Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Het Verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Spoorweglieden in de regio Mechelen en de aansluitende zones Leuven, Tienen en Landen

Universiteit Gent
2023
Ruben
Lateur
Verzet door de spoorweglieden in de regio's Mechelen, Leuven, Tienen, Landen en de tussenliggende zones tijdens WOII. Het onderzoek bestaat uit een prosopografie, een analyse van de verzetsactivititeiten en een netwerkanalyse. De erkenningsdossiers van het verzet vormen de empirische basis.
Meer lezen

Economische en milieueffecten van zware vrachtwagens op waterstofcellen in vergelijking met zware dieselvrachtwagens in Europa

Universiteit Hasselt
2023
Anke
Maes
De scriptie biedt een vergelijkende analyse van zware vrachtwagens op diesel en waterstof. Zowel economische als milieufactoren worden hierbij afgewogen.
Meer lezen

To litter or not to litter: Afvalreductie stimuleren aan de hand van een 360°-video

Universiteit Antwerpen
2022
Caro
Ceyssens
Ondanks de talrijke persuasieve communicatiestrategieën die reeds zijn onderzocht en toegepast om milieuproblemen aan te pakken, blijft het reduceren van zwerfvuil een uitdagende taak. Eén van de meest veelbelovende communicatietechnologieën die de laatste jaren gebruikt worden voor persuasieve doeleinden zijn 360°-video’s. Deze studie gaat na of een 360° video een positieve impact heeft op afval reducerend gedrag aangezien zwerfvuil nog steeds een wijdverspreid globaal probleem is. Dit wordt onderzocht aan de hand van het Norm Activation Model (NAM), een theoretisch model dat is ontworpen om altruïstisch en milieuvriendelijk gedrag bij individuen te onderzoeken. Deze studie is uitgevoerd met behulp van een online experiment (N = 163) waarbij individuen uit Vlaanderen tussen 18 en 60 jaar deelnamen door te kijken naar een video (360°-video vs. unidirectionele video) via een smartphone. De resultaten bevestigen de hypothesen dat respondenten meer gepercipieerde interactiviteit, gebruikerscontrole, presence en visuele aantrekkelijkheid ervaren bij het bekijken van een 360° video in vergelijking met een unidirectionele video. Hoewel er geen significante correlatie wordt gevonden tussen de meeste 360° kenmerken en de factoren uit de NAM (bewustzijn, environmental self-efficacy, persoonlijke relevantie, ecologische intenties) heeft visuele aantrekkelijkheid een positief effect op ecologische intenties. Verder tonen de bevindingen een mediërend effect aan bij de relatie tussen het videoformaat en de ecologische intenties voor visuele aantrekkelijkheid. Dit effect wordt versterkt wanneer elaborated processing hieraan wordt toegevoegd. De theoretische en praktische implicaties van deze studie worden verder besproken. In conclusie kan worden gesteld dat 360° video's leiden tot meer ecologische intenties, maar efficiënter zullen zijn wanneer ze worden onderzocht met behulp van een meer immersief medium, zoals een VR-bril.
Meer lezen

De evolutie van de Beneden-Durme door de interactie van fysische en antropogene factoren

Universiteit Gent
2021
Tim
Van den Branden
De thesis belicht de complexe mens-natuur interactie in het landschap. De recente evolutie van de rivier Durme vormt het perfecte voorbeeld om deze interactie te onderzoeken. Aan de hand van historische kaarten, oude foto's en luchtbeelden werd onderzocht wat de rol van menselijke activiteiten is in de opmerkelijke transformatie die deze rivier onderging.
Meer lezen

De toegankelijkheid van het openbaar vervoer met oog op een inclusieve samenleving: Vanuit het ergotherapeutisch denkkader

Arteveldehogeschool Gent
2021
Emma
Vandevijver
  • Jolien
    Goossens
België is een land waarin iedereen wel eens het openbaar vervoer gebruikt, maar hoe staat het nu werkelijk met de toegankelijkheid van onze perrons, gebouwen en voertuigen? Is de Gentse infrastructuur te evenaren met pakweg Helsinki of Wenen? Deze bachelorproef vestigt de aandacht op mogelijke verbeterpunten voor de stad Gent zodat er geëvolueerd kan worden naar een zo inclusief mogelijk transportnetwerk. Aan de hand van literatuuronderzoek en observaties werden verschillende aandachtspunten vergeleken welke samengebracht zijn in een vergelijkende tabel. De beste good practices voor de stad Gent zijn geïntegreerd binnen een allesomvattende infographic.
Meer lezen

Hiphop en Terrorisme

KU Leuven
2021
Merel
Van Wambeke
In deze thesis wordt onderzocht hoe hiphopartiesten uit Brussel en New York reageren op terrorisme in hun stad.
Meer lezen

Bachelor's thesis big bag station - pneumatic transport installation

AP Hogeschool Antwerpen
2021
Jorden
Van Bakel
Een thesis over het ontwerpen en programmeren van een pneumatische transport installatie.
Meer lezen

The effects of urban green space on mitigating urban heat islands and improving thermal comfort: a case study of Leuven, Belgium

KU Leuven
2020
Eva
Beele
Een onderzoek naar de mitigerende effecten van stedelijk groen op het stedelijk hitte eiland. Door middel van een uitgebreid netwerk van weerstations en teledetectie technologieën wordt de invloed van compositie en configuratie van groen op luchttemperatuur geanalyseerd voor verschillende temporele en ruimtelijke schalen.
Meer lezen

Karl Jaspers' Philosophical Faith in the Face of the Problem of Nihilism

KU Leuven
2020
Vinsent
Nollet
Once the boundaries between immanent existence and transcendence have been drawn, a typically modern undertaking, all we are left with is the sensible, whereas the supersensible becomes synonymous with the illusionary. This predicament does not have to be inherently problematic, at least from a religious point of view. For philosophy, however, it has often been understood in terms of a disaster, addressed with the ambiguous notion of nihilism. This is particularly true of post-Nietzschean philosophy, in which a holistic understanding of the notion of nihilism is often adopted to argue for the impossibility of both philosophy and transcendence. In this master’s thesis I investigate the relationship between nihilism, philosophy and transcendence as it came about in the philosophy of Karl Jaspers (1883–1969). This 20th century German thinker took great interest in the concern of the captivity of the immanence of thought and formulated creative answers to the question of transcendence after the alleged death of God. For Jaspers, the problem of nihilism was perennial to philosophy, and in the course of his life he devoted many pages to an attempt of overcoming it.
First, this thesis analyses the problem of nihilism on its own, in its pre-Nietzschean and Nietzschean manifestations, to come to terms with its alleged threat to philosophy. With regard to the vastness and richness of the notion, some topics are inevitably left out, such as the religious nihilism of Walter Benjamin and Gershom Scholem, or the extensive elaborations on nihilism in contemporary continental philosophy, for example on the divergence between the interpretations of Martin Heidegger and Emanuele Severino. Second, we turn to Jaspers’ own understanding of nihilism. Jaspers defined the nature and value of philosophy through its confrontation with nihilism, which, for him, represented a kind of anti-philosophy. Philosophy had to go through nihilism to become true philosophizing. Jaspers proposed an ingenious argument that separates nihilism from philosophy, existence from immanence and truth from knowledge. To make this case, we primarily turn to Jaspers’ Von der Wahrheit, Der philosophische Glaube and his books on Friedrich Nietzsche’s philosophy. In Nietzsche und das Christentum, for example, Jaspers argued that Nietzsche at times separated the figure of Jesus from Christianity. In this separation, Jaspers argued, a possible way of overcoming Nietzsche’s nihilism in a philosophy that originates in love was already made possible by the fundamental distinctions of Nietzsche’s own critique of Christianity, for example his dismissal of all contradictions.
Meer lezen

LightTour: Enabling Museum Audio Tour with Visible Light

KU Leuven
2019
Lennert
Vanmunster
Je kent hem wel, audiogids, het draagbare apparaatje dat bezoekers met geluidsfragmenten doorheen een museum leidt. Het apparaatje is licht en makkelijk te bedienen. De geluidsfragmenten staan in het geheugen. Via knoppen of een touchscreen selecteren de bezoekers zelf het fragment dat ze willen beluisteren.
Hoe revolutionair het systeem enkele decennia geleden ook was, tegenwoordig moeten we toch beter kunnen. Daarom ging ik op zoek gaan naar een moderne manier om een museumbezoek boeiender te maken. Kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de verlichting van het museumgebouw om geluidsfragmenten te versturen?
Ja, dat kan met een nieuw systeem dat we LightTour doopten. LightTour maakt het mogelijk om audiodata naar bezoekers te versturen met behulp van LED-lampen. Het is zelfs gebruiksvriendelijker, efficiënter en interactiever dan de bestaande audiogidsen.
Meer lezen

De architectuur van de verontwaardiging

Universiteit Hasselt
2019
Pieter
Vandekerkhof
Mensen die vluchten vormen geen ruimtelijk probleem, wel vormen ze opportuniteiten en dynamiek die een positieve invloed kunnen hebben op een plek. Hoe kunnen we deze mensen met open armen verwelkomen in plaats van hekwerken te zetten? Wat zijn de verschillende aspecten van hun tocht en hoe kunnen deze ruimtelijk verbeteren?
Meer lezen

Grafeem-naar-foneemconversie door middel van neurale netwerken

Universiteit Gent
2019
Robrecht
Meersman
G2P is een belangrijke module in text-to-speech en spraakherkenning. Het doel is om de uitspraak van een zin in fonetisch schrift te vinden, gegeven de geschreven tekst. De huidige implementatie gebruikt een ketting van linguïstische regels die manueel door taalexperts ingegeven moeten worden. Dankzij de opmars van recentste technologiën, kan de volledige G2P stap in zijn geheel vervangen worden door een artificieel neuraal netwerk. Hiermee wordt de implementatietijd drastisch ingekort, in cominatie met een hogere nauwkeurigheid.
Meer lezen

De perceptie van een fietscorridor als wegwijzer voor Bicycle Oriented Development

Universiteit Antwerpen
2018
Aurélie
Ligon
Deze scriptie heeft als doel een geïntegreerde fietscorridor te ontwikkelen voor de stad Antwerpen. Het omvat een literatuuronderzoek naar de determinanten die van belang zijn om zich met de fiets te verplaatsen. Hierna volgt een casestudy-onderzoek op twee belangrijke fietsverbindingen tussen Mortsel en Antwerpen centrum. Tot slot worden concrete ontwerpvoorstellen geformuleerd op deze twee verbindingsassen.
Meer lezen

The impact of land cover on the urban heat island and its simulation: A case study using the MOCCA network in Ghent

Universiteit Gent
2018
Sara
Top
  • Steven
    Caluwaerts
  • Rafiq
    Hamdi
Het stedelijk hitte-eiland van Gent werd bestudeerd aan de hand van geobserveerde data van het MOCCA meetnetwerk en modelleer data.
Meer lezen

Inductieve Resonante Draadloze Energieoverdracht over Middellange Afstanden

KU Leuven
2018
Nick
Rondelez
Het ontwerp en de realisatie van een draadloos energieoverdrachtsysteem werd gedaan, waarna de efficiëntie geëvalueerd werd en een theoretische linkefficientie ook echt bevestigd werd.
Meer lezen

Evolutie van literair canon in Vlaams Literatuuronderwijs

Universiteit Gent
2018
Vinnie
De Craim
De kunstsociologie stelt sinds de jaren '90 dat de traditionele distinctie highbrow-lowbrow, meer en meer onder vuur komt te staan. Omnivoriteit is het nieuwe ideaal, onder invloed van relatief nieuwe waarden zoals tolerantie en gelijkheid, die vroeger nauwelijks in het literatuuronderwijs aanwezig waren. Aan de hand van veertig jaar tekstboeken, schetst deze scriptie de evoluties in waardenpatronen van het Vlaams literatuuronderwijs.
Meer lezen

Development of a methodology for mobility and accessibility location assessment

Vrije Universiteit Brussel
2017
Sven
Masy
In deze scriptie wordt een innovatieve methodologie opgesteld voor het evalueren van bereikbaarheid met het openbaar vervoer en met de wagen. De methodologie wordt toegepast op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Meer lezen

Optimale dienstregelingen tijdens tijdelijke, gedeeltelijke blokkades (Optimal timetables for temporarily unavailable tracks)

KU Leuven
2017
Sander
Van Aken
Tijdens storingen in de dienstregeling, nemen dispatchers bij Infrabel en NMBS beslissingen vooral op basis van hun eigen ervaring. In deze thesis worden flexibele, wiskundige modellen ontwikkeld voor storingen waarbij er nog één of meerdere sporen beschikbaar zijn. Het doel: dispatchers ondersteunen en reizigers sneller thuisbrengen.
Meer lezen

Een grondige statistische studie van het Belgische kustklimaat

Universiteit Gent
2017
Elke
Debrie
Sinds de jaren 1960 is aan de Belgische kust de temperatuur gestegen en de windsnelheid gemiddeld gedaald. Dat blijkt uit een analyse van de weerdatasets van Koksijde en Middelkerke.
Meer lezen

Het Gewestelijk RUP stationsomgeving Gent Sint-Pieters

Universiteit Gent
2017
Cleo
Goetelen
Deze thesis gaat over de planningsprocedure van de stationsomgeving Gent Sint-Pieters. Er wordt een overzicht gegeven van gans het project door interviews af te nemen met expert. Ook worden oplossingen voorgesteld uit de literatuur en die worden getoetst met deze case.
Meer lezen

Hoe onderbouwd irrigeren door gebruik van Internet of Things

VIVES Hogeschool
2017
Sam
Decoster
  • Wouter
    Vandewalle
Wereldwijd ligt het waterverbruik in de landbouwsector gemiddeld rond de 70%. Dit in een tijd waarin water kostbaar wordt en we een extreme vorm van waterschaarste willen vermijden. Kan het internet en meer bepaalt het “Internet of Things” dit verbruik minimaliseren en/of optimaliseren?
Meer lezen

Hoe onderbouwd irrigeren door gebruik van Internet of Things

VIVES Hogeschool
2017
Sam
Decoster
  • Wouter
    Vandewalle
Deze scriptie gaat over het verloop van de stage.
Tijdens deze stage realiseerden we een platform, waarmee beslissingen voor irrigatie in de landbouw kunnen worden genomen.
Meer lezen

Veiligheid en sociale media: het gebruik van twitter voor het melden van onveiligheid op het spoorwegdomein

Universiteit Antwerpen
2016
Marinka
D'Hont
Deze studie is een exploratief onderzoek op het domein van de (sociale) veiligheid bij gebruikers van de Belgische spoorwegen. Het doel was om meer informatie te krijgen over het gebruik van sociale media, meer specifiek Twitter, in functie van sociale veiligheid op het spoorwegdomein.
Meer lezen

The structure of phyllospheric microbial communities and their role in phytoremediation of air pollution

Universiteit Antwerpen
2016
Vincent
Stevens
Winnaar Eosprijs
Dit werk omvat een uitgebreide en geïntegreerde beschrijving van klimopbladeren-geassocieerde microbiële gemeenschappen in het kader van fytoremediatie van luchtvervuiling.
Meer lezen

ubwayAPPS: Localisation on underground public transportation systems by using mobile air pressure sensors

Universiteit Hasselt
2016
Kris
Van Erum
In deze thesis werd het SubwayAPPS algoritme geïntroduceerd. Dit algoritme laat gebruikers toe hun locatie te bepalen tijdens een metrorit door enkel gebruik te maken van een luchtdruksensor in een smartphone.
Meer lezen

CMOS Microwave Power Amplifier Design for Chireix Configurations

Universiteit Gent
2015
Joris
Lambrecht
  • Laurens
    Bogaert
Efficiëntere versterkers vermenigvuldigen de batterijduur van jouw smartphone... Joris Lambrecht, Laurens Bogaert Draadloze communicatie zoals GSM, 4G en in de toekomst 5G, internet via WiFi, GPS... is niet mogelijk zonder vermogenversterkers, die het signaal krachtig genoeg maken om de afstand tot aan de ontvanger te overbruggen. Deze versterkers zijn een zeer bepalende factor in het totale vermogenverbruik en bv. de batterijduur van een smartphone.
Meer lezen

Omzetting van onverzadigde vetzuren tot hernieuwbare brandstofadditieven en smeermiddelen

KU Leuven
2015
Bert
Boekaerts
U rijdt toch ook op groene diesel? Een nieuwe productieroute blootgelegdBussen die rijden op waterstof, hybride wagens, de exotische BMW i8 of een snelle Tesla… Meer en meer worden we geconfronteerd met “groene” alternatieve voertuigen. Maar ook binnen 60 jaar zal nog de helft van alle transport gebeuren met behulp van vloeibare brandstoffen.
Meer lezen

Mobiliteitsdeelsystemen in Antwerpen: Een onderzoek naar ruimtelijke succesfactoren

Universiteit Antwerpen
2015
Jordi De Coster &
Emiel Schiepers
  • Jordi
    De Coster
  • Emiel
    Schiepers
MET ZIJN ALLEN OP DE BAAN? DAT IS BLIJVEN STILSTAAN!Iedereen komt dezer dagen in aanraking met de huidige mobiliteitsproblemen, men kan er dan ook niet omheen. Problemen zoals congestie, luchtvervuiling en het tekort aan parkeerplaatsen zijn hier enkele van. Centraal binnen deze problematiek staat de auto. Laat dit nu net het vervoersmiddel zijn waar we in Vlaanderen zo hard op vertrouwen mede door het versnipperde ruimtelijke landschap.
Meer lezen

Contribution of bacterial endotoxins and transition metals to the inflammatory potential of particulate matter (PM)

KU Leuven
2014
Eline
Oerlemans
Kijken we wel juist naar fijn stof? Studies die verschillende ernstige gezondheidseffecten van fijn stof rapporteren, steden die stil liggen omwille van extreme luchtvervuiling, politieke debatten over de aanpak van de fijnstofproblematiek,... Het zijn zaken die vandaag de dag geen uitzonderlijk nieuws zijn. Vele stemmen gaan dan ook op om nu actie te ondernemen om het probleem van luchtvervuiling aan te pakken. Maar weten we eigenlijk wel genoeg over fijn stof om doelgericht en efficiënt aan een oplossing te werken?
Meer lezen

Wind Loading on Tensile Surface Structures – Experimental Approach

Vrije Universiteit Brussel
2014
Jimmy
Colliers
Veiligheid van tentzeilconstructies op festivals !?Nood aan Europese norm inzake windbelasting voor tijdelijke constructies.Waarom sneuvelen festivaltenten onder windbelasting? Hoe zit het met de veiligheid van deze constructies? Vragen die menig festivalganger of ouder zich ongetwijfeld stelt. Aanleiding tot deze bezorgdheid zijn de recente gebeurtenissen op Pukkelpop edities 2011 en 2014. Het blijft echter niet bij deze twee gevallen.
Meer lezen