De Vlaamse ScriptieBank

Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Offsite SEO Puntentelling

Guido Marchal
De scriptie gaat over de puntentelling die door Google gehanteerd wordt bij alle inkomende links naar een (URL) Website

Google to frame? Onderzoek naar de framing van online privacy-schending door Google in mainstream media en alternatieve media

Judith Knuvers
Onderzoek naar de manier waarop het mainstream medium NRC en het alternatieve medium de Correspondent over online privacy-schending door Google hebben geschreven. Uit het onderzoek blijkt dat de media verschillende frames hanteren, waardoor lezers van het NRC een ander begrip van online privacy-schending hebben dan lezers van de Correspondent

Too late to apologise? The effects of interpersonal strategies in replies to complaints on Facebook

Jasmien Bocket
In deze masterproef werd het effect van de formulering van antwoordstrategieën op klachten op Facebook onderzocht.

Donald Trump en Bernie Sanders Online. De relatie tussen Populisme en Sociale Media – een case study

Jana Goyvaerts
De laatste jaren zien we een grote toename van (succesvolle) populistische partijen en politici, en sociale media worden steeds belangrijker binnen politieke communicatie. In het kader van deze twee trends onderzochten we in deze thesis hoe populistische politici Donald Trump en Bernie Sanders sociale media gebruiken binnen hun communicatiestrategie.

De brug tussen ruimtelijk beleid en ruimtegebruik. Een exploratief onderzoek naar het potentieel van brede communicatie en sensibilisering van de individuele burger voor een verhoogd ruimtelijk rendement.

Lotte Verduyckt
Het realiseren van effectief ruimtelijk beleid is een uitdaging in het verkavelde Vlaanderen. Er is een blijvende nood aan een grondige mentaliteitswijziging omtrent ruimtegebruik. De Vlaming heeft een spreekwoordelijke 'baksteen in de maag'. Deze thesis onderzoekt het potentieel van brede communicatie en sensibilisering in ruimtelijk beleid om een trendbreuk in ruimtegebruik versneld te realiseren.

Wie digitaal wil zijn, moet leiden

Natasja Van Buggenhout
Een kwalitatief gebruikersonderzoek naar de attitude en verwachtingen ten aanzien van de betekenis, karakteristieken, rol en noodzaak van leiderschap tijdens de digitale transformatie van organisaties in België. In het bijzonder is de studie een exploratie, beschrijving en profilering van digitaal leiderschap.

Economisch gebruik van persoonsgegevens in België: Invloed van de (nieuwe) gegevensbescherming op de vrijheid van ondernemen.

Arno De Bois
Een juridische analyse van de weerslag van de nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) op de vrijheid van ondernemen.

De invloed van islam-framing op de identificatieprocessen en het nieuwsmediagebruik van Vlaamse jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond

Anouk Torbeyns
De invloed van islam-framing op de identificatieprocessen en het nieuwsmediagebruik van Vlaamse jongvolwassenen met een Marokkaanse achtergrond

Disneyficatie van Vlaamse datingshows: 'Happily ever after'? - Representatie van liefde en de ideale partner

Anke Lion
Het centrale vraagstuk van deze thesis heeft betrekking op de stereotype representatie van liefde en de ideale partner in datingshows, en meer specifiek in Vlaamse datingshows. De focus ligt hierbij op het sprookjesnarratief dat in het format gehanteerd wordt en zo bijdraagt tot een geïdealiseerde representatie van romantiek in de populaire cultuur. Dergelijke narratief promoot een patriarchale vorm van liefde, waarbij genderstereotypen en heteronormativiteit aan de hand van sprookjeselementen extra in de verf worden gezet. Om dit soort 'Disneyficatie' bij Vlaamse datingshows na te gaan, bestudeerden we via sequentie-, kwalitatieve inhouds- en narratieve analyse zes Vlaamse datingshows. Hierbij bevonden we dat genderstereotypen en heteronormativiteit over het hele format aanwezig waren, al dan niet met hun conventionele invulling. Naast de eerder traditionele datingshows, was er namelijk ook een recente trend weg van dit sprookjesthema, met een focus op sociale wetenschap en het alledaagse als narratief.

Het gebruik van SMOG-gebaren

Tine Arras Sien Hermans
Spreken Met Ondersteuning van Gebaren wordt op vele plaatsen in Vlaanderen gebruikt door personen met een verstandelijke beperking. Omdat het een duidelijke inspanning vraagt om te gebruiken, zijn begeleiders er echter niet altijd even intensief mee bezig. We onderzochten in welke omstandigheden SMOG het meest gebruikt wordt.

Duitstalige Belgen: Duitsers met een Belgisch paspoort? Het mediagebruik in de Duitstalige Gemeenschap en de invloed van framing op de identiteit van de Duitstalige Belgen.

Désirée Radermacher
Deze masterproef bracht het mediagebruik van de Duitstalige Belgen in kaart om te achterhalen welke invloed de Duitse media vooral door framing op de identiteit van de Duitstalige Belgen hebben.

De overtuigingskracht en het effect van humor bij dreigementen in gezondheidscampagnes.

Liza De Vleeschouwer
Hoewel humor uitvoerig benut wordt in de reclamewereld, is onderzoek naar het gebruik van humor in dreigende campagnes, of threat appeals, geringer. Derhalve onderzoekt deze studie het effect van humor in dreigende boodschappen, in relatie met individuele variabelen. De studie omvat een experimenteel onderzoek naar de invloed van leeftijd en betrokkenheid op de doeltreffendheid van antirookcampagnes.

Betekenisconstructie in de berichtgeving over vluchtelingen en migratie in de Vlaamse media

Katelijne Mommen
In deze masterproef wordt een kritische analyse gemaakt van persberichten over vluchtelingen en migratie in de Vlaamse media. Persberichten van De Redactie en Het Laatste Nieuws werden geanalyseerd via interpretatieve repertoires, een specifieke benadering voor discoursanalyse.

El marketing experiencial en la Capital Europea de la Cultura 2016: Un análisis multimodal de las candidaturas de San Sebastián y Las Palmas de Gran Canaria desde la perspectiva de la lingüística sistémico-funcional

Timo Braspenning
Deze masterproef bestudeert de multimodale discursieve representatie van ervaringen in het marketingdiscours van twee Spaanse kandidaten voor de titel van Europese Cultuurhoofdstad 2016. Enerzijds wordt er een brug geslagen tussen experiential marketing en de systemisch-functionele taalkunde, anderzijds worden de marketingervaringen kwalitatief en kwantitatief benaderd in een corpus van bidbooks.

ARTEpreneur: Legal clinic voor student ondernemers

Nikita Colpaert Stijn Bril Ellen Broes Nikita Colpaert Robin Van de Sompel Fabienne Verschelde
Deze bachelorproef bestaat uit drie uitgeschreven juridische adviezen, elk met hun eigen standpunt en onderwerp. Elk advies werd volgens een vast stramien uitgewerkt en heeft telkens de juridische probleemstelling van de student-ondernemer als vertrekpunt. De topics van de juridische adviezen zijn: het beheren van een legale webshop, het creëren van een evenementenbureau en het tewerkstellen van kinderen jonger dan 15 jaar.

Zijn we (haar)kleurenblind? De impact van haarkleur in advertenties als cue op de ad-likeability

Tessa Feys
An experiment (N = 581) investigated the impact of a model’s hair color on the ad-likeability. This resulted in a general preference for brown hair. Yet, the sex of the model seemed to impact this preference slightly. Although the preference for brown hair was valid for both male and female models, blondes were also preferred for female models. Especially women had a strong preference for brown-haired models while men seemed to lack preferences. The explanatory theory for these differences was homogamy while sexual imprinting did not seem to have much impact.

VERDOKEN RACISME IN DE VLAAMSE GESCHREVEN PERS

Sylvie Desfossés
Deze scriptie onderzoekt het verdoken racisme in de Vlaamse geschreven pers aan de hand van een kwalitatieve kritische discoursanalyse. Daarbij werden aspecten onderzocht zoals het woord- en bronnengebruik, de frames, de representatie, en het mogelijke effect op de beeldvorming. Het theoretisch kader linkt het onderzoek met de bredere (post)koloniale context en de onderliggende ideologische structuren.

Press freedom in Western Europe through the eyes of investigative journalists

Olivia Fonseca
Aan de hand van een kwalitatief onderzoek wordt de West-Europese persvrijheid, die vaak als zelfsprekerd geacht wordt, grondig onder de loep genomen. Resultaten werden bereikt door het analyseren van objectieve documenten, in combinatie met subjectieve inzichten van 19 succesvolle experten en onderzoeksjournalisten. Bevindingen werden vervolgens gekaderd van micro- tot macroniveau, berustend op de hierarchy of influences theorie van Reese. Hierbij werden er alarmerende beperkingen vastgesteld, die veelal economisch van aard zijn. Verdere aandacht voor zulke beperkingen is cruciaal om vrijheid voor journalisten en vervolgens ook een goed geïnformeerd publiek in een democratie te garanderen.

Een noodsituatie, wat nu?

Riet Philips
Personen met een verstandelijke beperking leren handelen in een noodsituatie en een draaiboek opstellen voor de begeleiding.

Hoe ervaren vluchtelingen die in België gesetteld zijn de rol van media en mediaberichtgevingen in hun integratieproces?

Julie Brieau
Deze scriptie behandelt de rol van media en mediaberichtgevingen in het integratieproces van vluchtelingen. Vanuit het standpunt van de doelgroep wordt er achterhaald hoe vluchtelingen de rol van media en mediaberichtgevingen ervaren. Stemt het standpunt van de doelgroep overeen met bestaande onderzoeksbevindingen en in welke mate kunnen vluchtelingen zelf toewerken naar een meer genuanceerde beeldvorming.

Een online lead generation plan opstellen

Mathijs Vandendriessche
Een handleiding die meer informatie geeft aan de ondernemer, hoe men van een onbekende bezoeker een lead kan maken.

Het absoluut gehoor

Celien Byttebier Johan Rijckaert
Het absoluut gehoor (AG) is een mysterieuze en druk onderzochte vaardigheid die invloed heeft op de muziekbeleving van bepaalde mensen. In dit onderzoek werd de huidige kennis over deze vaardigheid vanuit de literatuur samengelegd. Een lijst van verschillende parameters werd vastgesteld zodat zo een betrouwbare en valide test zou kunnen worden opgesteld om het AG te onderzoeken.

“Van Afghanistan tot de Belgische selectie”

Marie Rutsaert
In parken en sportdomeinen in Vlaanderen ziet men steeds vaker cricketspelers opduiken. Dat is het gevolg van de vluchtelingencrisis. Dit werk onderzoekt hoe de sport, die in België niet erg bekend is, een veilige plek kan vormen voor jonge asielzoekers.

Vergelijkende studie tussen het voorleesgedrag van ouders van eentalige en meertalige kinderen in Groot-Antwerpen

Alanis Marien
In deze bachelorproef werd het voorleesgedrag onderzocht bij ouders van eentalige en meertalige kinderen tussen 0 en 3 jaar. Via een vragenlijstonderzoek werd het voorleesgedrag, met name de frequentie van voorlezen, het voorleesmateriaal en de reden van voorlezen in kaart gebracht.

RECLAMETESTEN GETEST: EEN EXPERIMENTEEL ONDERZOEK NAAR DE INVLOED VAN RECLAMETESTEN OP DE MERKATTITUDE

Robbe Decuypere
Nagaan van de invloed van reclametesten op de merkattitude.