Op prentenboeken kan je rekenen Een onderzoek naar de gestelde wiskundige vragen door kleuterleerkrachten tijdens het voorlezen van prentenboeken in de klascontext.

KU Leuven
2023
Gitte
Demaret
In deze masterproef werd de invloed van leerkrachtkenmerken (e.g. voorlezen met/zonder wiskundig doel) en prentenboekkenmerken (e.g. wiskundig of niet-wiskundig prentenboek) op de kwantiteit en kwaliteit van de gestelde wiskundige vragen tijdens het voorlezen van prentenboeken in kaart gebracht. Onze resultaten tonen aan dat kleuterleerkrachten meer wiskundige vragen stellen wanneer ze een wiskundig prentenboek voorlezen en wanneer ze voorlezen met het doel om de wiskundige ontwikkeling te stimuleren. Daarentegen blijken het voorleesdoel van de leerkracht en het soort prentenboek dat voorgelezen wordt niet van invloed op de kwaliteit van de gestelde wiskundige vragen.
Meer lezen

Hoe verloopt de taalontwikkeling van het Nederlands van anderstalige kleuters waarvan de ouders die taal niet machtig zijn in West-Vlaamse scholen?

Hogeschool West-Vlaanderen
2022
Latifa
Gueddas
We leven in een superdiverse samenleving en dat betekent dat het aantal anderstalige kinderen in
Vlaanderen elk jaar stijgt. Voor scholen blijft
die meertaligheid een uitdaging. De onderzoeksvraag luidt als volgt: “Hoe verloopt de taalontwikkeling van het Nederlands van anderstalige kleuters waarvan de ouders die taal niet machtig zijn in West-Vlaamse scholen?
Meer lezen

Hoe kunnen speelgoedbedrijven rekening houden met de effecten van gendermarketing op kleuters

Hogeschool PXL
2021
Lis
Van Herck
In deze scriptie wordt het probleem met genderstereotypen uitgelegd, specifiek met betrekking tot kleuters en speelgoed. Deze worden vaak versterkt door marketing. Er worden ook tips en adviezen gegeven voor speelgoedwinkels, gebaseerd op kwalitatieve en kwantitatieve research.
Meer lezen

Op welke manier kunnen we doorheen het jaar werken aan de SDG’s, met de focus op SDG 10 en 16 ?

VIVES Hogeschool
2020
Rajmonda
Osmanaj
  • Lucinde
    Opsomer
  • Amber Pecceu
'Op welke manier kunnen we doorheen het jaar werken aan de SDG’s, met de focus op SDG 10 en 16?' Dit is de vraag waarmee drie afstuderende kleuterjuffen aan de slag gingen om kinderen op een speelse en laagdrempelige manier te leren kennis maken met de duurzame ontwikkelingsdoelen.
Meer lezen

Micro-transitie: het middagmaal. Een combinatie van zorg en leren

Arteveldehogeschool Gent
2020
Nicky
Latomme
Binnen de opleiding 'educatieve bachelor voor kleuteronderwijs' kreeg dit onderzoek het onderwerp transities toebedeeld. De transitie situeert zich op de overgang
van klas naar middag, met als focus het gebeuren in de eetzaal tijdens het middagmaal. De
ontwerpvraag luidde als volgt: ‘Hoe moet het eetmoment tijdens de middagpauze ingevuld worden
zodat er voor de kleuters ingezet wordt op zorg, leren en welbevinden?’
Meer lezen

Hoe kun je kinderen van 6 tot 17 jaar met de natuur verbinden door middel van outdoor education?

Karel de Grote-Hogeschool
2020
Evangeline
Habarurema
Het doel is om lezers te tonen dat het voor elke jeugdwerkorganisatie mogelijk is om kinderen met de natuur te verbinden gebruikmakend van de elementen uit outdoor education.
Meer lezen

Programmeren, de vaardigheid van de toekomst.

Odisee
2018
Ikram
Elhihi
In het eindwerk “Programmeren, de vaardigheid van de toekomst” wordt onderzocht hoe programmeren geïntegreerd kan worden in de kleuterklas, en wat de voordelen hiervan zijn. Bovendien hoort bij dit werk een handleiding vol inspirerende ideeën om onmiddellijk aan de slag te gaan met de kleuters.
Meer lezen

Doeboek voor slechtziende kleuters

AP Hogeschool Antwerpen
2018
Yana
Dooms
Mijn scriptie bevat verschillende interviews met mensen die kennis hebben van het onderwerp (slechtziendheid en/of kleuters), verslagen van gesprekken en observaties, de resultaten van de uitgedeelde enquête, het ontwerpproces enzovoort.
Meer lezen

Outdoor education in Vlaanderen: een praktijkonderzoek naar de effecten van buitenonderwijs op leerprestaties

Karel de Grote-Hogeschool
2018
Yante
Marichal
Outdoor education of buitenonderwijs is iets dat heel vaak wordt toegepast in landen zoals Noorwegen en Zweden. Hoewel leerkrachten bijna elke dag buiten lesgeven, ligt de kwaliteit van hun onderwijs hoog. Vaak worden deze landen toch wel het voorbeeldmodel genoemd. Deze bachelorproef gaat op zoek naar de voordelen en de manier waarop we ook in Vlaanderen met outdoor education aan de slag kunnen.
Meer lezen

Militairen door de bril ... van kleuters?

Arteveldehogeschool Gent
2017
Naomi
Debeuf
Een onderzoek naar de kijk van kleuters op militairen. Denken zijn in stereotypes over militairen of net niet? Een kijk op een hedendaags onderwerp binnen een niet zo alledaags thema in de kleuterklas.
Meer lezen