De Vlaamse ScriptieBank

Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Tussen Lange Wapper en Ringland: het stadsactivisme van burgerbewegingen in Antwerpen

Mattias Vansteenkiste
De rol van burgerbewegingen in het vormen van een stedenbouwkundige langetermijnvisie voor de stad Antwerpen. Een historische achtergrond en stedenbouwkundige analyse van het Oosterweelverhaal. Een bloemlezing van het stadsactivisme.

De brug tussen ruimtelijk beleid en ruimtegebruik. Een exploratief onderzoek naar het potentieel van brede communicatie en sensibilisering van de individuele burger voor een verhoogd ruimtelijk rendement.

Lotte Verduyckt
Het realiseren van effectief ruimtelijk beleid is een uitdaging in het verkavelde Vlaanderen. Er is een blijvende nood aan een grondige mentaliteitswijziging omtrent ruimtegebruik. De Vlaming heeft een spreekwoordelijke 'baksteen in de maag'. Deze thesis onderzoekt het potentieel van brede communicatie en sensibilisering in ruimtelijk beleid om een trendbreuk in ruimtegebruik versneld te realiseren.

Development of a methodology for mobility and accessibility location assessment

Sven Masy
In deze scriptie wordt een innovatieve methodologie opgesteld voor het evalueren van bereikbaarheid met het openbaar vervoer en met de wagen. De methodologie wordt toegepast op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Van stoom naar stroom - Een historisch onderzoek naar standpunten van vakbonden en personeel ten opzichte van de afschaffing van de stoomtractie bij de NMBS.

Jasper Schouterden
Wat gebeurde er met de vele machinisten en stokers wanneer de stoomlocomotief gedurende de jaren vijftig en zestig naar de schroothoop werd verwezen?

Optimale dienstregelingen tijdens tijdelijke, gedeeltelijke blokkades (Optimal timetables for temporarily unavailable tracks)

Sander Van Aken
Tijdens storingen in de dienstregeling, nemen dispatchers bij Infrabel en NMBS beslissingen vooral op basis van hun eigen ervaring. In deze thesis worden flexibele, wiskundige modellen ontwikkeld voor storingen waarbij er nog één of meerdere sporen beschikbaar zijn. Het doel: dispatchers ondersteunen en reizigers sneller thuisbrengen.

EVALUATING THE IMPACT OF DIFFERENT BUS LANES: CASE STUDY

Margot Behaeghe
This master thesis aims to acquire more understanding in the advantages of bus lanes. The paper is subdivided into two main parts. The first part of the research is a literature study, where one will investigate very briefly the evolution of traffic and the use of public transport. This will be followed by a closer look into the phenomenon of bus lanes. Here one will summarize the different types of bus lanes and their possible advantages in certain situations. The first part will be closed with the information one gained during the literature study concerning the methods of measurements to mathematize and visualize the possible relevant advantages. There are two common ways in capturing the details of the underlying system, the first one is a method based on simulation (microscopic-cellular automata). The second one is based on an analytical approach (the queuing theory).
In the second part one will couple the gained knowledge regarding the literature study with a case study in Ghent. For this research one has chosen the Rooigemlaan, in particular the area of the intersection between the Rooigemlaan and the Drongensesteenweg in Ghent. The goal of this case study will be to scale the advantages of an ordinary lane, a dedicated bus lane with and without set back and a lane with intermitted priority for buses. These advantages will be linked with the advantages offered by the use of transit signal priority. To end this thesis one will evaluate the previous described bus lane types and their influences on traffic, this will be done by sensitivity analysis where one will change the input values. To finalize the research, a conclusion will be formed based on a cost-benefit analysis.

Stochastic User Equilibrium with Full Route Set in Dynamic Traffic Assignment

Jeroen Verstraete Willem Himpe
Een volledige route set convergeert snel in een verkeers toedelings evenwicht en bevat zeker alle relevante alternatieven. Een volledige route set is hier geintroduceerd in een dynamische verkeerstoedeling.

Stakeholder management m.b.t. het verbeteren van de veiligheid in het professioneel wielrennen

Glenn Tordeurs
Deze masterproef onderzoekt op welke manier de veiligheid in het professioneel wielrennen nog verder verbeterd kan worden, rekening houdend met de belangrijkste stakeholdergroepen en hun belangen. Er wordt getracht dit vraagstuk te beantwoorden m.b.v. interviews met experten en Multi-Actor Multi-Criteria Analysis (MAMCA)

The Sharing Economy - Over platformen en mobiliteit

Lorenzo Risack Ellen Decock Dean Messany Leen Standaert Natasja Vandenberghe
Een krachtige studie naar de juridische implicaties van de deeleconomie, binnen het segment mobiliteit. Hierbij was er een uitbundige aandacht voor deelplatformen, particuliere deelinitiatieven en het fiscaal kader.

Motivatie-onderzoek van de Vlaamse e-fietser omtrent het gebruik of de aankoop van de elektrische fiets

Geneviève Vandamme
In deze masterproef wordt de focus gelegd op de redenen waarom Vlaamse e-fietsers een elektrische fiets gebruiken of gekocht hebben.

Het potentieel en de impact van gekoppeld rijden op routekeuze en -planning bij transportbedrijven

Thomas Vyncke
Gekoppeld rijden kan voor transportbedrijven besparingen opleveren tot 5%. Deze scriptie beschrijft ondermeer experimenten op zowel artificiële en reële data met behulp van een oplossingsheuristiek die dit aantonen.

Hoogwaardig openbaar vervoer in Leuven: onderzoek naar vervoerswijzekeuze en overstapbereidheid, met toepassing op de as Diest-Leuven-Tervuren

Bram Huyghe
Voor deze thesis werd er als doel vooropgesteld om het idee van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in Leuven verder uit te werken, door het op bepaalde vlakken concreet te maken. Enerzijds worden verschillende vervoerswijzen (bus, tram,…), die voor HOV kunnen ingezet worden, met elkaar vergeleken en anderzijds wordt ook het belang van goede overstappen onderzocht. Om het geheel nog bijkomend te concretiseren, wordt er voornamelijk gefocust op een specifiek deel van het OV-netwerk in en rond de stad, zijnde de as van Diest tot Tervuren, die ook Leuven doorkruist.

Development of High-accuracy Strain Sensors using Topology Optimization

Tom Jonckers
Ontwikkeling van nieuwe hoogperformante reksensoren op basis van enkele wetenschappelijke principes. Deze reksensoren moeten het mogelijk maken om de structurele gezondheid van bestaande bouwwerken in te schatten. Op die manier kan schade gedetecteerd worden en op een efficiënte manier geïnvesteerd worden in de weginfrastructuur.

Veiligheid en sociale media: het gebruik van twitter voor het melden van onveiligheid op het spoorwegdomein

Marinka D'Hont
Deze studie is een exploratief onderzoek op het domein van de (sociale) veiligheid bij gebruikers van de Belgische spoorwegen. Het doel was om meer informatie te krijgen over het gebruik van sociale media, meer specifiek Twitter, in functie van sociale veiligheid op het spoorwegdomein.

Het effect van verkeersintensiteit op sociaal contact in Kessel-Lo, Leuven

Anton Esser
De hoeveelheid verkeer die door een woonstraat passeert heeft een invloed op de relaties tussen buren. In straten met verschillende verkeersvolumes werden de relaties tussen buren onderzocht voor een deelgemeente van Leuven, Kessel-Lo.

Prototype of a Mobile Public Transport Travel Assistant

Arne Nys
Proof-of-concept van een mobiele app die je stap voor stap begeleidt tijdens het nemen van openbaar vervoer, en alternatieven biedt in geval van vertraging of andere verstoringen.

E-commerce

Enes Vuran Joost Hintjens
Iedereen koopt meer en meer online. Het bestellen is vrij simpel; je kiest een product, betaalt en binnen een paar dagen heb je ze al. Maar hoe gebeurt de procedure bij die winkels? Hoe ziet het logistieke aspect van e-commercewinkels eruit? Dat is wat ik heb onderzocht!

Voetgangersdetectie voor dynamische verkeerslichtenregeling: Een analyse van voertuig doorstromingsefficiëntie en voetgangersveiligheid

Dries Bourgeois
Zie bijlage

Conceptstudie van een Elektrische Variabele Transmissie voor Off-highway Toepassingen

Steven Vanhee
EVT: Efficiëntie Voor de Toekomst!25 september 2015, slechts enkele dagen na de onthulling van de zogenaamde dieselgate, zegt Elon Musk bij een bezoek aan ons land het volgende:“Wat dit schandaal vooral aantoont, is dat de limiet bereikt is in de ontwikkeling van benzine- en dieselmotoren. Veel vooruitgang is er niet meer mogelijk met fossiele brandstoffen.”Diezelfde dag sprak Paus Franciscus de Verenigde Naties in New York toe.

De evolutie van verkiezingsprogramma tot beleidsnota na de Vlaamse verkiezingen van 2014 inzake mobiliteit. Veel blabla, weinig vroemvroem?

Tom Etienne
Veel blabla, weinig vroemvroem? Van verkiezingsprogramma tot beleidsnota inzake mobiliteit in Vlaanderen.Laten we dit blogartikel beginnen met een flinke, maar empirisch sterk gefundeerde assumptie. Ik veronderstel dat ik niet de enige ben die tijdens familiefeesten een hele avond de mening van nonkels, tantes en grootouders moet doorworstelen. Ik veronderstel dat ook jouw familieleden stuk voor stuk, zo gauw ze een biertje op hebben, expert zijn in het wegtoveren van file, in het runnen van een railgebonden overheidsbedrijf of in het besturen van een land.

Wordt agressief rijgedrag van mannen, dat voortkomt uit boosheid, beter voorspeld door impliciete of expliciete maten van agressie?

Michelle Geenen
Dan toch geen heer in het verkeer?Studie naar agressief rijgedrag van mannen.Agressief rijgedrag is een actueel probleem met een grote impact op de verkeersveiligheid. Boosheid tijdens het rijden en agressief rijgedrag blijken een vaak voorkomend fenomeen te zijn. Het thema krijgt hierdoor de laatste jaren veel aandacht van de media en van onderzoekers.  Stel, je rijdt 50 km/u binnen de bebouwde kom. Perfect volgens de regels dus. Plots komt er een bestuurder achter je opdagen die liever wat sneller rijdt, maar je niet voorbij kan rijden.

Dynamic strain analysis with micro-structured fiber optic strain sensors embedded in structural components

Sidney Goossens
Vliegtuig van de toekomst is veiliger en milieuvriendelijker dankzij slimme plastics.Vliegtuigen worden steeds vaker opgebouwd uit lichtgewicht materialen, meestal zijn dit plastics versterkt met koolstofvezels. Deze versterkte plastics hebben vele voordelen ten opzichte van hun traditionele metalen tegenhangers, maar ze zijn wel gevoeliger voor schade. Hierdoor zijn er vandaag regelmatige en dure controles nodig van deze nieuwe vliegtuigen en zijn deze plastics uit veiligheidsoverwegingen voorlopig veel dikker dan strikt noodzakelijk.

Externe belevering van bouwplaatsen in binnensteden

Yves Creemers Leo Vaningelgem Alfredo Molin
Creatieve logistiek als trigger voor innovatie in de Belgische bouwsector“危机”1.     CrisisLogistiek op en naar bouwplaatsen in binnensteden kan beter, zoveel is duidelijk. De inefficiënte bouwlogistiek vandaag de dag laat zich duidelijk merken aan de overvolle bouwplaatsen, de weinige stockage- en losplaats, moeilijke bereikbaarheid, tijdsverlies van leveranciers, onverwachte leveringen, enz.Hoe we zulke complexe en chaotische uitdaging bekijken hangt natuurlijk af van onze mindset. De Chinese vertaling voor het woord ‘crisis’ (Wéijī) kan ons hierbij helpen.

Invloeden op de vervoerswijzekeuze naar Brussel Nationaal Luchthaven

Evelien Van Bockstal
Duurzaam op weg naar de luchthavenDe overheid en de Brussels Airport Company willen dat tegen 2025 40% van de verplaatsingen naar de Brusselse luchthaven met openbaar vervoer gebeurd. Uit deze studie blijkt dat om een verandering in vervoerswijze-keuze naar het openbaar vervoer te realiseren, de prijs van een treinticket verlaagd kan worden of de autokosten verhoogd kunnen worden. De effecten zijn het grootst bij de jonge respondenten, de respondenten die minder verdienen dan €2500 per maand en de respondenten die weinig reizen.

The effect of countdown timers on traffic flow and safety

Wouter van Haperen
HOE LANG MOETEN WE NOG WACHTEN?DIEPENBEEK – Het gebruik van aftelmechanismen op verkeerslichten verlicht frustraties, verhoogt de verkeersveiligheid, maar heeft mogelijk nadelige gevolgen voor de verkeersdoorstroming. Dat zijn de voornaamste conclusies uit een rijsimulator-onderzoek recentelijk uitgevoerd door de Universiteit van Hasselt. Aftelmechanismen voor zowel de groene als de rode fase werden getest om hun toepasbaarheid in België te onderzoeken.Files en vertragingen behoren al jaren tot de top van ergernissen van autobestuurders en beleidsmakers.