Learning Piano Through an Augmented Piano System

Linsey Raymaekers
Persbericht

Learning Piano Through an Augmented Piano System

P { margin-bottom: 0.08in; }

Piano spelen zonder muzikale voorkennis met The Augmented Piano

 

Heb je geen muzikale voorkennis maar wil je toch graag – en liefst zo snel mogelijk – een bepaald muziekstuk op de piano spelen? Dat kan met The Augmented Piano, of kortweg TAP, het systeem dat informatica studente Linsey Raymaekers als bachelorproef ontwikkelde aan de Universiteit Hasselt. De bovenkant van de piano wordt omgevormd tot een scherm dat je vertelt wanneer en hoe lang je welke toetsen moet indrukken. Op deze manier kan je muziekstukken inoefenen zonder gebruik te maken van bladmuziek. Het werk heeft eveneens de derde prijs ontvangen op de Nokia Ubimedia Mindtrek Awards 2013.

 

Om een muziekstuk op de piano te spelen maak je typisch gebruik van bladmuziek, de universele muzieknotatie standaard in de muziekwereld. Bladmuziek leren lezen vergt heel wat oefening en je hebt er een zekere kennis van muziektheorie voor nodig. The Augmented Piano (TAP) is vooral gericht op beginnende pianisten die hierdoor afgeschrikt worden. Je hoeft namelijk geen bladmuziek te kunnen lezen om via TAP een muziekstuk te leren spelen. TAP maakt gebruik van een alternatieve notatie die gebaseerd is op de visualizaties gebruikt in music rhythm games als Guitar Hero, Tap Tap Revenge en Synthesia. Deze notatie wordt met de piano geïntegreerd door deze bovenop de fysieke piano en pianotoetsen te projecteren. Dit is ook waar het werk innoveert: de nodige informatie wordt je aan het fysieke instrument aangeboden in plaats van gebruik te maken van een computerscherm, wat doorgaans gebruikt wordt bij gelijkaardige software. Het systeem heeft zeker niet als doel de tradionele notenleer en bladmuziek te vervangen, maar biedt beginnelingen de mogelijkheid aan om al sneller iets te kunnen spelen op de piano en hun gemotiveerd te houden om verder te spelen. Zo kom je er meteen achter of piano spelen iets voor jou is en kan je alsnog beslissen of je je wilt verdiepen in de muziektheorie.

 

The Augmented Piano bestaat uit vier delen: een digitale piano, een projectieoppervlak, een computer en een projector. Het projectieoppervlak wordt bovenop de piano geplaatst en heeft als doel je te begeleiden bij het spelen van een muziekstuk. Je kan eender welk muziekstuk in de vorm van een MIDI bestand inladen, wat een populair opslagformaat is op het internet. Beide handen kunnen apart geoefend worden en je kan oefenen op een snelheid die voor jou op dat moment haalbaar is. Nadat je een liedje hebt gespeeld laat TAP je weten hoe goed je dit deed: hoeveel noten je juist speelde, hoeveel je er mistte, en hoeveel verkeerde toetsen je hebt ingedrukt tijdens het spelen. Doorheen het stuk vallen er verticale balken naar beneden die precies bewegen naar de toets die je hoort in te drukken. Elk balkje staat dus voor een noot die je moet spelen, en de kleur van het balkje geeft aan met welke hand je het hoort te spelen. Op deze manier weet je hoe je het muziekstuk moet spelen zonder dat je hiervoor bladmuziek moet kunnen lezen, en rest je enkel nog de nodige oefening.

 

Winnaar 'Nokia Ubimedia Mindtrek Awards 2013'

TAP werd genomineerd als één van de vier winnaars voor de Nokia Ubimedia Awards 2013 (NUMA) in Tampere, Finland, waar Linsey een prijs van 1000 euro in ontvangst mocht nemen. Hier werd TAP blootgesteld aan het publiek in een zogenaamde Winner Workshop en werd het met veel enthousiasme onthaald. NUMA beloont innovatieve opstellingen die ubiquitous computing gebruiken om op nieuwe manieren met media om te gaan. Onder de winnaars van de vorige jaren kan men opvallende namen terugvinden zoals Disney Research, het Exertion Games Lab van de RMIT University Melbourne en het Center for Future Civic Media van het MIT.

 

De bachelorproef werd ontwikkeld onder begeleiding van prof. dr. Kris Luyten en Jo Vermeulen. Een filmpje van TAP, samen met wat extra informatie, is terug te vinden op de volgende website: http://research.edm.uhasselt.be/tap/.

Bibliografie

[1] X. Xiao and H. Ishii, “MirrorFugue : Communicating Hand Gesture in Remote PianoCollaboration,” The Organ, pp. 13–20, 2011.[2] E. Cano, S. Grollmisch, and C. Dittmar, “Songs2See : Towards a New Generation ofMusic Performance Games,” no. June, pp. 19–22, 2012.[3] A. Yusoff, R. Crowder, L. Gilbert, and G. Wills, “A Conceptual Framework for SeriousGames,” 2009 Ninth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies,pp. 21–23, 2009.[4] M. Weing, A. Rohlig, K. Rogers, J. Gugenheimer, F. Schaub, B. Konings, E. Rukzio,and M. Weber, “P.I.A.N.O. - Enhancing Instrument Learning via Interactive ProjectedAugmentation,” 2013.[5] “PianoBooster.” http://pianobooster.sourceforge.net/. Accessed: August 2013.[6] I. Barakonyi and D. Schmalstieg, “Augmented Reality Agents in the DevelopmentPipeline of Computer Entertainment ,”[7] R. T. Azuma, “A Survey of Augmented Reality ,” Presence: Teleoperators and VirtualEnvironments, vol. 6, pp. 355–385, August 1997.[8] M. M. Association, “An Introduction to MIDI,” 2009.[9] C. C. Chang, Fundamentals of Piano Practice. August 2007.[10] X. Xiao, L. Gust, and H. Ishii, “MirrorFugue2 : Embodied Representation of RecordedPiano Performances,” pp. 2–5.[11] “Synthesia.” http://www.synthesiagame.com/. Accessed: April 2013.[12] J. Kleimola, “Visually Augmented Musical Instruments,” May 2008. 

Universiteit of Hogeschool
Informatica
Publicatiejaar
2013
Kernwoorden
linsey_ray
Share this on: