Sociale media en crisiscommunicatie: een gouden duo

Marie
Eggermont

Sinds 22 maart 2016 is alles veranderd in ons land. België stond even stil en het werd duidelijk dat iedereen kwetsbaar is. Terrorisme, terreurdreiging, veiligheidsniveaus...één voor één actuele termen die niet meer uit onze samenleving weg te denken zijn. De wereld is veranderd en dit heeft duidelijk een impact op de mens en vele sectoren in de samenleving. De sector waarin ik mij zal verdiepen tijdens dit onderzoek is de eventsector, met name publieks-en zakelijke evenementen.

Crisiscommunicatie, het communiceren in tijden van crisis, is hierbij een noodzakelijk iets geworden.

Als eventmanager moet je ervoor zorgen dat je op elke crisis voorbereid bent en dat je goed weet hoe te reageren in het geval zich een crisis voordoet. Mensen willen steeds sneller hun informatie. Crisiscommunicatie kan geen uur meer wachten. Ze gaan daarom spontaan op zoek naar info, vaak op sociale media.

Van zodra er zich een crisis voordoet, staan sociale media vol met berichten, foto’s, commentaren ... over wat er zich heeft voorgedaan.

Dergelijke berichten staan vaak al online nog voordat de pers ervan op de hoogte is en kunnen snel escaleren. Daarom is het van groot belang dat organisaties ook klaar zijn om op sociale media te communiceren tijdens een crisis.

Met andere woorden is het voor een eventmanager of communicatieverantwoordelijke van groot belang om sociale media op te nemen in het crisiscommunicatieplan van een evenement. Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk?

Ik ontwikkelde een handleiding waarmee de integratie van sociale media binnen crisiscommunicatie vergemakkelijkt moet worden. Door het volgen van deze handleiding zet elke locatie of evenement een grote stap naar succesvolle crisiscommunicatie op social media. 

Download scriptie (1.84 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Lieselot Vandamme