Wat is de ideale marketingmix voor het online verkoopkanaal van producenten?

KU Leuven
2015
Julie
Pauwels
Prijs: minst belangrijk voor de consument in een online producentenkanaal?Uit onderzoek aan de KU Leuven blijkt dat prijs niet het belangrijkste marketingmix element is voor een online producent. Consumenten vinden andere marketingmix elementen, zoals betaalmethode en assortiment, veel belangrijker. Opmerkelijk is ook dat mannen en vrouwen niet evenveel belang hechten aan dezelfde marketingmix elementen.Het aankoopgedrag van consumenten is de laatste jaren sterk veranderd. Tegenwoordig wordt er veel meer online aangekocht.
Meer lezen

Waardering van een onderneming. Literatuurstudie en empirische toetsing.

Universiteit Gent
2015
Julie
De Kezel
Hoe waardeer ik een onderneming?De balans en resultatenrekening van een onderneming bestaan uit een heleboel cijfers. Aan de hand van deze cijfers kan de uiteindelijke waarde van de onderneming afgeleid worden. Maar hoe begint men daar precies aan?HET BELANG VAN EEN GOEDE WAARDERINGNiet alleen ondernemers en bedrijfsleiders hebben er belang bij over een goed waarderingsprogramma te beschikken. De waardebepaling van een onderneming kan in veel gevallen ook voor anderen interessant zijn.
Meer lezen

The importance and presence of agile principles in agile software development

Universiteit Gent
2015
Aygun
Shafagatova
Waarden en Principes van Agile Softwareontwikkeling: Percepties en realiteiten. It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.Charles Darwin. De afgelopen jaren is de populariteit van agile softwareontwikkelingsmethoden enorm toegenomen. De ideeën, waarden en praktijken die agile softwareontwikkeling omvat hebben een grote invloed op de manier waarop softwareontwikkeling in de praktijk gebeurt.
Meer lezen

Onderzoek naar actuele evoluties binnen de internationale kledingsector in het kader van de recente tendens tot backshoring van de productie.

KU Leuven
2015
Lies
Vissers
Made in China, India, Bangladesh,… verleden tijd?“Je hebt good, cheap en fast en ergens kun je er maar op twee goed doen. Ze alle drie goed doen, dat is onmogelijk.”Claude Ampe, Bellerose, 2015 Sta jij er soms nog bij stil waar je kleding vandaan komt? Made in China, India, Bangladesh, we kijken er niet meer van op. Toch kiezen veel kledingbedrijven er recent terug voor om hun productie dichter bij huis tot stand te brengen of dus aan zogenaamde ‘backshoring’ te doen.Internationale  kledingbedrijven zijn steeds weer op zoek naar nieuwe werkmethoden om de consument tevreden te houden.
Meer lezen

De zoektocht naar institutionele voordelen als drijfveer voor Indiase uitgaande FDI. Een toetsing van de Eclectic Theory van Dunning.

KU Leuven
2015
Madelein
van der Hout
  • Madelein
    van der Hout
Instituties grote rol bij aantrekken Indiase investeringenKwaliteit Nederlandse instituties doorslaggevendANTWERPEN – Onderzoek wijst uit dat de kloof in kwaliteit van Nederlandse en Indiase instituties een grote invloed heeft op de investeringsbereidheid. Indiase ondernemingen zien Nederland als gastvrij land met bijzonder goede instituties. Ook de goede overheidsbegeleiding is een motivatie voor Indiase bedrijven om een Nederlandse vestiging te openen.Binnen Europa is Nederland de ontvanger van de meeste investeringen vanuit India.
Meer lezen

Strategisch kostenmanagement. Creatieve initiatieven van de werknemers.

KU Leuven
2015
Laura
Rogge
Werknemers kunnen kosten besparenUit onderzoek aan de KULeuven campus Antwerpen blijkt dat werknemers kunnen helpen door actief op zoek te gaan naar ideeën om producten, diensten, processen en procedures te verbeteren en hierdoor kosten en/of tijd te besparen voor hun onderneming.Werknemers kunnen helpen om kosten en tijd te besparen voor hun onderneming door op zoek te gaan naar ideeën om producten, diensten, processen en procedures te verbeteren. Hiertoe moeten ze wel gemotiveerd worden.
Meer lezen

De impact van arbeidsflexibiliteit op het buitenlandse investeringsgedrag van Belgische KMO’s

KU Leuven
2015
Lisa
Wilrycx
Persartikel19 mei 2015     Voor onmiddellijke vrijgaveOpgeleide werknemers dragen bij tot internationalisering. Onderzoek van een masterstudent aan de KU Leuven gaat na welke invloed flexibele werknemers uitoefenen op het buitenlands investeringsgedrag van Belgische kleine- en middelgrote ondernemingen. Indien een onderneming in staat is haar werknemers snel en/of relatief goedkoop te heralloceren, kan deze als arbeidsflexibel beschouwd worden.
Meer lezen

Kwantitatief onderzoek naar het effect van de relatieve positie van het huismerk in het winkelschap

KU Leuven
2015
Nikki
Somers
Huismerk rechts van A-merk gunstiger effect op verkopenEen studente van de KU Leuven deed voor haar masterproef Marketing Management (Handelswetenschappen) een experimenteel onderzoek naar de indeling van het winkelschap. Twee weken lang was een Carrefour Express-winkel in Kontich het onderzoeksterrein. Uit een enquête met 133 Vlaamse consumenten blijkt dat een huismerk beter rechts van een A-merk wordt geplaatst Het resultaat?Wanneer het huismerk rechts van het A-merk staat, heeft dit een gunstiger effect op de aankoopintentie dan wanneer het links staat.
Meer lezen

Het belang van e-commerce en m-commerce als internationalisatiestrategie voor Vlaamse modebedrijven

KU Leuven
2015
Said
Chakri
Online handel kent geen landsgrenzen, maar wel voor Vlaamse modebedrijven Tot voor kort lazen we dat België op het vlak van online handel achterop hinkt maar recent bleek die achterstand ingehaald. Uit dit recente masterproefonderzoek omtrent het belang van e-commerce en m-commerce als internationalisatiestrategie van Vlaamse modebedrijven, blijkt dat de onderzochte bedrijven hun webwinkel niet hoofdzakelijk gebruiken om actief nieuwe markten te betreden. Hun webwinkels zijn wel vaak van overal ter wereld bereikbaar, maar gratis levering wordt veelal enkel in de Benelux aangeboden.
Meer lezen

De invloed van bestuursleden en blockholders op de internationalisatie: een toepassing op de Russische olie- en gasindustrie

KU Leuven
2015
Roel
Segers
Internationalisatie van Russische olie- en gasindustrie weldegelijk deels afhankelijk van bestuursledenOnderzoek wijst uit dat niet enkel het management een doorslaggevende stem heeft inzake de internationalisatie van bedrijven. Bestuursleden blijken dergelijke strategische beslissingen namelijk ook mee te beïnvloeden. Bestuursleden moeten zorgvuldig gekozen worden, de leden van de raad van bestuur moeten namelijk bekwaam zijn het management te monitoren en te adviseren. Een gedeelte van de bestuursleden is vaak werkzaam in de organisatie zelf en behoort tot een deel van het management.
Meer lezen