Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Studie rond de haalbaarheid van hernieuwbare energie

Universiteit Gent
2023
Kenneth
Hollevoet
De focus ligt op de verschillende mogelijkheden van hernieuwbare energiebronnen in België. Meer specifiek onderzoekt het of de groei van hernieuwbare energie voldoende is om aan de vraag te voldoen. De studie onderzoekt ook diverse manieren om dit haalbaar te maken, waaronder de vergelijking van verschillende kerncentrales, de uitbreiding van offshore windenergie en de toenemende vraag naar zonnepanelen. Daarnaast bevat de studie een kort overzicht van elektrische auto's en andere vormen van energieopwekking.
Meer lezen

Experimenteel Stewart Platform

Thomas More Hogeschool
2023
Bram
Dupré
Genomineerde shortlist Bachelorprijs
Genomineerde longlist mtech+prijs
Ontwikkeling van robotische test- en trainingsinfrastructuur voor het nieuwe innovatiecentrum Dronedock te Oostende. Hoofddoel: veilig landen van drones op schepen.
Meer lezen

Raw critical materials in energy transition

Vrije Universiteit Brussel
2022
Olivier
Ledent
This thesis analysed the effect on material scarcity of the soaring wind and solar markets
as energy sources, together with the deployment of batteries and the green hydrogen production
as storage alternatives. It classed the impact on raw materials in 3 categories: critical, moderated, limited
Meer lezen

Betrouwbaarheidsanalyse van een hogedruk waterstoftank voor brandstofcel-elektrische voertuigen

KU Leuven
2022
Iron
Degryse
Het minimaliseren van de menselijke, ecologische voetafdruk en het behouden van
een comfortabele en betaalbare levenswijze is waarschijnlijk een van de grootste
uitdagingen van de 21e eeuw. Een van de terreinen waar op dit moment veel innovatie plaatsvindt in deze context is de auto-industrie, waar wordt gezocht naar
alternatieven voor auto’s op fossiele brandstof. Een belangrijk voorbeeld van deze
alternatieven zijn brandstofcel-elektrische voertuigen. Ze combineren een lage uitstoot met een gebruikspatroon dat vergelijkbaar is met dat van auto’s op fossiele
brandstof. Vooral voor zwaar transport lijken ze interessant.
Hoewel het fysieke concept aantrekkelijk lijkt, moet er nog veel technologische
ontwikkeling en optimalisatie plaatsvinden. Dit proefschrift richt zich op een essentieel onderdeel van het aandrijfsysteem in een brandstofcel elektrisch voertuig: het
drukvat waar de waterstof (en dus de energie) wordt opgeslagen. Het is verreweg het
zwaarste onderdeel van het aandrijfsysteem en verhoogt dus de vermogensbehoefte
van het voertuig aanzienlijk. Als oplossing om het gewicht van de constructie te
beperken, wordt gezocht naar alternatieve materialen ter vervanging van staal. Een
materiaalgroep met een zeer hoge specifieke sterkte en stijfheid zijn de vezelcomposieten.
Hoewel ze technisch beter presteren, blijven er enkele problemen. Vezelcomposieten
zijn minder matuur en hun mechanisch gedrag is inherent moeilijker te modelleren.
Hierdoor hebben bedrijven tegenwoordig de keuze tussen twee onaantrekkelijke opties: grote tijdrovende en dure experimentcampagnes uitvoeren of een zeer grote
veiligheidsfactor gebruiken. De industriestandaard voor de veiligheidsfactoren van
composiet drukvaten ligt nu rond de 2,25.
Dit proefschrift behandelt een alternatieve benadering om de structurele betrouwbaarheid van een composiet drukvat te beoordelen, een zogenaamde ringtest. Hier
wordt de hydraulische druk van de waterstof nagebootst door een radiaal contactmechanisme jegens een ringmonster. Op deze manier kan veel materiaal worden
bespaard. De ambitie is om een template te ontwikkelen waarin de ringtest wordt
gecombineerd met een uitgebreide virtuele testcampagne (= eindige elementenmodel).
Deze combinatie zou de kosten van de testcampagne kunnen beperken, terwijl de
veiligheidsfactor redelijk laag blijft.
In dit proefschrift worden modellen voor de ringtest ontwikkeld en geverifieerd.
Relaties tussen de ontwerpvariabelen, andere gegevens en de barstdruk worden
bestudeerd. Op deze manier wordt een objectieve en cijfermatige inschatting gemaakt
van de (na)delen van de ring test.
Meer lezen

Best practices in downstream space technology transfer: From ESA Space Solutions and EU Astropreneurs, to Flanders’ Space

KU Leuven
2019
Corneel
Bogaert
Deze scriptie beschrijft het proces van technologietransfer met betrekking tot de Europese ruimtevaart. Het onderzoek bevat een vergelijking tussen de initiatieven van ESA en die van de EU, alsook de nationale en regionale invulling in België en Vlaanderen. Een case study zorgt voor een praktische houvast. De scriptie wordt afgesloten met een lijst van richtlijnen voor ondernemers enerzijds, en beleidsmakers anderzijds.
Meer lezen

Experimental and numerical characterisation of the consolidation behaviour of woven fabrics for the production of composites

Universiteit Gent
2019
Brecht
Tomme
Er wordt een computermodel gebouwd van een textielweefsel, dat niet alleen in trek maar ook in druk accuraat de realiteit weergeeft. Dit wordt gevalideerd aan de hand van experimentele resultaten. Het model kan gebruikt worden om het productieproces van composieten te verbeteren.
Meer lezen

Batterijopslag als bron van flexibiliteit in het distributienet

KU Leuven
2019
Maarten
Evens
Deze scriptie onderzoekt of thuisbatterijen een oplossing kunnen bieden voor toekomstige problemen op het distributienet ten gevolge van de toename van hernieuwbare energietechnieken.
Meer lezen

Conceptstudie van een Elektrische Variabele Transmissie voor Off-highway Toepassingen

Universiteit Gent
2015
Steven
Vanhee
EVT: Efficiëntie Voor de Toekomst!25 september 2015, slechts enkele dagen na de onthulling van de zogenaamde dieselgate, zegt Elon Musk bij een bezoek aan ons land het volgende:“Wat dit schandaal vooral aantoont, is dat de limiet bereikt is in de ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren. Veel vooruitgang is er niet meer mogelijk met fossiele brandstoffen.”Diezelfde dag sprak Paus Franciscus de Verenigde Naties in New York toe.
Meer lezen

Omzetting van onverzadigde vetzuren tot hernieuwbare brandstofadditieven en smeermiddelen

KU Leuven
2015
Bert
Boekaerts
U rijdt toch ook op groene diesel? Een nieuwe productieroute blootgelegdBussen die rijden op waterstof, hybride wagens, de exotische BMW i8 of een snelle Tesla… Meer en meer worden we geconfronteerd met “groene” alternatieve voertuigen. Maar ook binnen 60 jaar zal nog de helft van alle transport gebeuren met behulp van vloeibare brandstoffen.
Meer lezen

Next Generation Long Distance Coach

Universiteit Antwerpen
2015
Jeroen
Claus
NEXT GENERATION LONG DISTANCE COACH: DE TOEKOMST VAN HET REIZEN PER BUS InleidingIn het project “Next Generation Long Distance Coach” werd onderzocht welke plaats lange-afstandsbussen kunnen innemen in de toekomstige samenleving. Aangespoord door verscheidene opkomende trends binnen de mobiliteit- en energiesector zorgde een uitgewerkt toekomstscenario voor het jaar 2030 voor een kader waarin het eindresultaat van deze thesis, een vernieuwend busconcept, volledig tot zijn recht komt.
Meer lezen

Ruimtelijke sleutels voor een robuuster elektriciteitsnet in de Vlaamse context

Universiteit Gent
2015
Dieter
Van den Saffele
In 2014 werden drie kerncentrales in België gesloten door technische problemen. Hierdoor kwam de elektriciteitsvoorziening in het gedrang en dit zou voornamelijk tijdens de piekmomenten in de winter een groot probleem kunnen zijn.De federale regering en hoogspanningsnetbeheerder, Elia, stelden een plan op voor als er zich effectief een stroomtekort zou voordoen. Het zogenaamde ‘afschakelplan’ houdt in dat grote regio’s zouden afgeschakeld worden van het net wanneer er niet voldoende elektriciteit kan geproduceerd worden.
Meer lezen

Quantifying the Flexibility of Residential Electricity Demand in 2050 Through Price Elasticities: a Bottom-up Approach

KU Leuven
2014
Dries
Guldentops
  • Jonas
    Engels
Slimme elektriciteitsnetten: de oplossing voor het energieprobleem?door Jonas Engels en Dries GuldentopsDe opwarming van de aarde leidt tot een groeiende bewustwording dat de uitstoot van broeikasgassen sterk verminderd moet worden om de globale temperatuurstijging te beperken. Dit zorgt ervoor dat het aandeel van fluctuerende hernieuwbare energiebronnen in de elektriciteitsproductie toeneemt. Opdat het elektriciteitssysteem zou kunnen omgaan met deze onvoorspelbare, variërende energiebronnen heeft het een grote graad van flexibiliteit nodig.
Meer lezen

Design and Realization of a Lightweight Mechanical Drivetrain for an Electric Formula Student Racecar.

KU Leuven
2014
Hannah Daled
& Raf Schoenaers
  • Hannah
    Daled
  • Raf
    Schoenaers
Geduld is een schone zaakdoor Hannah Daled en Raf SchoenaersGeduld is een schone zaak, in het geval van de elektrische auto is het letterlijk een schone zaak. Elektrische wagens zijn een oud concept in de auto-industrie, maar de toekomst van de elektrische wagen zag er niet rooskleurig uit in 1999. Het leek erop dat de ontwikkeling bruut werd stopgezet toen de eerste massa geproduceerde elektrische wagen, de EV1, van zijn eigenaars werd teruggenomen en vernield door de fabrikant zelf, General Motors.
Meer lezen

Overall voltage stability with the presence of distributed energy resources in a low voltage DC network

KU Leuven
2014
Giel
Van den Broeck
Een stap richting een efficiëntereelektriciteitsvoorziening Hoewel het aandeel hernieuwbare energie en elektrische wagens in de lift zit,is het huidige elektriciteitsnet daarop niet voorzien. Technici denken dan ookgrondig na over hoe het anders en efficiënter kan. Een aanbeveling om onzeenergiefactuur te verminderen: gebruik meer gelijkspanning i.p.v.wisselspanning in het elektriciteitsnet. Uitdagingen voor het huidige elektriciteitsnetEen van de problemen waarvoor weinig media-aandacht bestaat, is demodernisering en uitbreiding van het bestaande elektriciteitsnet.
Meer lezen

Atomaire laag depositie van vanadium oxide voor lithium-ion batterijen

Universiteit Gent
2014
Kobe
Geryl
Batterijen van de toekomst met elektroden op nanoschaalMeer dan 1 miljard. Dat is het antwoord op de vraag hoeveel gemotoriseerde voertuigen momenteel in gebruik zijn wereldwijd. Bovendien ligt het aantal voertuigen per duizend inwoners in China en India momenteel gevoelig lager dan gemiddeld, maar zijn beide landen aan een inhaalbeweging gestart. Men kan dan ook verwachten dat het globale cijfer de komende decennia aanzienlijk zal toenemen. In een wereld waar men fossiele brandstoffen tracht te vervangen, bieden elektrische voertuigen een ideaal alternatief.
Meer lezen

Ontwerp van een spoel met aluminium wikkeldraad voor het remsysteem van voertuigen

KU Leuven
2014
Wouter
Janssens
Aluminium: het koper van de toekomstWie aan elektriciteit denkt, denkt aan koperdraden. Niet onlogisch, koper is de beste in zijn soort, maar ook de kostprijs is niet min. Daarom zal het in de toekomst steeds meer vervangen worden door aluminium. Aluminium is namelijk veel goedkoper en bovendien lichter. Auto’s worden zo voordeliger en verbruiken minder brandstof of ze kunnen met één batterijlading grotere afstanden afleggen.
Meer lezen

Aanpassing wervelstroombank voor het testen van het rendement van de ELBEV stadswagen

Universiteit Gent
2014
Bart
Mestdach
Aanpassing wervelstroombank voor het testen van het rendement van de ELBEV stadswagenDeze thesis was een onderzoek in het kader van het ELBEV stadswagen project. Dit is een meerjarig onderzoeksproject van Universiteit Gent waar verschillende thesisstudenten aan mee werken.ELBEV staat voor Ecologic Low Budget Electric Vehicle. Het is een driewielige wagen, elektrisch aangedreven en bedoeld voor stadsverkeer en woon/werkverkeer.Het doel is om met een zo hoog mogelijk rendement een zo groot mogelijk rijbereik te verkrijgen.
Meer lezen

Analysis of the energy storage systems in series plug-in hybrid electric vehicles

Vrije Universiteit Brussel
2013
Karel
Fleurbaey
Zijn hybride energie-opslagsystemen de toekomst voor de transportsector?Door de stijgende prijs van fossiele brandstoffen en hun negatieve impact op het milieu is er in de transportsector een grote vraag naar alternatieve en efficiëntere aandrijvingen. Dit heeft geleid tot de invoering van elektrische, hybride en plug-in hybride wagens. Het grote probleem van deze technologieën is echter dat de huidige batterijen niet voldoen om lange afstanden te rijden en een te korte levensduur hebben.
Meer lezen

Oplaadinfrastructuur voor elektrische wagens in België - een strategische, technologische en economische vergelijking

Universiteit Antwerpen
2011
Michiel
Claes
De belangstelling om wagens niet meer op benzine of diesel te laden rijden is sterk toegenomen. De groeiende aandacht voor het milieu en de fors slinkende voorraad fossiele brandstoffen is hieraan niet vreemd. Zo wordt er ondermeer veel verwacht van elektrische wagens. Het grootste nadeel van deze voertuigen is momenteel, naast de aankoopprijs, de beperkte actieradius. Vandaag kan men met een elektrisch voertuig ongeveer 150 km rijden.
Meer lezen

Het ontwerp en de realisatie van een mechanische aandrijflijn in een elektrische racewagen

KU Leuven
2010
Pieter Jan
Jordaens
  • Reinout
    Grommen
Het ontwerp en de realisatie van een mechanische aandrijflijn in een elektrische racewagen
 
Inleiding:
 
In het kader van het CQS Group T Racing Team, een team masterstudenten aan de Internationale Hogeschool Groep T te Leuven, werd een elektrische racewagen gebouwd om deel te nemen aan een uithoudingsrace van 24-uren en 24-minuten op het circuit van Spa-Francorchamps. De ontworpen elektrische racewagen draagt de naam Odyssee, en is gebaseerd op de legendarische Citroën Deux Chevaux (2CV, ook wel 2PK genoemd).
Meer lezen

Waterstof onderweg: Milieu-impact van waterstof in personenwagens

Vrije Universiteit Brussel
2008
Ton
Lambrechts
 
 
Master Duurzame Ontwikkeling en Menselijke Ecologie
 
Waterstof onderweg
Milieu-impact van waterstof in personenwagens
 
            Waterstof wekt de laatste jaren veel interesse. Ook de automobielindustrie laat van zich horen omdat ze in waterstof een potentiële, niet-vervuilende toekomstige brandstof zien. Toch is de effectieve ecologische impact van waterstof in voertuigen nooit concreet onderzocht. In deze thesis worden de verschillende waterstofproductiemethoden gecombineerd met verschillende wijze om waterstof te transporteren en op te slaan.
Meer lezen