Corporate Governance en de implementatie van de Code Lippens: een empirische studie

Wouter Vermeersch
Persbericht

Corporate Governance en de implementatie van de Code Lippens: een empirische studie

Is er iets veranderd sinds de affaires L&H en Picanol?

Het duurt 20 jaar om een reputatie op te bouwen… en slechts vijf minuten om die terug af te breken.

Deze woorden van Warren Buffet, Amerikaans zakenman en investeerder, hebben meerdere malen het debat over deugdelijk bestuur ingeleid. Deugdelijk bestuur of corporate governance wordt algemeen omschreven als een reeks regels, op basis waarvan vennootschappen worden bestuurd en gecontroleerd, die erop gericht zijn om bedrijfsschandalen te vermijden.

 

Corruptie en fraude bij multinationale ondernemingen als Enron, WorldCom, Parmalat en Shell domineerden de financiële media bij het begin van de 21ste eeuw. Aandeelhouders, investeerders en werknemers bleven niet gespaard van de aanzienlijke financiële verliezen en sociale ellende die dergelijke schandalen met zich meebrachten. België ontsnapte evenmin aan deze negatieve tendens, met als recente voorbeelden Lernout & Hauspie en Picanol. Deze en andere financiële schandalen en bedrijfsfalingen hebben wereldwijd de private sector en overheden onder druk gezet om corporate governance wet- en regelgeving uit te werken of aan te passen, in een poging om het publieke vertrouwen terug te winnen.

 

Op 1 januari 2005 is de Belgische Corporate Governance Code, ook wel de Code Lippens genoemd, in werking getreden. Deze Code richt zich in eerste plaats tot de Belgische beursgenoteerde ondernemingen en heeft deze ondernemingen ertoe gebracht een corporate governance charter op hun webstek te publiceren, alsook een corporate governance hoofdstuk in het jaarverslag over 2005 op te nemen.


 

Wettelijk kader

 

Sinds het begin van dit millennium hebben zowel het Belgisch als het Europees Parlement zich in het corporate governance debat gemengd. Op Europees niveau is de Europese Commissie, ingevolge haar actieplan van 2003, de drijvende kracht achter een omvangrijke reeks van richtlijnen en aanbevelingen. Ondanks de vele inspanningen van de Europese Commissie heeft de Belgische wetgever tot op heden nog geen enkel wettelijk initiatief, dat op het Europees vlak werd genomen, omgezet in Belgische wetgeving. De Belgische wetgever scoort traditioneel immers bijzonder slecht in het tijdig en correct omzetten en toepassen van Europese interne marktrichtlijnen.

 

De publicatie van de Belgische Corporate Governance Code vormde, in het Belgisch Parlement, het vertrekpunt van een discussie over welk soort wettelijk instrument moet worden gebruikt om ondernemingen ertoe aan te zetten de Code na te leven. Echter, de vooropgestelde voornemens van de regering Verhofstadt tot wijziging van de wetgeving of de Code Lippens, na haar publicatie in december 2004, bleven dode letter, laat staan dat er sprake zou zijn van een wettelijke verankering van de Code naar het voorbeeld van de Nederlandse Code Tabaksblat.

 

De Belgische Corporate Governance Code bevindt zich aldus in een wettelijk vacuüm en dient bijgevolg een beroep te doen op de welwillendheid van de Belgische genoteerde vennootschappen.


 

Naleving

 

Ondanks het feit dat de Code Lippens niet wettelijk werd omkaderd, toont onderhavige studie aan dat de Code de transparantie van de Belgische beursgenoteerde ondernemingen duidelijk heeft bevorderd. Zo goed als alle ondernemingen rapporteren over de samenstelling en functionering van hun organen, wat een belangrijke verdienste is van deze Code.

 

De geloofwaardigheid van Belgische Corporate Governance Code hangt echter ook af van de mate waarin deze wordt nageleefd door de beoogde ondernemingen. Deze naleving kan, op basis van het onderzoek, over het algemeen als ‘goed’ worden omschreven. Niettemin hebben de Belgische genoteerde vennootschappen het moeilijk met een aantal aspecten van de Code, zoals de publicatievereisten van de managementvergoedingen en de samenstellingsvereisten van de ondernemingsorganen. De resultaten in beschouwing genomen, kan er een kantteking worden geplaatst bij de persberichten van het Verbond van Belgische Ondernemingen: “Vastgesteld wordt dat de Code Lippens al van bij het eerste toepassingsjaar een regelrecht succes was bij de beursgenoteerde ondernemingen.” (VBO, 6 april 2007) Een dergelijke uitspraak kan in het licht van het onderzoek minstens ongenuanceerd genoemd worden.

 

Individueel zijn er, inzake de naleving, heel wat verschillen merkbaar tussen de Belgische genoteerde vennootschappen. Deze blijken voornamelijk te kunnen worden toegeschreven aan drie factoren: de omvang, de revisor en de vestigingsplaats van de onderzochte vennootschappen. Respectievelijk grotere ondernemingen, ondernemingen met een ‘Big 4’-auditor (Deloitte, KPMG, E&Y of PwC) en ondernemingen die niet in het Waals gewest gelegen zijn, blijken de Belgische Corporate Governance Code beter na te leven.


 

Praktische handleiding?

 

Al te hoge niet-nalevingspercentages, zoals deze in de studie werden vastgesteld, kunnen de geloofwaardigheid van de Code Lippens onderuithalen. Het betreft hier veelal louter administratieve publicatievereisten, wat de indruk wekt dat het niet om een bewuste niet-naleving gaat. Het lijkt eerder dat sommige elementen van de codebepalingen over het hoofd werden gezien. Bijvoorbeeld corporate governance hoofdstukken, die op het eerste zicht, de Code heel nauwgezet lijken te volgen, bevatten bij nader toezien al vlug één of meerdere onvolkomenheden. Dit vormt een aanwijzing dat de Belgische Corporate Governance Code in zijn huidige formulering de vennootschappen niet alle duidelijkheid verstrekt en dat er bijgevolg een behoefte bestaat aan een praktische handleiding die de ondernemingen ondersteunt bij het correct informeren van het publiek over hun corporate governance praktijken.

 


Opvolgingscommissie?

 

De Code Lippens is geen statisch gegeven en dient te evolueren op basis van nieuwe ontwikkelingen en verwachtingen op het gebied van corporate governance. Ook dient de Code bijgeschaafd te worden op basis van opgedane ervaring en bijkomend onafhankelijk onderzoek. Het zou daarom nuttig kunnen zijn om een opvolgingscommissie op te richten. Deze commissie zou zich kunnen buigen over toekomstige praktische moeilijkheden, inhoudelijke onvolkomenheden en interpretatieproblemen met de Code. Een verantwoordelijk en evenwichtig beheer van vennootschappen is immers een permanent proces.


 

Schandalen

 

Helaas is de interesse van de politiek en de publieke opinie voor een onderwerp als corporate governance beperkt en is er slechts aandacht voor het thema naar aanleiding van schandalen bij de Belgische beursgenoteerde ondernemingen. Denkt men hierbij aan de gevallen Lernout & Hauspie en Picanol die telkens een nieuwe impuls gaven aan het corporate governance debat in het Belgische Parlement. Het is betreurenswaardig te moeten vaststellen dat de Belgische wetgever het wettelijk kader van de Code Lippens, sinds haar publicatie, onaangeroerd heeft gelaten en er naar alle waarschijnlijkheid één of ander schandaal zal nodig zijn om de broodnodige vooruitgang op dit vlak te boeken.

Bibliografie

 

§  Arcot, S.R., Bruno, V.G., 2006, One size does not fit all, after all: Evidence from Corporate Governance, Londen, s.n..

 

§  Barzin, A., e.a., 2006, Wetsvoorstel tot instelling van een Waarnemings- en monitoringcommissie voor de Belgische Corporate Governance Code, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 2474/001.

 

§  Bauer, R., Guenster, N., Otten, R., 2004, Empirical evidence on corporate governance in Europe: The effect on stock returns, firm value and performance, Journal of Asset Management, vol. 5, nr. 2, blz. 91 - 104.

 

§  Beiner, S., et al., 2006, An Integrated Framework of Corporate Governance and Firm Valuation, European Financial Management, vol. 12, nr. 2, blz. 249 - 283.

 

§  Belgian Audit Committee Institute, 2005, Shaping the Belgium Audit Committee Agenda, Brussel, KPMG Support Services.

 

§  Belgian Governance Institute, Verbond van Belgische Ondernemingen, 12 juli 2006, De naleving van de Code Lippens over 2005 bij de BEL20, Brussel. Online beschikbaar op:

http://www.b-g-i.be/files/MonitoringCodeLippens2005_BEL20_finalNL1.pdf.

 

§  Belgian Governance Institute, Verbond van Belgische Ondernemingen, 4 mei 2007, Naleving van de Belgische Corporate Governance Code: een stand van zaken, Brussel. Online beschikbaar op:

   http://www.b-g-i.be/files/Monitoringonderzoek%20Belgische%20Corporate%20

   Governance%20Code%20finale%20versie%20NL.pdf.

 

§  Belgische Commissie Corporate Governance, 9 december 2004, Belgische Corporate Governance Code. Online beschikbaar op:

http://www.corporategovernancecommittee.be/library/documents/final%20co….

 

§  Belgische Commissie Corporate Governance, 2007, Officiële webstek Belgische Commissie Corporate Governance. Online beschikbaar op:

http://www.corporategovernancecommittee.be.

 

§  Belgische Senaat en Kamer van Volksvertegenwoordigers, 2006, De stand van de omzetting van de Europese richtlijnen in Belgisch recht, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 2902/001.

 

§  Brotcorne, C., 2004, Wetsvoorstel tot aanvulling van het Wetboek van vennootschappen met het oog op de instelling van een auditcomité binnen de ter beurze genoteerde vennootschappen, Brussel, Belgische Senaat, 3-844/1.

 

§  Brown, L.D., Caylor, M.L., 2004, Corporate Governance and Firm Performance, Atlanta, s.n..

§  Brown, L.D., Caylor, M.L., 2006, Corporate Governance and Firm Operating Performance, Atlanta, s.n..

 

§  Campine, 2006, Jaarverslag 2005. Online beschikbaar op:

http://www.campine.be/website/axiwcm20.nsf/1a5e6f21af2d0710c1256f1e002f….

 

§  Casaer, D., 2005, Deugdelijk ondernemingsbestuur (corporate governance) hoorzittingen, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 1824/001.

 

§  Casaer, D., 2006, Verslag namens de Commissie belast met de problemen inzake handels- en economisch recht, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 1502/009.

 

§  Commissie Buysse, 2007, Officiële webstek Commissie Buysse. Online beschikbaar op:

http://www.codebuysse.be.

 

§  Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen, 2004, De informatie over corporate governance verstrekt door de Belgische op de eerste markt van Euronext Brussels genoteerde vennootschappen, Studies van het Departement Toezicht op de financiële informatie en markten, december 2004.

 

§  Committee on Corporate Governance, 1998, Final Report, Londen, Gee Publishing.

 

§  Coombes, P., Wong, S., 2004, Why codes of governance work, The McKinsey Quarterly, nr. 2, blz. 48 - 54.

 

§  Core, J.E., Guay, W.R., Rusticus, T.O., 2006, Does Weak Governance Cause Weak Stock Returns? An Examination of Firm Operating Performance and Investors' Expectations, Journal of Finance, vol. 61, nr. 2, blz. 655-687.

 

§  Corgo, 16 juni 2005, Corporate Governance Code Lippens: “Full compliance” hoeft voorlopig niet het hoogste doel te zijn want Corgo-onderzoek identificeert acht zware uitdagingen. Online beschikbaar op:

http://www.corgonederland.nl/data/publications/0053.PDF.

 

§  Colruyt, 2006, Jaarverslag 2005/2006. Online beschikbaar op:

http://www.colruyt.be/colruyt/static/financieel/assets/jaarverslag_05_0….

 

§  Daems, R., 2004, Voorstel van resolutie betreffende de Corporate Governance Code, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 1356/001.

 

§  Dallas, G., Bukspan, N., 2005, Corporate Governance Enters New Era; Looks Beyond Regulation, Toward Strategic Enterprise Oversight, Standard & Poor’s Commentary report, 17 november.

 

§  De Wulf, H., 2002, De corporate governance wet, Tijdschrift voor Belgisch Handelsrecht, blz. 655 - 657.

 

 

§  Euronext, 24 Augustus 2005, Rules for the BEL20® Index. Online beschikbaar op:

http://www.euronext.com/file/view/0,4245,1626_53424_646834942,00.pdf?ch….

 

§  Euronext, 1 september 2005, periodieke nieuwsbrief jaargang 5 nr. 20. Online beschikbaar op:

http://www-euronext-com.ubfatosorigin.com/file/view/0,4245,1626_53424_6….

 

§  Euronext, 10 november 2005, Euronext Indices Informs: List and composition of Sector Indices based on new ICB classification. Online beschikbaar op:

http://www.euronext.com/file/view/0,4245,1626_53424_691285581,00.pdf.

 

§  Euronext, 16 Januari 2006, Annual review of the BEL20® Index. Online beschikbaar op:

http://www.euronext.com/file/view/0,4245,1626_53424_750367102,00.pdf,

http://www.euronext.com/file/view/0,4245,1626_53424_750367105,00.pdf.

 

§  Europees Corporate Governance Forum, 22 februari 2006, Statement of the European Corporate Governance Forum on the comply-or-explain principle. Online beschikbaar op:

http://ec.europa.eu/internal_market/company/docs/ecgforum/ecgf-comply-e….

 

§  European Corporate Governance Institute, 24 oktober 2005, Index of all codes. Online beschikbaar op:

http://www.ecgi.org/codes/all_codes.php#Belgium.

 

§  Europees Parlement, 2004, Resolutie over corporate governance en toezicht op financiële diensten, Publicatieblad van de Europese Unie, Brussel, C 97 E van 22.4.2004, blz. 639 - 642.

 

§  Europees Parlement, Raad van de Europese Unie, 2003, Richtlijn 2003/58/EG tot wijziging van Richtlijn 68/151/EEG van de Raad met betrekking tot de openbaarmakingsvereisten voor bepaalde soorten ondernemingen, Publicatieblad van de Europese Unie, Brussel, PB L 221 van 4.9.2003, blz. 13 - 16.

 

§  Europees Parlement, Raad van de Europese Unie, 2006a, Richtlijn 2006/43/EG betreffende de wettelijke controles van jaarrekeningen en geconsolideerde jaarrekeningen, tot wijziging van de Richtlijnen 78/660/EEG en 83/349/EEG van de Raad en houdende intrekking van Richtlijn 84/253/EEG van de Raad, Publicatieblad van de Europese Unie, Brussel, PB L 157 van 9.6.2006, blz. 87 - 107.

 

§  Europees Parlement, Raad van de Europese Unie, 2006b, Richtlijn 2006/46/EG tot wijziging van de Richtlijnen 78/660/EEG van de Raad betreffende de jaarrekening van bepaalde vennootschapsvormen, 83/349/EEG van de Raad betreffende de geconsolideerde jaarrekening, 86/635/EEG van de Raad betreffende de jaarrekening en de geconsolideerde jaarrekening van banken en andere financiële instellingen en 91/674/EEG van de Raad betreffende de jaarrekening en de geconsolideerde jaarrekening van verzekeringsondernemingen, Publicatieblad van de Europese Unie, Brussel, PB L 224 van 16.8.2006, blz. 1 - 7.

 

§  Europese Commissie, 2003, Modernisering van het vennootschapsrecht en verbetering van de corporate governance in de Europese Unie - Een actieplan, Brussel, COM (2003) 284 definitief.

 

§  Europese Commissie, 2004a, Mededeling inzake het voorkomen en bestrijden van financiële wanpraktijken van ondernemingen, Brussel, COM (2004) 611 definitief.

 

§  Europese Commissie, 2004b, Aanbeveling over de taak van niet bij het dagelijks bestuur betrokken bestuurders of commissarissen en over de comités (van de raad van commissarissen), Bulletin EU, Brussel, 10-2004, Interne markt, (15/17).

 

§  Europese Commissie, 2004c, Aanbeveling ter bevordering van een passende regeling voor de beloning van bestuurders van beursgenoteerde ondernemingen, Bulletin EU, Brussel, 10-2004, Interne markt, (14/17).

 

§  Europese Commissie, 2006, Voorstel voor een richtlijn betreffende de uitoefening van stemrechten door aandeelhouders van ondernemingen die hun statutaire zetel in een lidstaat hebben en waarvan aandelen tot de handel op een gereglementeerde markt zijn toegelaten en tot wijziging van Richtlijn 2004/109/EG, Brussel, COM (2005) 685 definitief.

 

§  Federowicz, M., 2003, Bridging East and West: Re-examining the Notion of Corporate Governance in Explaining Institutional Change, Berlijn, WZB.

 

§  Financial Reporting Council London Stock Exchange, 1992, The Financial Aspects of Corporate Governance, Londen, Gee Publishing.

 

§  Fortis, 2006, Jaaroverzicht 2005. Online beschikbaar op:

http://www.fortis.com/Shareholders/Documents/Jaaroverzicht_2005_NL_lrs….

 

§  Galapagos, 2006, Jaarbrochure 2005. Online beschikbaar op:

http://www.glpg.com/pdf/Geconsolideerde_jaarbrochure_final.pdf.

 

§  Gelinas, U.J., Sutton, S.G., Hunton, J.E., 2005, Accounting Information Systems, Mason, South-Western.

 

§  Gerkens, M., 2004, Wetsvoorstel tot openbaarmaking van de deelnemingen en de individuele bezoldigingen van de leiders van beursgenoteerde vennootschappen, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 1505/001.

 

§  GIMV, 2006, Jaarverslag 2005. Online beschikbaar op:

http://www.gimv.be/09_01.asp.

 

§  Greenspan, A., 2003, Speech to the Conference on Bank Structure and Competition, Chicago, s.n..

 

§  Gompers, P.A., Ishii, J.L., Metrick, A., 2003, Corporate Governance and Equity Prices, Quarterly Journal of Economics, 118 (1), blz. 107 - 155.

 

 

§  Hamadi, M., 2002, Ownership Structure and the Performance of Belgian Listed Firms. Online beschikbaar op:

http://www.ires.ucl.ac.be/DP/IRES_DP/2002-15.pdf.

 

§  Hamon, november 2006, Samenvatting van het Prospectus met betrekking tot het openbaar Bod tot inschrijving op maximum 1.145.359 nieuwe aandelen met VVPR strips en tot de opneming van deze Aandelen, deze VVPR strips en de 3.170.731 aandelen uitgegeven ingevolge de kapitaalverhoging van juni 2005, in Eurolist by Euronext Brussels. Online beschikbaar op:

http://www.hamon.com/site/corporate/financial_news/2006/Prospectus_NL.p….

 

§  Hayes, R., e.a., 2005, Principles of Auditing, Harlow, Prentice Hall.

 

§  Ikäheimo, S., Puttonen, V., Ratilainen, T., 2006, External Corporate Governance and Performance - Evidence from the Nordic Countries, Helsinki, s.n..

 

§  Industry Classification Benchmark, 1 december 2004, The definitive structure for company classification. Online beschikbaar op:

http://www.icbenchmark.com/docs/ICB_StructureSheet_120104.pdf.

 

§  Innogenetics, 2006, Jaarbrochure 2005. Online beschikbaar op:

http://www.innogenetics.com/nederlands/pdf/FullAnnualReport.pdf.

 

§  Ion Beam Applications, 2006, Corporate Governance Charter. Online beschikbaar op:

http://www.iba.be/documents/contribute/Feb2807CorporateGovernanceUK.pdf.

 

§  Jensen, M.C., Meckling, W.H., 1976, Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs, and ownership structure, Journal of Financial Economics, vol. 3, nr. 4, blz. 305 - 360.

 

§  Keasey, K., Thompson, S., Wright, M., 2005, Corporate Governance: Accountability, Enterprise and International Comparisons, Chichester, Wiley.

 

§  Klapper, L.F., Love, I., 2004, Corporate governance, investor protection, and performance in emerging markets. Journal of Corporate Finance, vol. 10, nr. 5, blz. 703 - 728.

 

§  Lano, P., 2007, Deugdelijk ondernemingsbestuur (corporate governance) hoorzittingen (II), Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 1824/002.

 

§  Lei, L., Yuen Teen, M., 2005, The Determinants of Corporate Governance and the Link between Corporate Governance and Performance: Evidence from the U.K. Using a Corporate Governance Scorecard. Online beschikbaar op:

http://www.niagara.edu/ciaer/2005/documents/157thedeterminantsofcorpora….

 

§  Leroux, E., 2005, De Code Lippens: juridisch afdwingbaar?, Tijdschrift voor Rechtspersoon en Vennootschap, blz. 513 - 529.

 

§  Massin, E., e.a., 2005a, Voorstel van resolutie betreffende de code inzake corporate governance, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 1670/001.

 

§  Massin, E., e.a., 2005b, Wetsvoorstel tot wijziging van artikel 528 van het Wetboek van Vennootschappen teneinde de hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurders van vennootschappen ook te doen gelden in geval van niet-naleving van een code inzake corporate governance, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 2111/001.

 

§  Mayeur, Y., 2003, Wetsvoorstel tot wijziging van het Wetboek van vennootschappen en van de wet van 2 maart 1989 op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen in ter beurze genoteerde vennootschappen en tot reglementering van de openbare overnameaanbiedingen, teneinde te voorzien in de transparantie van de salarissen en de andersoortige voordelen van onverschillig welke aard die de bedrijfsleiders ontvangen, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 0243/001.

 

§  McKinsey & Company, 4 februari 2005, S’inspirer des succès d’autres régions pour relancer la création d’activités en Wallonie. Online beschikbaar op:

http://planmarshall.wallonie.be/spip/IMG/pdf/McKinsey.pdf.

 

§  Meeus, D., De recente Belgische aanbevelingen inzake corporate governance, in: Verbeke, L.H., (Ed.), 1999, Corporate Governance: Het Belgische Perspectief, Antwerpen, Intersentia, blz. 33 - 54.

 

§  Norton, S., e.a., 2000, A Conceptual Framework for Corporate Risk Disclosure Emerging from the Agenda for Corporate Governance Reform, British Accounting Review, vol. 32, nr. 4, blz. 447 - 478.

 

§  Ondernemingskamer Gerechtshof Amsterdam, 2005, Beschikking van 14 december 2005 in de zaak met de rekestnummers 1446/2005 OK en 1847/2005 OK, Amsterdam, s.n..

 

§  Ooghe, H. , Van Wymeersch, C., 2006, Handboek financiële analyse van de onderneming: theorie en toepassing op de jaarrekening, Antwerpen, Intersentia.

 

§  Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, 2003, Survey of Corporate Governance Development in OECD Countries, Parijs, s.n..

 

§  Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, 2004, OECD Principles of Corporate Governance, Parijs, s.n..

 

§  PCB, 2006, Jaarverslag 2005. Online beschikbaar op:

http://www.pcb.be/pcb_dateien/PDF/rapport%20annuel%202005%20nld.pdf.

 

§  PCB, 2007, Corporate Governance. Online beschikbaar op:

http://www.pcb.be/pcb_dateien/PDF/rapport%20annuel%202005%20nld.pdf.

 

§  Raad van State, 2006, Advies over wetsvoorstel tot wijziging van artikel 528 van het Wetboek van Vennootschappen teneinde de hoofdelijke aansprakelijkheid van de bestuurders van vennootschappen ook te doen gelden in geval van niet-naleving van een code inzake corporate governance, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 2111/002.

 

§  Serviceflats Invest, 2006, Jaarverslag voor de periode van 1 januari 2005 tot 31 december 2005. Online beschikbaar op:

http://www.sfi.be/docs/jaarverslag2005.pdf.

 

§  Sofina, 2006, Jaarlijks verslag 2005. Online beschikbaar op:

ftp://sofina@ftp.sofina.be/Report-2005-NL.PDF.

 

§  Solomon, J., Solomon, A., 2004, Corporate Governance and Accountability, Chichester, Wiley.

 

§  Solomon, J., 2007, Corporate Governance and Accountability 2nd edition, Chichester, Wiley.

 

§  Van Campenhout, L., Lenssen, G., Wetsvoorstel betreffende de openbaarmakingsverplichting van de bezoldiging van bepaalde bestuurders, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 1576/001.

 

§  Van der Elst, C., 2005, Corporate Governance op het snijvlak tussen wetgeving en aanbeveling: een praktijkstudie, Financial Law Institute Working Paper Series, WP 2005-03.

 

§  Van der Elst, C., 2006, Corporate governance, jaarverslag en transparantie: een moeilijke driehoeksverhouding, Financial Law Institute Working Paper Series, WP 2006-16.

 

§  Van Gysegem, J., Devos, W., 2006, De samenstelling en werking van het remuneratiecomité na de Code Lippens, Oriëntatie, oktober, blz. 183 - 197.

 

§  Van Hulle, C., 2003, Corporate Governance: inherent klant van de schandaalpers?, Tijdschrift voor Economie en Management, vol. 48, nr. 2, blz. 179 - 197.

 

§  Vankrunkelsven, P., 2004, Wetsontwerp tot aanvulling van het Wetboek van vennootschappen met bepalingen betreffende de openbaarmaking van bezoldigingen van bestuurders van genoteerde vennootschappen en vennootschappen van publiek recht, Brussel, Belgische Senaat, 3-872/1.

 

§  Verbond van Belgische Ondernemingen, 15 februari 2007, Omzetting Europese richtlijnen, Inforvbo, nr. 6. Online beschikbaar op:

http://www.vbo-feb.be/index.html?file=2504.

 

§  Verbond van Belgische Ondernemingen, 6 april 2007, Corporate governance - Code Lippens aanvaard door Belgische genoteerde vennootschappen en erkend door beleggers: Geen defaitisme…Online beschikbaar op:

http://www.vbo-feb.be/index.html?file=2621

 

§  Verwilghen, M., Reynders, D., Picqué, C., 2001, Wetsontwerp houdende wijziging van het Wetboek van Vennootschappen alsook van de wet van 2 maart 1989 op de openbaarmaking van belangrijke deelnemingen in ter beurze genoteerde vennootschappen en tot reglementering van de openbare overnameaanbiedingen, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 50 1211/001.

 

§  Wathelet, M., Viseur, J.J., 2004, Wetsvoorstel tot wijziging van het Wetboek van Vennootschappen, teneinde binnen de beursgenoteerde vennootschappen een auditcomité op te richten, Brussel, Belgische Kamer van Volksvertegenwoordigers, DOC 51 1312/001.

 

§  Willekens, M., Vander Bauwhede, H., Gaeremynck, A., 2004, Voluntary Audit Committee

Formation and Practices among Belgian Listed Companies, International Journal of Auditing, vol. 8, nr. 3, blz. 207 - 222.

 

§  Wong, S., 2004, US sets global trends behind governance shake-up, The IFLR Guide to Corporate Governance 2004, blz. 9 - 15.

 

§  Wymeersch, E., De Belgische initiatieven inzake corporate governance, in: Verbeke, L.H., (Ed.), 1999, Corporate Governance: Het Belgische Perspectief, Antwerpen, Intersentia, blz. 55 - 86.

 

§  Wymeersch, E., 2002, Corporate Governance naar nieuw Belgisch recht: Een eerste commentaar, Tijdschrift voor Belgisch Handelsrecht, blz. 601 - 606.

 

§  Wymeersch, E., 2005, Enforcement of Corporate Governance Codes, ECGI Working Paper Series in Law, nr. 46.

Universiteit of Hogeschool
Handelsingenieur
Publicatiejaar
2007
Share this on: