Hoe kan de huidige Brand Extensions-strategie van de VRT inspelen op een veranderend subsidieklimaat?

UC Leuven-Limburg
2018
Maarten
Dascotte
De Vlaamse Radio –en Televisieomroeporganisatie ontvangt jaarlijks steeds minder middelen van de Vlaamse overheid voor het beheer van haar aanbod. De subsidies slinken en dus staat de openbare omroep voor een grote uitdaging omdat het meer eigen middelen moet genereren. De dienst Brand Extensions brengt afgeleiden van het programma-aanbod op de markt en heeft de groeimarge om te optimaliseren en als belangrijke spil in te spelen op dit veranderend subsidieklimaat.
Meer lezen

Het spel van subsidies: de economische impact van de podiumkunsten.

Universiteit Antwerpen
2015
Tine
Verhaeghe
  • Tine
    Verhaeghe
  • Lianne
    Kamminga
“Art has nothing to do with the stern preoccupations of the economist. The artist’s values – his splendid and often splenetic insistence on supremacy of aesthetic goals – are subversive of the straightforward materialist concerns of the economist. He makes the economist feel dull, routine, philistine and also sadly unappreciated for his earthy concern… Not only do the two seldom meet, but the regret in each is evidently negligible.” (Galbraith, 1963, p. 53)Een spel van subsidiesKunst heeft in de ogen van velen niets te maken met economie.
Meer lezen

Subsidies in de kunstensector: casestudie over concertzalen

KU Leuven
2014
Sander
Smouts
  • Joris
    Himpens
  • Wouter
    Van Eylenbosch
Cultuur dient tot niets, maar kan het overleven zonder overheidssteun?Subsidies voor drie Vlaamse concertzalen blijken noodzakelijk om een gevarieerd en vernieuwend aanbod aan te bieden, maar minder om het financieel voortbestaan van de respectievelijke concertzalen te verzekeren.
Meer lezen

Business as unusual: de mogelijkheden en uitdagingen van cultureel ondernemerschap bij gesubsidieerde theatergezelschappen in Vlaanderen

Vrije Universiteit Brussel
2011
Laura
Delaere
 Business as unusual: De mogelijkheden en uitdagingen van cultureel ondernemerschap bij gesubsidieerde theatergezelschappen in Vlaanderen Cultureel ondernemerschap is een ‘hot issue’. Er worden fora rond georganiseerd, deskundigen benadrukken het belang ervan en de aandacht voor cultuurmanagement en culturele economie is één van de strategische doelstellingen van Minister Schauvliege . Maar wat houdt dit cultureel ondernemerschap juist in? Zijn er mogelijkheden voor de gesubsidieerde kunstensector?
Meer lezen