Leren betekenisvol maken door outdoor education.

Lieve
De Haseleer

Kinderen vinden leren vaak niet leuk op school, maar toch zijn ze heel leergierig en willen graag bijleren. Ons onderwijs laat leerlingen leren via handboeken en op papier waardoor ze geen zin meer hebben om te leren. Dankzij outdoor learning zijn de leerlingen veel aandachtiger en wordt leren betekenisvoller.

Wat is outdoor learning concreet?

‘Outdoor learning’ is actief en echt leren in de buitenlucht, waardoor al hun zintuigen geprikkeld worden en de leerlingen veel meer gaan bijleren en onthouden.

Er zijn heel wat voordelen verbonden aan het buiten leren. Zo wordt de groepscohesie verbeterd doordat leerlingen samen nieuwe elementen leren ontdekken. Ze leren in groep samen te werken en leren kritisch te kijken naar resultaten. Ook is bewezen dat de scores van de leerlingen stijgen wanneer leerlingen buiten les krijgen. Natuurlijk is outdoor learning ook beter voor de gezondheid. Het kan een belangrijke factor spelen bij het voorkomen van obesitas bij kinderen. Outdoor learning heeft ook een positieve invloed op gedrag en verbetert de communicatieve vaardigheden. Leerlingen die storend gedrag vertonen in de klas kunnen zich in de buitenklas ontpoppen tot leiders die structuur bieden aan de andere leerlingen.

Ondanks deze voordelen doen heel weinig leerkrachten aan outdoor learning.

Door het bevragen van leerkrachten van leerkrachten werden de drempels zichtbaar waarom er niet veel aan outdoor learning werd gedaan.

De drempels

 De belangrijkste reden is dat leerkrachten outdoor learning niet haalbaar vinden door het plaatsgebrek in hun school. (40%)

Veel leerkrachten denken dat er veel plaats nodig is om aan outdoor learning te doen. Maar niets is minder waar. De speelplaats is vaak al voldoende om met de leerlingen aan de slag te gaan.

Een andere reden is omdat leerkracht geen inspiratie hebben om lessen te maken (30%) of omdat het heel tijdrovend is.  Ook weersomstandigheden spelen een grote rol.

Een ander argument dat werd aangehaald door een leerkrachten was dat de leerlingen veel drukker zijn als ze naar buiten gaan. In het begin is dit logisch: de omgeving, het buitenzijn, is nieuw voor de kinderen en ze moeten hier nog aan wennen. Na een korte tijd wennen de kinderen hieraan en zullen ze zelfs buiten aandachtiger zijn dan binnen. 

Oplossing

Tijdens mijn onderzoek vroeg ik of leerkrachten meer aan outdoor learning zouden doen wanneer er een handleiding met ideeën en tips zou bestaan. 50 % van de ondervraagde leerkrachten antwoordde hier affirmatief op. 48% van de ondervraagde leerkrachten antwoordde ‘misschien’.

Daarom besloot ik om een bundel te maken met lesideeën om om leerkrachten te inspireren en te ondersteunen bij het maken van buitenlessen.

 

 

Download scriptie (3.38 MB)
Universiteit of Hogeschool
UC Leuven-Limburg
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Gorik Van Helleputte
Thema('s)