De perceptie van een fietscorridor als wegwijzer voor Bicycle Oriented Development

Aurélie Ligon
Deze scriptie heeft als doel een geïntegreerde fietscorridor te ontwikkelen voor de stad Antwerpen. Het omvat een literatuuronderzoek naar de determinanten die van belang zijn om zich met de fiets te verplaatsen. Hierna volgt een casestudy-onderzoek op twee belangrijke fietsverbindingen tussen Mortsel en Antwerpen centrum. Tot slot worden concrete ontwerpvoorstellen geformuleerd op deze twee verbindingsassen.

Nieuwe High Line voor fietsers in Antwerpen!

Snel even de supermarkt binnenfietsen of een koffie uithalen bij de bike-to-go? Tijdens jouw dagelijkse traject naar Antwerpen fiets je tegenwoordig over het vernieuwde spoorviaduct en door hippe autoloze zones. Fietsen naar het werk wordt gegarandeerd een hele belevenis!  

Ambitieuze voorstellen waarmee Aurélie Ligon in haar masterproef ‘de perceptie van een fietscorridor’ de fietsers terug meer ruimte geeft in de stad. Buitenlandse projecten vormen hierbij een bron van inspiratie om de Antwerpenaren massaal op de fiets te krijgen.  De nieuwe ingrepen situeren zich op de F1 fietsostrade en de Mechelsesteenweg. Twee belangrijke fietsverbindingen naar het centrum van Antwerpen die tot fietscorridors werden getransformeerd.

Snelheidsduivels

Snelheidsduivels - praatjeslaan

Een fietscorridor vertrekt vanuit het idee dat fietsen voor iedereen mogelijk moet zijn. Door parallelle fietsstroken te voorzien, wordt er ingespeeld op de verschillende types van fietsers. Als snelle fietser begeef je jezelf op het vak ‘snelheidsduivels’ en ben je in een mum van tijd op jouw bestemming. Samen met jouw vriendinnen fietsen en de laatste roddels vertellen? Dan is de ‘praatjeslaan’ breed genoeg om zich naast elkaar, met of zonder bakfiets te verplaatsen. Tevens voorziet een fietscorridor alternatieve routes om zich van A naar B te verplaatsen. De keuze is afhankelijk van jouw behoefte op dat moment. Overdag kan een rustig afgelegen traject ideaal zijn om even te ontsnappen aan de chaos van de stad. ’s Avonds kan dit traject net onveilig aanvoelen en verkies je een drukke en levendige route.

Bike-in-supermarkt

De belevenis die men onderweg wilt ervaren speelt een belangrijke rol in de keuze van het traject.  Dit hangt niet enkel samen met de fietsinfrastructuur. Alles wat je tegenkomt tijdens het traject heeft een invloed op belevenis van de fietsers. Als belangrijk uitgangspunt dient men veel verder te ontwerpen dan enkel de infrastructuur. De ruimte rondom de fietsstroken omvat immers de nodige faciliteiten die het traject aantrekkelijk en efficiënt maken.  De bike-in-supermarkt is fiets-toegankelijk en voorziet de fietser van de laatste boodschappen op weg naar huis. Het fietscafé heeft zijn eigen wielerclub en herbergt tegelijk een openbare herstelplaats en fietsparking. Tenslotte heb je als fietser een geweldig uitzicht vanop het vernieuwde viaduct.

Bike-to-go

Door de stad veel meer op de fietsers te richten, hebben ze niet steeds het gevoel secundair te zijn aan de wagen. Tegelijk kan het dienen om automobilisten meer bewust te maken dat fietsen in de stad gemakkelijker, gezonder en sneller is dan de wagen.

Deze uitgangspunten vormen de basis voor innovatieve projecten te realiseren.   

Fietsen op hoogte

In de eerste plaats wordt de Mechelsesteenweg, ter hoogte van het Koning-Albert park, volledig autovrij gemaakt. De fietsers, trams en bussen krijgen meer ruimte waardoor de doorstroming sterk verbetert. De koppeling met de hierboven aangehaalde faciliteiten verhogen zowel het gebruiksgemak van de fietsers als de aantrekkelijkheid van het park. De kantoren en bedrijven die hier gevestigd zijn zullen hier ook gebruik van kunnen maken. Daarenboven wordt ook de Koning-Albertparkweg tot een autovrije weg omgevormd. Dergelijke inrichting zal resulteren in meer vrijetijdsactiviteiten zoals rolschaatsen, fietsen, e.d. Het project kan eenvoudig op korte termijn als proefproject starten. Op die manier worden bewoners en handelaars zich bewust van de voordelen en is er eventueel ruimte voor verbeteringen.

Mechelsesteenweg autovrij

Daarnaast wordt het deel van de F1 fietsostrade tussen de treinstations Antwerpen-Centraal en Berchem op een hoger niveau getild. Momenteel kan deze verbinding niet als fietsostrade worden beschouwd. Het grote aantal fietsers in combinatie met de vele stoplichten en het smalle fietspad leiden tot dagelijkse conflicten en frustraties. Gelukkig biedt het spoorviaduct een oplossing. Hierop wordt een fietsostrade voorzien voor snelle en trage fietsers. Men kan erop fietsen ter hoogte van Berchem Station en aan de Plantin-Moretuslei wordt een op- en afrit voorzien. Treinreizigers kunnen heel gemakkelijk met een deel- of plooifiets hun traject voortzetten. De bestaande infrastructuur van de fietsostrade wordt ingezet als lokaal fietspad. Door deze lokale en bovenlokale fietsstromen te scheiden wordt dit overbevolkte fietspad veel aangenamer en veiliger om zich te verplaatsen. De ruimte onder het viaduct kan ingezet worden om nieuwe voorzieningen te koppelen aan dit lokale fietspad.

Fiets-spoorviaduct

Met deze ambitieuze voorstellen kan Antwerpen verder groeien naar een stad op maat van de fietsers. En is dat net niet de doelstelling om duurzame en gezonde steden te ontwerpen? Alle hens aan dek om de pendelaars dagelijks van een portie fietsvreugde te voorzien!

 

Aurélie Ligon,

Master stedenbouw en ruimtelijke planning – Universiteit Antwerpen

2017-2018

Bibliografie

-Velo. (2014). Velo Antwerpen op de internationale fietskaart. https://www.velo- antwerpen.be/nl/station-vinden.geraadpleegd op 05/04/2017

 

Appleyard, D. Lynch, K. Myer, J.R. (1965). The View From the Road. Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten: MIT Press

 

Artgineering. (2013). L50 Railway Banks - Study for the establishment of walking and cycling routes in the railway embankment. http://www.artgineering. eu/l50-connection/, geraadpleegd op 20/04/2017

 

Artgineering, Fietsersbond, C. Goudappel, Inspiratiepool. www.vananaarf.nl, geraadpleegd doorheen heel het onderzoek (02/17 – 12/17)

 

Barisserim (2010). Bike Friendly. http://www.brssrm.com/32/, geraadpleegd op 20/04/2017

 

Bendiks, S. Degros, A. (2013). Cycle Infrastructure, Fietsinfrastructuur. Rotterdam: Nai010

 

Bell, J. (2001). Carchitecture. Bazel: Birkhauser

 

Biesieklette (2013). Stallingen. http://www.biesieklette.nl/, geraadpleegd op 03/05/2017

 

BIG Architects (2010). 8-house. http://www.big.dk/#projects-8, geraadpleegd op 07/05/2012

 

Bleijenberg, A. (2015). Nieuwe mobiliteit na het autotijdperk. Delft: Eburon

 

Blyth, G. (2014). Velocity, architecture for bikes. Munchen – Londen – New York: Prestel

 

Colville-Andersen, M. (2010). Copenhagen’s Conversation Lanes. http:// www.copenhagenize.com/2010/01/copenhagens-conversation-lanes.html, geraadpleegd op 06/05/2017

 

Dissing+Weitling Architecture. (2014). The Bicycle Snake. http://www.dw.dk/ cykelslangen-bicycle-snake/, geraadpleegd op 04/05/2017

 

Fleming, S. (2013). Cycle Space: Architecture & Urban Design in the Age of the Bicycle. Rotterdam: Nai010  

 

Fleming, S. (2017). Velotopia. http://cycle-space.com/the-velotopia/, geraadpleegd op 05/04/2017

 

Fleming, S. Owen (2013). Citaat Permeability (Moroney, 2009) - Not Another Bike Map. p18. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_ v57__final_digital. Geraadpleegd op 04/02/2017

 

Fleming, S. Owen (2013). Not Another Bike Map Launceton: University of Tasmania (2013). https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_ at_2_issuu_v57__final_digital. Geraadpleegd op 02/02/2017

 

Florida, R. Harris, D (2003). The Rise of the Creative Class. New York: The Perseus Books Group

 

Foster + Partners (2013). SkyCycle. https://www.fosterandpartners.com/projects/ skycycle/, geraadpleegd op 18/04/2017

 

Geller, R. (2006). Four Types of Cyclists. Portland, Bureau of Transportation.

 

Gensler. (2015). The London Underline. https://www.gensler.com/projects/the- london-underline, geraadpleegd op 18/04/2017

 

Glaeser, E. (2011). Triumph of the City: How Our Greatest Invention Makes Us Richer, Smarter, Greener, Healthier, and Happier. Penguin Press HC

 

Greater London Authority. (2013). THE MAYOR’S VISION FOR CYCLING IN LONDON - An Olympic Legacy for all Londoners.  London, England: Greater London Authority.www.london.gov.uk.

 

Heinen, E. van Wee, B. Maat,K (2010). Commuting by Bicycle: An Overview of the Literature, Transport Reviews, 30:1, 59-96, DOI: 10.1080/01441640903187001

 

ipv Delft. (2012). Hovenring. http://ipvdelft.nl/portfolio-item/hovenring-2/, geraadpleegd op 04/05/2017

 

Koglin, T., & Rye, T. (2014). The marginalisation of bicycling in Modernist urban transport planning. Journal of Transport & Health, 1(4), 214‐222.

 

Königlarch architekten. (2017). Bike City. http://www.koeniglarch.at/bike-city.html, geraadpleegd op 08/10/2017

 

Lauwers, D. Rybels, S. Van Acker, M. (2016). “Knoop- Corridorontwikkeling” in Evaluatie van de verkeers- en vervoersstructuur van het ruimtelijk structuurplan provincie Antwerpen. Antwerpen: provincie Antwerpen, dienst mobiliteit. 113-153.   

 

Mobiel Vlaanderen. (2017). Vademecum Fietsvoorzieningen. Hoofdstuk 2: fietsroutes, meer dan fietspaden. http://www.mobielvlaanderen. be/vademecums/vademecumfiets01.php. Geraadpleegd op 12/04/2017

 

Mobiel Vlaanderen. (2015). OVG Vlaanderen 5 (januari 2015 – januari 2020). http://www.mobielvlaanderen.be/ovg/ , geraadpleegd op 26/12/2017

 

Movares (2012). Fietstransferium Houtem. https://movares.nl/projecten/ fietstransferium-houten/, geraadpleegd op 07/05/2012

Paper Planes e.V (2017) Radbahn Berlin. http://radbahn.berlin/en/home/unterm- dach, geraadpleegd op 06/05/2017 

 

Ruby, L., Danish Cyclists Federation. How Denmark became a cycling nation. http://denmark.dk/en/green-living/bicycle-culture/how-denmark-become- a-cycling-nation. geraadpleegd op 06/10/2017

 

Stad Antwerpen. (2015). Antwerpen Actief & Bereikbaar - Mobiliteitsplan 2020 | 2025 | 2030.  Antwerpen: Stad Antwerpen. https://www.antwerpen.be/ nl/info/54ad06e0cba8a7dc038b459c/een-mobiliteitsplan-voor-een-actief- en-bereikbaar-antwerpen-voorontwerp.

 

Stad Antwerpen. (2016). Antwerpen wereldfietsstad - Fietsen in eerste klasse - Fietsactieplan stad Antwerpen 2016 . Antwerpen: Stadsontwikkeling. 

 

Stad Antwerpen. (2016). Antwerpen wereldfietsstad - Fietsen in eerste klasse - Fietsbeleidsplan 2015-2019.  Antwerpen: Stadsontwikkeling.

 

Transport For London. (2014). London Cycling Design Standards. London:  Transport For London. 

 

Transport For London. (2017). A WORLD-CLASS NEW RAILWAY FOR LONDON AND THE SOUTH EAST. http://www.crossrail.co.uk/route/, geraadpleegd op 06/05/2017

 

Transport For London. (2017). Cycle Safety Action Plan. London:  Transport For London. 

 

Transport For London. (2017). London’s Cycle Superhighway. London:  Transport For London. 

 

Transport For London. (2016). Suds in London – a guide. London:  Transport For London. 

BRONNEN AFBEELDINGEN

Probleemstelling

Transport For London. (2006). Workplace cycle parking guide. London:  Transport For London. 

1. Evolutie van de straat 19de -20ste Eeuw, eigen werk (2017)

 

2. Las Vegas: autogerichte stedelijke ontwikkeling

Bron: Stadler, H. Stierli, M. (2008), Las Vegas Studio. Pictures from Robert Venturi and Denise Scott Brown’s archives. https://www.gosee.us/news/events/las-vegas-studio-photo-book-and-exhibi…, geraadpleegd op 19/11/2017 

 

3. Las Vegas: autogerichte stedelijke ontwikkeling

Bron: Artspace (1966), Las Vegas Every-Day Architecture. https://www.artspace.com/denise-scott-brown/las-vegas-every-day-archite… , geraadpleegd op 19/11/2017  

 

4. Villa Savoye, Le Corbusier 

Bron: Kozlowski, P. (1928), FLC/Artists Rights Society (ARS)(2017), The 100 Most Important Buildings of the 20th Century. https://www.architecturaldigest.com/story/100-most-important-buildings-…, geraadpleegd op 19/11/2017 

 

5. Villa, Belgische context, Buro Berkein 

Bron: Buro Berkein, Projecten. http://www.architectenburoberkein.com/projecten, geraadpleegd op 27/12/2017 

 

6. Verkeerscongestie, Vlaamse wegen 

Bron: Het Laatste Nieuws (2017) VAB”Reistijd vanuit Oost-Vlaanderen richting Antwerpen sinds deze week meer dan verdubbeld”. https://www.hln.be/nieuws/binnenland/vab-reistijd-vanuit-oost-vlaandere…, geraadpleegd op 19/11/2017

 

7. City Hall Square, Kopenhagen 1930

Bron: Ruby, L. How Denmark became a cycling nation. http://denmark.dk/en/green-living/bicycle-culture/how-denmark-become-a-…, geraadpleegd op 06/10/2017 

 

8. CycleHoop: 1 auto = 10 fietsen

Bron: CycleHoop. Car Bike Port. http://www.cyclehoop.com/product/racks/car-bike-port/, geraadpleegd op 19/11/2017 

 

9. CycleHoop: 1 auto = 10 fietsen

Bron: CycleHoop. Car Bike Port. http://www.cyclehoop.com/product/racks/car-bike-port/, geraadpleegd op 19/11/2017 

 

10. Keyserlei, Antwerpen (VOOR) 

Bron: Ademloos (2011) DE KEYSERLEI mag geen sukkelstraatje worden. http://www.ademloos.be/nieuws/de-keyserlei-mag-geen-sukkelstraatje-word…, geraadpleegd op 30/12/2017 

 

11. Keyserlei, Antwerpen (NA) 

Bron: Kerstens, D. (2015) Suggestiestroken voor fietsers op de De Keyserlei klaar. http://www.gva.be/cnt/dmf20150512_01679060/suggestiestroken-voor-fietse…, geraadpleegd op 30/12/2017 

 

12. Fietspad Schaarbeeklei, Brussel

Bron: Lukas (2016) Balanceren op 30 cm smal fietspad. https://www.hln.be/regio/vilvoorde/balanceren-op-30-cm-smal-fietspad~a1…, geraadpleegd op 02/01/2018 

 

13. Ruimte inname bakfiets, 

Bron: Mounnezergues, J. (2011) Brede bakfiets neemt hele breedte fietspad in beslag, https://www.flickr.com/photos/jacquesmounnezergues/5650759796, geraadpleegd op 02/01/2018 

 

14. Fietspad Kortrijk

Bron: Lanssens, P. (2015) Scholen krijgen veilige Pottelberg, Weginfrastructuur is fietsonvriendelijk ingericht. https://www.hln.be/regio/kortrijk/scholen-krijgen-veilige-pottelberg~ab…, geraadpleegd op 28/12/2017 

 

15. Ruimte inname bakfiets 

Bron: Lanssens, P. (2015) Scholen krijgen veilige Pottelberg, Weginfrastructuur is fietsonvriendelijk ingericht. https://www.hln.be/regio/kortrijk/scholen-krijgen-veilige-pottelberg~ab…, geraadpleegd op 28/12/2017 

 

16. Parking Carrefour Pulhof, Antwerpen 

Bron: eigen foto (2017) 

 

17. Baanwinkels Boomsesteenweg, Antwerpen

Bron: Hendrikx, D. (2016) Provincies willen baanwinkels weg: “Niet meer van deze tijd”. http://www.gva.be/cnt/dmf20160224_02146663/provincies-willen-baanwinkel…, geraadpleegd op 02/01/2018

 

18. Schoolomgeving Pottelberg, Kortrijk 

Bron: Lanssens, P. (2016) Na tien jaar krijgen vier scholen eindelijk waar ze om vragen. https://www.hln.be/regio/kortrijk/na-tien-jaar-krijgen-vier-scholen-ein…, geraadpleegd op 28/12/2017

 

19. Schoolomgeving, Diksmuide

Bron: Steen, G. (2016) “Kinderen durven niet met fiets naar school”. https://www.hln.be/regio/diksmuide/-kinderen-durven-niet-met-fiets-naar…, geraadpleegd op 28/12/2017 

Literatuuronderzoek

20. Doorlaatbaarheid ervaren fietser

Bron: University of Tasmania (2013), Urban Permeability, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017

 

21. Doorlaatbaarheid onervaren fietser

Bron: University of Tasmania (2013), Urban Permeability, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017

 

22. Boulevard Jourdan, Paris (VOOR) 

Bron: Chaix, E. (2016) Pour ses 10 ans, le tramway T3 poursuit sa conquête de l’Ouest! https://www.paris.fr/actualites/pour-ses-10-ans-le-tramway-t3-poursuit-…, geraadpleegd op 16/10/2017

 

23. Boulevard Jourdan, Paris (NA) 

Bron: Chaix, E. (2016) Pour ses 10 ans, le tramway T3 poursuit sa conquête de l’Ouest! https://www.paris.fr/actualites/pour-ses-10-ans-le-tramway-t3-poursuit-…, geraadpleegd op 16/10/2017

 

24. Station Parc Micaud, Grand Besançon (VOOR)

Bron: Sexe, J.C., Ville de Besançon. métramorphose station Parc Micaud. http://www.letram-grandbesancon.fr/metramorphose-station-parc-micaud.ht…, geraadpleegd op 01/12/2017

 

25. Station Parc Micaud, Grand Besançon (NA)

Bron: Sexe, J.C., Ville de Besançon. métramorphose station Parc Micaud. http://www.letram-grandbesancon.fr/metramorphose-station-parc-micaud.ht…, geraadpleegd op 01/12/2017

 

26. Place de la Victoire, Bordeaux (VOOR) 

Bron: Sud Ouest (2016) En images à Bordeaux : la place de la Victoire, c’était comment avant ? http://www.sudouest.fr/2016/09/06/bordeaux-en-images-l-evolution-de-la-…, geraadpleegd op 01/12/2017 

 

27. Place de la Victoire, Bordeaux (NA) 

Bron: Sud Ouest (2016) En images à Bordeaux : la place de la Victoire, c’était comment avant ? http://www.sudouest.fr/2016/09/06/bordeaux-en-images-l-evolution-de-la-…, geraadpleegd op 01/12/2017 

 

28. Uitzicht fietscorridor, Vademecum Fietsvoorzieningen

Bron: Vademecum Fietsvoorzieningen (2017) 2.3.1.2. Fietscorridors. Hoofdstuk 2 – Fietsroutes, meer dan fietspaden (versie 2017) http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst2.pdf, geraadpleegd op 12/04/2017

 

29. Schema fietscorridor, Vademecum Fietsvoorzieningen

Bron: Vademecum Fietsvoorzieningen (2017) 2.3.1.2. Fietscorridors. Hoofdstuk 2 – Fietsroutes, meer dan fietspaden (versie 2017) http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/vademecum/hfdst2.pdf, geraadpleegd op 12/04/2017

 

30. Trajecten per fiets

Bron: University of Tasmania (2013), The View From The Bike, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017

 

31. Trajecten te voet

Bron: University of Tasmania (2013), The View From The Bike, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017

 

32. Trajecten met de auto 

Bron: University of Tasmania (2013), The View From The Bike, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017

 

33. Bepalende determinanten per persoon en per transportmodus 

Bron: University of Tasmania (2013), The View From The Bike, Not Another Bike Map Launceton. https://issuu.com/utas_arch_chau/docs/adr_2_at_2_issuu_v57__final_digit…. Geraadpleegd op 02/02/2017

 

34. Concept Sociale Fietspad

Bron: Bendiks, S. Degros, A. (2013), Fietsinfrastructuur, Cycle Infrastructure.  Rotterdam, Nai010

 

35. Het ladderconcept

Bron: www.vananaarf.nl, geraadpleegd op 02/04/2017

Londen 

Voorblad Londen

Bron: Elton-Walters, J. Delves, J. (2017) Rail fare increases: Avoid transport woes and commute by bike. http://www.cyclist.co.uk/news/2230/avoid-transport-woes-and-commute-by-…, geraadpleegd op 05/12/2017 

 

36. Fietsroute Londen

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op afbeelding uit London Cycling Design Standards, https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/streets-toolkit, geraadpleegd op 05/02/2017 

 

37. Netwerk Cycle Superhighways

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op afbeelding uit Cycle Superhighways - Transport For London, https://tfl.gov.uk/modes/cycling/routes-and-maps/cycle-superhighways, geraadpleegd op 05/02/2017 

 

38. Voorbeeld Cycle Superhighway

Bron: eigen bewerking(2017), gebaseerd op afbeelding uit London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017 

 

39. Cycle Superhighways, volledig afgescheiden

Bron: eigen bewerking(2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017

40. Cycle Superhighways, volledig afgescheiden

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017

 

41. Cycle Superhighways, volledig afgescheiden tussen stoep en bus-stop

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017

 

42. Cycle Superhighways, licht afgescheiden strook

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017 

 

43. Cycle Superhighways, gedeelde strook: bus-fietsstrook

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017

 

44. Netwerk Quietways

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: Transport For London, https://tfl.gov.uk/travel-information/improvements-and-projects/quietwa…, geraadpleegd op 05/02/2017

 

45. Quietways, fietsstrook

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017 

 

46. Greenways, fietsstrook

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017 

 

47. Crossrail in het netwerk

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op kaart Crossrail, http://www.dailymail.co.uk/news/article-2290129/London-Crossrail-bicycl…, geraadpleegd op 15/02/2017 

 

48. Visualisatie crossrail naast de Thames

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op render, http://www.cityam.com/208042/boris-johnson-gives-revised-crossrail-bike…, geraadpleegd op 15/02/2017

 

49. Schema verschillende fietsen

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op: London Cycling Design Standards, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter4-cyclelanesandtracks.pdf, geraadpleegd op 05/02/2017

50. Wheels For Well Being

Bron:  Wheels For Well Being,  http://wheelsforwellbeing.org.uk/about-us/, geraadpleegd op 27/02/2017 

 

51. Wheels For Well Being

Bron:  Wheels For Well Being,  http://wheelsforwellbeing.org.uk/about-us/, geraadpleegd op 27/02/2017 

 

52. Fietshelling parkeergebouw, Londen

Bron: Studio RHE (2015) How to build a bike-friendly office: give cyclists a giant yellow ramp. https://www.treehugger.com/green-architecture/how-build-bike-friendly-o…, geraadpleegd op 5/11/2017 

 

53. Fietshelling parkeergebouw, Londen

Bron: Studio RHE (2015) How to build a bike-friendly office: give cyclists a giant yellow ramp. https://www.treehugger.com/green-architecture/how-build-bike-friendly-o…, geraadpleegd op 5/11/2017 

 

 

54. Schema coherent netwerk – bestaande toestand 

Bron: London Cycling Design Standards. (2016) Developing a coherent cycle network, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter2-toolsandtechniques.pdf, geraadpleegd op 25/02/2017

 

55. Schema coherent netwerk – dichtheid 

Bron: London Cycling Design Standards. (2016) Developing a coherent cycle network, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter2-toolsandtechniques.pdf, geraadpleegd op 25/02/2017

 

56. Schema coherent netwerk – toegankelijkheid 

Bron: London Cycling Design Standards. (2016) Developing a coherent cycle network, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter2-toolsandtechniques.pdf, geraadpleegd op 25/02/2017

 

57. Schema coherent netwerk – doorlaatbaarheid 

Bron: London Cycling Design Standards. (2016) Developing a coherent cycle network, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter2-toolsandtechniques.pdf, geraadpleegd op 25/02/2017

 

58. Schema coherent netwerk – Cycling Level of Service  

Bron: London Cycling Design Standards. (2016) Developing a coherent cycle network, http://content.tfl.gov.uk/lcds-chapter2-toolsandtechniques.pdf, geraadpleegd op 25/02/2017

 

59. Tube Map voor fietsers

Bron: Londonist (2017) A Tube Map For Cyclists. https://londonist.com/london/maps/a-tube-map-for-cyclists, geraadpleegd op 14/11/2017 

Casestudy Antwerpen - cartografische analyse

60. Velo Antwerpen

Bron: ATV (2017) Geen wachtlijst meer voor velokes. https://atv.be/nieuws/geen-wachtlijst-meer-voor-velokes, geraadpleegd op 30/12/2017 

Cartografie:

Afbakening Onderzoeksgebied 

Bron: eigen bewerking (2017), gebaseerd op een luchtfoto afkomstig van Google Earth. 

 

Context van het traject 

Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op DWG bestand afkomstig van CadGIS

Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017) 

 

Mobiliteit – Openbaar vervoer 

Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op netwerkkaarten van De Lijn. 

Bron afbeelding 1_Station Antwerpen Berchem: Van Laere. Algemene Aannemingen, http://www.vanlaere.be/projects/fietsstalling-berchem-station/, geraadpleegd op 04/06/2017

Bron overige afbeeldingen: eigen foto’s (2017) 

 

Mobiliteit – Fietsnetwerk Antwerpen 

Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op kaart uit: Stad Antwerpen. (2016). Antwerpen wereldfietsstad - Fietsen in eerste klasse - Fietsbeleidsplan 2015-2019.  Antwerpen: Stadsontwikkeling.

Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017) 

 

Mobiliteit – Strava warmtekaart 

Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op: Strava Labs (2014) Global Heatmap. https://labs.strava.com/heatmap/#14.00/4.41640/51.21145/hot/ride, geraadpleegd op 04/04/2017

Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017) 

 

Mobiliteit – Stoplichten 

Bron kaart + grafieken: eigen bewerking (2017) gebaseerd op veldwerk en Google Maps

 

Fietsvoorzieningen: 

Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op: 

Stad Antwerpen. (2017) Buurtparkeren. https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/parkeren/buurtparkeren, geraadpleegd op 11/04/2017 

Stad Antwerpen. (2017) Stadslagen, publieke fietsparkeerplaatsen. 

Stad Antwerpen (2017) GISlaag fietsenstallingen, verkregen van Bakelants, L. https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1LZALowzu-cTUWBA6b6Rm8uDpu…, geraadpleegd op 26/04/2017

Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017)

 

Leegstand 

Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op veldwerk

Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017) 

 

Supermarkten 

Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op veldwerk en Google Maps

Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017) 

 

Scholen - Zorg  - Sport

Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op veldwerk en Google Maps

Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017) 

 

Landschap 

Bron kaart: eigen bewerking (2017) gebaseerd op veldwerk en Google Maps

Bron afbeeldingen: eigen foto’s (2017) 

Casestudy Antwerpen - perceptuele analyse

Diagram, The View From The Road

Bron: Appleyard, D. Lynch, K. Myer, J.R. (1965). The View From the Road. Cambridge, Massachusetts, Verenigde Staten: MIT Press

 

BRONNEN AFBEELDINGEN BIBLIOTHEEK

California Cycleway (1) 

Afb. 1-2: Reid, C. (2013) California Cycleway was scuppered by cars (street-cars, that is, not motor-cars). http://www.roadswerenotbuiltforcars.com/californiacycleway/, geraadpleegd op 07/06/2017 

 

Nordbahnstrasse (2)

Afb. 1, 2: Ruhrfrau NL (2015) Lente op de Nordbahntrasse in Wuppertal. https://ruhrmetropoolblog.com/category/wuppertal/, geraadpleegd op 07/06/2017

Afb. 3: Wuppertal Bewegung e.V. (2015) Neue Karte von Wuppertal Marketing. http://nordbahntrasse.de/neue-karte-von-wuppertal-marketing/, geraadpleegd op 07/06/2017

Afb. 4: Auteur en jaar onbekend. Link: http://www.njuuz.de/wp-content/uploads/2015/04/DSC07446_bearbeitet-2.jpg, geraadpleegd op 06/06/2017

 

Norrebrogade (3) 

Afb. 1: Norrebro lokaludvalg (2011) BUSSERNE TILBAGE PÅ NØRREBRO-GADE MIDT I SEPTEMBER. http://noerrebrolokaludvalg.kk.dk/busserne-tilbage-paa-noerrebro-gade-m…, geraadpleegd op 04/01/2018 

Afb. 2: Copenhagenize. (2013) Nørrebrogade - a Car-Free(ish) Success. http://www.copenhagenize.com/2013/02/nrrebrogade-car-freeish-success.ht…, geraadpleegd op 08/06/2017

Afb. 3: Rollit. Norrebrogade Commute. https://rollit.tv/commute/nrrebrogade, geraadpleegd op 08/06/2017 

 

Conversation Lanes (4) 

Afb. 1-2: Copenhagenize. (2010) Copenhagen’s Conversation Lanes. http://www.copenhagenize.com/2010/01/copenhagens-conversation-lanes.html, geraadpleegd op 05/07/2017

Afb. 3: Novo Nordisk. (2014) Cities Changing Diabetes launch in Copenhagen 2014. https://www.novonordisk.com/media/photo-library-02/citites-changing-dia…, geraadpleegd op 05/07/2017 

 

Radbahn (5) 

Afb.1-2: Radbahn Berlin. (2015) Berlin Radbahn – A paradise for Cyclists. http://allesgerman.com/berlin-radbahn-covered-cycling-route/, geraadpleegd op 20/04/2017

 

Boschdijk (6) 

Afb. 1-2: onb. (2017) Philips gloeilampenfabriek Eindhoven. http://www.onb.nl/portfolio/philips-gloeilampenfabriek-eindhoven/, geraadpleegd op 05/05/2017 

 

Bikeway Belem (7)

Afb. 1-4: P-06 Atelier (2009). Lisbon Bikeway/Environmental. http://www.p-06-atelier.pt/2009/lisbon-bikeway--environmental/, geraadpleegd op 05/10/2017

 

Dunsmuir en Hornby – seperated Bike Lanes (8) 

Afb. 1-2: Average Joe Cyclist. (2014) Let’s make bike routes in Vancouver safer. https://averagejoecyclist.com/make-bike-routes-in-vancouver-safer/, geraadpleegd op 02/07/2017 

Afb. 3: Straight. (2012) Photo of the Day: Dunsmuir Viaduct Bike Path. https://www.straight.com/article-754721/vancouver/photo-day-dunsmuir-vi…, geraadpleegd op 02/07/2017 

Afb. 4: Thirdwave Cyclingblog. Sunny Dusmuir. https://thirdwavecyclingblog.files.wordpress.com/2010/03/sunnydusmuir.j…, geraadpleegd op 02/07/2017

Cykelslangen (9)

Afb. 1-4: Dissing+Weitling Architecture. (2014) The Bicycle Snake. http://www.dw.dk/cykelslangen-bicycle-snake/, geraadpleegd op 04/05/2017 

 

De Hovenring (10)

Afb. 1-2: Janssens, T. (2015) De Hovenring in Eindhoven: verkeersinrichting met aandacht voor design en esthetiek. http://www.architectura.be/nl/nieuws/10886/de-hovenring-in-eindhoven-ve…, geraadpleegd op 03/07/2017 

Afb. 3: ipv Delft (2012). Bicycle bridgde De Hovenring Eindhoven, The Netherlands. Design ipv Delft. http://www.doelbeelden.nl/en/photographer/ipv-delft-15/picture/bicycle-…, geraadpleegd op 05/07/2017 

Afb. 4: ipv Delft (2012). Hovenring. http://ipvdelft.nl/portfolio-item/hovenring-2/, geraadpleegd op 03/07/2017 

 

Publieke doorgang Rijksmuseum (11)

Afb. 1: De Meijer, B. (2014) Bij het Rijksmuseum. http://basdemeijer.nl/afdruk/tag/amsterdam/page/2/, geraadpleegd op 02/07/2017 

Afb. 2: i2. Rijksmuseum in Amsterdam. https://i2.wp.com/historiek.net/wp-content/uploads-phistor1/2015/12/Rij…, geraadpleegd op 02/07/2017

Afb. 3: Drijver,P. (2011). Rijksmuseum. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=775130&page=15, geraadpleegd op 02/07/2017 

Afb. 4: Dekker, E. Tunnel Vision. https://hiveminer.com/Tags/fietstunnel%2Ctunnel, geraadpleegd op 02/10/2017

 

Het 8-house (12) 

Afb. 1: The Modern House (2013) HOUSE OF THE WEEK: Bjarke Ingels Group’s 8 House, Copenhagen. https://www.themodernhouse.com/journal/house-of-the-week-bjarke-ingels-…, geraadpleegd op 10/10/2017

Afb. 2, 4: BIG Architects (2010) 8-house. http://www.big.dk/#projects-8, geraadpleegd op 07/05/2012 

Afb. 3: Well Designed and Built (2012) Bjarke Ingels 8-House in Copenhagen. https://welldesignedandbuilt.com/2012/05/05/bjarke-ingels-8-house-in-co…, geraadpleegd op 07/10/2017

 

Cykelhuset (13)

Afb. 1: Copenhagenize (2017) Malmö’s Bicycle House is Open - Cykelhuset OhBoy. http://www.copenhagenize.com/2017/02/malmos-bicycle-house-is-open-cykel…, geraadpleegd op 08/11/2017 

Afb. 2: Lloyd, A. (2016) It’s not an apartment building, it’s a bicycle house. https://www.treehugger.com/green-architecture/its-not-apartment-buildin…, geraadpleegd op 08/11/2017

 

Velotopia (14) 

Afb. 1-2: Fleming, S. (2017) Velotopia. http://cycle-space.com/the-velotopia/, geraadpleegd op 05/04/2017

 

Bike City (15)

Afb. 1-2: Königlarch architekten. (2017) Bike City. http://www.koeniglarch.at/bike-city.html, geraadpleegd op 08/10/2017 

Het Fietstransferium (16)

Afb. 1, 3: Fietsberaad. (2014) Ontwerpen van bewaakte stationsstallingen. http://www.fietsberaad.nl/library/repository/bestanden/Fietsparkeercong…, geraadpleegd op 08/10/2017

Afb. 2: Van den POL. Fietstransferium Houtem. https://www.vandenpol.com/projecten/fietstransferium-houten, geraadpleegd op 09/07/2017 

 

De fietsappel (17)

Afb. 1-4: Van den Bersselaar, J. , Kuiper Compagnons. De Fietsappel. http://www.zinkinfobenelux.com/projecten/de+fietsappel, geraadpleegd op 05/06/2017 

 

Fietsenpakhuis (18)

Afb. 1-4: Nunc architecten. (2011). Fietsenpakhuis. https://www.nunc.nl/project/fietsenpakhuis/, geraadpleegd op 05/06/2017 

 

The Bike Hangar (20)

Afb. 1: Masoner, R. (2011) Bike Hanger Vertical bicycle storage. http://www.cyclelicio.us/2011/vertical-bike-rack/, geraadpleegd op 05/07/2017

Afb. 2-3: Minner, K. (2011) Bike Hanger / MANIFESTO. https://www.archdaily.com/125832/bike-hanger-manifesto, geraadpleegd op 10/10/2017 

 

CarGo, Outline & Custom Bike Stand (21)

Afb. 1: Copenhagenize. (2009) The Copenhagen Cargo Bike ‘Car’. http://www.copenhagenize.com/2009/11/copenhagen-cargo-bike-car-parking…, geraadpleegd op 06/10/2017

Afb. 2-3: Goodmonring Technology. Outline. Gmtn.dk, geraadpleegd op 05/06/2017 

Afb. 4: Behance. ( 2012) Custom Bike Stand. https://www.behance.net/gallery/5398425/CUSTOM-BIKE-STAND, geraadpleegd op 06/10/2017 

Bike Fixtation (22)

 

Afb. 1-3: Clendaniel, M. (2011). Bike Fixtation: The Bike Repair Vending Machine That Sells Parts, Tools, And Snacks. https://www.fastcompany.com/1768512/bike-fixtation-bike-repair-vending-…, geraadpleegd op 03/06/2017 

Afb. 4: DiMonte Group. Bike Fixtation Deluxe Public Work Stand. http://dimontegroup.com/projects/bike-fixtation-deluxe-public-work-stan…, geraadpleegd op 03/06/2017. 

 

Het fietsvriendelijke verkeerslicht (23)

Afb. 1: Verkeersnet. (2016) Tweede regensensor voor fietsers in Rotterdam. https://www.verkeersnet.nl/fietsen/20384/tweede-regensensor-voor-fietse…, geraadpleegd op 05/10/2017 

Afb. 2: Fietsfan 010. (2015) Doorfietsen dankzij regensensor. http://fietsfan010.nl/uitgelicht/doorfietsen-op-kruispunt-boezemlaan-en…, geraadpleegd op 05/10/2017 

 

Fiets voet-leunbank (24)

Afb.1: Artgineering. Voet-leunbank. http://www.vananaarf.nl/, geraadpleegd op 05/06/2017 

Afb. 2-4: Copenhagenize. (2010) Holding On to Cyclists in Copenhagen. http://www.copenhagenize.com/2010/01/holding-on-to-cyclists-in-copenhag…, geraadpleegd op 05/06/2017 

 

 

De BICIgrill (25)

Afb. 1: Il Giornale. (2014) Wegrestaurant voor fietsers in de Italiaanse Alpen van Trentino. http://www.ilgiornale.nl/2014/wegrestaurant-voor-fietsers-in-de-italiaa…, geraadpleegd op 03/06/2017 

 

iShop (26)

Afb. 1: Fietsberaad (2009) AH introduceert eigen fietskar. http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?section=nieuws&mode=newsArticle&rep…, geraadpleegd op 05/10/2017 

Afb. 2: Distrifood. (2010) Albert Heijn wil verder met fietskar. http://www.distrifood.nl/formules/nieuws/2010/11/albert-heijn-wil-verde…, geraadpleegd op 05/10/2017 

Afb. 3 Verkeersnet. ( 2010) Fietskar van AH bevalt goed. https://www.verkeersnet.nl/fietsen/4103/fietskar-van-ah-bevalt-goed/, geraadpleegd op 05/10/2017

 

De fietsvriendelijke bio-mall (27)

Afb. 1: Rijnwaalpad. ( 2011) De fiets-vriendelijke bio-mall-ppt. https://www.slideshare.net/RijnWaalpad/de-fietsvriendelijke-biomall-ppt…, geraadpleegd op 03/06/2017 

 

Bike Friendly (28)

 Afb. 1: Barisserim (2010) Bike Friendly. http://www.brssrm.com/32/, geraadpleegd op 20/04/2017

Afb. 2 – 3: Jusis, C. Meadows, S. Serim, B. (2010) Bike Friendly – Sustainable Design. http://avissabigdelli.com/examples/bikefriendly.html, geraadpleegd op 20/04/2017

 

Cycle Strip (29)

Afb. 1: Bendiks, S. Degros, A. (2013). Cycle Infrastructure, Fietsinfrastructuur. Rotterdam: Nai010

 

Het sociale fietspad(30)

Afb. 1: Bendiks, S. Degros, A. (2013). Cycle Infrastructure, Fietsinfrastructuur. Rotterdam: Nai010

 

Geconditioneerde fietssnelweg (31)

Afb. 1: Artgineering. Geconditioneerde fietssnelweg. http://www.vananaarf.nl/ 

, geraadpleegd op 05/05/2017 

Afb. 2: MVSA Architects (2006).  Doha Corniche Cycle Path. https://mvsa-architects.com/project/projects-doha-corniche-cycle-path-t…, geraadpleegd op 05/05/2017 

 

L50 Railway Banks (32)

Afb. 1-2: Artgineering (2013) L50 Railway Banks - Study for the establishment of walking and cycling routes in the railway embankment. http://www.artgineering.eu/l50-connection/, geraadpleegd op 20/04/2017

 

SkyCycle (33)

Afb. 1-2: Foster + Partners (2013) SkyCycle. https://www.fosterandpartners.com/projects/skycycle/, geraadpleegd op 18/04/2017

 

The London Underline (34) 

Afb. 1-2: Gensler (2015) The London Underline. https://www.gensler.com/projects/the-london-underline, geraadpleegd op 18/04/2017 

Universiteit of Hogeschool
Master in de stedenbouw en ruimtelijke planning
Publicatiejaar
2018
Promotor(en)
Maarten Van Acker, Jolein Bergers
Kernwoorden