We lijken het probleem van verspreiding van kinderpornografie op het internet geen halt te kunnen toeroepen. Zo melden wereldwijd verschillende gespecialiseerde ngo's een toename en verzwaring van kinderporno op het internet.
In dit artikel probeer ik een antwoord te geven op de vragen: hoe slaagt de markt in kinderpornografie erin om te groeien en hoe kunnen we dit probleem aanpakken.
De theorie
Om een antwoord te bieden op deze vragen koos ik ervoor om het probleem te bestuderen de socialorder of markets theory. Deze theorie vertrekt vanuit de hypothese dat een markt is opgebouwd uit sociale interacties: je moet namelijk in interactie treden met andere mensen om iets te (ver)kopen. Deze sociale interacties zorgen op 3 terreinen voor onzekerheid namelijk wat waarde, concurrentie en samenwerking betreft.Deze onzekerheden zorgen voor instabiliteit en dat verhindert de groei van een markt. Wil een markt blijven groeien dan moet er een oplossing gevonden worden voor de hierboven aangehaalde onzekerheden.
Toepassing van het model op de commerciële handel in kinderpornografie
De kracht van de markt in kinderpornografie ligt hierin dat ze efficiënte antwoorden kan bieden op de drie in het theoretisch model aangehaalde onzekerheden. Deze efficiëntie kunnen wel namelijk afleiden uit de groei in de markt. In het volgende stuk wordt onderzocht hoe de markt in kinderpornografie een antwoord biedt op deze onzekerheden.
Waarde
Waarde heeft te maken met het bepalen van een prijs voor een product en de afweging of deze marktconform is.
Binnen de handel in kinderpornografie wordt dit op 3 manieren aangepakt. De objectieve waardebepaling heeft plaats door het beeldmateriaal te ‘waarderen’ op basis van de kwaliteit op de criteria seksuele opwinding en verzamelwaarde.
Vervolgens wordt de kwaliteit van het beeldmateriaal getoetst aan een morele waardestandaard. Deze standaard wordt bepaald door de morele waarden en normen van de (ver)koper. Deze standaarden zijn overwegend vervormt om afwijkende seksuele handelingen te rechtvaardigen. Een voorbeeld hiervan is het gegeven dat foto's waarop kinderen lachen (gedwongen) meer geld waard zijn omdat kopers geloven dat kinderporno acceptabel is wanneer kinderen genieten van seksuele handelingen. Deze foto’s bevestigen hun morele waarden.
Tot slot wordt ook de waarde van een product bepaalt door de sociale status die het geeft aan de koper. Hierbij wordt de status van het gekochte object doorgegeven aan de koper. Een goede afbeelding werkt dus statusverhogend binnen de online groep van verzamelaars.
Concurrentie
Concurrentie heeft te maken met de onzekerheid die ontstaat door het niet kunnen inschatten van de verkoper hoe groot de omzet zal zijn. De kwaliteit van het product van de concurrentie speelt hierin een belangrijke rol.
Om deze onzekerheid te beperken moet de concurrentie gereguleerd worden. Zowel de overheid als de markt zelf hebben hierop een invloed.
De overheid kan wat de handel in kinderpornografie betreft weinig regels opstellen, omdat alle handelingen in verband met kinderpornografie verboden zijn. Wat ze wel kan doen is de focus leggen op het vervolgen van de kopers en/of verkopers. Bij het leggen van de focus op de koper zien we een mechanisme met overwegend negatieve gevolgen: de prijs van de kinderpornografie daalt waardoor de concurrentie toeneemt met als gevolg innovatie en differentiatie van het aanbod. Een focus op de verkopers daarentegen is wel wenselijk het verhoogd namelijk de prijs, verzacht de concurrentie en doet innovatie en differentiatie afnemen.
Wat verkopers betreft, ook zij doen inspanningen om te zorgen dat de onzekerheid verdwijnt. Om klanten aan zich te binden gebruiken ze tags om makkelijker gevonden te worden, maken ze reclame op YouTube en werken ze innoverend.
Samenwerking
Tot slot is er een laatste onzekerheid: de samenwerking. Deze ontstaat doordat de koper en verkoper niet weten of ze elkaar kunnen vertrouwen. Deze onzekerheid wordt nog vergroot binnen deze context van illegale activiteiten.
Om samenwerken te faciliteren worden 2 technieken gehanteerd nl. het gebruik van netwerken en anonimisatie. Door het vormen van online netwerken leren leden elkaar kennen en ontstaat er ruimte om vertrouwen in elkaar op te bouwen.
Bij anonimisatie wordt getracht het onmogelijk te maken dat de politie de identiteit kan achterhalen. Hierdoor moet de (ver)koper niet vrezen herkend te worden en kan de handel zorgeloos verdergezet worden.
Aanbevelingen
Om de groei van de markt in kinderpornografie te doen stoppen dienen politie en justitie zo veel als mogelijk onzekerheid te creëren binnen deze markt. De volgende zeven aanbevelingen dragen bij tot het creëren van deze onzekerheid in de markt door politie en justitie:
Wanneer deze aanbevelingen zouden geïmplementeerd worden, zou de markt in kinderpornografie niet alleen stagneren maar zelfs krimpen.