Viridiana, de verdwenen film van Luis Buñuel

Sarah
Skoric

 “Na zijn laatste werk gezien te hebben lijkt me dat Buñuel een wezen is dat in handen van psychiaters moet worden toevertrouwd.”

Le peuple, 1962, 24 februari

 

Over Buñuels Viridiana (1961) werd heel wat gepubliceerd. Viridiana was de eerste film die de Spaans-Mexicaanse surrealistische filmmaker in Spanje draaide na bijna 15 jaar ballingschap in Mexico. Ondanks zijn reputatie als republikein en controversieel tegenstander van het fascistische Franco-regime ondervond Buñuel niet veel problemen met de censors en verwierf hij snel toestemming om in Spanje te draaien. In hetzelfde jaar werd Viridiana als officiële Spaanse inzending naar Cannes gestuurd, waar de film de Gouden Palm veroverde. In zijn officiële blad 'Osservatore Romano' viel het Vaticaan de film aan en beschreef Viridiana als godslastering. Als reactie vernietigden de Spaanse autoriteiten alle kopieën van de film en verboden ze de pers naar de film te verwijzen. Waar minder onderzoek naar bestaat is hoe de film in Spanje zestien jaar niet kon worden afgespeeld. De Spaanse regering verbood in theorie nooit de vertoning van deze film. Ze maakte de toestemming tot draaien die ze eerder hadden gegeven ongedaan waardoor de film juridisch niet meer bestond. Spanje voerde ook druk uit op andere landen maar daar kon de film gewoon verschijnen, omdat ze vooral gefinancierd werd door Gustavo Alatriste, een Mexicaan en daarom als Mexicaanse film kon vertoond worden.

 

In deze bachelorpaper gaan we op summiere wijze de verschillende bronnen analyseren die ons informatie kunnen leveren over het Franco-regime en hun aanpak van de audiovisuele media. Dit is noodzakelijk om de tijdsgeest te begrijpen waarin Viridiana werd gedraaid. Daarna geven we een summiere omschrijving van de levensloop van Buñuel om uiteindelijk in te zoomen op het belangrijkste deel van deze paper: zijn controversiële film Viridiana. Aan de hand van een vergelijkende bronnenanalyse maken we een reconstructie van hoe de film werd opgezet (productie), welke problemen ze ondervonden met de censuur en welk schandaal ze veroorzaakte. We merken dat de literatuur omtrent deze kwesties nog steeds onvolledig is en stellen ons eigen onderzoek voor in het onderzoeksopzet.

 

Bibliografie

  Amo, A. (s.f.). Viridiana Santa. Virgen y reclusa. Recuperado el 15 de april de 2010, de Catholic: http://es.catholic.net/santoral/articulo.php?id=5141

Aranda, J. (1975). Luis Buñuel. Biografia crítica. . Barcelona: Lumen.

Arconada, A., & Velayos, T. (2006). Rodajes al borde de un ataque de nervios. El cine español se confiesa. Madrid: T&B.

Ballasteros, T. (1981). Apuntes sobre un estudio de la censura española en la obra cinematográfica de Luis Buñuel. En A. Lara (Ed.), La imaginación en libertad. Homenaje a Luis Buñuel (págs. 61-95). Madrid: Graficinco.

Bowen, W. (2006). Spain during world war II. Missouri: University of Missouri press.

Buache, F. (1976). Luis Buñuel. Madrid: Editorial labor.

Buñuel, L. (1987). Mi ultimo suspiro. Barcelona: Plaza & Janes.

Canacho, E., & Rodriguez Blanco, M. (2000). Buñuel 100 años. Es peligroso asomarse al interior. New York: Instituto Cervantes/Museum of Modern art.

Caparrós - Lera, J. (2000). Estudios sobre el cine español del franquism (1941 - 1964). Valladolid: Fancy ediciones.

Edwards, G. (2005). A companion to Luis Buñuel. Woodbridge: Tamesis.

Edwards, G. (1995). Indecent exposures. Buñuel, Saura, Erice & Almodóvar. Michigan: University of Michigan.

Ellwood, S. (1994). Franco. Essex: Pearson education limited.

Estève, M. (2001). Luis Buñuel y el cristianismo. En A. Castro (Ed.), Obsesiones Buñuel (págs. 120 - 143). Madrid: Garamond.

Fuentes, V. (1993). Buñuel en Mexico. Teruel: depto. de cultura y educación.

Garcia Serrano, F. (november de 2008). Buñuel, etnre el clasicismo de las vanguardias y la crisis de la modernidad. Area abierta 21 , 1 - 14.

Gunther, R., & Mughan, A. (2000). Democracy and the media. A comparative perspective. Cambridge: Cambridge university press.

Isaac, A. (1999). Homo stupidus. Méxica DF: Aguilar, León y Cal editores.

"La sección oficial de la 58° edición del festival internacional de cine de Berlin 2008" (januari de 2008). Cineinforme , págs. 4-6.

Murphy, C. (2008). Spanish cinema and Pedro Almodóvar. Pace university thesis , 1 - 36.

Pavlovic, T., Alvarez, I., Blanco-Cano, R., Grisales, A., Osono, A., & Sanchez, A. (2008). 100 years of spanish cinema. West-Sussex: Blackwell publishing.

Payne, S. (1987). The francoregime 1936 - 1975. Wisconsin: University of Wisconsin press.

Perez Bastias, L. (1994). Las dos caras de Luis Buñuel. Barcelona: Royal books.

Perrez Turrent, T., & De la Colina, J. (1993). Buñuel por Buñuel. Madrid: Plot.

Puertas, E. (2002). El montaje del franquismo. La política cinematográfica de las fuerzas sublevadas. Barcelona: Laentes.

Sadoul, G., & Morris, P. (1976). Dictionary of films. Berkeley & Los Angeles: University of California.

Sanchez - Biosca, V. (1999). Luis Buñuel. Estudio critico de Vicente Sanchez - Biosca. Barcelona: ediciones paidós.

Schwarze, M. (1988). Luis Buñuel. Barcelona: Plaza & Janes.

Stone, R. (2007). Eye to eye. The persistence of surrealism in Spanish cinema. En G. Harper, & R. Stone, The unsilvered screen: surrealism on film (págs. 23-37). Londen: Wallflower press.

Stone, R. (2002). Spanish cinema. Essex: Pearson education limited.

Tranche, R., & Sanchez - Biosca, V. (2000). NO - DO. El tiempo y la memoria. Madrid: Catedra/filmoteca española.

"Viridiana, pelicula de oro. Festival de Malaga". (april de 2009). Cineinforme 47 , p. 5.

 

 

 

Download scriptie (495.71 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2010