Het belang van influencer marketing bij de consument in de voedingssector.

Kim Vanrenterghem
Persbericht

De alsmaar goeiende macht van influencers: is dit een hype of een blijvend fenomeen?

influencer-filmen

“We need to stop interrupting what people are interested in and be what people are interested in.” - Craig Davis

DIGITALISATIE VAN DE VLAMING: OPPORTUNITEIT IN DE VOEDSELINDUSTRIE? - In 2018 volgde ongeveer 71% van de Belgen van 16 tot 25 jaar een persoon op sociale media die zij niet persoonlijk kennen. Velen hiervan bevinden zich op het sociale media platform: Instagram. Het platform dat door hen ook dagelijks met veel liefde wordt geraadpleegd om lekkere recepten, de nieuwste fashion items of de mooiste reizen te delen met hun volgers. 

social media apps op smartphone

Liefde gaat door de maag, nietwaar? 

De consument de dag van vandaag wordt overspoeld door allerlei reclameboodschappen tijdens kun favoriete televisie- of radioprogramma’s, die onderbreking zorgt vervolgens voor irritatie. Voedsel is een onderwerp waar veel mensen zó gepassioneerd over zijn, dat het bijna aanstekelijk is. Digitalisatie en het ontstaan van sociale media hebben ervoor gezorgd dat iedereen zijn of haar passie gemakkelijk kan delen en zo een invloed uitoefenen op anderen. Mensen willen, met andere woorden, wel luisteren naar de boodschappen van een influencer.

Als het zo succesvol is, waarom doet elk bedrijf niet aan influencer marketing? Voor velen is influencer marketing enkel een hype die binnenkort weer al voorbij gaan, waardoor er slechts enkele leergierige marketeers bereid zijn om zich te informeren over dit onderwerp. We weten dat er invloed wordt uitgeoefend op de consument, maar vaak struikelt men over de manier waarop influencer marketing geïmplementeerd kan worden in een bedrijf. Daar biedt dit onderzoek een antwoord op. 

Wat is influencer marketing nu, eigenlijk? 

Instagrampost-influencer-Beautygloss

Stel je voor dat er iemand in jouw omgeving een nieuwe trui heeft gekocht en deze aanbeveelt aan jou omdat hij zo comfortabel zit en jij beslist hierdoor om dezelfde trui aan te schaffen, dit wordt mond-tot-mond reclame genoemd. Dit concept wordt vaak aan influencer marketing gelinkt omdat influencers als opinieleiders of trendsetters worden gezien. Zij verstrekken informatie over bepaalde onderwerpen omdat zij als expert worden ervaren in hun vakgebied. Bedrijven zagen hier een opportuniteit in en vandaag worden influencers als een communicatiekanaal gezien om mensen aan te kunnen zetten tot kopen of om de perceptie van de consument te kunnen beïnvloeden. 

Bedrijven moeten voldoende tijd spenderen in het ontwerpen van het juiste influencer marketing plan. Ter voorbereiding van of tijdens dit proces kan dit onderzoek een richtsnoer zijn. Het verduidelijkt wat het onderwerp precies inhoudt, waarom het belangrijk is en wat een aantal struikelblokken zijn. Het zoeken van de juiste influencer mag zeker niet onderschat worden.

Influencers in marketingcampagnes

Hoe influencers worden geïmplementeerd in een campagne is afhankelijk van de vooraf opgestelde doelstellingen die een bedrijf heeft. Ook moet er rekening gehouden worden met welke doelgroep er aangesproken wordt, welke platformen zij gebruiken en welke soort content zij prefereren. Verder moet de strategie van de campagne in lijn zijn met die van het bedrijf. 

Wat kan er misgaan bij een campagne?

Een influencer dat recepten deelt op sociale media (ook wel: foodies) komen minder geloofwaardig over bij zijn of haar volgers wanneer zij een aanbeveling doen over tuingereedschap. Eerst en vooral omdat dit niks te maken heeft met de posts die zij normaliter delen op hun sociale media. Ten tweede omdat zij niet als expert worden ervaren in dit vakgebied. Tot slot ligt de interesse bij hun volgers hoogstwaarschijnlijk bij koken, waardoor dit onderwerp niet relevant is voor hun doelgroep. Geloofwaardigheid en relevantie zijn belangrijke factoren waar een influencer rekening mee moet houden bij het communiceren met zijn of haar volgers.

Daarnaast kunnen influencers iedereen voorliegen door fake followers of valse volgers aan te kopen. Deze accounts zijn nagemaakt van echt bestaande personen, maar zij delen of retweeten in Arabische of Indonesische talen. Het aankopen van hiervan is voor influencers aantrekkelijk want hun inkomsten en wie met hen wil samenwerken is vaak afhankelijk van het aantal volgers. Bij een samenwerking wordt de vergoeding van de influencer namelijk gebaseerd op het aantal volgers die zij op dat moment hebben.

Mag dat zomaar allemaal?

JEP-Jury van Ethische praktijken Influencer marketing bevindt zich nog steeds in een grijs gebied. Een effectieve wetgeving is nog niet voorhanden, maar er werden al een aantal richtlijnen opgesteld door onder andere de Jury van Ethische Praktijken. Het allerbelangrijkste hierbij is het transparant blijven over de commerciële boodschap tegenover de consument. Influencers worden dus aanbevolen om dit te vermelden wanneer een post is gezet met een betaalde samenwerking.

Heeft influencer marketing nu effectief een belang bij de consument in de voedingssector?

Absoluut! Influencer marketing is niet zomaar een hype. Het is een onmisbaar gegeven in elk bedrijf. Het correct uitvoeren van alle stappen zal ervoor zorgen dat een bedrijf zich beter kan onderscheiden van de concurrentie. Het is een kwestie van proberen, testen, verbeteren en leren om de beste resultaten te behalen. Doe onderzoek naar welke boodschappen via influencers wel of niet werken. Influencer marketing rust niet op het “one size fits all”principe. In feite moet het volledige potentieel nog steeds gerealiseerd worden in België en er zijn nog heel wat marketeers die opgeleid moeten worden over het onderwerp.

Bibliografie

(2019, mei 26). King of BBQ.

a_pinch_of_odelle. (s.d.). Opgeroepen op april 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/a_pinch_of_odelle/?hl=nl

Adformatie. (2019, februari 22). Social 2019. Adformatie(2), 12.

Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). In Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior.Englewood Cliffs: NJ: Prentice-Hall.

An-Katrien Casselman. (2019, maart 30). Opgeroepen op maart 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/ankatrien/?hl=nl

Audrezet, A., & de Kerviler, G. (2019, april 1). How Brands Can Build Successful Relationships with Influencers. Opgeroepen op april 2019, van Harvard Business Review: https://hbr.org/2019/04/how-brands-can-build-successful-relationships-w…

Backaler, J. (2018). Digital Influence. In J. Backaler, Digital Influence.Cham, Zwitserland: Palgrave Macmillan.

Belgian Association of Marketing. (2018, mei 14). Belgium under the influence?Opgeroepen op februari 2019, van Belgian Association of Marketing: https://www.marketing.be/nl/belgium-under-the-influence

Bouchar, F. (2017, juni). Digitalisering en haar nieuwe expressiedomeinen. Media Marketing, 72-77.

Bremelmans, L. (2019, april 23). Opgeroepen op april 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/ascookedbyginger/?hl=nl

Cartigny, W. (2019, januari 25). Aandacht trekken doe je zo. Adformatie(1), 66-68.

Charlotte Collard’s Kitchen. (s.d.). Opgeroepen op mei 2019, van Socialblade: https://socialblade.com/instagram/user/charlotte_collard/legacy

charlotte_collard. (s.d.). Opgeroepen op mei 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/charlotte_collard/

Cookney, S. (2019, februari 7). 6 Influencer Marketing Reports for Optimizing Performance.Opgeroepen op april 2019, van Traacker: http://www.traackr.com/blog/6-influencer-marketing-reports-for-optimizi…

de Haan, M. (2018, oktober 10). Van mega tot nano: welke influencer past het best bij jouw organisatie?Opgeroepen op 16 februari 2019, van Cultuurmarketing: https://www.cultuurmarketing.nl/welke-influencer-past-bij-jouw-organisa…

De Raad voor de Reclame. (2018, oktober 8). Persbericht Raad voor de Reclame 08-10-2018: Aanbevelingen inzake online influencers.Opgeroepen op februari 2019, van JEP: https://www.jep.be/sites/default/files/rule_reccommendation/aanbeveling…

De Social Code. (2018). Social Code: YouTube.Opgeroepen op maart 2019, van De Social Code: https://www.desocialcode.nl

delici0usly_healthy. (2019, februari). delici0usly_healthy. Opgeroepen op februari 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/delici0usly_healthy/

Digimedia. (sd). GOLDEN TIPS FOR YOUR CAMPAIGNS!Opgeroepen op april 2019, van Digimedia: https://www.digimedia.be/SMS/about

Eeckhout, K. (2018, oktober 15). De kracht van de influencer: transparant duurt het langst.Opgeroepen op februari 2019, van Trends: https://trends.knack.be/economie/bedrijven/de-kracht-van-de-influencer-…

Elle Van Opslagh. (2019, april 24). Opgeroepen op april 2019, van Socialblade: https://socialblade.com/instagram/user/a_pinch_of_odelle

ELLEN X CREATIEVE FOODIE. (2019, april 23). Opgeroepen op april 2019, van Socialblade: https://socialblade.com/instagram/user/kokerellen

everyday_marta. (2019, maart 31). everyday_marta. Opgeroepen op maart 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/everyday_marta/?hl=nl

Ferlin, S. (2019, mei 2). Brand Manager. (K. Vanrenterghem, Interviewer)

Fluencify. (s.d.). De 16 influencer marketing mogelijkheden . Opgeroepen op maart 2019, van Fluencify: https://fluencify.com/influencer-marketing-matrix/

Google Trends. (2019, maart 12). Opgeroepen op maart 2019, van Google Trends: https://trends.google.nl/trends/explore?date=2015-01-01%202019-03-12&ge…

Grégory Marchandise. (2019, februari 4). Digital Report 2019: de cijfers voor België. Opgeroepen op 17 februari 2019, van UBAbelgium: https://www.ubabelgium.be/nl/news-insights/detail/2019/02/04/Digital-Re…

Hafkamp, M. (2018, november 16). GDPR remt groei online bestedingen in Nederland. Adformatie(8), 100-101.

helenkookt. (2019, maart 30). Opgeroepen op maart 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/helenkookt/?hl=nl

“Magazines en influencers zijn een super duo”.(2017, oktober 17). Opgeroepen op maart 2019, van Magazinemedia: http://www.magazinemedia.be/nl/magazines-en-influencers-zijn-een-super-…

Influo. (sd). Onze services. Opgeroepen op april 2019, van Influo: https://www.influo.com/nl-be/services

inside digimedia. (2018, oktober). Gravity Une nouvelle approche de l'influence marketing en Belgique. inside digimedia(162), 1.

Isobar. (2018, augustus 27). Belgium under the influence.Opgeroepen op februari 2019, van Isobar: https://www.isobar.com/be/en/news/belgium-under-the-influence/

Kale, S. (2018, augustus 29). Logged off: meet the teens who refuse to use social media.Opgeroepen op mei 2019, van The Guardian: https://www.theguardian.com/society/2018/aug/29/teens-desert-social-med…

Karolien Olaerts. (s.d.). Opgeroepen op april 2019, van Socialblade: https://socialblade.com/instagram/user/karolas_kitchen

King of BBQ. (2019, mei 29). Ultieme Greenway veggieburger.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2016). Marketing de essentie. In P. Kotler, & G. Armstrong,Marketing de essentie.Amsterdam: Pearson Benelux.

Lamarque, C. (2017). In C. Lamarque, Influencers.Leuven: Lannoo Campus.

Lamarque, C. (2019, mei 24). (K. Vanrenterghem, Interviewer)

Laurence Bremelmans. (2019, april 23). Opgeroepen op april 2019, van Socialblade: https://socialblade.com/instagram/user/ascookedbyginger/legacy

Leading Global Agency Relatable. (2019, januari 11). The 2019 State of Influencer Marketing Report. Opgeroepen op april 2019, van Relatable: https://www.relatable.me/the-state-of-influencer-marketing-2019?fbclid=…

Leslie en cuisine. (sd). Opgeroepen op mei 2019, van Socialblade: https://socialblade.com/instagram/user/leslieencuisine/legacy

leslieencuisine. (sd). Opgeroepen op mei 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/leslieencuisine/

Manon Van Aerschot. (sd). Opgeroepen op mei 2019, van Socialblade: https://socialblade.com/instagram/user/macaron_manon/legacy

MARGARINES, CULINAIRE OLIËN & VETTEN. (sd). Opgeroepen op april 2019, van Vandemoortele: https://vandemoortele.com/nl-nl/productcategorie/margarines-culinaire-o…

MARGARINES, CULINAIRE OLIËN, VETTEN EN SAUZEN. (sd). Opgeroepen op mei 2019, van Vandemoortele: https://vandemoortele.com/nl-be/onze-producten/margarines-culinaire-oli…

Meaning of DIY in English. (sd). Opgeroepen op maart 2019, van Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/diy

Media Marketing. (2018, maart 12). Sephora verspreidt Youtube-tutorials in een winkel. Media Marketing, 3.

Media Marketing. (2019, februari 21). Influencer marketing: zijn celebrities uit de gratie?Opgeroepen op februari 2019, van Media Marketing: https://www.mm.be/news-nl-36650-influencer-marketing-zijn-celebrities-u…

Media Marketing. (2019, februari 24). Seen from Space: Is Facebook echt zo onhip geworden?Opgeroepen op februari 2019, van Media Marketing: https://www.mm.be/news-nl-36663-seen-from-space-is-facebook-echt-zo-onh…

mediakix. (2017, augustus 24). WHAT IS A MACRO-INFLUENCER?Opgeroepen op mei 2019, van mediakix: http://mediakix.com/2017/08/what-is-a-macro-influencer-definition/#gs.9…

Mediakix Team. (2019, januari 29). WHAT ARE “MICRO-INFLUENCERS?” DEFINITION & EXAMPLES. Opgeroepen op 16 februari 2019, van Mediakix: http://mediakix.com/2017/07/what-are-micro-influencers/#gs.wz1OaENF

Mediakix Team. (sd). INFLUENCER TIERS FOR THE INFLUENCER MARKETING INDUSTRY. Opgeroepen op februari 2019, van Mediakix: http://mediakix.com/influencer-tiers/#gs.rDthQVKq

MEDIAXPLAIN. (2019, februari 28). Oude mediawetten prima van toepassing op influencer campagnes. Opgeroepen op maart 2019, van Adformatie: https://www.adformatie.nl/influencer-marketing/oude-mediawetten-prima-v…

Mertens, L. (2018, oktober 12). Hoe vergroot u uw online succes met influencer marketing?Opgeroepen op 16 februari 2019, van www.lincelot.com: https://www.lincelot.com/influencer-marketing/

Mirande, R. (2018, november 16). De grote marketing enquête 2018. Adformatie(8), 19-29.

mustbeyummie. (sd). Opgeroepen op mei 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/mustbeyummie/

mustbeyummie Must Be Yummie - Alexia. (sd). Opgeroepen op mei 2019, van Socialblade: https://socialblade.com/instagram/user/mustbeyummie

Nederstigt, J., & Poiesz, T. (2014). Consumentengedrag. In Consumentengedrag.Groningen: Noordhoff Uitgevers.

nelicieuse. (s.d.). Opgeroepen op mei 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/nelicieuse/?hl=nl

Oetting, M. (2009). In M. Oetting, Ripple Effect How Empowered Involvement Drives Word of Mouth(p. 12). Wiesbaden: Deutsche Nationalbibliothek.

Olaerts, K. (2019, april 22). karolas_kitchen. Opgeroepen op april 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/karolas_kitchen/

Olaerts, K. (s.d.). Gewoon Gezond. Opgeroepen op april 2019, van De Standaard: https://www.standaardboekhandel.be/p/gewoon-gezond-9789492626325

Over MustBeYummie. (sd). Opgeroepen op mei 2019, van MustBeYummie: https://mustbeyummie.com/about/

Recepten. (2019, april). Opgeroepen op april 2019, van ascookedbyginger.com: https://ascookedbyginger.com/recepten/

Samenwerkingen. (s.d.). Opgeroepen op april 2019, van www.karolaskitchen.be: https://www.karolaskitchen.be/samenwerkingen/

Sandijk, J. V. (2018, augustus 24). de ingrijpbare marketingmix van CityHub. Adformatie(5), 28-29.

Saveyn, A. (sd). ONS STANDPUNT OVER EEN AANTAL BELANGRIJKE AANDACHTSPUNTEN IN DE VOEDINGSSECTOR. Opgeroepen op april 2019, van Vandemoortele: https://vandemoortele.com/nl-nl/artikel/ons-standpunt-over-een-aantal-b…

Schepens, J. (2019, februari 15). Vlogfamilie Honig behaalt challenge. Opgeroepen op april 2019, van Adformatie: https://www.adformatie.nl/campagnes/vlogfamilie-honig-behaalt-challenge

Schoelinck, V. (2018). Let's work together!Opgeroepen op mei 2019, van a Spoonful of Happiness: https://www.spoonful-of-happiness.be/samenwerken/

Schoelinck, V. (sd). a_spoonful_of_happiness. Opgeroepen op mei 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/a_spoonful_of_happiness/

Sergio Herman lanceert eigen koffie: 'Leven is te kort voor slechte koffie'. (2019, mei 28). Opgeroepen op mei 2019, van De Standaard: http://m.standaard.be/cnt/dmf20190528_04434488?utm_source=facebook&utm_…

Sisk, S. (2018, december 13). INFLUENCERS IN DE MEDIAMIX . Opgeroepen op maart 2019, van PUB: https://pub.be/nl/influencers-in-de-mediamix/

Soensens, D. (2018, januari 2). FOODBLOGGERS VERLEIDEN STEEDS MEER BEDRIJVEN. Opgeroepen op maart 2019, van Gondola: http://www.gondola.be/nl/news/food-retail/foodbloggers-verleiden-steeds…

Steenhaut, S. (2019, januari 25). 'Is influencer marketing meer dan een hype?'. Opgeroepen op februari 2019, van Knack: https://www.knack.be/nieuws/belgie/is-influencer-marketing-meer-dan-een…

Steffi | Bye Bye Cheeseburger. (sd). Opgeroepen op mei 2019, van Socialblade: https://socialblade.com/instagram/user/steffivertriest

Steffi. (2016). Opgeroepen op mei 2019, van Bye Bye Cheeseburger: http://byebyecheeseburger.be/about/

steffivertriest. (sd). Opgeroepen op april 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/steffivertriest/

Stevens, J. (2016, september 16). De almaar groeiende macht van digital influencers. Opgeroepen op mei 2019, van De Morgen: https://www.demorgen.be/tech-wetenschap/de-almaar-groeiende-macht-van-d…

Taste Tomorrow. (2019, maart 26). The power of influencers: resist or embrace?Opgeroepen op april 2019, van Taste Tomorrow: https://www.tastetomorrow.com/inspiration/the-power-of-influencers-resi…

Tasty. (2019, maart 30). Opgeroepen op maart 2019, van Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCJFp8uSYCjXOMnkUyb3CQ3Q/videos

The Fat Lady. (sd). PR & INFLUENCER MARKETING. Opgeroepen op april 2019, van The Fat Lady: https://thefatlady.be/expertises/pr-influencer-marketing/

The New York Times. (2018). The Follower Factory. Opgeroepen op maart 2019, van The New York Times: https://www.nytimes.com/interactive/2018/01/27/technology/social-media-…

TUC. (2019, mei 5). Top your Tuc. Recept van @kokerellen. België.

Valkeneers, G. (2015). Consumentenpsychologie. In G. Valkeneers, Consumentenpsychologie.Leuven, België: Uitgeverij Acco.

Van Aerschot, M. (2019).Over mij. Opgeroepen op mei 2019, van Macaron Manon: http://macaronmanon.be/home/

Van Aerschot, M. (sd). macaron_manon. Opgeroepen op mei 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/macaron_manon/

Van Daele. (2019). Tutorial. Opgeroepen op februari 2019, van Van Dale Online: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/tutorial…

Van de Velde, H. (2019, mei 10). Senior Brand Manager. (K. Vanrenterghem, Interviewer)

Van de Velde, H. (2019, april 16). Senior Brand Manager. (K. Vanrenterghem, Interviewer)

Van den Elzen, T. (2016, november 24). Dit is hoeveel je met Influencer Marketing kan verdienen in België:. Opgeroepen op maart 2019, van Bloovi: https://www.bloovi.be/artikels/marketing/2016/influencer-marketing-dit-…

Van Gool, E. (2019, april 20). kokerellen. Opgeroepen op april 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/kokerellen/?hl=nl

Van Gool, E. (s.d.). Over kokerellen. Opgeroepen op april 2019, van kokerellen: https://www.kokerellen.be/contact/

Van Hooydonk, S. (2018). Vlaamse Instagram Influencers 2019. In S. Van Hooydonk, Vlaamse Instagram Influencers 2019.België: Van Hooydonk, Sofie;.

Van Opslagh, E. (sd). Over Het ontstaan van A Pinch Of Odelle. Opgeroepen op april 2019, van apinchofodelle: https://apinchofodelle.wordpress.com/over/

Van Severen, L. (2018, mei 4). SOCIAL INFLUENCERS | FOODIES.Opgeroepen op februari 2019, van MediaSpecs: https://database.mediaspecs.be/database/download/medium/22619/document/…

Vandemoortele. (sd). ELKE DAG GENIETEN VAN PRODUCTEN MET EEN UITSTEKENDE SMAAK. Opgeroepen op april 2019, van Vandemoortele: https://vandemoortele.com/nl-nl/product-category/bakkerijproducten

Vandemoortele. (sd). RESEARCH & DEVELOPMENT. Opgeroepen op april 2019, van Vandemoortele: https://vandemoortele.com/nl-nl/research-development

vandemoortele_be. (sd). Opgeroepen op mei 2019, van Instagram: https://www.instagram.com/vandemoortele_be/

Virginie Schoelinck @a_spoonful_of_happiness. (sd). Opgeroepen op mei 2019, van Socialblade: https://socialblade.com/instagram/user/a_spoonful_of_happiness

Wiley, D. (2019, januari 16). Influencer Marketing: Hottest Trends From 2018 And What To Watch In 2019.Opgeroepen op maart 2019, van Forbes: https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2019/01/16/influencer-…

Word de koning van de BBQ!(2019). Opgeroepen op mei 2019, van Delhaize: https://www.delhaize.be/nl-be/CP:bbq

YOUNG & CONNECTED. (2019, januari 14). Staar je niet blind op ‘magie’ van influencers. Opgeroepen op maart 2019, van Adformatie: https://www.adformatie.nl/influencer-marketing/staar-je-niet-blind-op-m…

Universiteit of Hogeschool
Bedrijfsmanagement met afstudeerrichting Marketing
Publicatiejaar
2019
Promotor(en)
Alexandra Coppens
Kernwoorden
Share this on: