Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Voluntary vs Cued Language-switching in a Sentence Context

Vrije Universiteit Brussel
2021
Luz Maria
Sanchez
The language switching performance of two sets of bilinguals was tested using a task that involved a sentential context. Speakers of the first group (Spanish-English bilinguals) were tested in both a voluntary and a cued parameter, whereas the second group (Arabic-English bilinguals) were tested only in the voluntary parameter. The first group delivered a reduction of switch costs in the voluntary parameter, and the second, an elimination of costs suggesting that more ecologicaly valid experimental setups such as the one used, contribute to a reduction of switch costs.
Meer lezen

Het ademend archief. Een nieuw begrip van het archief op basis van Otobong Nkanga's performancepraktijk

Universiteit Antwerpen
2020
Lotte
Bode
Hoe archiveer je een vluchtige, efemere kunstvorm zoals performance? Het is een vraag die de theaterwetenschap en performance studies al decennialang bezighoudt. De bijzondere kunstenaar Otobong Nkanga werpt nieuw licht op het vraagstuk. Het M HKA zal haar concept van ‘het ademend archief’ realiseren.
Meer lezen

Tribunale theater- en performancekunst: Naar een nieuw toneel van de oprechtheid aan de hand van een typologie van de hedendaagse theatrale rechtbank

Universiteit Antwerpen
2019
Steff
Nellis
Deze scriptie onderzoekt hoe de populariteit van procesvoering binnen de hedendaagse opvoeringspraktijk valt te karakteriseren en verklaren aan de hand van een typologie van een breed corpus aan theatrale rechtszaak-performances.
Meer lezen

Battling Homesickness on Mars: the relationship between relatedness, well-being, performance and displacement in a Mars simulation study.

Universiteit Gent
2017
Thomas
Van Caelenberg
Tijdens interplanetaire ruimtereizen zullen astronauten voor enkele ongelooflijke uitdagingen komen te staan. Deze studie onderzoekt aan de hand van de zelf-determinatie theorie in welke mate betrokkenheid met anderen een invloed heeft op astronauten hun psychologisch welzijn, performantie en communicatie met mission support. Data werd verzameld tijdens een Mars simulatie studie van NASA.
Meer lezen

Performing the Persona

Universiteit Gent
2017
Tessa
Vannieuwenhuyze
Performing the Persona is een onderzoek dat drie hedendaagse muziekartiesten onder de loep neemt die exemplarisch zijn voor sociale media als nieuwe virtueel podium. Gebaseerd op zowel theater-, performance-, als mediatheorie, is dit onderzoek een aanzet om geassembleerde personaperformance online door te lichten. Het resultaat is een contemporain onderzoek dat zich buigt over het belang van de selfie, videoclips en Instagram in het bredere kader van een nieuwe publieke ruimte, de virtuele bühne van social media.
Meer lezen

Live Versus Mediatised: The Added Value of ‘Liveness’ on a Music Performance

Andere
2016
Ieva
Dudaite
That concert is performed live is essential to its definition, particularly in contrast with non-live performances on recordings or radio broadcasts. Yet, despite the centrality of the issue, there is little research asking whether there is indeed a distinctive nature to performing live. This master thesis employs techniques of ethnographic research, analysis and qualitative interviewing to explore empirically originating understandings of how ‘liveness’ influences music performance from artist’s perspective. The topic is highly relevant and challenging as it explores the importance of performing live as opposed to mediatised performance (radio, TV broadcasts, CD recordings). ‘Liveness’ is a concept that applies to the theatre and music but not to the other forms of arts, such as visual arts, literature since the core of ‘liveness’ lies within the simultaneous presence of the artist and the audience. In terms of scope of literature in this area, this specific topic is still rather under-researched with growing interest in its relevance. Whereas there are many researchers and articles exploring ‘liveness’ in theatre or from audience perception, this thesis fills the niche of the impact of performing live upon the artist in the field of music.
Meer lezen

“Who Lives, Who Dies, Who Tells Your Story?” Reinventing a National Narrative and Its Political Meaning in ‘Hamilton: an American Musical’

Universiteit Gent
2016
Stéphanie
Verbrugghe
Het musicalfenomeen van 2016, 'Hamilton' biedt niet alleen geschiedkundig entertainment aan de vele bezoekers (waaronder president Obama), maar ook een verdoken politiek commentaar op de toekomst van Amerika.
Meer lezen

Live Versus Mediatised: The Added Value of ‘Liveness’ on a Music Performance

Andere
2016
Ieva
Dudaite
That concert is performed live is essential to its definition, particularly in contrast with non-live
performances on recordings or radio broadcasts. Yet, despite the centrality of the issue, there is
little research asking whether there is indeed a distinctive nature to performing live. This master
thesis employs techniques of ethnographic research, analysis and qualitative interviewing to
explore empirically originating understandings of how ‘liveness’ influences music performance
from artist’s perspective. The topic is highly relevant and challenging as it explores the
importance of performing live as opposed to mediatised performance (radio, TV broadcasts, CD
recordings). ‘Liveness’ is a concept that applies to the theatre and music but not to the other
forms of arts, such as visual arts, literature since the core of ‘liveness’ lies within the
simultaneous presence of the artist and the audience. In terms of scope of literature in this area,
this specific topic is still rather under-researched with growing interest in its relevance. Whereas
there are many researchers and articles exploring ‘liveness’ in theatre or from audience
perception, this thesis fills the niche of the impact of performing live upon the artist in the field of
music.
Meer lezen

Belgisch Congo Ontmaskerd

KU Leuven
2015
Dagmar
Dirkx
EEN KOLONIALE CATHARSIS IN DE BELGISCHE KUNST? Dagmar Dirkx Kom maar binnen zonder knecht! schreeuwden strakke letters op de protestborden van Annette Krauss en Petra Bauer. In 2008 plaatsten die twee Duitse kunstenaressen met hun performance Read the Masks, Tradition is not given de koloniale herkomst van de figuur van Zwarte Piet in de spotlight en sleurden zo bruusk het postkoloniale debat terug de publieke ruimte in. Daar volgde al gauw een orkaan van protest: Zwarte Piet is immers zwart door het schoorsteenroet, racisme een ver van ieders bed show.
Meer lezen

‘De zon schijnt mooi’ De zon en de wereld van Arjen Duinker

KU Leuven
2014
Kila
van der Starre
Although literary theory and literary criticism seem to suggest otherwise, poetry uses a big variation of media besides the paper book. One of these media is the sound carrier. This thesis explores the production and reception of Dutch poetry on sound carriers and uses the case study De zon en de wereld by Arjen Duinker to present a multidisciplinary methodological framework for analysing poetry on sound carriers. When discussing recorded poetry, literary critics pay most attention to non-literary elements and use no fixed values or standards.
Meer lezen

Fraude binnen de Vlaamse Overheid

Universiteit Antwerpen
2014
Steven
Mulier
 Fraude binnen de Vlaamse Overheid1 InleidingFraude, niet meteen een begrip waarmee men als organisatie graag wenst geconfronteerd en/of geassocieerd te worden. Maar hoe kan een organisatie zich nu precies wapenen tegen het risico op fraude? Wat zet mensen ertoe aan om fraude te plegen? Wat zijn de meest voorkomende vormen van fraude? Hoe reageren organisaties op en communiceren ze over de binnen hun organisatie gedetecteerde fraudegevallen?
Meer lezen

Porting High-Performance Applications to the Web

Universiteit Hasselt
2014
Martijn
Croonen
HET NIEUWE WEBSinds de originele introductie van het internet eind twintigste eeuw is het web enorm gegroeid: van een platform voor het delen van voornamelijk (gelinkte) statische content met weinig interactie mogelijkheden naar een platform dat complexe applicaties ondersteunt. Dit begon allemaal met eenvoudig applicaties zoals het alom gekende Hotmail en later ook Gmail. Tegenwoordig kan het web gebruikt worden om complexe applicaties zoals volledige 3D spellen te gebruiken.
Meer lezen

Inside The Wall: Analyse van het conceptalbum als veelzijdig theatraal object

Universiteit Gent
2014
Romina
Cucchiara
‘Inside The Wall’: Analyse van het conceptalbum als veelzijdig theatraal object.Deze masterthesis werd geschreven binnen het kader van de master Theaterwetenschappen aan de Universiteit Gent. Vanuit het aanvoelen van een zekere leemte binnen mijn eigen opleiding, is deze scriptie in essentie een pleidooi geworden voor een verhoogde mate van interesse voor de live performance van pop- en rockmuziek binnen het academische veld van studies betreffende theater en muziek.
Meer lezen

Allocation of biomass from production sites to bioenergy plants in Flanders: The role of multimodal transportation networks

KU Leuven
2013
Junhui
Jiang
  • Annelies
    De Meyer
  • Jos
    Van Orshoven
 Allocation of biomass from production sites to bioenergy plants in FlandersThe role of multimodal transportation networksBy Junhui Jiang, Annelies De Meyer, Jos Van OrshovenTo reduce human dependency on limited fossil fuel and to mitigate climate change, increasing attention is attributed to the development of the bioenergy sector. Besides, the development of the bioenergy sector also favours social and economic objectives by among others creating jobs and increasing farmers’ incomes.
Meer lezen

Performance Art in België van 1976 tot en met 1986: een analyse van het discours over performance

Universiteit Antwerpen
2013
Michelle
Crickemans
Performance art in België (1976-1986)“Ik wring mijn voet in kleine plaats ik trek de pezen uit. Een bloedend oog wordt in het scherm gegooid. Ik las myn been. Elektrisch. Een levend persoon zyn schedel wordt gezaagd. Met de hand. Het geluid is het geluid van de natuur – zeer luid” (Devos Danny over de performance “Ready for war”, Force mental 3 nov.-dec.1982, p.59)Performance art is een intrigerende maar moeilijk te definiëren kunstvorm. De mogelijkheden van een performer zijn eindeloos.
Meer lezen

De Dionysische roes in het hedendaags concertwezen.

Universiteit Gent
2013
Romina
Cucchiara
Live muziek en de roes: de Griekse tragedie als voorvader van het hedendaagse concertwezenHet beleven van een live concert is een erg aparte ervaring. Wanneer je met een grote groep mensen een moment deelt van pure extase, waarbij iedereen even op dezelfde golflengte lijkt te zitten, kun je zeker spreken van iets unieks. Dit soort van sociale belevenis lijkt iets nieuws te zijn, dat slechts sinds enkele decennia ingeburgerd is in de hedendaagse samenleving.
Meer lezen