Talensensibilisering via muziek in het kleuteronderwijs

Nathalie
Heynderickx

Hello, bonjour, goedemorgen, wat leuk om hier te zijn! We zullen er samen voor zorgen, dat we allen wakker zijn…

Welke meerwaarde biedt een aanbod van meertalige liedjes in het kader van talensensibilisering in het kleuteronderwijs in Vlaanderen?

Taalverwerving op jonge leeftijd opent de weg naar taaldiversiteit, bevordert sociale samenhang, zorgt niet enkel voor een groter besef van andere culturen met andere taalnormen, maar ook voor een betere samenleving met anderen. In de context van deze bachelorproef wordt inzicht gegeven in het begrip talensensibilisering in het kleuteronderwijs. Via muzische opvoeding en een gevarieerd aanbod van meertalige liedjes, maken kleuters kennis met nieuwe klanken en woorden. Door het opslaan in het geheugen van klanken, woorden en uitdrukkingen blijkt talensensibilisering immers een motiverende kracht te hebben. Daarnaast werd gezocht naar een speelse en muzikale manier om kleuters in contact te brengen met andere talen dan de schooltaal. In dat opzicht componeerde ik enkele meertalige kleuterliedjes die talensensibilisering kunnen stimuleren: liedjes voor een ochtendritueel, voor moederdag, voor diverse les- en spelactiviteiten, allen voorzien van geschikte leerplandoelen. Aansluitend ondersteunen enkele uitgewerkte lesfiches of activiteitentips de kleuteronderwijzers bij het gebruik ervan in de praktijk.

Download scriptie (91.59 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
Rik De Maré
Thema('s)