Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Types experten en steun voor stealth democratie: een kwantitatief onderzoek naar de percepties van burgers over de rol van experten tijdens de COVID-19 crisis in België

Universiteit Gent
2023
Janne
Ingelbeen
Dit onderzoek focust op de percepties van burgers over de rol van experten tijdens de COVID-19 crisis in België. Meer specifiek zal worden onderzocht wat de impact is van de individuele verschillen tussen burgers op de steun voor stealth democratie tijdens de COVID-19 crisis in België. Omdat blijkt dat het van belang is een onderscheid te maken tussen verschillende types experten, zal deze studie voor elk type expert (medische, economische en sociale expert) de invloed van individuele verschillen tussen burgers onderzoeken. Die individuele verschillen slaan enerzijds op de politieke oriëntatie van burgers (links/rechts self-placement), en anderzijds op de ideologische attitudes van burgers (Right-Wing Authoritarianism, Left-Wing Authoritarianism en Social Dominance Orientation).
Meer lezen

The Politicisation of Powering Change: Unravelling the Effect of Politicisation on Policy Responsiveness in European Renewable Energy Policy

KU Leuven
2023
Jonas
Meuleman
Politisering wordt vaak in een negatief daglicht gesteld als een barrière in effectieve beleidsvorming, maar dit onderzoek bewijst het tegendeel binnen het Europees hernieuwbaar energiebeleid. Gebaseerd op een innovatieve dataset voor alle EU-lidstaten, draagt dit onderzoek bij aan het begrip van hoe politisering duurzame energietransities kan versterken.
Meer lezen

China’s queeste voor een eigen regionale invloedssfeer: kroniek van een aangekondigd conflict?

Universiteit Antwerpen
2021
Seppe
Roelands
Deze scriptie behandelt het buitenlands beleid van China in de Zuid- en Oost-Chinese Zee en Taiwan onder President Xi Jinping. Meer bepaald wordt er op een genuanceerde wijze ingegaan op de legitimiteit en wenselijkheid van de ambities en demarches van China in die regio.
Meer lezen

Burgerparticipatie in de Europese Unie: De juridische impact van verordening 788/2019 op het ‘Europees burgerinitiatief’

Vrije Universiteit Brussel
2021
Gide
Van Cappel
De recente verandering binnen het Europees burgerinitiatief wordt onderzocht, met name de impact van verordening 788/2019. De focus ligt op de implicaties die deze nieuwe regels hebben voor de artikelen 1,10 en 11 van het verdrag betreffende de Europese Unie. De onderzoeksvraag luidt :

" Slaagt verordening 788/2019 erin om het EBI toegankelijker, gebruiksvriendelijker en minder omslachtig te maken "

In lijn met de onderzoeksvraag zal ook de rol van de Europese commissie onder de loep genomen worden. Hierbij zal er gepeild worden naar de legislatieve rol van de Commissie.
Meer lezen

Europees handelsbeleid en haar democratische legitimiteit: een casestudie naar het onderhandelingsproces van het Trans-Atlantisch Vrijhandels- en Investeringsverdrag (TTIP)

Vrije Universiteit Brussel
2016
Joke
Matthieu
Deze masterproef bestudeert de democratische legitimiteit van het onderhandelingsproces van het Trans-Atlantisch Vrijhandels- en Investeringsverdrag (TTIP).
Meer lezen

Presidential term limit compliance: Policies of the United Nations and African Union in Burkina Faso and Burundi

KU Leuven
2016
Laura
Ritter
This explorative research examines the policies of the United Nations and African Union in making African presidents comply with constitutionally guaranteed term limits.
Meer lezen

The tension between freedom of information and the security of the European Union and its organs

KU Leuven
2014
Hendrik
Denys
TRANSPARANTIE IN EEN WERELD VAN GEHEIMHOUDING"The only sure bulwark of continuing liberty is a government strong enough to protect the interests of its people, and a people strong enough and well informed enough to maintain its sovereign control over its government." Amerikaans President Franklin D. Roosevelt, ‘fireside chat’ radiotoespraak, 1938.Toegang tot informatie, meer in het bijzonder tot documenten in het bezit van de instellingen van de Europese Unie (EU), vormt een fundamenteel recht van elke EU burger.
Meer lezen

De nationale parlementen na het Verdrag van Lissabon

KU Leuven
2014
Michel
De Vadder
De Europese Unie lijkt alomtegenwoordig. Het scala van domeinen waarin de Unie het beleid van haar 28 lidstaten reguleert of minstens tracht te sturen is verscheiden. De veelheid aan Uniebevoegdheden gaat echter ten koste van de klassieke wetgevende hegemonie van de nationale parlementen die in het Europese integratieproces ondergesneeuwd dreigt te raken.Die vaststelling is niet zonder belang voor de legitimiteit van Uniehandelingen. Lange tijd leek de Unie ter verantwoording van haar optreden te kunnen bogen op haar probleemoplossend vermogen.
Meer lezen

Misdaden tegen de Mensheid, Mensenrechten en Conflicttransformatie in het toetredingsbeleid van de Europese Unie

Universiteit Gent
2014
Evelyn
Merckx
Europa Ziet SterretjesDe toetredingsperikelen van de ex-Joegoslavische landen leggen de ziel van de Europese Unie blootEuropa staat in een spreidstand: terwijl de kreet voor minder EU in veel lidstaten steeds luider klinkt, willen verschillende kandidaat-lidstaten net niets liever dan het lidmaatschap. Dankzij een onderzoek naar het toetredingsparcours van de kandidaat-lidstaten uit ex-Joegoslavië kunnen lessen getrokken worden voor een vernieuwde, hechtere EU.Een eengemaakt, maar verbrokkeld EuropaDe EU telt momenteel 28 lidstaten.
Meer lezen

De dialoog tussen het Hof van Justitie en de Europese wetgever met betrekking tot het EU-burgerschap en het vrij verkeer

Universiteit Gent
2014
Pieter
Cannoot
Europees burgerschap: dialoog tussen het Hof van Justitie en de Europese wetgever Het jaar 2013 werd door de Europese Commissie uitgeroepen tot het “jaar van de burger”. Onder de slagzin “Het gaat om Europa. Het gaat om u”, wilde de Commissie de rechten van EU-burgers onder de publieke aandacht brengen. De mediaoperatie van de Commissie leek aan te wijzen dat meer dan twintig jaar na zijn introductie in het Verdrag van Maastricht, het EU-burgerschap nog steeds niet tot in de brede lagen van de samenleving was doorgedrongen.
Meer lezen

The impact of the financial crisis on the democratic character of the EU & on the division of competences between EU and its MS

KU Leuven
2013
Eline
Buckinx
1. De recente financiële crisis heeft een belangrijke impact gehad op het institutionele design van de EU. Daarom is het interessant om de impact van de recente financiële crisis met betrekking tot het democratisch gehalte van de Europese Unie en met betrekking tot het herzien van de bevoegdheidsverdeling tussen de lidstaten en de EU te onderzoeken.2. Met betrekking tot het eerste punt kan er geargumenteerd worden dat de recente financiële crisis het democratisch tekort waardoor de EU wordt gekenmerkt heeft vergroot.
Meer lezen

Een andere kijk op lichamelijke opvoeding: sport als zorg dragen voor onszelf

Universiteit Gent
2013
Shirin
Eimermacher
Een andere kijk op lichamelijke opvoedingEr lijkt binnen onze samenleving een grote consensus te bestaan over het belang van het schoolvak lichamelijke opvoeding. Aan de ene kant bestaat er een enorm enthousiasme over de mogelijkheden van sport, maar aan de andere kant lijkt het erop dat sport op school nog maar weinig te maken heeft met lichamelijkheid.
Meer lezen

De onafhankelijkheid van de rechter volgens Sir Edward Coke

KU Leuven
2010
Stefan
Somers
 
Met de rechter naar de stembus?
Over de rol van de rechter in onze democratie.
 
Het Vlaams Blok-arrest, het BHV-arrest, de Fortis-zaak, de vernietiging van de anti-discriminatiewetten door het Grondwettelijk Hof, ... het zijn slechts enkele van de vele voorbeelden waarin de rechterlijke macht in het politieke vaarwater komt. Dit werpt onmiddellijk verschillende vragen op: moeten onze drie staatsmachten zich niet beperken tot hun eigen functie?
Meer lezen

De houding van de Congolese politieke partijen tijdens het verkiezingsproces in 2006

KU Leuven
2008
Marie
Taminau
 
In 1999 ontstaan de Lusaka-Akkoorden als gevolg van een conflict, van die aard dat er werd gesproken van een Afrikaanse wereldoorlog. De belangrijkste actoren in deze Akkoorden waren de Congolese regering en de twee rebellenbewegingen: het RCD (Rassemblement Congolais pour la Démocratie), en het MLC (Mouvement de Libération du Congo). Een wapenstilstand, het op gang brengen van het democratiseringsproces en de Inter-Congolese dialoog zijn enkele van de overeenkomsten in deze Akkoorden.
Meer lezen

het sport governancenetwerk van de Europese voetbalsport - van hiërarchisch piramidenetwerk naar democratisch legitiem governancenetwerk?

KU Leuven
2010
Arnout
Geeraert
 
 
De laatste jaren duiken er steeds meer gevallen op van voetballers die voor enorme bedragen van club ruilen. De transferbedragen voor voetballers zijn in Europa in sinds 1995 enorm gestegen. Bij deze transfers zijn makelaars betrokken die woekerwinsten opstrijken. Sommigen van hen buiten om die reden jonge Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse voetballers uit en laten ze aan hun lot over wanneer ze niet slagen in het winstgevende Europese voetbal. Deze handel in jonge voetballertjes is slechts één van de vele voorbeelden van  misstanden in het voetbal.
Meer lezen

De fundamentele waarden in de verhouding tussen de EU en de lidstaten: conflicterend of samenbrengend?

Universiteit Gent
2009
Renko
Wouters
Wouters Renko
 
ZAAK HAIDER ALS VOORBEELD VOOR DE EU?
 
Het is het jaar 2000. Onze toenmalige minister van buitenlandse zaken, Louis Michel, verklaart dat de Belgen niet meer mogen gaan skiën in Oostenrijk. Waarom? Omdat de extreemrechtse partij FPÖ onder leiding van Jörg Haider lid wordt van de regering. Bijna overal in Europa wordt Oostenrijk in het verdomhoekje geplaatst en de EU heeft officiële sancties tegen Oostenrijk afgekondigd.
Meer lezen

Politieke decentralisatie in Suriname: op weg naar subsidiariteit onder impuls van de Inter-American Development Bank?

Universiteit Gent
2009
Pieter
Van Maele
 
Suriname, op zoek naar democratie voor iedereen.
 
Waarom een thesis wijden aan het decentraliseren van de Surinaamse overheid? Omdat Suriname een boeiend experiment is, een smeltkroes van vele etnieën die vreedzaam samenleven. Omdat 200.000 mensen het verdienen veel meer te zijn dan slechts een statistiek op de Surinaamse inwonerstabellen.
 
Inleiding
 
Suriname, gelegen ten noorden van Brazilië, is een uniek land. Het telt slechts 475.996 inwoners, maar tegelijkertijd is het meer dan vijf maal zo groot als België. De etnische samenstelling van Suriname is een potpourri van kleuren.
Meer lezen

De invloed van de EU in de democratisering en mensenrechtensituatie van haar buurlanden via het Europees Nabuurschapsbeleid. Casestudy: Oekraïne

Universiteit Gent
2008
Mart
Vanhee
Niet al wie zoet is krijgt Europees lekkers
 
Oekraïne, winter 2004. Misschien herinnert u het zich nog wel: oranje gekleurde beelden van duizenden betogende burgers, woedend na corrupte verkiezingen. Deze Westers gezinde oppositie dwingt een regime op de knieën: de Oranje Revolutie is een feit. En de Europese Unie juicht. Maar wat blijft er vier jaar later over van deze nieuwe democratische hoop?
 
Terughoudendheid is vandaag het Europese codewoord. In reactie op de Oranje Revolutie was dat niet anders.
Meer lezen

De bijdrage van de Vlaamse dagbladpers aan een Europees burgerschap: editoriale snelrechters of Europese bruggenbouwers?

Vrije Universiteit Brussel
2004
Davy
Geens
De bijdrage van de Vlaamse dagbladpers aan een Europees burgerschap:
editoriale snelrechters of Europese bruggenbouwers?
 
Complex, stoffig, technocratisch, traag en ondemocratisch zijn slechts enkele van de adjectieven quasi vergroeid met de Europese constructie. Zelfs in het traditioneel vrij pro-Europese België, hebben mensen amper weet van waar het Europees Parlement, de Europese Commissie en andere machtsorganen hun tijd mee verdrijven.
Meer lezen

Milosevic, verdediger van zijn eigen machten en rechten ...

KU Leuven
2003
Inne
Olders
Inne Olders                              Het presidentschap van Milosevic                                2002-2003
 
Milosevic verdediger van zijn eigen machten en rechten …
 
In deze tijd van George W. Bush en Silvio Berlusconi is de vraag naar hoeveel macht een president kan en mag beschikken brandend actueel. In hoeverre mag en kan het dat men de grondwet aanpast of nieuwe wetten stemt in het voordeel van een gewiekste zakenman en regeringsleider? Europa kijkt toe. We hebben al eerder toegekeken en weliswaar met grote gevolgen.
Meer lezen