Crowding of Urban Forest Visitors. Journal of Leisure Research, 39:4, p.668-685.
 
Ashworth, G.J. & Tunbridge, J.E., 2000. The Tourist-Historic City: Retrospect and Prospect of Managing the Heritage City. Oxford: Elsevier Science.
 
Bauer, T., 2003. Carrying Capacity Of Cultural Heritage Destinations. In WTO, ed. Sustainable Tourism Resource Management. Madrid: WTO, 2003, p.113-126.
 
Botterill, D., Haven, C. & Gale, T., 2002. A survey of doctoral theses accepted by universities in the UK and Ireland for studies related to tourism, 1990-1999. Tourist Studies, 2, p.283-310.
 
Broeckmans, J., 2003. Methoden van onderzoek en rapportering. Limburgs Universitair Centrum: Diepenbeek.
 
Bryon, J., 2005. De dialectische relatie tussen stadsbewoners en de toeristischstedelijke ruimte. Case studie Brugge. Ph. D. Katholieke Universiteit Leuven.
 
Bryon, J. & Geysen, L., 2007. Te gast in Vlaanderen: Logiesaanbod 2002-2006. Heverlee: Steunpunt Buitenlands Beleid, Toerisme en Recreatie.
 
Canestrelli, E. & Costa, P., 1991. Tourist Carrying Capacity : A Fuzzy Approach. Annals of Tourism Research, 18, p.295-311.
 
Carmichael, B.A., 2006. Linking Quality Tourism Experiences, Residents’ Quality of Life, and Quality Experiences for Tourists. In G. Jennings & N.P. Nickerson, eds. Quality Tourism Experiences. Burlington: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2006, p.115-135.
 
Carothers, P., Vaske, J.J. & Donnelly, M.P., 2001. Social values versus interpersonal conflict between hikers and mountain bikers. Leisure Sciences, 23, p.47-61.
 
Coccossis, H., Mexa, A. & Collovini, A., 2002. Defining, measuring and evaluating carrying capacity in European tourism destinations. Athene: University of the Aegean.
 
Cohen, E., 1979. A Phenomenology of Tourist Experiences. In S. Williams, ed. Tourism: Critical Concepts in the Social Sciences, Volume II: The Experience of Tourism. Londen: Routledge, p.3-26.
 
Cole, D.N. & Steward, W.P., 2002. Variability of User-Based Evaluative Standards for Backcountry Encounters. Leisure Sciences, 24, p.313-324.
 
Cooper, D.R. & Schindler, P.S., 2003. Business Research Methods (8th edition)  New York: McGraw-Hill/Irwin.
 
Dann, G.M.S., 1981. Tourist Motivation: An appraisal. In S. Williams, ed. Tourism: Critical Concepts in the Social Sciences, Volume II: The Experience of Tourism. Londen: Routledge, p.58-83.
De Keyser, R., 2002. Bruges, a Top Tourist Destination in Flanders. In WES, ed. Tourism Studies In Bruges. Brugge: WES, 2002, p.13-21.
 
De Keyser, R. & Jansen-Verbeke, M., 2002. Why Bruges?. In WES, ed. Tourism Studies In Bruges. Brugge: WES, 2002, p.4-5.
 
Donnelly, M.P., Vaske, J.J., Whittaker, D. & Shelby, B., 2000. Toward an Understanding of Norm Prevalence: A Comparative Analysis of 20 Years of Research. Environmental Management, 25:4, p.403-414.
 
Field, A., 2000. Discovering statistics: using SPSS for Windows. Londen: Sage.
 
Fleming, I., Baum, A. & Weiss, L., 1987. Social density and perceived control as mediators of crowding stress in high-density residential neighbourhoods. Journal of Personality and Social Psychology, 52:5, p.899-906.
 
Gnoth, J., 1997. Tourism Motivation And Expectations Formation. In S. Williams, ed. Tourism: Critical Concepts in the Social Sciences, Volume II: The Experience of Tourism. Londen: Routledge, 2004, p.102-124.
 
Gujarati, D.N., 2003. Basic Econometrics (4th edition). New York: McGraw-Hill.
 
Hall, T.E. & Roggenbuck, J.W., 2002. Response Format Effects in Questions about Norms: Implications for the Reliability and Validity of the Normative Approach. Leisure Sciences, 24, p.325-337.
 
Hammitt, W.E., 2002. Urban Forests And Parks As Privacy Refuges. Journal of Arboriculture, 28:1, p.19-26.
 
Heywood, J.L., 1996. Social regularities in outdoor recreation. Leisure Sciences, 24, p.271-281.
 
Heywood, J.L. & Murdock, W.E., 2002. Social Norms in Outdoor Recreation: Searching for the Behavior-Condition Link. Leisure Sciences, 24, p.283-295.
 
Ho, R., 2006. Handbook of Univariate and Multivariate Data Analysis and Interpretation with SPSS. Boca Raton: Chapman & Hall/CRC.
 
Hottola, P., 2005. The Metaspatialities of Control Management in Tourism: Backpacking in India. Tourism Geographies, 7:1, p.1-22.
 
Hui, M.K. & Bateson, J.E.G., 1991. Perceived Control and the Effects of Crowding and Consumer Choice on the Service Experience. The Journal of Consumer Research, 18:2, p.174-184.
 
Jacob, G.R. & Schreyer, R., 1980. Conflict in outdoor recreation: A theoretical perspective. Journal of Leisure Research, 12, p.368-380.
 
Jansen-Verbeke, M., 2002. Bruges Laboratory for Tourism Studies. In WES, ed. Tourism Studies In Bruges, Brugge: WES, p.6-12.
 
Jennings, G., 2006. Perspectives on Quality Tourism Experiences: An Introduction. In G. Jennings & N.P. Nickerson, eds. Quality Tourism Experiences. Burlington: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2006, p.1-21.
 
Johnston, R.J. & Tyrrell, T.J., 2005. A Dynamic Model of Sustainable Tourism. Journal of Travel Research, 44, p.124-134.
 
Kearsley, G. & Coughlan, D., 1999. Coping with Crowding: Tourist Displacement in the New Zealand Backcountry. Current Issues in Tourism, 2:2&3, 197-210.
 
Kerstetter, D.L., Confer, J.J. & Graefe, A.R., 2001. An Exploration of the Specialization Concept within the Context of Heritage Tourism. Journal of Travel Research, 39, p.267-274.
 
Kim, S.-O. & Shelby, B., 2006. Comparing Onsite and Offsite Methods for Measuring Norms for Trial Impacts. Environmental Management, 37:4, p.567-578.
 
Kline, R.B., 1998. Principles and practice of structural equation modelling. New York: Guilford.
 
Kuentzel, W.F. & Heberlein, T.A., 2003. More Visitors, Less Crowding: Change and Stability of Norms Over Time at the Apostle Islands. Journal of Leisure Research, 35:4, p.349-371.
 
Kyle, G., Graefe, A.R., Manning, R.E. & Bacon, J., 2004. Effect of activity involvement and place attachment on recreationists’ perceptions of setting density. Journal of Leisure Research, 36:2, p.209-231.
 
Lee, H. & Graefe, A.R., 2003. Crowding at an arts festival: extending crowding model to the frontcountry. Tourism Management, 24, p.1-11.
 
Mak, J. & Moncur, J.E.T., 1995. Sustainable Tourism Development: Managing Hawaii’s “Unique” Touristic Resource – Hanauma Bay. Journal of Travel Research, 33:51, p.51-56.
 
Manning, R.E., Lawson, S., Newman, P., Laven, D. & Valliere, W.A., 2002. Methodological Issues in Measuring Crowding-Related Norms in Outdoor Recreation. Leisure Sciences, 24, p.339-348.
 
Manning, R.E., Valliere, W.A., Wang, B. & Jacobi, C., 1999. Crowding Norms: Alternative Measurement Approaches. Leisure Sciences, 21, p.97-115.
 
McKercher, B. & du Cros, H., 2002. Cultural tourism : the partnership between tourism and cultural heritage management. New York: Haworth Hospitality Press.
 
Menchik, M.D., 1973. Optimal Allocation of Outdoor Recreational Use in the Presence of Ecological Carrying Capacity Limitations and Congestion Effects. Papers of the regional science association, 30, p.77-96.
 
Nickerson, N.P., 2006. Some Reflections on Quality Tourism Experiences. In G. Jennings & N.P. Nickerson, eds. Quality Tourism Experiences. Burlington: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2006, p.227-235.
 
PAP/RAC, 1997. Guidelines for Carrying Capacity Assessment for Tourism in Mediterranean Coastal Areas. PAP-9/1997/G.1. Split: PAP/RAC.
 
Patterson, M.E. & Hammitt, W.E., 1990. Backcountry encounter norms, actual reported encounters, and their relationship to wilderness solitude. Journal of Leisure Research, 22, p.259-275.
 
Pearce, D.C., 1989. Tourist Development. Essex: Longman Scientific and Technical Publishers.
 
Russo, A.P., 2002a. The Sustainable Development of Heritage Cities and Their Regions: Analysis, Policy, Governance. Rotterdam: Thela Thesis.
 
Russo, A.P., 2002b. A Stakeholders’ Approach to Tourism Policy in Bruges. In WES, ed. Tourism Studies In Bruges. Brugge: WES, 2002, p.32-41.
 
Ryan, C., 2002a. From motivation to assessment. In C. Ryan, ed. The tourist experience (2nd edition). New York: Continuum, 2002, p.58-77.
 
Ryan, C., 2002b. Motives, behaviours, body and mind. In C. Ryan, ed. The tourist experience (2nd edition). New York: Continuum, 2002, p.27-57.
 
Saarinen, J., 2006. Traditions of sustainability in tourism studies. Annals of Tourism Research, 33:4, p.1121-1140.
 
Saunders, M., Lewis, P. & Thornhill, A., 2003. Research Methods for Business Students (3rd ed.). London: Financial Times/Prentice Hall.
 
Saveriades, A., 2000. Establishing the social tourism carrying capacity for the tourist resorts of the east coast of the Republic of Cyprus. Tourism Management, 21, p.147-156.
 
Schreyer, R. & Lime, D.W., 1984. An novice isn’t necessarily a novice – the influence
of experience use history on subjective perceptions of recreation participation. Leisure Sciences, 1:4, p.373-394.
 
Schumacker, R.E. & Lomax, R.G., 2004. A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling (2nd ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
 
Sekaran, U., 2003. Research Methods For Business. A Skill-Building Approach. (4th edition). New York: Wiley and Sons.
 
Sharma, S., 1996. Applied Multivariate Techniques. New York: John Wiley & Sons.
 
Shelby, B., Heberlein, T.A., Vaske, J.J. & Alfano, G., 1983. Expectations, preferences, and feeling crowded in recreational activities. Leisure Sciences, 6:1, p.1-14.
 
Shelby, B., Vaske, J.J. & Heberlein, T.A., 1989. Comparative analysis of crowding in multiple locations: Results from fifteen years of research. Leisure Sciences, 11, p.269-291.
 
Simón, F.J.G., Narangajavana, Y. & Marqués D.P., 2004. Carrying capacity in the tourism industry : a case study of Hengistbury Head. Tourism Management, 25, p.275-283.
 
Smith, M.K., 2003. Issues in Cultural Tourism Studies. Oxon: Routledge.
 
Stewart, W.P. & Cole, D.N., 2001. Number of Encounters and Experience Quality in Grand Canyon Backcountry: Consistently Negative and Weak Relationships. Journal of Leisure Research, 33:1, p.106-120.
 
Stad Brugge, 2004. Jaarverslag Stad Brugge 2005. Brugge: Stad Brugge.
 
Suvantola, J., 2002. Tourist’s Experience of Place. Aldershot: Ashgate Publishing Limited.
 
Swarbrooke, J., 1999. Sustainable Tourism Management. Oxon: CAB International.
 
Tarrant, M.A., 1999. Variability of the Perceived Crowding Scale: A Research Note. Leisure Sciences, 21, p.159-164.
 
Tarrant, M.A. & English, D.B.K., 1996. A Crowding-based Model of Social Carrying Capacity: Applications for Whitewater Boating Use. Journal of Leisure Research, 28:3, p.155-168.
 
Thewys, T., 2005. Milieubeleid: Milieu-economie. Diepenbeek: Universiteit Hasselt.
 
Toerisme Vlaanderen, 2007. Toerisme in cijfers 2006. Brussel: Toerisme Vlaanderen.
 
Van der Borg, J., 1991. Tourism and urban development: the impact of tourism on urban development: towards a theory of urban tourism, and its application of the case of Venice, Italy. Amsterdam: Thesis Publishers.
 
Van der Borg, J., Costa, P. & Gotti, G., 1996. Tourism in European Heritage Cities. Annals of Tourism Research, 23:2, p.306-321.
 
Vanhove, N., 2002. Tourism Policy in Bruges. In WES, ed. Tourism Studies In Bruges. Brugge: WES, 2002, p.22-31.
 
Vaske, J.J. & Donnelly, M.P., 2002. Generalizing the Encounter-Norm-Crowding Relationship. Leisure Sciences, 24, p.255-269.
 
Vaske, J.J., Donnelly, M.P. & Petruzzi, J.P., 1996. Country of origin, encounter norms, and crowding in a frontcountry setting. Leisure Sciences, 18, p.161-176.
 
Vaske, J.J., Graefe, A.R., Shelby, B. & Heberlein, T.A., 1986. Backcountry Encounter Norms: Theory, Method and Empirical Evidence. Journal of Leisure Research, 18:3, p.137-153.
 
Veal, A.J., 2006. Research Methods For Leisure and Tourism: A practical guide (Third edition). Essex: Pearson Education Limited.
 
WES (2003) Impactonderzoek Brugge 2002, Culturele Hoofdstad van Europa. Brugge: Brugge 2002 vzw.
 
Westover, T.N., 1989. Perceived Crowding In Recreational Settings: An Environment-Behavior Model. Environment and Behavior, 21, p.258-276.
 
Westover, T.N. & Collins Jr., J.R., 1987. Perceived crowding in recreation settings: an urban case study. Leisure Sciences, 9, p.87-99.
 
Yagi, C. & Pearce, P.L., 2007. The Influence of Appearance and the Number of People Viewed on Tourists’ Preferences for Seeing Other Tourists. Journal of Sustainable Tourism, 15:1, p.28-43.
 
 
Webografie
 
FOD Economie, Algemene Directie Statistiek, 2006. Aankomsten en overnachtingen per gemeente (2005). [Online]. FOD Economie, Algemene Directie Statistiek. Beschikbaar op: http://www.statbel.fgov.be/downloads/thb2005_nl.xls [geraadpleegd op 28 januari 2008].
 
FOD Economie, Algemene Directie Statistiek, 2007. Aankomsten en overnachtingen per gemeente (2006). [Online]. FOD Economie, Algemene Directie Statistiek. Beschikbaar op: http://www.statbel.fgov.be/downloads/thb2006_nl.xls [geraadpleegd op 28 januari 2008].
 
Garson, D.G., 2008a. Structural Equation Modeling. [Online]. North Carolina State University. Beschikbaar op: http://www2.chass.ncsu.edu/garson/pA765/structur.htm [geraadpleegd op 10 januari 2008].
 
Garson, D.G., 2008a. Structural Equation Modeling. [Online]. North Carolina State University. Beschikbaar op: http://www2.chass.ncsu.edu/garson/pA765/chisq.htm#calculate [geraadpleegd op 21 januari 2008].
 
Innes, P., 2007?. #15 Testing & Fixing for Normality. [Online]. UQ Business School. Beschikbaar op: http://www.business.uq.edu.au/download/attachments/6553737/statssheet15… [geraadpleegd op 10 januari 2008].
 
Wynne Consult, 2008?. Kennisbasis Statistiek. [Online]. Wynne Consult. Beschikbaar op: http//www.wynneconsult.com/root/HomePageKB012.htm [geraadpleegd op 31 januari 2008].
 
Nokelainen, P. & Tirri, H., 2004. Bayesian Methods That Optimize Cross-cultural Data Analysis. [Online]. Helsinki Institute for Information Technology Technical Report 2004-2. Beschikbaar op: http://cosco.hiit.fi/Articles/hiit-2004-2.pdf [geraadpleegd op 9 januari 2008].
 
UNESCO, 2007. World Heritage List. [Online]. UNESCO. Beschikbaar op: http://www.whc.unesco.org/en/list/?searchSites=&search=&search_by_count… [geraadpleegd op 26 september 2007].
 
 
Andere bronnen
 
Butler R. (2007) [Verkennend onderzoek verklarende factoren perceptie van congestie] (persoonlijke communicatie, 3 september 2007)

Universiteit of Hogeschool
Master in Toerisme
Publicatiejaar
2008
Kernwoorden
Share this on: