Handykit/Handykid: Hulpmiddelen voor lagereschoolkinderen met DCD

Dorothée
Bogaert
  • Bryan
    Beck
  • Charlotte
    Demasure
  • Michiel
    Windels

 

Wij zijn Bryan, Dorothée, Charlotte en Michiel, vier derdejaarsstudenten ergotherapie aan de Arteveldehogeschool. In kader van onze bachelorproef ontwikkelen wij een toolbox voor kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD). De toolbox bestaat uit verschillende hulpmiddelen, zodat het kind met DCD gemakkelijker kan participeren aan schoolse activiteiten.

 

Wat is DCD?

DCD is een term die gebruikt wordt voor kinderen die problemen ervaren met motorische coördinatie. Hun motorisch niveau komt niet overeen met hun IQ en leeftijd. De kinderen struikelen, laten materiaal vallen, hebben een zwak handschrift etc. Ze zijn beperkt in het coördineren van bewegingen, uitvoeren van handelingen en aanleren en automatiseren van motorische vaardigheden. Ook met plannen en organiseren hebben de kinderen met DCD moeite. Dit oefent een invloed uit op hun schoolse activiteiten en hun activiteiten in het dagelijks leven.

 

DCD en participatie

Normaal zijn kinderen gemotiveerd om te participeren aan dagelijkse activiteiten en verbeteren ze zo hun vaardigheden. Doordat nieuwe vaardigheden worden aangeleerd en de huidige vaardigheden worden verfijnd, verhoogt de participatie en de onafhankelijkheid in de activiteiten. Een verminderde participatie kan dus leiden tot gezondheidsproblemen en een verminderde kwaliteit van leven. Kinderen met ernstige ontwikkelingsproblemen participeren minder aan sociale activiteiten dan leeftijdsgenoten. Kinderen met DCD zijn vaak teruggetrokken en spelen liever alleen, omdat ze het gevoel hebben er niet bij te horen of niet mee te kunnen spelen met klasgenoten omwille van hun beperking. Als een bal gegooid wordt, dan laten ze die vallen. Als het kind snel moet lopen, dan struikelt hij over zijn voeten.

 

DCD en hulpmiddelen

Er bestaan reeds heel wat hulpmiddelen voor kinderen met een motorische ontwikkelingsstoornis. Het doel van de studenten ergotherapie is om hulpmiddelen te ontwikkelen voor handelingsproblemen die nog onvoldoende of niet zijn aangepakt.

 

M-decreet

Sinds het M-decreet stromen meer kinderen met specifieke onderwijsbehoeften door naar het regulier onderwijs. De gewone school gaat een samenwerking aan met een school voor buitengewoon onderwijs. Er wordt een traject opgesteld dat helemaal aangepast is aan de noden en behoeften van het kind. Heel wat kinderen met DCD komen ook in het regulier onderwijs terecht. Zij stoten vaak op onbegrip van leerkrachten en leerlingen. Op basis van het uiterlijk kan je niet afleiden dat iemand DCD heeft. Het ziet er een normaal kind uit met een normaal IQ, maar de motoriek wil niet meewerken. Het kind wordt vaak gezien als onhandig.

 

DCD en ergotherapie

Het doel van de ergotherapeut is het terug mogelijk maken, het verbeteren of het behouden van het dagelijks handelen van de cliënten. De cliënten zijn mensen die door ziekte of ongeval te maken hebben met een fysieke of mentale beperking. De ergotherapeuten richten zich voornamelijk op drie factoren: persoon, omgeving en activiteit.

Handykit/Handykid

Om ervoor te zorgen dat kinderen meer kunnen participeren aan de schoolse activiteiten en de activiteiten van het dagelijks leven, hebben de studenten ergotherapie een toolbox bedacht en ontworpen. Er worden tools aangereikt, waardoor het kind sneller zal geaccepteerd worden door de andere kinderen. We spreken hier over duurzaamheid op sociaal niveau. Deze toolbox krijgt de naam Handykit/Handykid. De studenten maken schetsen van de hulpmiddelen. Hiermee gaan ze naar externe partners die hen helpen om de schetsen om te zetten in een product. Er wordt gekozen om een ritshulpstuk, een vakkendoos, een stappenplanboekje voor meetkunde en een pennenbak te ontwikkelen. Er wordt gekozen voor een select aantal hulpmiddelen. Kwaliteit krijgt voorrang op kwantiteit. Alle hulpmiddelen zijn wetenschappelijk onderbouwd. Op basis van een literatuurstudie en bevragingen van kinderen met DCD, hun ouders, leerkrachten en professionele hulpverleners worden de hulpmiddelen uitgekozen. 

 

Gentrepreneur

Met deze bachelorproef sleepten de studenten ergotherapie reeds de award van Duurzame Duizendpoot van Gentrepreneur in de wacht. Deze prijs werd behaald op 2 mei 2018 tijdens de Gentrepreneurawards. Gentrepreneur is een project dat jonge ondernemers in studentensteden ondersteunt. Dankzij deze award kreeg deze bachelorproef aandacht in de media en gaven verschillende instanties blijk van interesse in het product.

 

De vier studenten vielen in de prijzen tijdens de Gentrepreneurawards 2018. Hun toolbox Handykit/Handykid leverde hen de titel 'Duurzame duizendpoot' op.

 

Download scriptie (1.87 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Mevr. Griet Dewitte