Hoogsensitiviteit, een talent!

Camille
Meersman
  • Eileen
    Ghyselinck

Hoogsensitiviteit, een talent

 

Inleiding

Stel dat u ontdekt dat u hoogsensitief bent? Gaat er een wereld voor u open? Voelt u zich eindelijk begrepen? Deze vreugde kan van korte duur zijn. Het is niet omdat u zichzelf beter begrijpt, dat de omgeving u ook begrijpt. Daarom wilden wij met onze bachelorproef duidelijkheid scheppen rond hoogsensitiviteit en via deze weg leerkrachten en hulpverleners concrete tips meegeven.

Hoogsensitiviteit in de kijker

Als u surft op het internet of een tijdschrift leest, is de kans steeds groter dat u iets tegenkomt rond hoogsensitiviteit. Wat ooit een volledig ongekend terrein was, komt de laatste tijd meer en meer in de belangstelling te staan. Steeds meer bekende Vlamingen maken bekend dat zij ook hoogsensitief zijn en linken hun succes aan deze talentvolle eigenschap.

Wat is hoogsensitiviteit

Er worden in onze bachelorproef drie psycho-educatiefilmpjes gemaakt rond hoogsensitiviteit. De doelgroepen zijn lager onderwijs, secundair onderwijs en de hulpverlening bij kinderen en jongeren. Eerst en vooral willen we duiden wat hoogsensitiviteit inhoudt. Wat zijn de valkuilen en hoe kan men met overprikkeling omgaan? Als men als hoogsensitief persoon op een goede manier kan omgaan met de eigenschap, is het een talent met zeer veel positieve eigenschappen. Deze zetten we in onze bachelorproef extra in de verf.

Het belangrijkste kenmerk van hoogsensitiviteit is de diepgaande verwerking. Hoogsensitieve personen ervaren prikkels, emoties, gevoelens intenser. Ze hebben een intensiever inlevingsvermogen en gaan gewetensvoller handelen. Hoogsensitieve personen denken eerst goed na en overwegen alle voor- en nadelen voordat ze een beslissing nemen. Hoogsensitiviteit is niet hetzelfde als hooggevoeligheid die enkel wijst op de zintuigelijke overgevoeligheid. Hoogsensitiviteit is een ruimer begrip waarbij de kinderen en jongeren prikkels anders verwerken in de hersenen, ze hebben geen betere zintuigen. Ze gaan niet enkel zintuigelijk prikkels maar ook emoties, gevoelens en gedachten intenser verwerken.

Praktijkgerichte tips

Weten wat hoogsensitiviteit inhoudt is één zaak, maar ermee leren omgaan is minstens even belangrijk. Eerst en vooral is de erkenning belangrijk zodat ze zich gewaardeerd voelen. Daarna is het belangrijk om individueel te gaan werken. Wat zorgt bij die bepaalde persoon voor overprikkeling? Wat is bij die persoon zijn grootste valkuil? Het is daarbij belangrijk om de persoon in zijn geheel te bekijken maar ook de omgeving (ouders, school, vrienden enz.) erbij te betrekken. Als hoogsensitieve personen zich goed voelen in hun omgeving dan kunnen zij goed functioneren.

Leerkrachten kunnen de schoolomgeving aangenamer maken door met kleine zaken rekening te houden. Het gordijn dichtschuiven als er te veel zon is, een prikkelarme muur vooraan in de klas voorzien, rekening houden met de plaats waar de hoogsensitieve leerling in de klas zit enz.

Ook als hoogsensitief persoon kan u zelf enkele zaken ondernemen om overprikkeling te voorkomen. Het dragen van een koptelefoon in de klas of refter, rustpauzes inlassen, durven benoemen hoe u zich voelt enz. Ook na overprikkeling kan u zichzelf even afkoelen door een pauze of een coldpack in de hand te nemen.

Hulpverleners kunnen doelgericht gaan handelen met hoogsensitieve kinderen waardoor zij zich beter in hun vel voelen. Psycho-educatie of het leren omgaan met een beperking of eigenschap is belangrijk. Dit kan door zaken neer te schrijven, muziek te beluisteren, boeken te lezen enz. Hoogsensitieve kinderen hebben het soms moeilijk om te benoemen hoe ze zich voelen. Dit kunnen hulpverleners aanleren door gevoelskaarten, spelletjes, opdrachten enz. Tot slot is een hulpverlener ook de aangewezen persoon om kinderen en jongeren te leren ontspannen door yoga, mindfulness of ademhalingsoefeningen aan te leren. In onze bachelorproef en onze filmpjes vindt u meer concrete tips specifiek gericht naar lager onderwijs, secundair onderwijs of hulpverleners.

Conclusie

Onze filmpjes zijn bij een beperkte populatie getest geweest in het werkveld. Aangezien 80 tot 100% de filmpjes zou aanraden bij collega’s kunnen we concluderen dat de filmpjes een meerwaarde zijn. De leerkrachten en hulpverleners leerden veel bij over hoogsensitiviteit en de aanpak. Ook zouden zo goed als alle respondenten de tips gebruiken in de toekomst. Vanaf nu is de kans dus groter dat u als hoogsensitief persoon niet enkel uzelf beter begrijpt maar dat ook andere u begrijpen en de eigenschap zien als een talent.

 

Download scriptie (5.89 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent