Dynamiek of dynamiet? Veranderingen in onderwijsbeleid en de impact ervan op arbeidskwaliteit: casestudie Arteveldehogeschool Gent

Dries
Hooghe

In deze bachelorproef ging ik na wie de belangrijkste actoren zijn in onderwijsbeleid, welke beslissingen zij de laatste jaren gemaakt hebben en wat de impact van die beslissingen was op vlak van arbeidskwaliteit bij de docenten van de Vlaamse hogescholen. Vanwege het vele kwantitatieve materiaal dat hieromtrent bestaat, leek het mij interessant ook kwalitatief te onderzoeken hoe deze gevolgen beleefd worden, in het bijzonder op de Arteveldehogeschool.Wat bij de decreten en verklaringen opviel, was dat het er veel zijn. Onderwijsdecreten worden sterk geïnspireerd door het Bolognaproces, waar om de twee jaar extra richtlijnen aan toegevoegd worden. Niet alleen inhoudelijk zorgen deze hervormingen voor heel wat problemen, maar ook door het tempo waaraan docenten zich telkens moeten aanpassen. Cijfers wijzen uit dat docenten weliswaar goed scoren op vlak van welbevinden op het werk, maar de cijfers in verband met werkdruk en stress zijn alarmerend.Wat uit de literatuur duidelijk naar voor komt en door de focusgroepgesprekken bevestigd wordt, is dat de problemen zich vooral situeren op vlak van werkdruk en autonomie. Emotionele belasting en ondersteuning door de directe leidinggevende zijn eveneens, doch in mindere mate, problematisch. Wat betreft taakvariatie zijn de docenten veelal tevreden. Administratieve werkbelasting, te grote groepen studenten en piekmomenten van opdrachten zijn slechts een greep uit de vele oorzaken die ze aan die werkdruk toeschrijven.Wel is heel wat mogelijk om de kwalijke gevolgen van deze beleidsbeslissingen te temperen. Om dit het efficiëntst aan te pakken moeten deze problemen op beleidsniveau aangepakt worden, maar onderzoek heeft uitgewezen dat ook op het niveau van de hogescholen zelf de arbeidskwaliteit kan gegarandeerd worden. Dit door middel van een werkdrukbeleid en een grondige personeelsomkadering. Op beide niveaus is ten slotte een rol weggelegd voor de onderwijsvakbonden, die via overlegorganen kunnen pleiten voor de invoering van dergelijke werkdrukverlagende maatregelen.

Download scriptie (727.71 KB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2015