Het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen

Inez Asaert
Er is bijzonder weinig informatie te vinden over het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. De aanzet van het onderzoek was dan ook om het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen van de periode van december 2017 tot en met mei 2018 in kaart te brengen.
De inzichten omtrent het social-mediagebruik van hogescholen en andere onderwijsinstellingen heb ik verkregen door een literatuurstudie en het analyseren van de communicatie via verschillende sociale media van Vlaamse hogescholen. Via een literatuurstudie en analyses van de communicatie via verschillende sociale media van Vlaamse hogescholen is inzicht verkregen in het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. Verder is er meer inzicht verkregen in het social-mediagebruik van studenten en jongeren via onderzoek van het social-mediagebruik van deze doelgroepen. Het hoofddoel van deze bachelorproef is enerzijds het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart brengen en anderzijds de resultaten omzetten in aanbevelingen en handvaten voor hogescholen.
De belangrijkste onderzoeksvraag van deze bachelorproef is: “Hoe zetten Vlaamse hogescholen sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, Pinterest) in om toekomstige studenten aan te trekken, een community op te bouwen met huidige studenten en te communiceren met oud-studenten?” Om zicht te krijgen op deze onderzoeksvraag is er naast een literatuurstudie ook een eigen analyse uitgevoerd.
In het eerste deel van deze bachelorproef wordt ingegaan op het social-mediagebruik van Vlaamse studenten. Vlaamse studenten tussen vijftien en achttien jaar oud gebruiken vooral Facebook, Instagram en YouTube. Studenten die ouder zijn dan twintig jaar gebruiken daarbovenop LinkedIn. Dit onderdeel van de bachelorproef biedt dus een antwoord op de vraag: “Welke sociale media gebruiken de doelgroepen?”
Het tweede deel van deze bachelorproef dient als kadering van het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen en zal een antwoord bieden op de onderzoeksvraag: “Hoe gebruiken Vlaamse hogescholen sociale media om de doelgroepen aan te spreken?” Vlaamse hogescholen communiceren via Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Pinterest. Hier communiceren ze vooral met de huidige en toekomstige studenten. Via LinkedIn communiceren de hogescholen in Vlaanderen met de huidige en oud-studenten.
In het derde en laatste deel van deze bachelorproef worden conclusies getrokken en aanbevelingen gegeven. De aanbevelingen worden per sociaal medium en per doelgroep gegeven. Dit onderdeel biedt antwoord op volgende vraag: “Via welke sociale media en met welke inhoud communiceert een hogeschool best met de toekomstige, huidige en oud-studenten?”. Daarnaast bestaat dit onderdeel uit handvaten om te communiceren met deze doelgroepen.
Deze bachelorproef is de aanzet voor een groter en frequent onderzoek betreffende het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen en universiteiten.

Het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart

Stel dat u, uw kinderen of jongeren uit uw omgeving willen verder studeren. Of ze studeren al aan een Vlaamse hogeschool. Hoe worden zij overtuigd om te kiezen voor een bepaalde hogeschool of hoe onderhoudt de hogeschool in kwestie de relaties met de studenten via social media? Dit onderzoek biedt een antwoord op deze - en andere - vragen. 

Keuze van het onderzoek

In het kader van de bachelorproef werd, aan de hand van OBI4wan, het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen tijdens de periode december 2017 – mei 2018 onderzocht. Er is gekozen voor dit onderzoek omdat er nog geen exacte cijfers bestaan rond het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. 

Welke doelgroepen spreken Vlaamse hogescholen aan via social media? 

Vlaamse hogescholen hebben verschillende doelgroepen tot wie zij zich richten in hun communicatie. De belangrijkste doelgroepen zijn de toekomstige, huidige en oud-studenten. Toekomstige en huidige studenten gebruiken vooral Facebook, Instagram en YouTube. Oud-studenten gebruiken daarbovenop LinkedIn. YouTube stijgt in populariteit. Facebook daalt bij de toekomstige studenten in populariteit. De huidige en oud-studenten gebruiken Facebook zeer regelmatig. Instagram stijgt bij alle doelgroepen in populariteit. LinkedIn wordt vooral gebruikt door de oud-studenten. LinkedIn is dus eerder geschikt om te communiceren met de huidige studenten en oud-studenten.

Over het algemeen ligt de focus vooral op bestaande studenten. Hogescholen spreken ook toekomstige studenten aan, maar dit doen ze vooral door te communiceren over infodagen, openlesdagen en hun opleidingen en hogeschool. Dit is niet voldoende om enerzijds een community op te bouwen met de huidige studenten, oud-studenten in te zetten als ambassadeurs en anderzijds toekomstige studenten aan te trekken.

Welke sociale media gebruiken Vlaamse hogescholen? 

Vlaamse hogescholen gebruiken Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn en Pinterest. Alle Vlaamse hogescholen gebruiken Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn, slechts twee hogescholen gebruiken Pinterest: Karel de Grote Hogeschool en Thomas More.

Vlaamse hogescholen gebruiken sociale media grotendeels om de doelgroepen te informeren. Uit mijn analyse is ook gebleken dat deze aanpak niet werkt. Enkele Vlaamse hogescholen gebruiken de sociale media op een gepaste wijze om de doelgroepen te informeren, amuseren, ontspannen en fideliseren.

Welke Vlaamse hogescholen scoren het best op social media? 

De hogescholen die het best scoren op sociale media zijn: hogeschool Vives, Karel de Grote Hogeschool, Artevelde en Thomas More. Uit de analyse van de verschillende hogescholen is gebleken dat Hogeschool Vives het best scoort in zijn interactie met de doelgroepen op Twitter. Karel de Grote hogeschool, Artevelde en Thomas More scoren het best op Facebook, Instagram en Twitter.

Bibliografie

AP Hogeschool [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/APHogeschool/

@AP_Hogeschool [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/AP_Hogeschool

Aphogeschool [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/aphogeschool/?hl=en

APHogeschool [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/user/APHogeschool

AP Hogeschool [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/school/15092372/

Arteveldehogeschool [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/arteveldehogeschool/

@ArteveldehsGent [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/ArteveldehsGent

Arteveldehogeschool [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/arteveldehogeschool/?hl=en

Arteveldehogeschool [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/user/Arteveldehogeschool/playlists

Artevelde [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/school/24118/

Coolen, M. (18 december 2017). ‘Zo belangrijk voor je conversie: thumbnails’. Geraadpleegd via https://www.emerce.nl/achtergrond/thumbnails-eerste-kijkers-zien

De Wit, K. & Jepma, L. (19 juni 2017). ‘Instagram in het hoger onderwijs: 50 accounts nader bekeken’. Geraadpleegd via https://www.frankwatching.com/archive/2017/06/19/instagram-in-het-hoger…

Dietz, R. (13 november 2015). ‘Twitter in het onderwijs: hoe scoort het mbo, hbo en wo?’ Geraadpleegd via https://www.frankwatching.com/archive/2015/11/13/twitter-in-het-onderwi…

Guido (10 september 2015). ‘Social media: Hoe werkt Twitter? 10 tips’. Geraadpleegd via https://www.hosting2go.nl/blog/hoe-werkt-twitter-10-tips

Erasmushogeschool [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/erasmushogeschool/

@ehbrussel [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/ehbrussel

Erasmushogeschool [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/erasmushogeschool/?hl=en

ehbrussel [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/user/ehbrussel

Erasmushogeschool [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/school/22052/

Hogentoffcial [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/hogentofficial/

@Hogeschool_Gent [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/Hogeschool_Gent

hogeschool_gent [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/hogeschool_gent/?hl=en

HogeschoolGent [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/user/HogeschoolGent

Hogeschool Gent [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/school/164203/

Hoger onderwijs in Vlaanderen 2016-2017. P 18-30. Geraadpleegd op 8 maart 2018 via https://issuu.com/vlaanderen-be/docs/4daaae07-f6b4-447f-962e-b2d831ef8f…

Hoger onderwijs in Vlaanderen 2017-2018. P 48-104. Geraadpleegd op 8 maart 2018 via http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/nl/onderwijsstatistieken/themas-onder… en file:///C:/Users/ineza/Downloads/HOIC_2017_def.pdf

Hogeschool PXL [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/HogeschoolPXL/

@HogeschoolPXL [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/HogeschoolPXL

Hogeschoolpxl [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/hogeschoolpxl/?hl=en

Hogeschool PXL [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/user/HogeschoolPXL

Hogeschool PXL [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/school/15093219/

Hogeschool UCLL [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/company/18074635/

Howestbe [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/howestbe/

@howest [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/howest

Howestbe [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/howestbe/?hl=en

Howestbe [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/user/howestbe

Howest [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/company/18083/

Imec Digimeter 2018 [PDF]. P 135. Geraadpleegd via https://www.imec-int.com/drupal/sites/default/files/inline-files/imec-d…

Instacalculator. (z.j.). Geraadpleegd op 1/03/2018 via https://instacalculator.nl/

IPMcalculator. (z.j.). Geraadpleegd op 1/03/2018 via https://www.ipmcalculator.nl/

kareldegrotehogeschool [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/kareldegrotehogeschool/

@kdghogeschool [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/kdghogeschool

Kdghogeschool [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/kdghogeschool/?hl=en

KdGAntwerpen [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/user/KdGAntwerpen

Karel de Grote-Hogeschool [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/school/36259/

Karel de Grote Hogeschool [Pinterest] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.pinterest.com/kdghogeschool/?eq=karel%20de%20grote%20h&etsl…

Mediaraven (2015). Communiceren met jongeren. Uitgeverij Politeia. P 23

Mediaraven (13 juni 2016). ‘Honderd Thomas-More-studenten videochatten met studiekiezers’. Geraadpleegd via https://communicerenmetjongeren.be/2016/06/13/honderd-thomas-more-stude…

Mediaraven (15 maart 2017). ‘Vertel een verhaal met Instagram Stories’. Geraadpleegd via https://communicerenmetjongeren.be/2017/03/15/vertel-een-verhaal-met-in… (Instagram)

Mediaraven (22 maart 2017). ‘Wat kan je nu eigenlijk met Instagram Stories?’ Geraadpleegd via https://www.mediahelpdesk.be/vraag/wat-kan-je-nu-eigenlijk-met-instagra…

Mediaraven (30 mei 2015). ‘Zo communiceert KU Leuven met jongeren in de blokperiode’. Geraadpleegd via https://communicerenmetjongeren.be/2015/05/30/zo-communiceert-kuleuven-…

Mediaraven (8 juli 2016). ‘Zo organiseert Coca Cola een wedstrijd op Snapchat’. Geraadpleegd via http://communicerenmetjongeren.be/2016/07/08/zo-organiseert-coca-cola-e…

Mikhalap, A. (maart 2018). “4 manieren om Instagram Stories creatief in te zetten”. Geraadpleegd via https://www.frankwatching.com/archive/2018/03/08/4-manieren-om-instagra…

Odiseehogeschool [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/odiseehogeschool/

@odiseehogesch [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/odiseehogesch

Odisee [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/odisee/?hl=en

Odiseehogeschool [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/user/odiseehogeschool

Odisee [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/school/5370492/

Ridley, D. (z.j.). ‘How todays colleges and universities are using social media’. Geraadpleegd via https://vtldesign.com/digital-marketing/social-media/how-todays-college…

Speekenbrink, R. (30 april 2015). ‘Social media op hogescholen en universiteiten: slechts 17 procent van tweets is een reactie’. Geraadpleegd via https://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-op-hogescholen-en-…

Staal, P. (5 maart 2018). ‘Hoe zet je als organisatie Facebookgroepen slim in?’ Geraadpleegd via https://www.frankwatching.com/archive/2018/03/05/hoe-zet-je-als-organis…

Thomas More [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/ThomasMoreBE/?ref=br_rs

@thomasmore [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/search?q=thomas%20more&src=typd

Thomasmore.be [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/thomasmore.be/?hl=en

Thomas More BE [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/user/ThomasMoreBE

Thomas More [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/company/2818705/

Thomas More [Pinterest] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.pinterest.com/thomasmorebe/?eq=thomas%20more&etslf=6691 

Ucleuvenlimburg [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/ucleuvenlimburg/

@ucleuvenlimburg [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/ucleuvenlimburg

Ucleuvenlimburg [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/ucleuvenlimburg/?hl=en

ucleuvenlimburg [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/user/ucleuvenlimburg

Van de Reep, T. (27 april 2016). ‘Snapchat & studiekiezers: aanpak, succesfactoren en durven loslaten [Case HvA]’. Geraadpleegd via  https://www.frankwatching.com/archive/2016/04/27/snapchat-studiekiezers…

Viiveshogeschool [Facebookpagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.facebook.com/viveshogeschool/ en https://www.facebook.com/viveshogeschool/videos/vb.121258798042327/5452…

@viveshogeschool [Twitteraccount] (z.j.). Geraadpleegd via https://twitter.com/viveshogeschool

Viveshogeschool [Instagrampagina] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.instagram.com/viveshogeschool/?hl=en

VIVES Hogeschool [YouTubekanaal] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/channel/UCIIHMWaHo3PJbSO1c3-A-Kg

Howest [LinkedIngroep] (z.j.). Geraadpleegd via https://www.linkedin.com/company/31998/

Vogels, L. (24 september 2014). ‘Onderzoek: social media bepalen keuze aankomende studenten’. Geraadpleegd via https://www.emerce.nl/research/onderzoek-social-media-bepalen-keuze-aan…

Which universities get a perfect score on Instagram? (z.j.). Geraadpleegd via https://trackmaven.com/blog/universities-colleges-on-instagram/

Universiteit of Hogeschool
Professionele Bachelor in het Communicatiemanagement
Publicatiejaar
2018
Promotor(en)
Karlijn De Wit
Kernwoorden