Autodelen: van boomknuffelaars tot projectontwikkelaars

Ellen
Theuwen
  • Aline
    Vercauteren

Van boomknuffelaars tot projectontwikkelaars. Autodelen wordt niet meer alleen gedaan door milieuactivisten, en dat merkte ook Tapazz; een platform dat zorgt voor deeloplossingen aan de hand van soft- en hardware.

Doordat de Vlaamse overheid subsidies steekt in eigen autodeelplatform Cambio, werd de take-off van Tapazz tegengehouden. Er moest iets gebeuren. Een verandering. Een verbetering. En dat deden ze door de doelgroep te wijzigen. De particuliere markt halen ze out of the picture. Begin 2018 begonnen zo de samenwerkingen met projectontwikkelaars. Iets volledig nieuw. Een buurt- of deelauto is binnen een duurzaam woonconcept een sterk aanvullende faciliteit. Uniek. Zo wil men  inspelen op 'mobiliteit als een service'. Door deze service kan een vastgoedproject dan ook extra toegevoegde waarde krijgen.

Het feit dat dit een nieuw idee is, zorgt ervoor dat de naamsbekendheidvan Tapazz enorm laag is. Tijd om daar wat aan te doen! Tijd om de projectontwikkelaars kennis te laten maken met Tapazz! En dit alles op basis van communicatie.

Maar, we beginnen bij het begin. En dan bedoelen we echt: bij de wortel van de deeleconomie en het autodelenVan ruilen naar delenWe ontdekken dat er veel meer aanbieders dan vragers zijn en dat autodelen trendgevoelig is. Autodelen is één ding, maar hoe doet Tapazz dat dan? Het bedrijf pasten de volledige missie en visie recent aan en zijn momenteel ook bezig met het redesign van de flow. Bij een buurtauto gaat het om een white label; alles in huisstijl van de projectontwikkelaar zelf, zodat de drempel voor de bewoners niet te hoog wordt. 

Tapazz heeft er duidelijk goed aan gedaan om van doelgroep te veranderen, dat merken we tevens in de concurrentieanalyse. We hebben deze concurrenten voor u opgesplitst, maar we kunnen gerust zeggen dat er dit enorm veel waren, vroeger. Nu? Een pak minder. Elk woonproject bevat op zijn beurt elk een origineel element om toch dat tikkeltje meer overtuigingskracht te hebben. Een moestuin, een andere manier van energielevering, een binnenkoer,... Maar geen enkel ander bedrijf dat zich bezig houdt met buurtauto's in vastgoed.

De stand van zaken. ‘’Architectuur’’ is een van meest gezochte termen op Pinterest en projectontwikkelaars lijken dol te zijn op leesvoer. We contacteerden projectontwikkelaars, architecten en opleidingshoofden. Op basis van deze gegevens zorgden we voor een spectaculaire mix. 

Sociale media: Facebook voor te adverteren, Pinterest voor de projectontwikkelaar op organische manier te bereiken (en dat lijkt te lukken!). Content om ze kennis te laten maken met het idee. En natuurlijk ook het recyclen van deze content. En omdat we dan deze inhoud toch al bezitten, kunnen we net zo goed die extra mile gaan. Growth hacking! Het gebruiken van externe bronnen om zo meer bereik te krijgen. In ons geval? Het artikel in verschillende vakbladen krijgen! 

Drie belangrijke fases werden gebruikt. Introductie, actie en retargeting. Zo hopen we dat de cirkel rond raakt. Van website naar Facebook en Pinterest. Nadien verwerkt in nieuwsbrieven om dan zo terug op de site te belanden. 

Nieuwsbrieven, inderdaad. We moeten dus rekening houden met GDPR. Tijdens ons marktonderzoek bleek dat 99% van de ondervraagden een info@- of contact@-adres had, waardoor ons communicatieplan perfect mogelijk blijft. Deze mailadressen worden gezien als onpersoonlijk en hiervoor is dus geen specifieke toestemming nodig.

Het budget? Dat moest laag blijven. Organisch? Zo veel mogelijk. Timing? Zeer flexibel. Een perfect communicatieplan dus voor een start-up waarvan de app en website nog in ontwikkeling zitten.  

Download scriptie (11.37 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
PXL Hasselt